ADVERB.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

I.
Skjønnlitterær fortelling
Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.


DA/NÅR.
Kapittel 14 På tur i skogen

Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Kapittel 28 Norgeskartet
Å skrive en sakpreget tekst
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Synger du sammen med meg
INTERJEKSJONER.
Enkel og dobbel konsonant
Fra læreplanen i norsk:
6-åringen forteller eventyr
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Til Noas ark.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
God morgen.
PRONOMEN.
Subjunksjoner.
Konjunksjoner.
Kapittel 3 En vanlig dag.
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 3 oppgave h Sett inn riktig stedsadverb
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Kapittel 6 oppgave g Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Grammatikk tirsdag 14. oktober Læringsmål: - Lære når du bruker og - Lære når du bruker å.
Ordklasser Inndelingen
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Besøk på Beracah barnehjem som ligger i Kerala i India
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
Værmelding – og noen fakta om Norge
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
PREPOSISJONER.
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Grammatikk.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Utskrift av presentasjonen:

ADVERB

Adverb står som tillegg til en setning eller del av en setning og tilpasser innholdet i setningen eller setningsdelen. Ordet betyr til verbet, og adverb blir ofte brukt som utfylling til nettopp verb.

Jeg trente mye i går. (Her står adverbet til et verb.) Et adverb er ofte underordnet et verb, et adjektiv eller et annet adverb. Jeg trente mye i går. (Her står adverbet til et verb.) Jeg trente veldig mye i går. (Adverbet står til et annet adverb.) De har bygd seg et svært stort hus. (Her står adverbet til et adjektiv.)

Noen adverb kan si noe om en hel setning (setningsadverb). Du vil trolig få vite eksamensresultatet i morgen.

Adjektiv: En vakker sang Adverb: Han sang vakkert. Adjektiv kan vi bruke for å beskrive substantiv. Men ord som tilhører denne ordklassen, kan vi også bruke som adverb. Adjektiv: En vakker sang Adverb: Han sang vakkert.

Mange adverb lager vi av intetkjønnsformen av adjektiv. pent, stygt, vakkert, slemt

De fleste adverbene har ingen bøying. ikke, borte, ned

MYE MER MEST ILLE VERRE VERST LENGE LENGER LENGST GJERNE HELLER HELST POSITIV KOMPARATIV SUPERLATIV MYE MER MEST ILLE VERRE VERST LENGE LENGER LENGST GJERNE HELLER HELST

1 Tidsadverb Tidsadverb forteller når noe hender. Du kan derfor bruke spørreordet når for å finne denne typen adverb. Kom nå! Martin kom alltid for seint. Noen flere tidsadverb: tidlig, aldri, lenge, sjelden, først, snart, i dag, i fjor, ofte.

2 Måtesadverb Måtesadverb forteller på hvilken måte noe skjer. Du kan benytte spørreordet hvordan for å finne denne typen adverb. I gruppen måtesadverb har vi med ord som er laget av intetkjønnsformen av adjektiv. Hun synger høyt. Huset var bra. Noen flere måtesadverb: fint, ille, slik, sånn

3 Stedsadverb Stedsadverb forteller hvor noe skjer. Spørreordet hvor kan brukes for å finne denne typen adverb. Jeg gikk hjem etter skolen. Noen flere stedsadverb: hit, dit, her, der, inne, bort, fram, framme, oppe, ned, nede, ute Det kan være lett å blande slike ord med ordklassen preposisjoner.

4 Gradsadverb Denne typen adverb forteller om graden av noe, og vi kan bruke spørreordene i hvilken grad for å finne gradsadverb. Det er ganske mye å gjøre i kveld. Noen flere gradsadverb: litt, nokså, meget

5 Setningsadverb Noen setningsadverb kan vi bruke til å forsterke eller dempe noe vi sier eller skriver. Andre kan vi bruke til å nekte eller å spørre. Jeg er kanskje ikke så godt forberedt i dag. Hvor bor du?

Noen adverb kan vi bruke til å forsterke eller å dempe innholdet i en setning. Eksempler på dempere: Han er vanligvis den snilleste gutten i klassen vår. Jeg får nesten bestandig for lite lekser av læreren min.

Jeg var temmelig syk på mandag. Hun er svært glad i dag. Eksempler på forsterkere: Jeg var temmelig syk på mandag. Hun er svært glad i dag.

Stedsadverb: her, der, hit, tilbake, ut, hvor, hjemme Tidsadverb: da, nå, aldri, alltid, ofte, når, sjelden, snart Måtesadverb: annerledes, bra, fort Gradsadverb: altfor, ganske, litt, nokså, svært, veldig Nektingsadverb: ikke Sammenbindingsadverb: derfor, også, dessuten Modale adverb: sikkert, kanskje, nok, vel, visstnok Spørreadverb: hvor, hvorfor, hvordan Relative adverb: hvor, der (han viste meg huset hvor/der han bodde)

Merk at hvordan ikke kan brukes som et spørrende pronomen Merk at hvordan ikke kan brukes som et spørrende pronomen. Det er utelukkende et spørrende adverb og kan bare stå foran et verb: Hvordan har du det? Det heter ikke: Hvordan fotografiapparat har du? men Hva slags fotografiapparat har du?

Adverbene ennå og enda kan være problematiske Adverbene ennå og enda kan være problematiske. Tradisjonelt har regelen for bruken av disse ordene vært fremstilt slik: Enda er gradsadverb: Per er enda større enn Lars Enda kan også brukes forsterkende: Han gikk i bakken enda en gang (=en gang til) og fremhevende: Det var da enda godt. Ennå er tidsadverb især brukt om nåtiden: Han er ikke kommet ennå Men også enda kan være tidsadverb. I riksmålsnormeringen anbefaler vi at det brukes især om fortidsforhold: I 1830 var Christiania enda en småby.

OPPGAVER http://www.ressurssidene.no/view.cgi?&link_id=0.6267&session_id=0 http://pavei.cappelen.no/5/11.html http://praktisknorsk2.cappelendamm.no/c342572/sammendrag/vis.html?tid=383526 http://gordon.acm.no/vgs/2_norsk/oppgaver/Oppgaver%20adverb.pdf http://godiord.samlaget.no/menypunkt.cfm?id=84-376-1&mpid=2450

Kilder http://www.skoletorget.no/abb/nor/sprak/adverb.htm