Journalistikk som sosial konstruksjon Sigurd Allern, UiO.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Overlege Bård Kulseng, St. Olavs hospital 2012
Advertisements

I.
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Frist oss ikke inn i ledelse...
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
«Åpne din munn for dem som er tause, tal saken for dem som holder på å gå til grunne» Salomos ordspråk 31:8.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Hva er nyheter? Nyhetsmedienes samfunnsoppgave Noe har hendt, noe nytt
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 2: Opptreden og sosiale sammenhenger i “Vårt rollespill til daglig” Espen Ytreberg.
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
 Galls lov og erstatningsprosjekter Johannes Brodwall Chief scientist, Steria.
Smart Grønn Vekst Paul Chaffey, Abelia. Smart Grønn vekst •Samlet 48 toppledere fra ulike bransjer i 24 timer •Skulle jobbe fram kommersialiserbare forretningsideer.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Institutt for medier og kommunikasjon
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Viktige tilbakemeldinger i skolen: Hva sier eleven om lærerens rolle?
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
Om Luthersk dåpsteologi og dåpens betydning for trosopplæring
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Innovationskraft Innovasjonskraft er å kontinuerlig våge og orke å tenke nytt.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Og.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
PIMEX for kontroll av støyeksponering Filmer fra Sunndalsøra 16. februar 2007 Kristin Brørs.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Building the One to One Enterprise - Personalizing products for developing customer communities’ Relationships between customer loyalty and interactive.
«It’s in the face of a mother / As she takes the force of a blow / And it’s in the hands of the father / As he works his fingers to the bone». This = Love.
Kriminalitet i mediene - Fakta og fiksjon
… Gud ikke er stor For opptak:
Forelesning Diskursanalyse
Misjon – å krysse grenser
Stortingets arkiv torsdag 23. september kl. 10 Oppmøte senest 9.45, inngang Løvebakken Påmelding til innen 20.
GLOBAL OUTREACH DAY ONE DAY ONE WORLD ONE MESSAGE.
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Journalistikkforskning som kulturstudier? Sigurd Allern, forelesning 18. september 2007.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
PMI Norway Chapter – Stavanger Nettverk “Project management is the value driver that helps your organization get the most out of its performance”
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Embodied Hospitality Trygve Wyller Det teologiske fakultet Universitetet i Oslo, Bergsjøen
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
FASE 3 BEVISSTGJØRE VEIEN TIL LEDELSE. Ledermobilisering Side 2 Lederkandidat-forløpet.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Radio listening in Norway
Find Fraud B4 it Finds You!
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Ulike måtar for bruken av pronomen
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
ALL vectors have two components (x and y)
Utskrift av presentasjonen:

Journalistikk som sosial konstruksjon Sigurd Allern, UiO

Nyhetsproduksjonens sosiologi  Speilmetaforen som objektivitetsideal: the facts, the facts and nothing but the facts  Hans Skjervheim: Deltakar og tilskodar  Naiv empirisme som journalistisk ideologi  Konstruksjon av nyheter, produksjon av nyheter  ”We did not say that journalists fake the news, we said journalists make the news” (Michael Schudson, 1996 )

Seleksjon & konstruksjon  Journalistikkforskningens portvakt: Mr. Gates  Manning White (1950): 1 uke observasjon av en middelaldrende deskredaktør. Hva ble trykt av innkommende nyhetstelegrammer, hva gikk i papirkorga? Subjektive avgjørelser.  Walter Gieber (1964): Studium av 16 telegramredaktører i Wisconsin. Subjektive holdninger, men stort sett likartete avgjørelser. Rutinejobb

Nyhetstypologier  Planlagte nyhetshendinger, pseudobegivenheter, tilrettelagte nyheter  Planlagt av noen, men rapportert av andre (som skandaler)  Ikke planlagt, og rapport av andre (som ulykker)

Profesjonelle verdier  Nyhetsverdier og markedsorientering  Nyhetskulturen, ”det som sitter i veggene”. Slik gjør vi det her!  Nyhetssans og magefølelse  Taus kunnskap  Flokkdyr på og utenfor Løvebakken

Guddommelig inspirasjon?  ’News values’ are one of the most opaque structures of meaning in modern society. All ’true journalists’ are supposed to possess it: few can or are willing to indentify and define it. Journalists speak of news as events select themselves. Further, they speak as if which is the ’most significant’ news story, and which ’ news angles’ are most salient are divinely inspired” (Stuart Hall1973).

Nyhetsbeiter  ”Virkeligheten” er byråkratisk organisert for journalister  De institusjonelle nyhetene: Stortinget, politiet, næringslivets organisasjoner  De profesjonelle kildene: informasjonssubsidier

Valg av vinkel og ramme  Vinkling: Hva skal nyheten/fortellingen fokusere på? Hvilket perspektiv?  Personorientering – saksorientering?  Ta med årsaker, konsekvenser?  Valg av tolkningsramme: Konteksten gir nyheten mening. Episode i lengre fortelling. ”Terrorhistorie” ? ”Mobbesak?”

Er det sant, er det vesentlig?  ”Vi bryr oss ikke om sannhetsspørsmålet fordi de mediedramaturgiske grepene i slike saker er ren rutine: Den mektigste tildeles rollen som den skyldige allerede fra det øyeblikk anklagen er fremsatt, mens anklageren for offerets beskyttelse mot vanskelige spørsmål og nærgående kontroll av fakta. Vi tar det som et faktum a priori at den svakeste snakker sant og at sjefen lyver. I slike saker går derfor alle de kritiske spørsmålene oppover. Det er sjefen som må innkalle til pressekonferanse for å forsvare seg, men anklageren smiler inn i kamera og sier at hun vil legge det hele bak seg, hun vil bare få inn et skikkelig lyskespark først”  Sven Egil Omdal, Stavanger Aftenblad, Medieblikk