Dine ideer er din inntektskilde - beskytter du dem mot kopiering?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Advertisements

Demo av portalen LOG - Leverandørnett Olje og Gass.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Praktisk info til prosjektkunder
Enkel brukerhåndbok for NFUs redaktører Versjon 1, 3. februar 2013.
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
Forretningsutvikling og juridiske utfordringer v/ Advokat Roger Sporsheim Petropolen 22. november 2012.
Last ned apper fra Google Play (Android) Åpne Internett på din enhet og søk deg inn på siden trykk på Play, som du finner på menylinjen.
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
2005 Intellectual Property Rights o Industrielle rettigheter o Varemerker/domenenavn o Design/mønster o Patenter o Opphaverett.
Beskyttelse av forretningsideer
© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Beskyttelse av forretningsideer Kari Helen Simonsen ONSAGERS AS.
© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Beskyttelse av forretningsideer Kari Helen Simonsen ONSAGERS AS.
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi UnibussSide 1.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Hvorfor trenger vi patenter
Advokat Per Conradi Andersen Hvordan sikrer arbeidsgiver sine rettigheter når ansatte eller innleide konsulenter gjør en oppfinnelse? bjerknes a d v o.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
INMA Performance Awards Innlevering – kategori: Innovasjon Innleveringsfrist 15. august.
Introduksjon til patentsystemet
Introduksjon til patenter og patentering av oppfinnelser
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Posisjonering Kapittel 10.
IPR Intellectual Property Rights. Gruppe 20 Henning KristensenPål Hjørnevik Tom Kristiansen Karl-W Kirkedam.
Medlemskap i folketrygden ved opphold i utlandet
eSøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler. Kort presentasjon av endinger i forbindelse med søknad.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Intellectual Property due diligence
PRESENTASJON KARRIERESTART -en del av Nye StudentTorget.no.
Finne og gå til et chatterom Bruk søk i Lync til å finne rom som du har tilgang til. 1.I hovedvinduet i Lync klikker du kategorien Chatterom. 2.I søkeboksen.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Valgfag på Kastellet skole
Introduksjon til patentrett
Wieland GroupBuilding Installationgesis gesisPLAN EFA Elektro as Dine utfordringer er vårt ansvar Grunnkurs gesisPLAN - Del 7 09:00 Presentasjon av gesisPLAN.
Konkurranse og samarbeid
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
1 Målrettet kobling av vekstprosjekter og investorer FORNY Forum Trondheim, 3 november 2004.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Seminar ved Grunderskolen
KOMMERSIALISERING FORNY FORUM 1. Oktober 2003 Martin Lærum Statoil.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettigheter til programmer Informasjonsrett.
INF-1400 Obligatorisk Oppgave 2
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Oppgave 2 Digitale Rettigheter slik de fremstår teknologisk, i forhold til hvilke rettigheter man som forbruker tradisjonelt har hatt.
Patenter 17. Januar 2005 G. Lillian Livgard Oslo.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Seminar ved Gründerskolen
Introduksjon til patent Arild Tofting
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Forskningsrådets IPR-policy Prinsipper. Hovedprinsipp: Forskningsrådet skal ivareta samfunnets interesser  Prosjektene er finansiert av offentlige midler.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
IPR (Immaterielle Rettigheter): Hva kan IN gjøre for deg? UT-konferansen oktober 2013 Turid Buvik.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Markedsføring.
Opphavsrettens begrunnelse
DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Kommersialisering ved UiT
Utskrift av presentasjonen:

Dine ideer er din inntektskilde - beskytter du dem mot kopiering?

Beskytter du dine konkurransefortrinn? Seed Forum pitchtraining v/Trond Gustad Patentrådgiver v/Oslo Patentkontor AS

Immaterialrettslig eiendom (IP) er et viktig konkurransefortrinn! Men hva er det egentlig?

Typer av IP Patent Varemerke Design Markedsføringsloven Copyright Hemmeligholdelse Patent

D E S I G N

Design – beskytelse av en form eller et ornament - Gir beskyttelse i 25 år Gir normalt det minste beskyttelsesomfanget blant IP-rettighetene Er normalt den minst kostbare av IP-rettighetene

Farger kan bli regnet for å være del av et design Med mindre designet er for eksempel et ornament eller dekorasjon hvor fargene er viktige, er det smart å innlevere tegninger/figurer/bilder i svart-hvitt for å oppnå beskyttelse for alle fargevarianter Figurene skal vise hele formen av den aktuelle gjenstand Deler av et produkt kan beskyttes Formen av ikke-fysiske gjenstander (for eksempel et design for et skjermbilde eller grafiske symboler) kan beskyttes En interiørdekorasjon eller -arrangement kan beskyttes

Bildene innlevert i en designsøknad må ikke inneholde irrelevante detaljer Jo færre detaljer en designsøknad inneholder, desto bredere vil omfanget av designbeskyttelsen normalt bli, men dette vil også vanligvis føre til en vanskeligere behandling av søknaden Bilder innlevert i en designsøknad må fremstå på en nøytral bakgrunn Bilder i en designsøknad må ikke være uklare (dvs. være så klare som mulig)

Designsøknader blir innlevert innenfor produktkategorier To (eller fler) design(er) kan bli oppnådd for forskjellige produktkategorier Forskjellige designer for produkter innen en produktkategori kan bli søkt om i en design samlesøknad Det finnes 32 hovedkategorier for fordukter for designsøknader (med flere underklasser innen hver kategori) Det må betales en avgift for hver designkategori

Forskjellige regler gjelder i forskjellige land Enkelte land har en ett-års skånefrist for designsøknader Generelt må designet være nytt og ikke vist offentlig (eller inennfor de aktuelle tekniske kretser) om en designbeskyttelse skal innvilges Om en designsøknad skal innleveres må det vises omhu for at designet er nytt (for å unngå problemer i land som ikke har skånefrist) En designsøknad har en 6 måneders prioritetsperiode En designsøknad er hemmelig i inntil 6 måneder etter sin innlevering

V A R E M E R K E R

Et varemerke beskytter navnet til en vare eller en tjeneste Varemerker kan bli oppnådd som et navn eller en figur Varemerker blir søkt om innenfor forskjellige vareklasser (mye likt designkategorier, men mer detaljert) Et varemerke har ingen varighetsgrense (i motsetning til patenter og design) Det finnes begrensninger på hva et varemerke kan oppvise

Formen eller forpakningen (utstyret) av en vare

Figurmerker (logoer)

P A T E N T E R

Et patent beskytter løsningen på teknisk problem (dvs. en oppfinnelse) Oppfinnelsen må være ny, ikke innlysende og industrielt anvendbar (samtidig som den løser det aktuelle problem) Patentloven definerer områder som ikke regnes som oppfinnelser Det finnes mange tolkningsmuligheter av Patentloven (eksperter bør konsutleres)

Patenter gir et konkurransefortrinn Et patent gir et monopol for patentinnehaver (for den relevante oppfinnelse innenfor omfanget av patentkravene) Patentrettigheter må bli tatt hensyn til av konkurrenter Det finnes en økende generell internasjonal trend for innlevering av både hjemlige og internasjonale patentsøknader

Hvordan skaper du verdi fra IP? Kommersielt monopol for egen bruk Utlisensiering Krysslisensiering Salg av rettigheter

Patenter som strategisk virkemiddel i markedet Patentretten er en forbudsrett Hindrer andre i å lage, bruke, selge eller importere ditt produkt (evt. fremgangsmåte/anvendelse) Gir ingen bruksrett Gir en tidsbegrenset kommersiell enerett Gjenvinne tunge utviklingskostnader ++ før konkurrenter slipper til First mover advantage – etablere markedsposisjon før konkurrenter slipper til i markedet

Patenter som strategisk virkemiddel i markedet Fastslår eiendomsrett Forhandlingskort - krav til samarbeidspartnere i flere land (USA) Eiendel som kan selges Du synliggjør din aktivitet – interesserte samarbeidspartnere kan finne deg! Store selskaper overvåker patentlitteratur på jakt etter innlisensieringsmuligheter Grunnlag for lisensiering En lisens er en avtale som gir lisenshaver tillatelse til å benytte lisensgivers patenterte teknologi mot betaling av et vederlag

Ulike former for lisensavtaler Én lisenshaver Eksklusiv lisens: Patenthaver kan ikke selv benytte oppfinnelsen og kan ikke gi lisens til flere enn én part Eksempel: patenthaver har ikke selv realisert oppfinnelsen og vesentlig utvikling gjenstår før et produkt kan plasseres i markedet Enelisens: Patenthaver kan selv benytte oppfinnelsen, men kan ikke gi lisens til flere enn én part Eksempel: lisenshaver i annen bransje

Ulike former for lisensavtaler Flere lisenshavere Ikke-eksklusiv lisens/enkel lisensavtale: Patenthaver kan selv bruke oppfinnelsen og kan også gi lisens til tredjeparter Eksempel: lisens gitt til aktør i annen bransje, eller eventuelt til konkurrenter Husk å registrere lisensavtalen i Patentregisteret

Omfang av lisens Lisens gjelder: Produksjon, bruk, import, salg? Eksempel: Patenthaver tillater produksjon av utstyr for internt bruk, men ikke salg Eksempel: Patenthaver setter ut produksjon til partner X og/eller distribusjon/salg til partner Y Begrensning til et spesielt teknisk felt Begrensning til et geografisk område Hva med forbedringer?

Hva skal royalty være? Egne erfaringer Kjennskap til lisensavtaler i bransjen Rettsavgjørelser (www.lovdata.no) Internettbaserte ”Royalty Sources” Nettsidene til Licensing Executives Society fungerer som portal for slike http://www.usa-canada.les.org/ http://www.usa-canada.les.org/licensing/index.asp#royalty Opsjonsavtale for lisens kan benyttes mens man samler info

Eksempler på royalty-rater fra Royalty Stat

Hvordan ivaretar du ditt konkurransefortrinn? Håndhevelse av rettigheter

Rettighetene må forsvares aktivt Søk om patent-/varemerke-/designbeskyttelse Angripe inngripere Varsle potensielle inngripere om at teknologi er patentsøkt Husk å merke ”patent pending” Forsvare deg mot protester, innsigelser og påståtte inngrep Protestere mot at andre får rettigheter som er i strid med din produksjon Med andre ord: DU kan også innlevere protester og innsigelser Overvåkning av konkurrentaktiviteter

Hvordan jobbe internt med IP? IP-strategi som del av forretningsstrategi Internt ansvarshavende med tilgang til beslutningsdyktige personer Budsjett og ressurser Bevisstgjøring rundt patenter Insentivsystem for ideer og evt. mellomledere Let aktivt etter ideer/idéstorming Lager for ideer

Hvordan jobbe internt med IP? Tett samarbeid marked/salg, utvikling og IP Fellesmøter Screen ideer før prosjektstart Forundersøkelser Fribruksanalyser (FTO) Patentsøknad må innleveres før PR-folket gjør sitt Patentbeskytt i land hvor produkt kan selges og/eller produseres Hold kun i hevd de patenter som genererer verdi nå eller i rimelig fremtid Husk produktmerking Vær kritisk Inngrepsstrategi og aktiv håndhevelse Søk hjelp hos eksperter

OSLO PATENTKONTOR AS – der gode ideer ivaretas Telefon: 21 00 90 00 Faks: 21 00 90 09 E-mail: mail@oslopatent.no Webadresse: www.oslopatent.no Besøksadresse: Holtegaten 20, 0259 Oslo Postadresse: Postboks 7007 M, 0306 Oslo