Bruk av Web 2.0 og interaktive digitale læringsressurser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Ta med Jordball Isopormåne Liten jordball Solomkrets Solsystemskalafil.
Litt mer om PRIMTALL.
Andel reinnleggelser ved St. Olav per måned, Reinnleggelse definert som ø-hjelp innleggelse innen 30 dager etter forrige utskrivning Andel reinnleggelser.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
Bygningsdelstabellen
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
OTH ord til handling Arbeidsplaner med konkrete mål og vurderingskriterier.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Nasjonale prøver 5. trinn - utvikling Lesing Mestringsnivå 1 28,025,926,8 Mestringsnivå 2 47,146,746,9 Mestringsnivå 3 24,927,426,2.
Elevundersøkelsen 2013 – 7. trinn 7. trinn (12-13) 7. trinn (13-14) 1. Motivasjon og mestring 1.1 Motivasjon 4,064, Mestring 3,884, Faglig.
Drammen kommune, 7. trinn Opplevd mobbing Ikke i det heletatt2-3 ggr/mnd eller mer Er du blitt mobbet på skolen de siste månedene? Elever% % Drammen 7.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Fastlege Fastlege Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skolefritidsordning Skolefritidsordning Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Universitet Universitet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Kulturundersøkelsen i Sandnes Sandnes kommune 2004.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
AT WORK 1 Lærebok ● Arbeidshefte ● Cd-er ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
Hvordan komme i gang med treningskontakt 1:
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
– Norsk identitet og fremtidige utfordringer
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
fra nachspiel ide til eksport vare
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Kjønn?Spørsmål 1: SvaralternativAntall% 1. Kvinne Mann7875 Antall svar:104 Snitt:1.75.
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Barnehage Barnehage Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Storbyene som økonomisk kraftsenter Eirik Vatne Institutt for samfunnøkonomi Norges Handelshøyskole.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Understanding the book Race of the Birkebeiners by Lise Lunge-Larsen, Mary Azarian (Illustrator)
 Udgangspunkt Hovedkonto 0-6 Fratrukket -Forsyning -Tjenestemands- pension forsyning -Overførsler -Forsyning -Tjenestemands-
Aktuell sykefraværsstatistikk Inderøy kommune oppdatert 2009 NAV Arbeidslivssenter Nord-Trøndelag.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
INTERNKURS I OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Idrettens kvinner og kvinners idrett: fakta og visjoner Ørnulf Seippel Institutt for samfunnsforskning Munthesgt. 31, 0260 Oslo, Norge
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Using nursery rhymes and songs
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av Web 2.0 og interaktive digitale læringsressurser ved Marianne Østensen

nye læringsarenaer

tilfører læringsprosessen verdifulle dimensjoner

møte med autentisk språk

anvendelse av språket i autentiske kommunikasjonssituasjoner

ulike presentasjoner og perspektiver

benytte digitalt tilgjengelig materiale, som bilder, tekster, musikk og film

digitale medier

sosiale medier

mestre nye tekstformer og uttrykk

nye muligheter i lese- og skriveopplæringen, i produksjon, komponering og redigering av tekster

sammensatte tekstformer og uttrykk

INNHOLD Innledning Oppmerksomhet The Habits of Mind PowerPoint og nye læringsarenaer Digitale sanger med bilder, tekst, animasjon og lyd Interaktive digitale læringsressurser Wikispaces Kunnskapsløftet Digital kompetanse Nettadresser Kilder INNHOLD

Elevene trenger hjelp til å strukturere… Mange elever føler at de drukner i forventningspress. Stressfaktoren kan være relativt høy og en del bukker under i haugen av krav. Elevene trenger hjelp til å strukturere…

Hvordan skal vi klare å engasjere elevene? Hvordan skal vi klare å levende gjøre det som står i læreverkene. Hvordan skal vi klare å sette farge på skolehverdagen. Hvordan skal vi klare å engasjere elevene slik at de ikke blir skoleleie og dropper ut? Hvordan skal vi klare å engasjere elevene?

Oppmerksomhet Uoppmerksomhet Ikke engasjement Ikke læring Dersom vi, (uansett hvordan), klarer å fange elevenes oppmerksomhet og klarer å engasjere og sette i gang tankeprosesser hos elevene vil det være mulighet for læring… Det motsatte er også sant. Oppmerksomhet

Oppmerksomhet Emosjonelle knagger Relevanse Gir mening Nyhetens interesse Hvordan skal vi klare å fange elevenes oppmerksomhet? Her ser vi noen faktorer som ofte vil være vinnere i våre forsøk på å engasjere elevene… kognitiv dissonans

Jeg husker noen år tilbake at jeg la inn noen lydeffekter i en presentasjon. Hensikten var jo å vekke elevenes oppmerksomhet. Den gang hadde dette nyhetens interesse. En elev som hadde behov for stor grad av tilrettelagt opplæring kom til meg spontant og syntes dette var kult. Hadde lagt inn laserlyder i forbindelse med en slide om krig. I dag bruker jeg disse effektene svært lite. Det er blitt så mye bedre virkemidler å bruke pga av alle de nye læringsarenaer og læringsressurser som ligger der ute. Her ser vi et 3D bildet fra filmen Alice in Wonderland. Så kan man stille seg spørsmålet om hvor lenge publikum vil fortsette å betale så mye ekstra, når 3D ikke lenger har nyhetens interesse? Nyhetens interesse

Kognitiv dissonans – Brain teaser

Kognitiv dissonans…

Emosjonelle knagger Musikk / Rytme Kan diskuteres / Questioning Aktuelle og brennbare temaer Elevenes egne interesser Elevenes egne opplevelser Emosjonelle knagger

Emosjonelle knagger og musikk

Emosjonelle knagger og musikk

Emosjonelle knagger og elevenes egne interesser Hasan Salaam – Declaration of Independence

The Habits of Mind

Arthur Costa and Bena Kallick Habits of Mind Arthur Costa and Bena Kallick Arthur Costa og Bena Kallick (The Institute for Habits of Mind) har utviklet 16 Habits of Mind. Habits of Mind peker på evner / diposisjoner vi trenger å utvikle for å bli flinke til å tilegne oss ny kunnskap og løse oppgaver som det ikke er en umiddelbar løsning på. Habits of Mind

The INSTITUTE for HABITS OF MIND

Arthur Costa: ”So what are these Habits of Mind?” “Basically, the Habits of Mind are a set of dispositions that describe an effective affecatious thinker. These are the attributes and the dispositions and the inclinations of the expert problem solver, the thoughtful decision maker, the creative thinker. The Habits of Mind are dispositions that people hold that guide their decisions in day to day life. What we would hope is that the Habits of Mind become like an internal compass that guide a person’s decisions as they are solving problems, as they are responding to conflicts and tensions in their environment, as they encounter problems that befuddle them. They are the skills and strategies that a person might use when they are confronted with problems the answers to which are not immediately known.” Arthur Costa

The Habits of Mind er de ferdigheter og strategier som en person vil kunne ta i bruk i problemløsningssitasjoner der det ikke er noen umiddelbar løsning… The Habits of Mind

Personal Responses to Thought Acquiring Information Personal Traits Habits of Mind Arthur Costa and Bena Kallick Arthur Costa og Bena Kallick (The Institute for Habits of Mind) har utviklet 16 Habits of Mind. Habits of Mind peker på disposisjoner vi trenger å utvikle for å bli flinke til å tilegne oss ny kunnskap og løse oppgaver som det ikke er en umiddelbar løsning på. Thinking Tools Acquiring Information

Have fun figuring it out Have fun figuring it out! Finding the world awesome and mysterious; being intrigued with phenomenon and beauty.

What a Wonderful World – Louis Armstrong

Use your natural pathways Use your natural pathways! Paying attention to the world around you gathering data through taste, touch, smell, hearing, and sight.

The more voices we allow to speak about one thing, the more eyes, different eyes we can use to observe one thing, the more complete will our concept of this thing, our objectivity be. Fredrich Nietzsche

If all meanings could be adequately expressed by words, the arts of painting and music would not exist. John Dewey

Joy in looking and comprehending is nature's most beautiful gift. Albert Einstein

Native American Proverb Tell me, and I’ll forget. Show me, and I may remember. Involve me, and I’ll understand. Native American Proverb

Must we always teach our children with books Must we always teach our children with books? Let them look at the stars and the mountains above. Let them look at the waters and the trees and flowers on earth. Then they will begin to think, and to think is the beginning of a real education. David Polis

By pushing the right biological buttons in the brain, scientists are finding they can make the future brighter for many children whose development otherwise would have been stunted...... How the buttons work is perhaps the most amazing thing of all. The buttons are the senses: vision, taste, smell, touch and sound and they can be pushed by experiences from the outside world. Ronald Kotulak

Music washes away from the soul the dust of everyday life. Berthold Auerbach

Nothing reaches the intellect before making its appearance in the senses. Latin proverb

The more voices we allow to speak about one thing, the more eyes, different eyes we can use to observe one thing, the more complete will our concept of this thing, our objectivity be. Fredrich Nietzsche

I Can Sing A Rainbow

I Can Sing A Rainbow http://www.youtube.com/watch?v=6aouC56MPOE&feature=channel Red and Yellow and Pink and Green Purple and Orange and Blue I can sing a rainbow Sing a rainbow Sing a rainbow too Listen with your eyes Listen with your ears And sing everything you see I can sing a rainbow Sing a rainbow Sing along with me

I Can Sing A Rainbow Sing-a-long Karaoke

Laugh a little! Finding the whimsical incongruous and unexpected; being able to laugh at yourself.

Techno – remix, DJ Farm - The Cow Song

Finding humour…

Finding humour

Venture out! Being venturesome; living on the edge of your competence; trying new things constantly.

How do you know? Having a questioning attitude; knowing what data are needed and developing questioning streategies to produce those data: finding problems to solve.

Stick to it! Presevering in a task through completion; remaining focused; looking for ways to reach your goal when stuck; not giving up.

I have so much more to learn I have so much more to learn! Having humility and pride when admitting you do not know; resisting complacency.

Understand others! Devoting mental energy to another person’s thoughts and ideas; making an effort to perceive another’s point of view and emotions.

Look at it another way! Being able to change perspectives, generate perspectives, consider options.

Be clear! Striving for accurate communication in both written and oral form; avoiding overgeneralizations, distortions, deletions, and exagerations.

Use what you learn! Assessing new knowledg; tranfering knowledge beyond the situation in which it was learned.

Check it again! Always doing your best; setting high standards; checking and finding ways to improve constantly.

Take your time! Thinking before acting; remaining calm, thoughtful, and deliberate.

Metacognition: Knowing your knowing Metacognition: Knowing your knowing! Being aware of your own thoughts, strategies, feelings, and actions, and their effects on others.

Try a different way! Generating new and novel ideas, fluency, and originality.

http://www.instituteforhabitsofmind.com/quotes

PowerPoint og nye læringsarenaer

PowerPoint og nye læringsarenaer Renessanse Nytteverdi Læreren har kontroll Tilrettelagt undervisning for alle Legges i læringsplattform tilgjengelig for elevene Repetisjon / gjentatt lesing Hyperkobling til Web 2.0 ressurser Embed videoer fra YouTube direkte inn i PowerPoint Embed Googlemap? ???? PowerPoint og nye læringsarenaer

Embed YouTube Video into PowerPoint 2007

Embed YouTube Video into a PowerPoint 2010

Digitale sanger med bilder, tekst, animasjon og lyd

Digitale sanger med bilder, tekst, animasjon og lyd Hensikt: Bruke hele mennesket i læringsprosessen Ta i bruk flere sanser Leken, sangen og musikken blir en naturlig del av undervisningen Gjentatt lesing – drill Skape variasjon Digitale sanger med bilder, tekst, animasjon og lyd

Kompetansemål – etter 2. årstrinn – Engelsk Kultur, samfunn og litteratur Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gi noen eksempler på engelskspråklige land sammenligne noen sider ved levesett, tradisjoner og skikker i Norge og engelskspråklige land delta i framføring av engelskspråklige rim, regler, sanger og fortellinger gi uttrykk for egne tanker og følelser i møte med engelsk- språklig litteratur og barnekultur lage egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av engelskspråklig litteratur og barnekultur Kompetansemål – etter 2. årstrinn – Engelsk

Kompetansemål – etter 4. årstrinn – Engelsk Kultur, samfunn og litteratur Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gi noen eksempler på engelskspråklige land sammenligne noen sider ved levesett, tradisjoner og skikker i Norge og engelskspråklige land delta i framføring av engelskspråklige rim, regler, sanger og fortellinger gi uttrykk for egne tanker og følelser i møte med engelskspråklig litteratur og barnekultur lage egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av engelskspråklig litteratur og barnekultur Kompetansemål – etter 4. årstrinn – Engelsk

Kompetansemål – etter 7. årstrinn - Engelsk Kultur, samfunn og litteratur Mål for opplæringen er at eleven skal kunne fortelle om noen personer, steder og begivenheter fra engelskspråklige land lese og fortelle om engelskspråklig barne- og ungdomslitteratur fra ulike medier og sjangere, inkludert prosa og dikt sammenligne levesett og omgangsformer i ulike kulturer i engelskspråklige land og i Norge, deriblant den samiske sammenligne personer og innhold i et utvalg av engelskspråklige barnebøker gi uttrykk for egne reaksjoner på film, bilder og musikk uttrykke seg på en kreativ måte, inspirert av engelskspråklig litteratur fra forskjellige sjangere og medier Kompetansemål – etter 7. årstrinn - Engelsk

I Can Sing I Can Sing Pedagogisk senter / Marianne Østensen Kristiansand kommune

Pedagogisk senter / Marianne Østensen I Can Sing Simple Songs I Can Sing A Rainbow The Alphabet Song Chicka Chicka Boom Boom Count And Move Five Little Monkeys Hickory Dickory Dock One Two Buckle My Shoe Ten Green Bottles This Old Man Rain Rain Go Away The Eensey Weensey Spider Hei Diddle Diddle Little Miss Muffet Humpty Dumpty Song Mary Had A Little Lamb Jack and Jill The Wheels On The Bus Twinkle Twinkle Little Star Days of the Week Santa Where Are You? Who Took The Cookie The Pinocchio Colors Song The Hokey Pokey Shake London Bridge There Was An Woman Who Swallowed A Fly Rockin’ Robin Chitty Chitty Bang Bang Climb Every Mountain Thank You For The Music Pedagogisk senter / Marianne Østensen Kristiansand kommune

Interaktive digitale læringsressurser Her er det bare å forsyne seg…

Starfall.com

Starfall – ABCs

Starfall – Learn to Read

Starfall – It’s fun to read

Starfall – I’m reading

Welcome to more than 150 interactive lessons, creative downloads and teacher tools.

NRK Skole

BBC - Languages

WIKISPACES

Work together! Being able to work with and learn from others in reciprocal situations; working in teams.

Wikispaces

Wikispaces…

Timeline

KUNNSKAPSLØFTET

Kunnskapsløftet – Formål - Engelsk Det engelske språket er i bruk overalt. I møte med mennesker fra andre land, hjemme eller på reiser, kommer vi ikke langt uten engelsk. Engelsk brukes i film, litteratur, sang, sport, handel, produkter, yrker og underholdning, og gjennom disse kanalene har mange engelske ord og uttrykk funnet veien til våre egne språk. For å klare oss i en verden der engelsk benyttes i internasjonal, mellommenneskelig kommunikasjon, er det nødvendig å mestre det engelske språket. Dette betyr å utvikle ordforråd og ferdigheter i å bruke språkets lyd-, grammatikk-, setnings- og tekstbyggings- systemer… Når vi er bevisst hvilke strategier som brukes for å lære fremmedspråk, og hvilke strategier som hjelper oss til å forstå og å bli forstått, blir tilegnelsen av kunnskaper og ferdigheter enklere og mer meningsfylt… Kunnskapsløftet – Formål - Engelsk

Grunnleggende ferdigheter for grunnskolen Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. Under finner du hva læreplanene for grunnskolen sier om de grunnleggende ferdighetene Å kunne uttrykke seg muntlig Å kunne uttrykke seg skriftlig Å kunne lese Å kunne regne Å kunne bruke digitale verktøy Grunnleggende ferdigheter for grunnskolen

Digital kompetanse nye læringsarenaer tilfører læringsprosessen verdifulle dimensjoner møte med autentisk språk anvendelse av språket i autentiske kommunikasjonssituasjoner finne ulike presentasjoner og perspektiver benytte digitalt tilgjengelig materiale, som bilder, tekster, musikk og film digitale medier mestre nye tekstformer og uttrykk nye muligheter i lese- og skriveopplæringen, i produksjon, komponering og redigering av tekster sammensatte tekstformer og uttrykk Digital kompetanse

Å kunne bruke digitale verktøy i musikk Læreplan i musikk Å kunne bruke digitale verktøy i musikk dreier seg om utvikling av musikk-teknologisk kompetanse knyttet både til lytting, musisering og komponering. I musikkfaget inngår blant annet bruk av opptaksutstyr og musikkprogram for å sette sammen og manipulere lyd til egne komposisjoner. I denne sammenheng inngår også kjennskap til kildekritikk og kunnskap om opphavsrett knyttet til slik bruk av musikk. Å kunne bruke digitale verktøy i musikk

Å kunne bruke digitale verktøy i fremmedspråk Læreplan i fremmedspråk Å kunne bruke digitale verktøy i fremmedspråk bidrar til å utvide læringsarenaen for faget og tilfører læringsprosessen verdifulle dimensjoner gjennom muligheter for møte med autentisk språk og anvendelse av språket i autentiske kommunikasjonssituasjoner. Kildekritikk, opphavsrett og personvern er sentrale områder i digitale sammenhenger som også inngår i fremmedspråk. Å kunne bruke digitale verktøy i fremmedspråk

Å kunne bruke digitale verktøy i engelsk Læreplan i engelsk Å kunne bruke digitale verktøy i engelsk gir mulighet for autentisk bruk av språket og åpner for flere læringsarenaer for faget. Engelskspråklig kompetanse er i mange tilfeller en forutsetning for å kunne ta i bruk digitale verktøy. Samtidig kan bruk av digitale verktøy bidra til utvikling av engelsk språkkompetanse. Kildekritikk, opphavsrett og personvern er sentrale områder i digitale sammenhenger som også inngår i engelskfaget. Læreplan i fordypning i engelsk Å kunne bruke digitale verktøy i engelsk fordypning gir mulighet for autentisk bruk av språket og åpner for flere læringsarenaer for faget. Språkkompetanse er i mange tilfeller en forutsetning for å kunne ta i bruk digitale verktøy. Samtidig kan bruk av digitale verktøy bidra til utvikling av språkkompetanse. Kildekritikk, opphavsrett og personvern er sentrale områder i digitale sammenhenger som også inngår i engelskfaget. Å kunne bruke digitale verktøy i engelsk

Å kunne bruke digitale verktøy i RLE Læreplan i religion, livssyn og etikk Å kunne bruke digitale verktøy i RLE er en hjelp til å utforske religioner og livssyn for å finne ulike presentasjoner og perspektiver. En viktig ferdighet er å kunne benytte digitalt tilgjengelig materiale, som bilder, tekster, musikk og film på måter som forener kreativitet med kildekritisk bevissthet. Digitale medier gir nye muligheter for kommunikasjon og dialog om religioner og livssyn. Disse mediene gir også muligheter for bred tilgang til materiale om aktuelle etiske problemstillinger. Å kunne bruke digitale verktøy i RLE

Å kunne bruke digitale verktøy i samfunnsfag Læreplan i samfunnsfag Å kunne bruke digitale verktøy i samfunnsfag inneber å gjere berekningar, søkje etter informasjon, utforske nettstader, utøve kjeldekritikk og nettvett og velje ut relevant informasjon om faglege tema. Digitale ferdigheiter vil òg seie å vere orientert om personvern og opphavsrett, og kunne bruke og følgje reglar og normer som gjeld for internettbasert kommunikasjon. Å bruke digitale kommunikasjons- og samarbeidsreiskapar inneber å utarbeide, presentere og publisere eigne og felles multimediale produkt, kommunisere og samarbeide med elevar frå andre skular og land. Å kunne bruke digitale verktøy i samfunnsfag

Å kunne bruke digitale verktøy i norsk Læreplan i norsk Å kunne bruke digitale verktøy i norsk er nødvendig for å mestre nye tekstformer og uttrykk. Dette åpner for nye læringsarenaer og gir nye muligheter i lese- og skriveopplæringen, i produksjon, komponering og redigering av tekster. I denne sammenheng er det viktig å utvikle evne til kritisk vurdering og bruk av kilder. Bruk av digitale verktøy kan støtte og utvikle elevenes kommunikasjonsferdigheter og presentasjoner. Læreplan i fordypning i norsk Å kunne bruke digitale verktøy i norsk fordypning er nødvendig for å mestre sammensatte tekstformer og uttrykk. Dette åpner for nye læringsarenaer og gir nye muligheter i lese- og skriveopplæringen, i produksjon og komponering og i redigering av tekster. I den sammenheng er det viktig å utvikle evne til kritisk vurdering og bevisst bruk av kilder. Bruk av digitale verktøy kan også støtte og utvikle elevenes kommunikasjonsferdigheter og presentasjoner. Å kunne bruke digitale verktøy i norsk

Å kunne bruke digitale verktøy i naturfag Læreplan i naturfag Å kunne bruke digitale verktøy i naturfag dreier seg om å kunne benytte slike verktøy til utforskning, måling, visualisering, simulering, registrering, dokumentasjon og publisering ved forsøk og i feltarbeid. For å stimulere kreativitet, levendegjøre og visualisere naturfaglige problemstillinger er digitale animasjoner, simuleringer og spill gode hjelpemidler. Kritisk vurdering av nettbasert naturfaglig informasjon styrker arbeidet med faget. De digitale kommunikasjonssystemene gir muligheter for å drøfte naturfaglige problemstillinger. Å kunne bruke digitale verktøy i naturfag

Sammensatte tekster Fagplanen i norsk og sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder i et samlet uttrykk. Det innebærer arbeid med tekster som bildebøker, tegneserier, aviser, reklame, nettsider, sangtekster, film og teater. Hovedområdet omfatter både elevens egen tekstproduksjon og opplevelse, kritisk vurdering og analyse av sammensatte tekster. Å kunne lese en sammensatt tekst dreier seg om å finne mening i helheten av ulike uttrykksformer i teksten. Sammensatte tekster

Læreplan i engelsk – fra hovedområdene Kommunikasjon: skjer gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling, også med bruk av hensiktsmessige kommunikasjonsstrategier. Det omfatter også deltakelse på ulike sosiale arenaer, der trening i å beherske et økende antall sjangere og uttrykksformer står sentralt. Kultur, samfunn og litteratur: Arbeid med ulike typer tekster og kulturelle uttrykksformer er her sentralt for utvikling av språkferdigheter og forståelse for andres levesett, kulturer og livssyn.

Digital kompetanse nye læringsarenaer tilfører læringsprosessen verdifulle dimensjoner møte med autentisk språk anvendelse av språket i autentiske kommunikasjonssituasjoner ulike presentasjoner og perspektiver benytte digitalt tilgjengelig materiale, som bilder, tekster, musikk og film digitale medier sosiale medier mestre nye tekstformer og uttrykk nye muligheter i lese- og skriveopplæringen, i produksjon, komponering og redigering av tekster sammensatte tekstformer og uttrykk Digital kompetanse

Kunnskapsløftet – Formål… I tillegg til det at vi lærer språket, skal engelskfaget bidra til innsikt i våre egne og andres levemåter, livssyn, verdier og kulturer. Å lære om den engelsktalende verden vil gi et godt grunnlag for å forstå verden omkring oss og utviklingen av engelsk som et verdensspråk. Engelskspråklig litteratur, fra barnerim til Shakespeare, kan gi leseglede for livet og en dypere forståelse for andre og seg selv. Engelske tekster, film, musikk og andre kunstformer kan videre inspirere til elevens egen utfoldelse og kreativitet i flere sjangere og medier. Engelskfaget er både et redskapsfag og et dannelsesfag. Det skal gi mulighet til å delta i kommunikasjon som er knyttet til personlige, sosiale, litterære og tverrfaglige emner. Faget skal gi innsikt i hvordan mennesker tenker og lever i den engelskspråklige verden. Kommunikative ferdigheter og kulturell innsikt kan fremme økt samhandling, forståelse og respekt mellom mennesker med ulik kulturbakgrunn… Kunnskapsløftet – Formål…

Kompetansemål – etter 2. årstrinn – Engelsk Språklæring Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gi eksempler på situasjoner der det kan være nyttig å kunne noe engelsk finne ord og uttrykk som er felles for morsmålet og engelsk gi eksempler på engelske ord og uttrykk ut fra egne interesser Kompetansemål – etter 2. årstrinn – Engelsk

Kompetansemål – etter 2. årstrinn – Engelsk Kultur, samfunn og litteratur Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gi noen eksempler på engelskspråklige land sammenligne noen sider ved levesett, tradisjoner og skikker i Norge og engelskspråklige land delta i framføring av engelskspråklige rim, regler, sanger og fortellinger gi uttrykk for egne tanker og følelser i møte med engelsk- språklig litteratur og barnekultur lage egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av engelskspråklig litteratur og barnekultur Kompetansemål – etter 2. årstrinn – Engelsk

Kompetansemål – etter 2. årstrinn – Engelsk Kultur, samfunn og litteratur Mål for opplæringen er at eleven skal kunne samtale om sider ved barns dagligliv i noen engelsk- språklige land ta del i engelsk barnekultur og litteratur gjennom bruk av ord, bilder, musikk og bevegelse Kompetansemål – etter 2. årstrinn – Engelsk

Kompetansemål – etter 4. årstrinn – Engelsk Språklæring Mål for opplæringen er at eleven skal kunne identifisere områder der han/hun har nytte av engelsk finne likheter mellom ord og uttrykksmåter i engelsk og eget morsmål bruke ordbøker og andre hjelpemidler i egen språklæring Kompetansemål – etter 4. årstrinn – Engelsk

Kompetansemål – etter 4. årstrinn – Engelsk Kommunikasjon Mål for opplæringen er at eleven skal kunne forstå og bruke vanlige engelske ord og uttrykk knyttet til dagligliv, fritid og interesser, både muntlig og skriftlig bruke det grunnleggende lydsystemet bruke noen vanlige grammatiske strukturer, småord, enkle setningsmønstre og stavemåter bruke enkle muntlige fraser for å få hjelp til å forstå og bli forstått forstå betydningen av ord og uttrykk ut fra sammenhengen disse er brukt i forstå hovedinnholdet i enkle muntlige framstillinger om kjente emner bruke noen høflighetsuttrykk og delta i enkle dagligdagse dialoger bruke noen faste uttrykk som er vanlige i kjente situasjoner, både muntlig og skriftlig uttrykke seg gjennom drama, rollespill og improvisasjon lese og forstå hovedinnholdet i tekster om kjente emner skrive korte beskjeder og enkle setninger som beskriver, forteller og spør angi priser, mengder og størrelser bruke digitale verktøy for å finne informasjon og skape tekst Kompetansemål – etter 4. årstrinn – Engelsk

Kompetansemål – etter 4. årstrinn – Engelsk Kultur, samfunn og litteratur Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gi noen eksempler på engelskspråklige land sammenligne noen sider ved levesett, tradisjoner og skikker i Norge og engelskspråklige land delta i framføring av engelskspråklige rim, regler, sanger og fortellinger gi uttrykk for egne tanker og følelser i møte med engelskspråklig litteratur og barnekultur lage egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av engelskspråklig litteratur og barnekultur Kompetansemål – etter 4. årstrinn – Engelsk

Kompetansemål – etter 7. årstrinn - Engelsk Språklæring Mål for opplæringen er at eleven skal kunne identifisere og bruke ulike situasjoner for å utvide egne engelskferdigheter gi eksempler på ulike måter å lære engelske ord og uttrykk på identifisere noen språklige likheter og forskjeller mellom engelsk og eget morsmål bruke grunnleggende begreper fra grammatikk og tekstbygging beskrive eget arbeid med å lære engelsk bruke digitale og andre hjelpemidler i egen språklæring Kompetansemål – etter 7. årstrinn - Engelsk

Kompetansemål – etter 7. årstrinn - Engelsk Kommunikasjon Mål for opplæringen er at eleven skal kunne beherske et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner bruke grunnleggende regler og mønstre for uttale, intonasjon, rettskriving, grammatikk og ulike setningstyper uttrykke seg muntlig og skriftlig for å få hjelp til å forstå og bli forstått forstå ulike muntlige og skriftlige framstillinger om selvvalgte emner delta i samtaler knyttet til dagligdagse situasjoner bruke høflighetsuttrykk og situasjonsrelaterte uttrykk tilpasset ulike sammenhenger uttrykke egen mening om ulike emner bruke lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formålet gi en kort muntlig og skriftlig presentasjon av et emne lese og forstå tekster av ulik lengde og i ulike sjangere skrive tekster som forteller, beskriver eller formidler beskjeder uttrykke seg om valuta, mål og vekt bruke digitale verktøy for å finne informasjon og som redskap for å lage tekster Kompetansemål – etter 7. årstrinn - Engelsk

Kompetansemål – etter 7. årstrinn - Engelsk Kultur, samfunn og litteratur Mål for opplæringen er at eleven skal kunne fortelle om noen personer, steder og begivenheter fra engelskspråklige land lese og fortelle om engelskspråklig barne- og ungdomslitteratur fra ulike medier og sjangere, inkludert prosa og dikt sammenligne levesett og omgangsformer i ulike kulturer i engelskspråklige land og i Norge, deriblant den samiske sammenligne personer og innhold i et utvalg av engelskspråklige barnebøker gi uttrykk for egne reaksjoner på film, bilder og musikk uttrykke seg på en kreativ måte, inspirert av engelskspråklig litteratur fra forskjellige sjangere og medier Kompetansemål – etter 7. årstrinn - Engelsk

Kompetansemål – etter 10. årstrinn - Engelsk Språklæring Mål for opplæringen er at eleven skal kunne utnytte ulike situasjoner, arbeidsmåter og strategier for å lære seg engelsk identifisere vesentlige språklige likheter og forskjeller mellom engelsk og eget morsmål og utnytte dette i egen språklæring bruke ulike hjelpemidler kritisk og selvstendig bruke grunnleggende terminologi for å beskrive formverk og tekststrukturer beskrive og vurdere eget arbeid med å lære engelsk Kompetansemål – etter 10. årstrinn - Engelsk

Kompetansemål – etter 10. årstrinn - Engelsk Kommunikasjon Mål for opplæringen er at eleven skal kunne beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig Forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere velge ulike lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formål og situasjon skrive tekster som forteller, beskriver, argumenterer eller formidler beskjed, med passende grunnstruktur og hensiktsmessig bruk av avsnitt bruke innhold fra ulike kilder på en selvstendig og kritisk måte vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker kommunisere via digitale medier beskrive og tolke grafiske representasjoner av tall og andre data Kompetansemål – etter 10. årstrinn - Engelsk

Kompetansemål – etter 10. årstrinn - Engelsk Kultur, samfunn og litteratur Mål for opplæringen er at eleven skal kunne drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA beskrive situasjonen til noen urfolk i engelskspråklige land gjenkjenne noen regionale aksenter fra engelskspråklige land lese og drøfte et representativt utvalg litterære tekster fra sjangrene dikt, novelle, roman og skuespill fra den engelskspråklige verden beskrive tema og komposisjon i tekster og visuelle uttrykk lage og samtale om egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av litteratur og kunst Kompetansemål – etter 10. årstrinn - Engelsk

  http://www.udir.no/grep/Grunnleggende-ferdigheter/?visning=5 http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=122422&visning=2 http://www.skoleipraksis.no/ http://mes-english.com/ http://www.mingoville.com/ http://www.visuwords.com/ http://www.wordle.net http://www.starfall.com/ http://www.britishcounsil.org/kids.htm http://www.nrk.no/skole/ http://engelsk-10-movig.wikispaces.com/ http://www.bbc.co.uk/languages/ Nettadresser

Kilder Thinking and Learning in Concert, ausTLC@aol.com http://www.instituteforhabitsofmind.com/quotes Kilder