Nettprosjekt 2012-2013. Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Kvalitet på digitale tjenester
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Digitaliserte museumssamlinger Hva så?
telenor.com – forsideanalyse
Publisering på internett
Prosesstyring som styringsverktøy
Presentasjon på lynkursdagene 2012
Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
Strategiske valg ved etablering av nettsteder •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Det store bildet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
F F Internettprosjekt ved HiT1.
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
29.aug.2011 Klyva. Fra gutterom… TIL GRÜNDERDRØM! • Gjennombruddet: ”Rørlegger Bergen” • MaxResultat.no i des • Skreddersydde nettløsninger og strategier.
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Webkommunikasjon og evaluering
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Webredaksjonsmøte 14. jan Agenda • Presentasjonsrunde, møt Monica! • Flash/bannerfelt, ny bruk nå frem til 15. april. • Oppsummering fra kvalitet.no.
IT-konferansen 2013 Mobiltilpassing av UiOs nettsider Even Halvorsen Webseksjonen.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Intranettløsning for små og store organisasjoner.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
Kommunikasjonsnettverk Lederforum Oppsummering Kafédialog.
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
The Torvald Klaveness Group
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Skjønner du ikke hva jeg sier sa du?
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Definere og velge hovedmål og delmål
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
EHP5 Erfaringer fra UiO. Litt om UiOs SAP-miljø Ressurser –IT-siden 2 årsverk på basis-siden 2 årsverk utvikling 3 årsverk forvaltning/funksjonell drift.
Menyer Hovedmeny Sidemeny Finne frem gamle Klubblenker.
NYE NETTSIDER Presentasjon på deleFredag 8. februar 2013.
PRESENTASJON KARRIERESTART -en del av Nye StudentTorget.no.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Prosjekt nr: 057EHovedprosjekt, 2HKI vår Hovedprosjekt vår 2002 Tittel:RMC på web Title:RMC goes to web.
A Merkantildata Company empowering your business.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Konstruksjon og Testing Torsdag 30. september 2004 Av Even Aasland Harald Ueland.
LOPOT Lokasjonsbasert ProfilOppdateringsTjeneste.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Styringsgruppe vgs/intra Prosjektet Hva: Et intranett for alle ansatte i fylkeskommunen Et felles første møte med dagen.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Knut Yrvin Joomla-konferansen Drammen
Verktøy for å kartlegge holdninger
Rammer for og organisering av eForvaltningen
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
Asker - mulighetenes kommune
Digikort Gyldendal Akademisk
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Slik tilpasser du Microsoft SharePoint Online-området
25. desember 2018.
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Nettprosjekt

Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at SiTs tjenester og tilbud blir presentert på en brukervennlig måte, og legge til rette for ytterligere digitalisering av viktige forretningsprosesser

Forstudie •Statistikk fra analytics •Lokale redaktører kom med innspill om innhold og ansvarsfordeling •Statusrapport fra eksterne rådgivere •Spørreundersøkelse til brukere

Utfordringer – •Design – forsiden til sit.no har stått uforandret siden 2009, og hovedelementene har en lav klikkandel •Navigasjon – sit.no har 12 elementer i hovednavigasjonen og virker overfylt •Struktur – i dag er strukturen tilpasset organisasjonen, ikke brukeren •Innhold – for mye innhold, variabel kvalitet og ulik språktone skaper et uoversiktlig og fragmentert nettsted •Brukervennlighet – hovedelementer på framsiden, menystrukturer, presentasjon av informasjon og prosesser må tilpasses for å skape et godt nettsted •Mobil – sit.no er ikke tilpasset for trafikk fra mobile enheter •Søkemotorer – lite fokus på dette i dagens løsning; alt fra teknisk oppbygning til publisert tekst må fokusere på dette •Digitale tjenester – alle våre tjenester er levert av eksterne leverandører, med løsninger av variabel kvalitet og ulike innlogginger

Strategi •Lokale redaktører gjorde egne analyser og vurderinger av innhold •Vi brukte Netlife til å utforme nytt konsept og strategi –Og for å ta «de vanskelige valgene» •Vi flyttet fokus fra organisasjonen til kundene

Nytt nettsted •Eksternfokus – det som er bra for kundene •Meny etter kundenes forståelse av tilbudene, og deres interesse for de ulike tilbudene våre. •De viktigste tilbudene for kundene blir best eksponert. •Nettstedet skal fremstå som en helhet – tekst og bilder må tilpasses helheten og kundens perspektiv. •Godt språk, enhetlig begrepsbruk og tone i teksten. •Ikke mer tekst enn nødvendig for kundene •Innholdet heises frem – færre sider •Alle budskap kun ett sted – der det er riktig for kundene •Alle sider skal være oppdaterte til en hver tid •Innholdet skal være korrekt. Dette sikres gjennom korrekturlesing. •Nettstedet skal være oversiktlig for kundene •Nettsidene vurderes som et ledd i en miks av kanaler •Nettstedet er tilgjengelig på alle plattformer (responsivt design)

Endringer •Eksternt –Kontinuerlig fokus på kunden gjennom statistikk og undersøkelser •Ressurser –En leverandør og samarbeidspartnere som vi kan utvikle oss med (Open source & studenter) •Internt –Sterkere innholdsstyring fra KoM

Interne utfordringer •Lokale redaktører har mistet rettigheter –Alt publiseres av KoM •Noen områder er mindre prioritert og eksponert enn tidligere •Ny og mer strategisk måte å arbeide med nett på –Krevende å holde innhold oppdatert, være oppgavefokusert og tenke multiplattform.

Mottagelsen •Brukerundersøkelse før og etter –1800 respondenter med 380 åpne svar, viser framgang i brukervennlighet og design •Dybdeintervjuer –Av 8 stk studenter fra NTNU forteller at målgruppen setter brukervennlighet høyere enn design + konkrete tilbakemeldinger •Tilbakemeldinger –Alltid tilgjengelig, mottatt 500 til nå •Statistikk –Sammenligning før/etter viser at overgangen har gått veldig bra

Trafikken er stabil selv om vi har fjernet 80 % av innholdet Mobiltrafikken har økt med 56% siden lanseringen

Fase 2 •Digitalisere tjenestene til enhetene •Bruke studenter i arbeidet (iBooking) •Hele tiden utvikle seg