E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen i Møre og Romsdal Ny offentleglov – relevante endringer for kommunene •Endringene – større åpenhet •Gjennomføring.
Advertisements

Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
JUS201 Dag
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Personopplysningsloven
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Offentleglova Lov av 19.mai 2006 nr 16 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd Trer i kraft (erstatter lov av 19. juni 1970 nr. 60.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Kort om innsyn og åpenhet
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
3 Marius Stub.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Opplysningsplikt og opplysningsrett Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Registrerte personers rettigheter
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
3 Marius Stub.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Utskrift av presentasjonen:

E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum

Utgangspunkter • De grunnleggende prinsippene om offentlighet og publicatio legis gjelder selvsagt fullt ut også innen elektronisk forvaltning • I den grad teknologien gjør det enklere eller viktigere med offentlighet, kan den være argument for å skjerpe kravene til offentlighet – Kan virke inn hva som gjøres offentlig tilgjengelig – og hvordan (jf innsyn – publisering) – Kan innebære endrede vurderinger av hvorledes prinsippet om meroffentlighet skal praktiseres (innen ”kan-området”) • Den rettslige reguleringen gjør bruk av ulike virkemidler – Bestemmelser som forutsetter at dokumenter og opplysninger finnes (særlig innsynsrett, informasjonsplikt); – Bestemmelser som gir plikt til å produsere dokumentasjon (jf. f.eks. dokumentasjonskravet i pof kap. 2) – Bestemmelser som gir rett til å få kunnskap, uavhengig av skriftlig grunnlag (f.eks. generelt innsyn etter pol § 18 • … og regulerer på ulike felt/nivå – Generell lovgivning (offentleglova, forvaltningsloven, personopplysningsloven; jf også grl § 100 femte ledd) – Særlovgivning som unntar og supplerer ift generell lovgivning – Viktige bestemmelser for offentlighet i e-forvaltning finnes i forskrift – Rettsreglene suppleres av politiske dokumenter som ikke er rettslig forpliktende, men som konkret kan ha betydning ved fortolkning av rettsreglene (Digitaliseringsprogrammet, Kommunikasjonspolitikken, IT-arkitekturprinsippet om åpenhet)

Bestemmelser i offentleglova og –forskriften med spesiell relevans for e-forvaltning • Dokumentbegrepet og saklig virkeområde (§ 4, jf § 3) – Innsynsrettigheter etter loven er i stor grad knyttet til ”saksdokument” – ”Dokument” og ”saksdokument” er vidt definert, og vil trolig også omfatte programkode • Databaseinnsyn (§ 9) ”§ 9.Rett til å krevje innsyn i ei samanstilling frå databasar Alle kan krevje innsyn i ei samanstilling av opplysningar som er elektronisk lagra i databasane til organet dersom samanstillinga kan gjerast med enkle framgangsmåtar. ” – Innebærer sammenstilling av maskinlesbare opplysninger som forvaltningsorganet har – Gjelder i den utstrekning forvaltningsorganet har programvare som gjør sammenstillingen enkel ingen plikt til å ikke gjøre mer komplekse søk og sammenstillinger) – Forutsetter at opplysningene som skal sammenstilles ikke er underlagt taushetsplikt – Forutsetter at resultatet av sammenstillingen ikke har et innhold som er underlagt taushetsplikt – Resultatet av sammenstillingen er i seg selv et dokument som er gjenstand for innsyn etter lovens øvrige bestemmelser

Plikt til å tilgjengeliggjøre journal på nettet, offl §10 første ledd og forskriften §6 ”§ 6.Tilgjengeleggjering av journalar på Internett Følgjande organ som fører elektronisk journal, skal gjere journalen tilgjengeleg for ålmenta på Internett: a) alle departementa og Statsministerens kontor b) alle dei statlege direktorata som har heile landet som verkeområde c) alle dei statlege tilsyna som har heile landet som verkeområde, og d) fylkesmennene” • Dersom opplysninger ikke tas med i journalen i samsvar med arkivforskrifta § 2-7 andre ledd (lovbestemt taushetsplikt mv) skal utelatelsen og unntakshjemmelen gå fram av journalen • Dersom dokument ikke tas med i journalen i samsvar med arkivforskrifta § 2-7 andre ledd (lovbestemt taushetsplikt mv) kan unntakshjemmelen og omfanget av unntaket gå fram av journalen • Journalen kan ikke inneholde opplysninger som det er forbudt å gjøre tilgjengelig på Internett etter § 7 i forskriften (se neste bilde) • Det skal ikke være mulig å få treff på personnavn i journalopplysninger som er eldre enn ett år

Adgang til å tilgjengeliggjøre saksdokumenter på nettet, offl §10 andre ledd og forskriften §7 ”§ 7.Tilgjengeleggjering av dokument på Internett Organ som er omfatta av offentleglova, kan gjere dokument tilgjengelege for ålmenta på Internett. Følgjande skal ikkje gjerast tilgjengeleg på Internett: a)opplysningar som er underlagde teieplikt i lov eller i medhald av lov b)opplysningar som det kan gjerast unntak frå innsyn for etter § 9 i forskrifta her c)opplysningar som nemnde i personopplysningslova § 2 nr. 8 personopplysningslova § 2 d) fødselsnummer, personnummer og nummer med tilsvarande funksjon e) opplysningar om lønn og godtgjering til fysiske personar, med unntak for opplysningar om lønn og godtgjering til personar i leiande stillingar i det offentlege og i leiande stillingar eller i styret i sjølvstendige rettssubjekt f) materiale som ein tredjepart har immaterielle rettar til, med unntak for slikt materiale som er nemnd i § 5 fyrste ledd andre punktum og for materiale der rettshavaren samtykkjer til at materialet blir gjort tilgjengeleg. § 5 Organ som gjer dokument tilgjengeleg for ålmenta på Internett, skal opplyse kva for kriterium som ligg til grunn for utvalet av dokument.” Jf pol § 12 Jf. utvalgskriterier i Schartum 2012 søknadar, argumentasjonsskriv, høyringsfråsegner og liknande vanleg materiale som blir sendt inn i samband med ei sak Bl.a familiesaker

Innsynsretter for alle etter pol § 18 første ledd • Gjelder for allmennheten • Gir rett til å få vite hva slags behandling av personopplysninger som skjer • For hver behandling har alle krav på de opplysningene som er angitt i bestemmelsen (a – f), uavhengig av om disse er nedskrevet • Slikt innsyn skal være skriftlig (§ 24), gratis (§ 17) og skje uten ugrunn opphold og innen 30 dager (§ 16) • Kan ikke kreve legitimasjon når innsynsretten gjelder for alle (jf § 24)

Individuelle bestemmelser om åpenhet i personopplysningsloven med spesiell betydning for e-forvaltning • Individuelt innsyn etter pol § 18 annet og tredje ledd • Informasjonsplikt for behandlingsansvarlige ved innsamling av opplysninger fra den registrerte (§ 19) • Informasjonsplikt for behandlingsansvarlige ved innsamling av opplysninger fra andre enn den registrerte (§ 20) • Informasjon ved bruk av personprofiler (§ 21) • Begrunnelse for avgjørelser som i vesentlig grad er automatisert (§ 22) • Felles unntaksregler i pol § 23 for alle bestemmelser som gir rett til informasjon