Erfaring fra et av Norges største BizTalk miljøer - StatoilHydro

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hovedprosjekt Gruppe 18E Vår Prosjektoppgave 18 E  Arbeidsgiver  Byåsen Bilverksted AS ved John Myhre  Veileder  Jostein Lund  Gruppemedlemmer.
Advertisements

Agile utviklere og firkanta driftere
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Praktisk info til prosjektkunder
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Hva er Fretex ?.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Prosjektmedlem Lars-Erik Kindblad, s Prosjektmedlem Lars-Erik Kindblad, s
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Informasjonssikkerhet – en forutsetning for elektronisk forretningsdrift “Sikkerhet i programvareindustrien” Guttorm Nielsen Utviklingsdirektør SuperOffice.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
HOVEDPROSJEKT VÅREN 2008 HØGSKOLEN I OSLO AVDELING FOR INGENIØR UTDANNIG (DATAINGENIØR LINJE) FORBEDRE IT-INFRASTRUKTUR BALAGUMAR RAJARATNAM.
Our business, your advantage! DataManager
Arena Helse – Prosjekt St.Olav PC hjelp. 2 Starte Microsoft Outlook første gang Når du starter Outlook første gang får du opp et skjermbilde som vist.
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Human Factors i boring og brønn
Løsning hos RSH Norge En gjennomgang av løsning hos Reitan Servicehandel Norge Edvard Gundersen – ProfitBase AS Løsningsarkitekt.
PPS 2007 og BI rpporteringsløsninger 11 april 2007.
Rune Log Senior Konsulent, Ergogroup
Kontroll og overvåking av integrasjonsløsninger App Platt Conference – SOA & Integration Track Martin Rauan Gisle Åsberg Communicate Norge.
”Virksomhetsportaler og rollestyrte arbeidsflater”
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
1 Hvordan lage websider Med Interkodex AS. 2 Innledende Å lage profesjonelle webløsninger kan gjøres veldig enkelt og rimelig. Du trenger ikke kunne webdesign.
ForfatterProsjektittel Avdelingsbetegnelse for driftsenhet som kan ha to linjer 1 LOS-programmet LOS-programmet innfører FIF – Felles integrert.
Acronis produktoppdateringer Mai Nye produkter/lisenstyper : SD3.0 Acronis Snap Deploy 3.0 Lansert mai 2008 Nytt 2 versjoner: Workstation and Server.
SharePoint Server 2007 Office Communications Server 2007 Exchange Server 2007 Windows Server 2003 Office 2007 Hovedprosjekt 17E Installasjon, konfigurasjon.
Marius Lia Nilsen Magnus Salomonsen Prosjektgruppe 048E.
Innsamling av ekstremt sensitive data til forskning
Prosjektgruppe 26ESikkerhet i Internettløsninger Sikkerhet i internettløsninger.
Overvåking Feilhåndtering
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Bachelorprosjekt - Oppgave 17E
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Disaster Preparation/Recovery Solutions and Messaging Backup/Restore Exchange server 2003.
Hovedprosjekt RIS og SUS ved Q-Free ASA av Øyvind Lystad Rune Storm Sivertsen.
Oppsett av Windows server 2008 domene, Exchange 2007, MSSQL 2008 og Microsoft Office Sharepoint server 2007 på virtuelle maskiner vha Hyper-V, samt migrering.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Hovedprosjekt ved Høgskolekandidatstudiet for Drift- og vedlikehold av EDB-systemer ved IDB, HiST -- Våren 2001 – Datanetwork for Q-Free.com Utført av:
Bachelorprosjekt - Våren 2008 Office SharePoint Server 2007 Gruppe 36 Vegard Ofstad Ernestina Osei-Assibey.
System Center Configuration Manager 2007 Bachelorprosjekt gruppe 18A
Weblogg-Forum web-system. (PHP/MySQL) Hovedprosjektoppgave 46E (Egendefinert oppgave) Skoleåret 2003/2004 – AiTEL, HiST Student: Magnus Kopstad Veileder:
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Brukbarhetstesting og feltstudier
Status nye testmiljø Terje Dale Samarbeidsgruppemøte
Vi vil – og vi får det faktisk til!
Gruppe 59E Jan Erik Digernes Kjell Breimo
Utskrift av presentasjonen:

Erfaring fra et av Norges største BizTalk miljøer - StatoilHydro Legge inn slide på hva er biztalk Anders Stensland Systemutvikler Bouvet ASA Anders.stensland@bouvet.no

Agenda BizTalk på 2 minutter Integrasjon på StatoilHydro – Litt BizTalk historie StatoilHydro’s server miljø Statistikk Prosjekt fra implementering til produksjon Erfaringer fra BizTalk 2004 miljøet Hva vi har tatt tak i basert på disse erfaringene BizTalk organisasjonen på StatoilHydro Utvikleren Testing, kvalitetssikring og produksjonssetting Drift Aktiviteter mot Microsoft Spørsmål

Mange av dagens løsninger Customer Contoso Customer EDI RosettaNet Internet Logistics HR System SWIFT Bank ERP CRM XML Supplier eComm

BPA En ideel verden? EAI B2B EDI EDI XML SWIFT RosettaNet Internet Contoso B2B Customer Customer EDI Internet EDI XML Logistics HR System SWIFT Bank ERP RosettaNet Supplier eComm CRM

Eksempel bruk av BizTalk

Hva kjennetegner integrasjonsprosjekter? Virksomhetskritiske Kommunikasjon mellom vitale systemer i en virksomhet Svært sårbare og en feil kan få større konsekvenser enn feil i "vanlige" applikasjoner Komplekse Spenner over en rekke ulike delsystemer Kan innebære nye og mer avanserte kommunikasjonsmønstere (eks asynkronitet)

Integrasjon hos StatoilHydro – Litt historie 2003 – Evalueringsprosjekt Først ble BTS 2002 evaluert BTS 2004 beta2 ble deretter evaluert BizTalk blir valgt som den strategiske integrasjons teknologien Intensjonen er at ”alle” .NET utviklerne skal utføre BizTalk utvikling 2004 - Produksjons server klare Produksjonsklare i mai uten cluster. Cluster etablert oktober 2004 2005 – Vi blir litt mer erfarne Nytt produksjonsmiljø for BizTalk 2004 i oktober Det gamle produksjonsmiljøet består i tillegg Kvalitet på BizTalk utvikling blir et problem

Integrasjon hos StatoilHydro – Litt historie 2006 – Utfordringer og endringer Kvaliteten blir etter hvert en klar utfordring Utvikling sentraliseres for å oppnå erfaringsoverføring og bedre kvalitet. BizTalk 2006 infrastruktur prosjekt initieres 2007 – BizTalk 2006 Nytt miljø på plass for BizTalk 2006 med design bygget på erfaring fra utfordringer med BizTalk 2004 miljøene. 2004 miljøene består fremdeles Migrering fra BizTalk 2004 –> BizTalk 2006 starter 2008 – I februar ble BizTalk 2006 oppgradert til R2.

StatoilHydros servermiljøer

Statistikk - Prosjekter Det er mye aktivitet på StatoilHydro Prosjekter ~200 prosjekter i produksjon Foreløpig ~20 i akseptanse test. På test er det ~40. Det kommer stadig nye prosjekter Eget migreringsprosjekt for å konvertere alle 2004 prosjektene til BTS2006 Målet er å fase dette miljøet helt ut

Statistikk - Meldinger

Biztalk organisasjonen i StatoilHydro Hvordan gjør vi det fra implementasjon til produksjonssetting og drift?

Erfaringer fra BizTalk 2004 miljøet Drift hadde for lite resurser til å håndtere feilene Etter hvert ble driften outsourcet Tilnærmet katastrofe i en periode Manglet gode retningslinjer for utviklere Hadde ikke kvalitetssikringer av løsningene Ofte dårlig testing fra kunden sin side Kundene oppfattet BizTalk som en ”Black box” Mye av problemene indirekte årsak av at miljøet vokste fra 3 til 20 utviklere på kort tid. Outsourcing problem fordi integrasjon er tett knyttet opp til forentnigen. Må være integrasjon mellom mennesker før system.

Tiltak Mer resurser og fokus på drift Noen av driftspersonene sitter on-site Innføring av Wiki med klare retningslinjer, best-practice, oppskrifter, erfaringsutveksling etc. Kvalitetssjekk (QA review) ble innført Kunden må nå formelt godkjenne både test caser og test resultater før løsning kan gå i produksjon Alle prosjekter bruker nå BAM (Business Activity Monitoring) Veldig godt mottatt av kundene, samt meget stabilt servermiljø.

BAM Portal

Utvikleren 20 utviklere. 2 i Trondheim, 18 i Stavanger 4 fast ansatte – resten konsulenter Høyt kompetansenivå. Ca halvparten har BizTalk sertifisering (MCTS) Høyt fokus på kontinuerlig kompetanseheving Kjører faste fredagsmøter med diskusjoner og tema presentasjoner

Utvikleren Har dialog med kundene og blir enige om en kravspesifikasjon Viktig at en får dette korrekt og at utvikler og kunde forstår hverandre Ansvar for å utvikle, teste og gjøre nødvendige ”bestillinger” for å få løsningen i produksjon Lager installasjons dokument, installasjonsfiler, script etc. som drift bruker på Akseptanse og Prod serverene

Testing og kvalitetssikring Utvikleren tester i lag med kunden Blir det oppdaget feil er det ny testrunde Kunden er nødt til å godkjenne test casene og test resultatene før løsningen kan installeres på Akseptanse server miljøet Før løsningen er klar for Akseptanse server miljøet må den gjennom en kvalitetssikrings-sjekk Blir tatt av en annen utvikler En kvalitetssikring-sjekk er i praksis en lang sjekkliste på at ting er i henhold til standarder satt av StatoilHydro og at ting er fornuftig og bra implementert

Mer testing og kvalitetssikring Når løsningen er klar for Akseptanse testing kommer drift inn i bildet Utviklerne har ikke tilgang til Akseptanse server miljøet Drift hjelper til med å installere løsningen, teste og følge opp Når kunden har godkjent test casene og test resultatene her, er løsningen klar for produksjonssetting Før produksjonssetting har drift en sjekk på at all dokumentasjon, installasjons prosedyrer, test resultater etc. er på plass og godkjente. Følger ITSM/ITIL prosessen

Administrasjon og drift Drift består av 5 personer Monitorere serverne 24/7/365 vakt. Informere kunder/system ansvarlige om problemer Følge opp incidenter som er rapporterte inn av kunder Installere løsninger på Akseptanse og i produksjon Kommunisere med utviklere, foreslå forbedringer Ha kontroll på sertifikater, brukere, brannmuråpninger etc.

Miljøet er aktivt inn mot Microsoft BizTalk miljøet er stort og aktivt BizTalk Server 2006 R2 Jumpstart program BizTalk Server TAP adapter pack Fikk utmerkelsen ”Most Valuable Contributor” BizTalk Server 2006 R3 TAP Ny supportert BizTalk Server 2006 Backup/Restore metode

BackUp/Restore av BizTalk Microsoft vil ikke supportere standard SQL server backup/restore av BizTalk Originalt 127 steg pr server (StatoilHydro har 5) for å få en Microsoft supportert backup/restore prosedyre StatoilHydro vurderte det til å blir for komplisert i en stresset recovery situasjon Ny backup/restore løsning ble foreslått av StatoilHydro og godkjent av Microsoft. Denne består av 10 steg.

Originalt Server oppsett

Etter restore

Oppsummering BizTalk det valgte integrasjonsverktøyet hos StatoilHydro Stort og aktivt BizTalk miljø Ca 1.500.000 meldinger i uken Har opparbeidet mye erfaringer Viktig med driftskompetanse Klare retningslinjer for utviklere Sentralisere utviklingsmiljøet Kvalitetssjekk av løsninger Viktig med god kommunikasjon mellom utvikler og drift Bruk BAM Test test test

Spørsmål?