JUS102 Dag 4 25.02.14.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
JUS102 Dag
Advertisements

Kurs i avtale- og kjøpsrett
Handel, priser og forbrukerrettigheter
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO 4 A. Opphør og endring av forpliktelser Manuduksjoner i obligasjonsrett for 3. avdeling høsten 2006 Herman.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO 5 A. Opphør og endring av forpliktelser Manuduksjoner i obligasjonsrett for 3. avdeling høsten 2005 Herman.
Forelesninger i obligasjonsrett V2014, 3. februar 2014
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Tvisten mellom Peder Ås (selger) og Lars Holm (kjøper)
Forelesninger i obligasjonsrett H2013, 12. september 2013
Forelesninger i kjøpsrett V2014, 30. januar 2014
Forelesninger i kjøpsrett V2014, 3. februar 2014
Forelesninger i kjøpsrett H2013, 9. september 2013 Mislighold og misligholdssanksjoner II Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Forelesninger i kjøpsrett H2013, 3. september 2013
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
VII Kontrollansvaret Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Avbestilling og oppsigelse
Hvorfor behandles avtale- og kjøpsrett samlet?
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Herman Bruserud og Sondre Dyrland
Herman Bruserud og Sondre Dyrland
Forelesninger i obligasjonsrett H2014, 29. august 2014 Prisavslag Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Reklamasjon Kjøper kan tape retten til å gjøre mangelskrav gjeldende, dersom han ikke reklamerer i tide. Han må reklamere innen både den relative og den.
Erstatningsrett Våren 2015
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
JUS102 Kjøpsrett Våren 2015.
Lasse Simonsen 8 Erstatningsutmålingen Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen 8 Erstatningsutmålingen Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen Dag 6 b) Prisavslag mv – økonomisk kompensasjon av mangel Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen Dag 6 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Rettssystematisk plassering av utbedringsplikten.
Lasse Simonsen Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Utbedring som sanksjon – rettingsplikten Utbedring som rettighet – den defensive utbedringsretten.
Herman Bruserud og Sondre Dyrland
Naturaloppfyllelse – retting
Lasse Simonsen III Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd Lasse Simonsen Dag 5 Heving.
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Tvisten Peder Ås-Lars Holm
Lasse Simonsen Dag 6 a Prisavslag mv – økonomisk kompensasjon for mangelen som sådan Lasse Simonsen.
Årsakssammenheng Innledning Samvirkende skadeårsaker
Lasse Simonsen Dag 7 b) Prisavslag mv – økonomisk kompensasjon for mangelen som sådan Lasse Simonsen.
VII Kontrollansvaret Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Dag 4b Heving Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen Dag 7 b) Økonomisk kompensasjon av mangel Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen III Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd Lasse Simonsen IV Heving.
Lasse Simonsen VII Kontrollansvaret Lasse Simonsen.
Forbrukerrett Dine rettigheter som forbruker ved kjøp av varer og tjenester.
Lasse Simonsen Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Rettssystematisk plassering av utbedringsplikten.
Totalleverandør av juridiske tjenester. Forbrukerkjøp Frokostmøte HRNF
Forelesninger i kjøpsrett H2016, 6. september 2016 Mislighold og misligholdssanksjoner II Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Forsinkelse i kontraktsforhold
7 Kontrollansvaret Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
økonomisk kompensasjon for
Metodekurs – kontraktsrett II
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Naturaloppfyllelse – retting
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Erstatningsutmålingen
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Erstatning ved selgers kontraktsbrudd
Erstatning ved selgers kontraktsbrudd
Metodekurs – kontraktsrett II
Forsinkelse i kontraktsforhold
Erstatningsrett Våren 2018
JUS102 Kjøpsrett Våren 2018.
Obligasjonsrett høst 2008 Dag 10 (11
Oppgavegjennomgang – UiO Vår 2018
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Utskrift av presentasjonen:

JUS102 Dag 4 25.02.14

Dagens program Prisavslag Heving Avbestilling Angrerett og bytterett Erstatning

Bedriften Eiere Avtaler om kjøp av varer og tjenester. Leverandører Bedriften Avtaler om kjøp av varer og tjenester. Avtalemekanismen. Mangel. Forsinkelse. Kunder / forbrukere

Krav som oppstår ved ved selgers kontraktsbrudd Forsinkelse Holde kjøpesummen tilbake Kreve oppfyllelse (levering) Kreve heving Kreve erstatning Mangler Holde kjøpesummen tilbake Kreve oppfyllelse (retting) Kreve heving Kreve erstatning og Kreve prisavslag Kreve omlevering

Prisavslag

Prisavslag Prisavslag kan opprettholde balansen i kontrakten – kjøperen har fått noe av mindre verdi enn avtalt Kjl. § 38, avhl. § 4-12, hvtjl. § 25, fkjl. § 31 Ikke krav til ”vesentlig mangel” Det forutsettes at mangelen har ført til en verdireduksjon Avvik fra kontrakten fører ikke alltid til mindre verdi - eks: feil farge på kjøleskapet. Men kjøperen kan da ofte heve.

Prisavslag Hvordan beregnes prisavslaget? Kjl. § 38: forholdet mellom nedsatt og avtalt pris skal tilsvare forholdet mellom mangelfull og kontraktsmessig verdi Verdi og pris er altså ikke det samme – det finnes gode og dårlige kjøp også Verdi 10000 og verdireduksjon 1000 fører til: Pris 8000 -> prisavslag 800 Pris 12000 -> prisavslag 1200 nedsatt pris verdi i mangelfull tilstand avtalt pris verdi i kontraktsmessig tilstand =

Prisavslag Hvordan beregnes prisavslaget? Gode kjøp får mindre prisavslag Begrenser spekulasjon fra kjøpers side Kan være bedre for kjøper å kreve erstatning i stedet Den objektive verdien vurderes etter forholdene på leveringstiden Ikke ved avtaleinngåelsen eller reklamasjonen Reparasjonskostnadene er et brukbart utgangspunkt Ved kjøp av brukte ting kan verdiene være vanskelig å anslå Eks: gammel bil levert med 5 små bulker i stedet for 4

Prisavslag Spesielle regler for beregning av prisavslag etter avhendingsloven Avhl. § 4-12,2: Skal tilsvare reparasjons-kostnadene ”med mindre noko anna vert godtgjordt” Altså ikke beregning etter forholdstall Fordel: Enkelt å finne beløpet – slipper å lage hypotetiske verdier Ulempe: Kan slå hardt ut for selger uten at kjøper får stor bedring Rt 2000 s. 199 (Pelsdyrhallene): Høyesterett brukte sikkerhetsventilen ”noko anna”. Fant det bevist at reparasjon ikke ville føre til særlig stigning i markedspris.

Retten til heving

Heving Hva er heving? Avtalen faller ikke bort Begge parters oppfyllelsesplikt opphører Aktuelt både ved forsinkelse og mangler Hvis noe er blitt ytet skal det om mulig tilbakeleveres Eks: Vanskelig ved levering av strøm Heving kan ramme den annen part hardt Det kreves vesentlig mislighold av avtalen

Heving Heving krever et vesentlig kontraktsbrudd Hva er vesentlig? Kjl. §§ 25, 39 og 54 Avhl. §§ 4-3 og 4-13 Hva er vesentlig? Kan gå fram av avtalen Kan være lovregulert Som regel en konkret helhetsvurdering etter prinsipper fastlagt av rettspraksis Hovedspørsmålet: Er misligholdet av slikt omfang og type at den ene part har rimelig grunn til å komme ut av hele greia?

Heving Hevingsvurderingen er en avveining av interesser – Eks: Rt. 1999 s. 408 (Garasjedommen) Momenter Betydningen for kjøperen? Er kjøper like godt hjulpet med andre kontraktbruddskrav? Vil heving ramme selger særlig hardt? Årsaken til misligholdet? Har selger utvist uaktsomhet? Flere feil av ulike typer kan legges sammen – eks: flere mangler pluss forsinkelse eller store samarbeidsproblemer

Heving Hevingsoppgjør – kjl. §§ 64 - 66 Ytelsene skal leveres tilbake i samme stand Enkelt med penger Ting kan ha falt i verdi på grunn av bruk – må kompenseres Avkastning skal tilbakeføres Renter av penger Eks: leieinntekter av kjøpt hus Nytte i form av innsparinger regnes også med Påkostninger skal erstattes Eks: Huskjøper har malt huset før heving – selger må dekke malejobben

Avbestilling

Hva er avbestilling? Ikke koblet til kontraktsbrudd fra selger Har ikke med heving å gjøre Har ikke med ugyldighet å gjøre Kjøper ønsker å gå fra avtalen Kontraktsbrudd fra kjøper hvis ikke avtalen åpner for avbestilling Ulike typer avbestilling Med og uten erstatning/gebyr Varer, tjenester, tilvirkningskjøp Før og etter levering Bytterett og angrerett er egentlig ikke avbestilling

Avbestilling: Hovedregler Utgangspunkt: Avtaler skal holdes Pacta sunt servanda – Norske Lov 5-1-1 og 5-1-2 Hovedregel: Kjøper kan ikke avbestille Selger kan ikke ta risikoen for kjøpers innfall Kjøper heller selge tingen videre hvis han ikke har bruk for den Men: Kan være ulønnsomt for samfunnet å fortsette tilvirkningen av en ting det ikke er behov for Viktige unntak Avbestillingsrett kan følge av partenes avtale Noen lover gir avbestillingsrett til forbrukere En god del regler om avbestillingsrett mot erstatning til selger

Avbestilling: Tjenester og tilvirkningskjøp Prinsipielle skiller mellom varer og tjenester Grensene trekkes i lovene Sentrale regler: Kjl. § 2, fkl § 2, hvtjl §§ 1 og 2 Avbestillinger gjelder ofte avtaler der tjenester spiller en rolle Kjøpsloven § 52,2 Tilvirknings-selgeren må som hovedregel innstille sitt arbeid Kjøperen må dekke selgerens tap Erstatningsutmåling etter vanlige prinsipper (økonomisk tap, årsakssammenheng, adekvans, tapsbegrensningsplikt). Kan utregnes som sammenlagte tap etter avbestillingen, eller som avtalt kjøpesum minus fordeler for selger. Resultatet skal bli likt.

Avbestilling: Forbrukeravtaler Håndverkertjenesteloven §§ 39 og 40 Håndverkeren må som hovedregel innstille sitt arbeid Kjøperen må dekke selgerens tap Reglene er mildere mot kjøper enn reglene i kjl § 52 Forbrukerkjøpsloven §§ 41 og 42 Kjøper kan avbestille før levering Selger skal ha erstatning for tapet Etter levering er det for sent å avbestille, men det finnes egne regler for angrerett og bytting.

Angrerett og bytterett Angrerettsloven 21. des 2000 nr. 105 Uavhengig av kontraktsbrudd Mangelfri vare kan returneres Gjelder bare spesielle salgskanaler Internett, telefonsalg, postordre med mer. Litt forskjellige regler for internett og telefonsalg. § 14 vs. § 15. Forbrukeravtaler over kr 300 Bytterett er opp til selger – ingen lovrettighet Må avtales før kjøpet eller bero på selgers godvilje http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/angre-+og+bytterett

Retten til erstatning

Ansvarsgrunnlagene: Skyldansvar Hva er skyldansvar? Ansvar for egne uaktsomme handlinger En parallell til uaktsomhet som grunnlag for straff Burde personen handlet annerledes? En objektivisert vurdering Innfridde skadevolderen de krav som omverdenen rimelig kan stille til forsiktighet og omtanke hos den som opptrer på dette livsområdet? I dagliglivets ting sammenligner man med vanlige folk I jobben sammenligner man med folk i samme yrke

Objektivt ansvar og arbeidsgiveransvar Ansvar uavhengig av skyld Ingen kan bebreides, men skaden oppsto på grunn av din virksomhet Eks: produktansvar for Gilde Eks: ansvar etter naboloven ved sprengning Arbeidsgiveransvar Objektivt ansvar for ansattes skyldansvar Skadeserstatningsloven av 13. juni 1969 nr. 26 kapittel 2 Gjelder bare under utføring av oppdrag fra arbeidsgiver Eks: kranbilfører

Skyldansvaret i kontrakt Skyldansvaret blir strengere Standarden for aktsomhet tilpasses bransjens krav Eks: svært høye krav for leger og advokater Ingen mildere krav til den som er ny i bransjen eller nyutdannet Ansvaret utvides til kontraktshjelpere Ansvar også utenfor egen bedrift når man setter bort kontraktsarbeid til andre Går lengre enn arbeidsgiveransvaret Den som har inngått kontrakten kan må ta ansvar for hjelpernes uaktsomhet – vurdert som kontraktsparten hadde gjort handlingen Eks: veifraktloven § 6 Grense trekkes mot helt generelle hjelpere. Eks: posten Kjl § 27,5

Objektivt ansvar i kontrakt Garanti Garanti er et løfte om å ta ekstra ansvar Ordet ”garanti” er ikke avgjørende Noen ganger gir ikke ”garantien” mer enn man uansett hadde krav på etter vanlige regler Garantiutsagn må tolkes Pengemangel Eks: Bilverkstedet får ikke tak i deler fordi banken har stoppet kreditten deres – må erstatte tap som følge av forsinkelsen Vanhjemmel Eks: Selger har i god tro solgt noe det viser seg at han ikke eier

Kontrollansvaret Kontrollansvaret er det vanligste ansvarsgrunnlag i kontraktsforhold Ikke avhengig av skyld Objektivt ansvar med visse unntak Først brukt i kjøpsloven av 1988 For å oppfylle FNs konvensjon om løsørekjøp (CISG) Finnes i de fleste kontraktslover Økende bruk i alle kontraktstyper

Kontrollansvaret Elementer i kontrollansvaret Eks: kjl § 27,1 Utgangspunktet er objektivt ansvar ”kan kreve erstatning for det tap han lider” Ansvarsfri hvis de fire unntaksvilkårene er oppfylt Hindring Utenfor debitors kontroll Som han med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning Som debitor ikke med rimelighet kunne unngå eller overvinne følgene av Før 1988 gjaldt et objektivt ansvar med unntak for force majeure Force majeure = krig, naturkatastrofer, store branner o. l. Det er vilkåret om kontroll som er nytt – skulle være mildere for selger

Kontrollansvaret Kontrollsfæren Hindring Unngå eller overvinne følgene De fire vilkårene glir over i hverandre Selger har bevisbyrden – må ”godtgjøre” Hindring Kreves ikke at det er umulig å oppfylle kontrakten Men ikke nok at det er vanskelig Unngå eller overvinne følgene Grensen må ses i sammenheng med hva det er rimelig å kreve i denne typen kontrakter Tatt i betraktning på avtaletiden Trenger ikke ha vært veldig sannsynlig at hindringen skulle oppstå Ting debitor hadde oppfordring til å vurdere Eks: Forsinkelse i bygging pga vanskelig klima på stedet

Kontrollansvaret Kontrollsfæren Utenfor kontroll Kontrollsfæren er der selger har hatt kontrollmulighet hele veien Hva er typisk innenfor kontroll? Driftsopplegg, planlegging, administrasjon Produksjonskapasitet, råvaretilgang, vedlikehold av eget utstyr Dessuten må selgers leverandør være ansvarsfri Kjl. § 27,2 (gjelder bare i kjøp)

Kontrollansvaret ved mangler Kontrollansvaret er egentlig tilpasset forsinkelsestilfellene Hva med mangler? Kjl § 40: ”reglene i § 27 gjelder tilsvarende” Mangler som skyldes uriktige opplysninger er kontrollerbart ”mandagsprodukter” skyldes svikt i kvalitetskontroll Spesielt strengt for generiske produkter Artsbestemt, masseprodusert Rt. 2004 s. 675 Agurkdommen

Hvilke tap dekkes av kontrollansvaret? Kontrollansvaret har spesielle regler for erstatningens omfang Skille mellom direkte og indirekte tap Ikke-økonomisk tap = ingen erstatning uansett Skyldansvar = vanlig erstatning for økonomisk tap Indirekte tap Direkte tap Annet tap Kontrollansvar = pådras lettere en skyldansvar, men dekker mindre

Generelt om erstatningsberegning i kontrakt Det må foreligge et økonomisk tap Kan være vanskelig å påvise hvis kjøperen er forbruker Ingen kompensasjon for plunder og ergrelser Svært ulikt amerikansk rett Eventuelle fordeler som oppstår på grunn av kontraktsbruddet trekkes fra i erstatningen Eks: Slipper å leie lagerlokaler når varene ikke blir levert Den som har tapet har plikt til å begrense følgene – får ikke dekket tap som kunne vært unngått Eks: kjl. § 70 Kontrollansvaret dekker ikke alle økonomiske tap – bare ”direkte tap”

Generelt om erstatningsberegning i kontrakt Det må være årsakssammenheng mellom kontraktsbruddet og tapet Hvis tapet hadde kommet uansett blir det ikke erstattet Spesiell situasjon når tapet ikke skyldes mangel eller forsinkelse, men ugyldighet. Da er det utgiftene til å inngå avtale som erstattes. (Negativ kontraktsinteresse) Veiledende prinsipp: Sammenligne utviklingen etter kontraktsbruddet med hvordan det ville gått uten dette problemet.

Generelt om erstatningsberegning i kontrakt Tapet erstattes så langt det er påregnelig / adekvat Tap som man med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge (kjl. § 67) Gjelder først og fremst hvilken type utgifter, men også størrelsen Liten tue kan velte stort lass – selger av kritiske smådeler må være forberedt på store tap hvis delen svikter. (Eks: agurkdommen) Påregnelighet må vurderes i forhold til hvilket ansvarsgrunnlag det gjelder Dessuten litt annen vurdering utenfor kontrakt – påregnelighet vurderes da ikke i forhold til et kontraktsbrudd. (Eks: Rt. 1973 s. 1268 Flymanøverdommen)