Samarbeidsprosjekt i en kommune uten vgs.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Elevsamtalen i Færder videregående skole
Den vesle gutten og julenissetoget
I.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Studieforberedende utdanningsprogram
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Lilandspeiderne Informasjon.
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Slåtthaug videregående skole
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØRKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING Det kommer et krav som sier at hvis en bedrift/rederi skal ta inn lærlinger,
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Hva er vitsen med å gifte seg?
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole Breimyra ungdomsskole
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Programfag i karriereplanen Kristiansand Anne Marie Brendmo.
Veien videre etter ungdomsskolen
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
VEFSN VIDEREGÅENDE SKOLE
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Drop-In metoden i skolen
FORELDREMØTE 10. TRINN Smiodden skole 13. januar 2015
Orientering om valg av programfag Et stort antall elever på VG1 ST/IDR/MDD opplever lavere nytteverdi av skolen enn YF-elever Hvordan velge slik.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Språkfag ved Hommelvik ungdomsskole 2. fremmedspråk: Spansk, fransk, tysk på nivå 1. Engelsk fordypning Norsk fordypning Valgskjema leveres innen tirsdag.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Til elevene Hei! Du begynner nå på en prosess der du skal foreta et valg av utdanning som vil påvirke ditt fremtidige yrkesliv. Mulighetene er mange, og.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Informasjon fra rådgiver 10. trinn SEPTEMBER 2016.
? TYSK SPANSK ? ENGELSK ? ? ARBEIDSLIVSFAG.
Videregående opplæring i Follo
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Rådgiver Marianne Stray Aas
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Velkommen til foreldremøte
FAGVALG STUDIESPESIALISERING EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeidsprosjekt i en kommune uten vgs. PTV i Hemnes kommune Samarbeidsprosjekt i en kommune uten vgs.

Programfaget i læreplanen formål: Gi elevene muligheter for valg, som skal kunne bidra til økt engasjement og bedre forutsetninger for senere utdanningsvalg. Gi elevene erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike utdanningsprogrammene Gi elevene mulighet til mer praktisk aktivitet og fordypning

økt engasjement og bedre forutsetninger ’Få med deg det du trenger til den turen du har valgt.’ Se lærebøker og planer for program i vgs. Få undervisning i deler av fagområdene. Oppleve hvordan arbeidet i de øvrige fagene på ungdomsskolen influerer på dine valgmuligheter.

innhold, oppgaver og arbeidsmåter i de ulike utdanningsprogrammene Et utdanningsprogram inneholder flere fag. Elevene må få erfare oppgaver og arbeidsmåter fra flere fag enn det som har gitt utdanningsprogrammet navn. Å erfare innhold er mer enn å få informasjon om innhold.

mulighet til mer praktisk aktivitet og fordypning Fullføre en oppgave som er typisk for utdanningsprogrammet. Praktisk og teoretisk. Besøk på vgs. som en del av fordypningen.

Organisering 8.klasse 38 onsdager: 2 med rådgiver 6 med programfaglærer inkludert 1 på vgs 13 med musikk/kuhå (39årstimer hver) 17 fagdager i øvrige fag R P g e n m

Organisering 9.klasse 38 onsdager: 16 fagdager 1 med rådgiver 8 med programfaglærer inkludert 1 på vgs 13 med musikk/kuhå (39årstimer hver) R P e n m

Organisering 10.klasse 38 onsdager 13 med musikk/kuhå (39årstimer hver) 8 programfag 17 fagdager R P e n m

Programfag innhold Felles for alle programfagene: Starter med introduksjon av utdanningsprogrammet, hvordan det er på vgs, planer, fag, lærebøker, yrkes- og utdanningsmuligheter. Midt i perioden: en dag besøk vgs. Avsluttes med kursbevis/kompetanseattest og karakter (etter elevens valg).

Programfag til valg KS MÅL: Elevene skal lære noe helt nytt Elevene skal ha et konkret resultat å vise til når de er ferdige med programfagkurset. Elevene skal få innsikt i utdanningsprogrammet på vgs. og hvilke krav og muligheter som ligger i denne utdannings - veien Elevene skal få erfaringer og kunnskap som arbeidstakere og arbeidsgivere (entreprenørskap)

Vårt tilbud 2005/2008 Språk- og kulturfag Realfag Teknikk og industriell produksjon Mat – og Restaurantfag Naturbruk Bygg og anlegg

Eksempler fra programfag realfag Retorisk algebra: "Gjett og juster" Egypterne løste ligninger hvor alt ble beskrevet med ord, og en satte ikke opp likninger slik vi ville gjøre i dag. Egypterne hadde en metode som de ofte brukte når de skulle løse litt vanskeligere likninger. Metoden ble kalt "regula falsi" som vi kan oversette med "gjett og juster". Typisk er den såkalte Hau-regning: Eksempel (funnet nedskrevet på papyrus): En "hau" og en kvart ”hau” gir tilsammen 15. Regn med 4, legg til 1/4 dvs 1 og tilsammen 5. Del ut 15 med 5 og får 3. Endelig multipliser 4 med 3 og får 12. Den søkte "hau" er 12. Synkopert algebra: 250 år etter Kristus fant en matematiker ved navn Diofantos ut at det gikk an å sette opp likninger med symboler. For ham var disse symbolene å regne for forkortelser som skulle forenkle algebraen ved at man slapp å utrykke oppgavene i lange setninger. Diofantos' symboler: - symbol for ukjent størrelse x - symbol for x2 Ky - symbol for x3 - symbol for x4 - symbol for x5 KyK - symbol for x6

Musikk eller idrettsfag? Elever som ønsker å gå studieforberedende utdanningsprogrammer musikk, dans og drama eller idrettsfag på vgs. anbefales å velge språk og kultur eller realfag. Kanskje vil man se at man kan lykkes i idrett og musikk ved å velge f.eks. rørleggerfaget ?(som Anders Jacobsen og Kurt Nilsen).

Programfag KS eksempler Språk og kultur: Latin og linjer til latinske språk Gammelnorsk og linjer til nordiske språk Immigrasjonshistorie Fonetisk transkripsjon Skape tekster på engelsk og norsk

Programfag språk og kultur latin Latinens historie begynte for omtrent 2700 år siden. Latin var et språk som bare ble snakket av noen få tusen mennesker i byen Roma. Roma ble grunnlagt i år 753 f.Kr. Romerne både snakket og skrev latin. Romas sentrum het forum romanum – det romerske torget.

Programfag Språk og Kultur Development of the English language

Programfag matematikk «De voksne elsker tall. Hvis du forteller dem om en ny venn, spør de aldri om vesentlige ting. De spør aldri: «Hvordan var stemmen hans? Hva er det han helst vil leke? Samler han på sommerfugler?» Nei, de spør: «Hvor gammel er han? Hvor mange søsken har han? Hvor meget veier han? Hvor meget tjener faren hans?» Og da først tror de at de kjenner ham. Dersom du sier til en voksen: «Jeg har sett et nydelig rødt steinhus med geranier i vinduene og duer på taket,» så kan de slett ikke tenke seg hvordan det ser ut. Du skal si: «Jeg har sett et hus til hundre tusen franc.» Og da vil de rope: «Å, så nydelig det er!» «Den lille prinsen» av Antoine de Saint-Exupéry

Eksempler fra programfag realfag Retorisk algebra: "Gjett og juster" Egypterne løste ligninger hvor alt ble beskrevet med ord, og en satte ikke opp likninger slik vi ville gjøre i dag. Egypterne hadde en metode som de ofte brukte når de skulle løse litt vanskeligere likninger. Metoden ble kalt "regula falsi" som vi kan oversette med "gjett og juster". Typisk er den såkalte Hau-regning: Eksempel (funnet nedskrevet på papyrus): En "hau" og en kvart ”hau” gir tilsammen 15. Regn med 4, legg til 1/4 dvs 1 og tilsammen 5. Del ut 15 med 5 og får 3. Endelig multipliser 4 med 3 og får 12. Den søkte "hau" er 12. Synkopert algebra: 250 år etter Kristus fant en matematiker ved navn Diofantos ut at det gikk an å sette opp likninger med symboler. For ham var disse symbolene å regne for forkortelser som skulle forenkle algebraen ved at man slapp å utrykke oppgavene i lange setninger. Diofantos' symboler: - symbol for ukjent størrelse x - symbol for x2 Ky - symbol for x3 - symbol for x4 - symbol for x5 KyK - symbol for x6

Yrkesfaglige utdanningsprogram Klasserom : litt på skolen, mest ute.. Lærere: Lærere med fagbrev som tillegg eller innleide konsulenter: Frikjøp fra bedrift Pensjonister Selvstendig næringsdrivende

Entreprenørskap og nyvinninger i Leirskardalen Mange unge bønder Utvikling av prosjekt for tilleggsinntekter Lærere i Programfag Elever er med i utviklingsprosjektene

Programfag Teknikk og industriell produksjon Jobber ved teknisk verksted Sveising, HMS Montering, demontering Bygge transportvogn/ motor-reparering

Programfag Mat- og Restaurantfag Fransk Teoribakgrunn: råstoff- og kostholdslære Lager festmiddag til en høytidelig anledning Klasserom Skole/Korgfjellet Kro og motell

Naturbruk Teoretiske emner som lovverk og forvaltning, bærekraftig produksjon, teknologisk utvikling, etc Gjør utbedringer på gårdsanlegg Har ei kveldsøkt med fullt fjøsrøktprogram.

Bygg og anlegg Er innom byggarbeidsplasser, følger oppsetting av hus i nabolaget Bygger lekestue som skal selges og dekke opp utgifter til material, verktøy. Arbeid med byggtegninger ►

Læreplansitater Barn starter på et stort eventyr som med hell og omsorg kan vare et livsløp. Skolen må lære dem ikke å være redde, men å møte det nye med forventning og virkelyst.

Elevundersøkelsen 07 Rådgivning (tall for svært fornøyd) Informasjon fra ungdomsskolen om videregående opplæring: Nasjonalt: 21,32% Korgen 48,65% Informasjon om utdannings- og yrkesvalg: Nasjonalt: 20,53% Korgen: 45,95%

Elevundersøkelsen 07 Rådgivning: Antall samtaler med rådgiver: 3-5 ganger: Nasjonalt 20% Korgen 8% En gang: Nasjonalt 28,27% Korgen 43,24 Har samtalene vært nyttige? Svært stor grad/stor grad: Nasjonalt 34,68%, Korgen: 49%