Elevenes produksjon av tekster i en digital hverdag FOU-arbeid. Skrive artikler ( 20 år siden sist) Mye er endret. Skrivemaskin med rettetast, noen få kilder..... http://www.youtube.com/watch?v=6gmP4nk0EOE Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU
Læreplanen stiller krav om at elevene skal kunne bruke digitale verktøy til å produsere egne tekster. Kursholder viser eksempler og diskuterer hvordan elevene kan produsere tekster, og hvordan læreren kan få elevene i gang og veilede underveis i ”den digitale skriveprosessen”. Aschehoug
Digitale tekster Wikipedia Youtube Flickr Itunes Blogg Google LMS Form skilles fra innhold. Innhold skapes av deltakerne Nye former kommer til http://www.youtube.com/watch?v=NLlGopyXT_g Digital produksjon skilles fra tradisjonell produksjon ved at formen på teksten (arket), skilles fra innholdet, selve teksten. Da kan vi forandre innholdet og formen når det passer oss selv. Før var tekster skrevet og knyttet til papiret Forum, wikipedia etc er eksempler på delt inhold
Virtual Learning Environment Skrive alene Snakke sammen Skrive sammen Video konferanse Skype, Facebook Flash Meeting Wikispaces docs.google Blog Blogger.com VLE Snakke FIVE SKILLS in a Virtual Learning Environment Audacity Animasjon Små tester Bilde/video Flickr,Youtube Photo story Quiz Survey Monkey Hot Potatoes Webside Moodle, ITL Wikispaces Informasjon Mappe Forum Diskutere
En tekst i en kommunikasjonsprosess: verbalspråklig muntlig billedlig sammensatt tekst ( kombinasjon av flere) En utvidet forståelsen av tekstbegrepet i LK06. Vi må undervise i bruk av bilder som illustrerer tekst, og vi må vurdere bildebruk som en del av oppgaven. Vi har lang erfaring i å bruke bilder i språkinnlæringen, men dette er delvis nytt. Vi kan derfor si at en og samme ”tekst”, forandrer form i tråd med hvilken framstilling som benyttes. En tekst er derfor mer enn bare skriftlig tekst. Vi må inkludere bruk av bilder og vi må inkludere en hel rekke uttrykksformer. Dette innebærer en utvidet praksis i forhold til før Kunnskapsløftet. Hvilke tekst typer dreier deg seg om? Dette betyr at vi som lærere må forholde oss til dette når vi retter. Hvordan vurderer vi multimediale tekster?
Undervisning ved hjelp av sammensatte tekster Verbal text Images Video-clips Exercises Slides Eksempel på sammensatte elevtekster: http://www.dagbladet.no/tv/index.html?clipid=1585 http://www.storycenter.org/momquicktime.html Google Wikipedia http://www.lizardpoint.com/fun/geoquiz/usaquiz.html
Verdier (LK06) AG Ali G Hijab Muslimsk side Krig og fred Religion is a word for the ideas about the basic structure of the world that people cannot see or know with our other senses, or that scientists cannot study with machines. There are many different religions in the world. Religions try to answer important but mysterious questions like "Where did the world come from?" and "What happens to us after we die?" When people believe that they have answers to these questions, they often start new religions, or add their new ideas to old religions. Many religions believe in supernatural beings such as spirits, angels, devils, polytheistic gods, or a monotheistic god (such as the Christian, Islamic, or Judaic God), who can influence people and the world. People who teach or write about religion often say that they got their ideas from a supernatural being. wikipedia AG Ali G Hijab Muslimsk side http://www.youtube.com/watch?v=Sy_JFPGKj3s Krig og fred http://www.youtube.com/watch?v=zg1EYKg12Pc Selvmordsbomber Læreboka
Nyheter og aktuelle hendelser Hiss of life for fire snake A snake rescued from a flat blaze was revived by oxygen kit normally used only on humans. Pet iguanas, tortoises, terrapins and parrots were also evacuated, reports the Daily Mirror. But firefighters opted for the breathing apparatus as the corn snake had inhaled too much smoke. The flat owner escaped the 3am flames in Tipton, West Midlands, and went to hospital as a precaution while the RSPCA took his exotic menagerie into care. But fire crews said: "We had to administer oxygen therapy to the snake - which wasn't an easy task. Ananova News - writing http://www.update.dk/cfje/VidBase.nsf/4b13051d35e74553c12566dd0051a249/59219e5e75aebe1bc1256834004dbf89?OpenDocument Writing frame frame norwenglish Newspapers http://www.norwenglish.com, http://ananova.com http://english.aljazeera.net News-clips http://www.bbc.co.uk http://www.update.dk/cfje/VidBase.nsf/4b13051d35e74553c12566dd0051a249/59219e5e75aebe1bc1256834004dbf89?OpenDocument
Arbeid med forskjellige former for sammensatte tekster E-post Blog Forum Wikpedia Nettsteder Video-clip Lydfiler Webside Fortellende tekst Beskrivende tekst Drøftende tekst Argumenterende tekst Analyse Presentasjon Reproduksjon Digital egenproduksjon Digital kommunikasjon Form og struktur
Språklæring - form og struktur The first sentence of the paragraph is the topic sentence; it is the most general statement of the paragraph, and it functions as an introduction to the contents/the subject of the paragraph. The last sentence is the concluding sentence; it sums up the contents and indicates the end of the paragraph. Between the topic sentence and the concluding sentence there are five supporting sentences, which provide detailed information about the subject of the paragraph. The order of the supporting sentences is based on the degree of detail; ..........., and the subsequent sentences give more and more detailed information about ......... Moving from the general towards the more specific information enables the reader to gradually absorb the knowledge about the subject. Oppgave 2. Oppgaven går ut på å prøve elevens kjennskap til båe tekststruktur, stilistikk og sjanger. ( Internasjonal engelsk, vurdering)
Språklæring -form og struktur Hjelpemiddel Formålstenleg bruk av hjelpemiddel er nødvendig for at elevane skal kunne vise sin kompetanse i forhold til kompetansemåla i læreplanen. Ulike typar ordbøker, grammatikkar, læreverk, eigne skriftlege arbeid og retteprogram er hjelpemiddel elevane kan få bruk for og nytte av på eksamen. Eksamen i framandspråk blir utforma slik at elevane ikkje kan bruke hjelpemiddel i form av samanhengande tekst utan tilarbeiding. Faktorar som relevant og sjølvstendig bruk av desse hjelpemidla, kjeldekritikk og sitatteknikk vil utgjere ein del av grunnlaget for vurderinga. Eksamen vil bli utforma slik at elevane ikkje kan bruke medbringa hjelpemiddel til direkte avskrift. Eksamen skal vurdere den individuelle kompetansen til elevane. Derfor er kommunikasjon med andre ikkje tillate. (Fremmedspråk Nivå 2, veiledning)
TEMA Mål Success criteria ( hva er en god besvarelse) http://norwenglish.wikispaces.com Mål Success criteria ( hva er en god besvarelse) Writing frames (kjennetegn for sjangeren) Assessment Succes criteria ( delmål-innhold) Rubrics (kjennetegn på måloppnåelse – språk, struktur)
Example writing frame My name is Tommy, I'm 16 years old, I am studying to be a carpenter. My hobby is boxing. I train every day almost. Some other tings I like is to sleep and be with my girlfrend. I'm boxing because it is the sport for me. I can't see myself playing football. I thinks it is boring. I'm boxing in Saupstad The training starts at 6 pm, and it is 4 times a week, when I'm not training boxing, I train at a gym. When I sleep: the reason why I sleep is becaus I'm geting so tired after school. Then it is good to sleep after school. Rigth now the most important thing is to be god at school and be presis to the class, so I can get a god jobb. In the future i woud like to be a carpenter because I can't se myself siting in an office. My mesage to te world is to pay atention to the school. I would like to present…… He is interested in …..(3 things) When he ---- ( where, when, with who and why) Moreover, he --- Also, he--- The most important thing these days is….
Writing- frame for test Talking- frame
Elevenes tekstproduksjon Idemyldring - graphic organisers/rubrikker http://www.myt4l.com/index.php?v=pl&page_ac=view&catid=65 http://www.teachersfirst.com/lessons/rubrics/index.cfm http://www.readingonline.org/articles/writing/GENRES3.HTM Tekststruktur - skrive- og snakkerammer http://www.beauchampschool.co.uk/page_viewer.asp?category=Writing+Frames&sid=57 http://www.flickr.com/groups/visualstory/discuss/ Avsnitt - topic sentence http://www.bbc.co.uk/skillswise/words/writing/ http://www2.actden.com/writ_Den/tips/contents.htm http://library.thinkquest.org/J001156/writing%20process/writingprocess.htm http://www.writefix.com/argument Kildehenvisning Internett søk, kildekritikk
Skrivestrategier -Språkpermen Jeg bruker andre tekster som modell når jeg skriver Jeg lager tankekart og forsøker å organisere det jeg vil skrive, før jeg begynner på selve teksten Jeg forsøker å bruke nyttige ord som binder teksten sammen (tekstbindere) Jeg forsøker å strukturere teksten min i avsnitt. Jeg bruker respons for å forbedre teksten min Fremmedspråksenteret - downloads Språkpermen viser noen enkle skrivestrategier. Dette kn få elevene til å se på tekstproduksjon med andre øyne. Ikke utdypende nok.
AREAS A Computer Mediated Communication B Digitale mapper C Litterære tekster D Faktatekster E Vurdering http://norwenglish.wikispaces.com http://norwenglish.blogspot.com
A Computer Mediated Communication CMC Computer mediated communication Kommunikasjon mellom to eller flere individer: wikipedia E-mail Video-clip Chat bulletin boards Blogs Wiki Forums Communities LMS
E-mail http://www.ntnu.no/international/english_matters/Emails.htm guidelines http://esl.about.com/cs/onthejobenglish/a/a_basbletter.htm business letter
Blog http://norwenglish.blogspot.com http://blogger.com http://themovieblog.com http://www.cospringsfilm.blogspot.com/ http://www.readersread.com/ourblogs/ Tutorial http://www.youtube.com/watch?v=MWYi4_COZMU Lecture http://mario.camillero.name/ecml.ppt Vis hvordan jeg har brukt bloggen min.
Forum US news forum http://www.topix.net/forum/us James Bond films and books http://www.ajb007.co.uk/index.php?forum=8 Cars http://www.car-forums.com/ Bikers http://www.motorcycleforum.com/
Samskriving GoogleDocs http://docs.google.com http://wikispaces.com E-Tandem http://www.slf.ruhr-uni-bochum.de/etandem/etlehrer-en.html http://www.slf.ruhr-uni-bochum.de/tandem/kultur/english/index.html http://ta.slf.rub.de/pa/pr/wait-class.php?ms=en&zs=fr&input=Chercher E-Twinning http://skolenettet.no/moduler/Module_FrontPage.aspx?id=12867&epslanguage=NO Norwenglish@gmail.com fransk Her kan to og to eller flere jobbe sammen om en tekst. Når en deltaker skriver noe og lagrer dokumentet, skal det straks vises på skjermen hos de andre som deltar i skriveprosessen (Høiland og Wølner 2007). Deltakerne redigerer, skriver og lagrer teksten og lager på den måten et dokument sammen. Elevene som i vårt tilfellet skal skrive en engelsk tekst sammen, kan sitte hvor som helst mens de jobber så lenge de har tilgang til Internett. De kan velge hvem de vil invitere til å delta. Ved å gå til ikonet Publish, lagres teksten på Internett. Publiserte dokumenter slettes etter behov.
MSN - messenger Skrivefunksjon chatte lyd, bilde, tekst http://www.msn.com/ Ingerlangseth@hotmail.com Pamela gjør det mulig å ta opp hva som blir sagt, logg
Gratis telefonsamtaler og beskjeder pamela(loggfunksjon)
Elevene kan se og legge ut egne klipp på http://youtube.com De kan inneholde bilde, tekst og lydfiler Stephen King on writing http://www.youtube.com/watch?v=hqp7A0B7abc
Elevene kan lage sine egne opptak online, http://inger.podomatic.com/ eller laste ned dette programmet og lage sine egne opptak på sin egen darmaskin. http://audacity.sourceforge.net/, Dette er muntlig, men veldig interessant. Kan akkompagneres med bilder
http://myspace.com Populært nettsted hvor du finner forum, chat, blog, groups, homepags, video, music etc.
Sende meldinger, opprette grupper http://www.facebook.com/
B Digitale mapper LMS Fronter ,Blogg, Webside Metatekst - begrunnelse Skriftlig tekst - stavekontroll, redigering Open office Muntlig tekst - lydfiler, Lydfiler Audacity M/S presentasjon - Presentasjon Power point Kommunikasjon - log CMC Sammensatt tekst - MUM You tube Leif Harboe Norskboka http://norskboka.no/sammensattetekster_vurdering.htm Her kan elevene slå seg løs. Bruk eksempler fra Fraonter iba3, ppt, lydfiler, og min egen video.
C Faktatekster Writing frames http://www.schoolshistory.org.uk/starteractivities/writingframes.htm Factual writing http://www.readingonline.org/articles/writing/index.html Skriveramme eksempel
D Formativ vurdering Elevene kan arbeide selvstendig med interaktive oppgaver. Interaktive oppgaver i gram engelsk http://www.englishforum.com/00/interactive/ Interaktive oppgaver i lytting engelsk Randal's Cyber Lab Søk på Google etter feks: ”exercises interactive German verbs” Det er dette læringssynet som igger nedfelt i Læreplanene. Sosiokulturelt. Læring skjer melom individer. Gruppeoppgaver
C Litterære tekster Analysere og drøfte Dikt http://home.hib.no/AL/norsk/klasser/Diktanalyse.htm, http://www.quia.com/quiz/270936.html Novelle http://www.newi.ac.uk/englishresources/workunits/ks3/genre/shortstory.html Roman Skuespill http://www.englishbiz.co.uk/mainguides/play.htm film http://web.uvic.ca/geru/439/essay.html forfatterens synspunkt og holdninger What is an argument(paragraph med oppgave) http://commhum.mccneb.edu/argument/summary.htm Generell informasjon http://essayinfo.com/ http://www.englishbiz.co.uk/mainguides/play.htm Word, skriveprogram med rette program. + oversettelsesprograam
Reading literature - google.com http://www.cast.org/teachingeverystudent/ideas/presentations/digitaltext_links.cfm resources Reading other students’ work http://www.propaganda.net/skoleside/?alle=3 Propaganda http://www.daria.no/skole/ Svens skoleside Participate in forums online http://forums.eslcafe.com/student/viewtopic.php?p=86629 Les mye og skriv mye!
Litteratur Fem avsnittsessayet http://folk.uio.no/khflyum/arkiv/5x5x5.pdf For læreren (den selvstendige eleven) http://www.english.bham.ac.uk/staff/tom/index2.htm http://iteslj.org/Techniques/Massi-WritingTasks.html http://www.ncistudent.net/StudySkills/WritingSkills/Introduction.htm Teach yourself http://esl.about.com/od/writinginenglish/English_Writing_Skills_Letters_Resumes_and_Writing_Style.htm About.com http://www.abcteach.com/directory/basics/writing/writing_skills/ ABCteach http://www.bbc.co.uk/skillswise/words/writing/ BBC skillswise http://video.google.com/videoplay?docid=-8498319064647760620&q=writing+skills&total=391&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=1 Video-clip
http://video. google. com/videoplay http://video.google.com/videoplay?docid=-4779635187257350239&q=writing+skills&total=394&start=10&num=10&so=0&type=search&plindex=2 video clip words http://video.google.com/videoplay?docid=6883695875886468893&q=writing+skills&total=394&start=40&num=10&so=0&type=search&plindex=6 http://albertine.mediasogndalvgs.com/blog/?p=81 Inger Langseth 2008