Elevenes produksjon av tekster i en digital hverdag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Everyone Print Kalle Snarheim.
Advertisements

MedieTrender – med fokus på sosiale medier EnergiNorges Markedskonferanse Knut-Arne Futsæter
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
OTH ord til handling Arbeidsplaner med konkrete mål og vurderingskriterier.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Vurdering for læring i Kunnkapsløftet en Europeisk dimensjon
Ledelsesinformasjonsystem
Brukereksperter og ekspertbrukere Alle vet at testing er bra, hipp hipp hipp hurra!
Mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 IKT og Læring og Undervisning 1/2.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
© GT/SAPP/USIT University of Oslo, Norway Cerebrum By Bård H.M. Jakobsen.
 Hvorfor kommuniserer vi vitenskap?  Hvordan kommuniserer vi vitenskap?
Hjelp, vi har algdat! En liten kickstart på TDT4120 Algoritmer og datastrukturer Åsmund Eldhuset.
ICYS – Nettlärarutbildningen SOSIALE MEDIER Nina Tvenge Nettpedagog.
Linked Data og UBiT Rurik Thomas Greenall, NTNU Library.
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
AT WORK 1 Lærebok ● Arbeidshefte ● Cd-er ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
1 Summing up the Ipod conference Important issues and challenges for Colleges and Universities Morten Flate Paulsen NKI Nettstudier Professor of Online.
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Lesing Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
1 About critical attitude when reading Lill Kristiansen, Prof. Dr. Scient Department of Telematics, NTNU Material was originally written.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
Citation and reference tools for your master thesis
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Faktorer som innvirker på interne prosesser og ”effektivitet” i internasjonalt spredte team Hvilken innvirkning har følgende forhold på interne prosesser.
Questions for New Zealand/Maori websites:
Internasjonalt samarbeid over hjemme PC The Virtual Classroom for Social Work in Europe Presentasjon på konferanse for prosjektledere i NUV, Oslo, April.
Hvorfor IKT? 1.Samfunn og kultur 2.Kommunikasjon og globalisering 3.Kunnskap og læring.
1 | 2010 Internetteknologi 2 (ITNET2) Kort teknisk ASP.NET introduktion Mandag den 4/ Jesper Tørresø.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Understanding the book Race of the Birkebeiners by Lise Lunge-Larsen, Mary Azarian (Illustrator)
Engelsk mal: Startside The Ageing Society – current situation, challenges and opportunities Steinar Barstad Warszawa 25th November 2014 Specialist Director.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Ulike måtar for bruken av pronomen
CAMPAIGNING From vision to action.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
LO2 – Understand Computer Software
English /22/18 What kind of relationship to the children have with Miss Maudie? What does she say about the Boo Radley stories? Why did the banker.
Kaveet Patel – Education Officer
Aboriginal Self Government and the Treaty Process
A sentence is a complete thought.
Advising Freshmen in the Second Semester
What belongs in state storage API’s?
Advising the Division III Student-Athlete
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
(You can delete these instructions before sharing with students.)
Jakub Kocvara, Dr. Martin Hlosta, Prof. Zdenek Zdrahal
BY: LAURYN PETTYJOHN AND Paige gerry
Formalities in the final months May 22, 2019
Nottingham City Diabetes Service PLT Tuesday March 2017
Types of Sentences.
Utskrift av presentasjonen:

Elevenes produksjon av tekster i en digital hverdag FOU-arbeid. Skrive artikler ( 20 år siden sist) Mye er endret. Skrivemaskin med rettetast, noen få kilder..... http://www.youtube.com/watch?v=6gmP4nk0EOE Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU

Læreplanen stiller krav om at elevene skal kunne bruke digitale verktøy til å produsere egne tekster. Kursholder viser eksempler og diskuterer hvordan elevene kan produsere tekster, og hvordan læreren kan få elevene i gang og veilede underveis i ”den digitale skriveprosessen”. Aschehoug

Digitale tekster Wikipedia Youtube Flickr Itunes Blogg Google LMS Form skilles fra innhold. Innhold skapes av deltakerne Nye former kommer til http://www.youtube.com/watch?v=NLlGopyXT_g Digital produksjon skilles fra tradisjonell produksjon ved at formen på teksten (arket), skilles fra innholdet, selve teksten. Da kan vi forandre innholdet og formen når det passer oss selv. Før var tekster skrevet og knyttet til papiret Forum, wikipedia etc er eksempler på delt inhold

Virtual Learning Environment Skrive alene Snakke sammen Skrive sammen Video konferanse Skype, Facebook Flash Meeting Wikispaces docs.google Blog Blogger.com VLE Snakke FIVE SKILLS in a Virtual Learning Environment Audacity Animasjon Små tester Bilde/video Flickr,Youtube Photo story Quiz Survey Monkey Hot Potatoes Webside Moodle, ITL Wikispaces Informasjon Mappe Forum Diskutere

En tekst i en kommunikasjonsprosess: verbalspråklig muntlig billedlig sammensatt tekst ( kombinasjon av flere) En utvidet forståelsen av tekstbegrepet i LK06. Vi må undervise i bruk av bilder som illustrerer tekst, og vi må vurdere bildebruk som en del av oppgaven. Vi har lang erfaring i å bruke bilder i språkinnlæringen, men dette er delvis nytt. Vi kan derfor si at en og samme ”tekst”, forandrer form i tråd med hvilken framstilling som benyttes. En tekst er derfor mer enn bare skriftlig tekst. Vi må inkludere bruk av bilder og vi må inkludere en hel rekke uttrykksformer. Dette innebærer en utvidet praksis i forhold til før Kunnskapsløftet. Hvilke tekst typer dreier deg seg om? Dette betyr at vi som lærere må forholde oss til dette når vi retter. Hvordan vurderer vi multimediale tekster?

Undervisning ved hjelp av sammensatte tekster Verbal text Images Video-clips Exercises Slides Eksempel på sammensatte elevtekster: http://www.dagbladet.no/tv/index.html?clipid=1585 http://www.storycenter.org/momquicktime.html Google Wikipedia http://www.lizardpoint.com/fun/geoquiz/usaquiz.html

Verdier (LK06) AG Ali G Hijab Muslimsk side Krig og fred Religion is a word for the ideas about the basic structure of the world that people cannot see or know with our other senses, or that scientists cannot study with machines. There are many different religions in the world. Religions try to answer important but mysterious questions like "Where did the world come from?" and "What happens to us after we die?" When people believe that they have answers to these questions, they often start new religions, or add their new ideas to old religions. Many religions believe in supernatural beings such as spirits, angels, devils, polytheistic gods, or a monotheistic god (such as the Christian, Islamic, or Judaic God), who can influence people and the world. People who teach or write about religion often say that they got their ideas from a supernatural being. wikipedia AG Ali G Hijab Muslimsk side http://www.youtube.com/watch?v=Sy_JFPGKj3s Krig og fred http://www.youtube.com/watch?v=zg1EYKg12Pc Selvmordsbomber Læreboka

Nyheter og aktuelle hendelser Hiss of life for fire snake A snake rescued from a flat blaze was revived by oxygen kit normally used only on humans. Pet iguanas, tortoises, terrapins and parrots were also evacuated, reports the Daily Mirror. But firefighters opted for the breathing apparatus as the corn snake had inhaled too much smoke. The flat owner escaped the 3am flames in Tipton, West Midlands, and went to hospital as a precaution while the RSPCA took his exotic menagerie into care. But fire crews said: "We had to administer oxygen therapy to the snake - which wasn't an easy task. Ananova News - writing http://www.update.dk/cfje/VidBase.nsf/4b13051d35e74553c12566dd0051a249/59219e5e75aebe1bc1256834004dbf89?OpenDocument Writing frame frame norwenglish Newspapers http://www.norwenglish.com, http://ananova.com http://english.aljazeera.net News-clips http://www.bbc.co.uk http://www.update.dk/cfje/VidBase.nsf/4b13051d35e74553c12566dd0051a249/59219e5e75aebe1bc1256834004dbf89?OpenDocument

Arbeid med forskjellige former for sammensatte tekster E-post Blog Forum Wikpedia Nettsteder Video-clip Lydfiler Webside Fortellende tekst Beskrivende tekst Drøftende tekst Argumenterende tekst Analyse Presentasjon Reproduksjon Digital egenproduksjon Digital kommunikasjon Form og struktur

Språklæring - form og struktur The first sentence of the paragraph is the topic sentence; it is the most general statement of the paragraph, and it functions as an introduction to the contents/the subject of the paragraph. The last sentence is the concluding sentence; it sums up the contents and indicates the end of the paragraph. Between the topic sentence and the concluding sentence there are five supporting sentences, which provide detailed information about the subject of the paragraph. The order of the supporting sentences is based on the degree of detail; ..........., and the subsequent sentences give more and more detailed information about ......... Moving from the general towards the more specific information enables the reader to gradually absorb the knowledge about the subject. Oppgave 2. Oppgaven går ut på å prøve elevens kjennskap til båe tekststruktur, stilistikk og sjanger. ( Internasjonal engelsk, vurdering)

Språklæring -form og struktur Hjelpemiddel Formålstenleg bruk av hjelpemiddel er nødvendig for at elevane skal kunne vise sin kompetanse i forhold til kompetansemåla i læreplanen. Ulike typar ordbøker, grammatikkar, læreverk, eigne skriftlege arbeid og retteprogram er hjelpemiddel elevane kan få bruk for og nytte av på eksamen. Eksamen i framandspråk blir utforma slik at elevane ikkje kan bruke hjelpemiddel i form av samanhengande tekst utan tilarbeiding. Faktorar som relevant og sjølvstendig bruk av desse hjelpemidla, kjeldekritikk og sitatteknikk vil utgjere ein del av grunnlaget for vurderinga. Eksamen vil bli utforma slik at elevane ikkje kan bruke medbringa hjelpemiddel til direkte avskrift. Eksamen skal vurdere den individuelle kompetansen til elevane. Derfor er kommunikasjon med andre ikkje tillate. (Fremmedspråk Nivå 2, veiledning)

TEMA Mål Success criteria ( hva er en god besvarelse) http://norwenglish.wikispaces.com Mål Success criteria ( hva er en god besvarelse) Writing frames (kjennetegn for sjangeren) Assessment Succes criteria ( delmål-innhold) Rubrics (kjennetegn på måloppnåelse – språk, struktur)

Example writing frame My name is Tommy, I'm 16 years old, I am studying to be a carpenter. My hobby is boxing. I train every day almost. Some other tings I like is to sleep and be with my girlfrend. I'm boxing because it is the sport for me. I can't see myself playing football. I thinks it is boring. I'm boxing in Saupstad The training starts at 6 pm, and it is 4 times a week, when I'm not training boxing, I train at a gym. When I sleep: the reason why I sleep is becaus I'm geting so tired after school. Then it is good to sleep after school. Rigth now the most important thing is to be god at school and be presis to the class, so I can get a god jobb. In the future i woud like to be a carpenter because I can't se myself siting in an office. My mesage to te world is to pay atention to the school. I would like to present…… He is interested in …..(3 things) When he ---- ( where, when, with who and why) Moreover, he --- Also, he--- The most important thing these days is….

Writing- frame for test Talking- frame

Elevenes tekstproduksjon Idemyldring - graphic organisers/rubrikker http://www.myt4l.com/index.php?v=pl&page_ac=view&catid=65 http://www.teachersfirst.com/lessons/rubrics/index.cfm http://www.readingonline.org/articles/writing/GENRES3.HTM Tekststruktur - skrive- og snakkerammer http://www.beauchampschool.co.uk/page_viewer.asp?category=Writing+Frames&sid=57 http://www.flickr.com/groups/visualstory/discuss/ Avsnitt - topic sentence http://www.bbc.co.uk/skillswise/words/writing/ http://www2.actden.com/writ_Den/tips/contents.htm http://library.thinkquest.org/J001156/writing%20process/writingprocess.htm http://www.writefix.com/argument Kildehenvisning Internett søk, kildekritikk

Skrivestrategier -Språkpermen Jeg bruker andre tekster som modell når jeg skriver Jeg lager tankekart og forsøker å organisere det jeg vil skrive, før jeg begynner på selve teksten Jeg forsøker å bruke nyttige ord som binder teksten sammen (tekstbindere) Jeg forsøker å strukturere teksten min i avsnitt. Jeg bruker respons for å forbedre teksten min Fremmedspråksenteret - downloads Språkpermen viser noen enkle skrivestrategier. Dette kn få elevene til å se på tekstproduksjon med andre øyne. Ikke utdypende nok.

AREAS A Computer Mediated Communication B Digitale mapper C Litterære tekster D Faktatekster E Vurdering http://norwenglish.wikispaces.com http://norwenglish.blogspot.com

A Computer Mediated Communication CMC Computer mediated communication Kommunikasjon mellom to eller flere individer: wikipedia E-mail Video-clip Chat bulletin boards Blogs Wiki Forums Communities LMS

E-mail http://www.ntnu.no/international/english_matters/Emails.htm guidelines http://esl.about.com/cs/onthejobenglish/a/a_basbletter.htm business letter

Blog http://norwenglish.blogspot.com http://blogger.com http://themovieblog.com http://www.cospringsfilm.blogspot.com/ http://www.readersread.com/ourblogs/ Tutorial http://www.youtube.com/watch?v=MWYi4_COZMU Lecture http://mario.camillero.name/ecml.ppt Vis hvordan jeg har brukt bloggen min.

Forum US news forum http://www.topix.net/forum/us James Bond films and books http://www.ajb007.co.uk/index.php?forum=8 Cars http://www.car-forums.com/ Bikers http://www.motorcycleforum.com/

Samskriving GoogleDocs http://docs.google.com http://wikispaces.com E-Tandem http://www.slf.ruhr-uni-bochum.de/etandem/etlehrer-en.html http://www.slf.ruhr-uni-bochum.de/tandem/kultur/english/index.html http://ta.slf.rub.de/pa/pr/wait-class.php?ms=en&zs=fr&input=Chercher E-Twinning http://skolenettet.no/moduler/Module_FrontPage.aspx?id=12867&epslanguage=NO Norwenglish@gmail.com fransk Her kan to og to eller flere jobbe sammen om en tekst. Når en deltaker skriver noe og lagrer dokumentet, skal det straks vises på skjermen hos de andre som deltar i skriveprosessen (Høiland og Wølner 2007). Deltakerne redigerer, skriver og lagrer teksten og lager på den måten et dokument sammen. Elevene som i vårt tilfellet skal skrive en engelsk tekst sammen, kan sitte hvor som helst mens de jobber så lenge de har tilgang til Internett. De kan velge hvem de vil invitere til å delta. Ved å gå til ikonet Publish, lagres teksten på Internett. Publiserte dokumenter slettes etter behov.

MSN - messenger Skrivefunksjon chatte lyd, bilde, tekst http://www.msn.com/ Ingerlangseth@hotmail.com Pamela gjør det mulig å ta opp hva som blir sagt, logg

Gratis telefonsamtaler og beskjeder pamela(loggfunksjon)

Elevene kan se og legge ut egne klipp på http://youtube.com De kan inneholde bilde, tekst og lydfiler Stephen King on writing http://www.youtube.com/watch?v=hqp7A0B7abc

Elevene kan lage sine egne opptak online, http://inger.podomatic.com/ eller laste ned dette programmet og lage sine egne opptak på sin egen darmaskin. http://audacity.sourceforge.net/, Dette er muntlig, men veldig interessant. Kan akkompagneres med bilder

http://myspace.com Populært nettsted hvor du finner forum, chat, blog, groups, homepags, video, music etc.

Sende meldinger, opprette grupper http://www.facebook.com/

B Digitale mapper LMS Fronter ,Blogg, Webside Metatekst - begrunnelse Skriftlig tekst - stavekontroll, redigering Open office Muntlig tekst - lydfiler, Lydfiler Audacity M/S presentasjon - Presentasjon Power point Kommunikasjon - log CMC Sammensatt tekst - MUM You tube Leif Harboe Norskboka http://norskboka.no/sammensattetekster_vurdering.htm Her kan elevene slå seg løs. Bruk eksempler fra Fraonter iba3, ppt, lydfiler, og min egen video.

C Faktatekster Writing frames http://www.schoolshistory.org.uk/starteractivities/writingframes.htm Factual writing http://www.readingonline.org/articles/writing/index.html Skriveramme eksempel

D Formativ vurdering Elevene kan arbeide selvstendig med interaktive oppgaver. Interaktive oppgaver i gram engelsk http://www.englishforum.com/00/interactive/ Interaktive oppgaver i lytting engelsk Randal's Cyber Lab Søk på Google etter feks: ”exercises interactive German verbs” Det er dette læringssynet som igger nedfelt i Læreplanene. Sosiokulturelt. Læring skjer melom individer. Gruppeoppgaver

C Litterære tekster Analysere og drøfte Dikt http://home.hib.no/AL/norsk/klasser/Diktanalyse.htm, http://www.quia.com/quiz/270936.html Novelle http://www.newi.ac.uk/englishresources/workunits/ks3/genre/shortstory.html Roman Skuespill http://www.englishbiz.co.uk/mainguides/play.htm film http://web.uvic.ca/geru/439/essay.html forfatterens synspunkt og holdninger What is an argument(paragraph med oppgave) http://commhum.mccneb.edu/argument/summary.htm Generell informasjon http://essayinfo.com/ http://www.englishbiz.co.uk/mainguides/play.htm Word, skriveprogram med rette program. + oversettelsesprograam

Reading literature - google.com http://www.cast.org/teachingeverystudent/ideas/presentations/digitaltext_links.cfm resources Reading other students’ work http://www.propaganda.net/skoleside/?alle=3 Propaganda http://www.daria.no/skole/ Svens skoleside Participate in forums online http://forums.eslcafe.com/student/viewtopic.php?p=86629 Les mye og skriv mye!

Litteratur Fem avsnittsessayet http://folk.uio.no/khflyum/arkiv/5x5x5.pdf For læreren (den selvstendige eleven) http://www.english.bham.ac.uk/staff/tom/index2.htm http://iteslj.org/Techniques/Massi-WritingTasks.html http://www.ncistudent.net/StudySkills/WritingSkills/Introduction.htm Teach yourself http://esl.about.com/od/writinginenglish/English_Writing_Skills_Letters_Resumes_and_Writing_Style.htm About.com http://www.abcteach.com/directory/basics/writing/writing_skills/ ABCteach http://www.bbc.co.uk/skillswise/words/writing/ BBC skillswise http://video.google.com/videoplay?docid=-8498319064647760620&q=writing+skills&total=391&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=1 Video-clip

http://video. google. com/videoplay http://video.google.com/videoplay?docid=-4779635187257350239&q=writing+skills&total=394&start=10&num=10&so=0&type=search&plindex=2 video clip words http://video.google.com/videoplay?docid=6883695875886468893&q=writing+skills&total=394&start=40&num=10&so=0&type=search&plindex=6 http://albertine.mediasogndalvgs.com/blog/?p=81 Inger Langseth 2008