Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Advertisements

Studieforberedende utdanningsprogram
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Studie forberedende formgivingsfag
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
Nye læreplaner – nye utfordringer?! Fysikermøtet 2005
Velkommen til kontaktmøte Vg
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Endring i elevenes læringspraksis
Velkommen til foreldremøte VG2
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Velkommen til Tanks.
Porsgrunn videregående skole - Sammen om mestring, mangfold og miljø.
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole Breimyra ungdomsskole
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole
Velkommen til informasjonsmøte for elever og foresatte U. Pihl videregående skole
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole
Informasjon om valg av fag til Vg2 skoleåret
Velkommen til informasjon om fagvalg for 1ST for skoleåret
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SPRÅK, SAMFUNNSFAG, ØKONOMI OG REALFAG Fagvalg 2012 Greaker.vgs.no.
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
Matematikk muntlig på studieforberedende program
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Læreplanen Historie Vg2.
RISØR VIDEREGÅENDE SKOLE 2010/2011 PROGRAMFAG TIL VALG Fag og timefordeling i programfagene Vg1Vg2Vg3 Fellesfag 30timer/uke Fellesfag 12/15 timer/uke Fellesfag.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Tilbud til Studiespesialiserende Olsvikåsen vgs 2013/2014
Valgfag på Kastellet skole
Studiespesialisering med formgivingsfag
Matematikkvalg  Alle elever har hatt matematikk i vg2  enten valgte eleven fellesfaget som heter 2P, da velger eleven ingen matematikkfag i vg3  eller.
Valg av fag til Vg3 Foreldremøte Oslo kommune
Valg av programområde og fag til Vg2
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.  Alle må søke om inntak til Vg2  Inntakskontoret foretar inntaket  Søknadsfrist 1. mars  Svar.
Orientering om valg av programfag Et stort antall elever på VG1 ST/IDR/MDD opplever lavere nytteverdi av skolen enn YF-elever Hvordan velge slik.
Fagvalg Studiespesialisering Ole Vig vgs. Våren 2015.
TIMETALL 1. ÅRSTRINN30 T/U 2. ÅRSTRINN30 T/U 3. ÅRSTRINN30 T/U TIL SAMMEN90 T/U I LØPET AV TRE SKOLEÅR MÅ DU MINST HA DELTATT I 90 UKETIMER.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Velkommen til kontaktmøte Vg Skolemiljø: klassene, VIP, revy, russ, Fagvalg Vg2 Eksamensperioden Foreldre-/elevsamtale uke 5 og 6, 2016 Møte.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Velkommen til informasjon om fagvalg for 1ST for skoleåret
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2 STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SKOLE Å RET 2016/2017.
Valg til VG2 Søknad på VIGO.NO innen 1. mars Melding om inntak på SMS 7. juli Valg av skole Valg av programområde - Realfag - Språk, samfunnsfag.
Valg av programfag Foreldremøte Vg1 10. februar 2016.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Informasjon om ST, ST-FO og IF Regler for å få generell studiekompetanse.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Velkommen til orienteringsmøte om fagvalg – Vg2 ST I kveld skal du få innsyn i ◦ Hvilke fag vi tilbyr ◦ Regler for valg.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Eikeli videregående skole. Hvordan gjøre et mest mulig riktig og gjennomførbart valg? Interesser Faglige forutsetninger Motivasjon Trivsel.
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Foreldremøte Vg1 7. februar 2017
Informasjon om fagvalg for 1ST (studiespesialisering) for skoleåret
VIGO-SØKNADSFRIST 1. MARS
Studiespesialisering
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.
Orientering om fagvalget for 2. klasse skoleåret
Edvard Munch videregående skole
Velkommen til foreldremøte
FAGVALG TIL VG2.
Ved Kongsskogen videregående skole
Velkommen til foreldremøte for Vg1
Valg av programfag til VG3 Amalie Skram VGS
Utskrift av presentasjonen:

Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen Fag- og timefordeling Nye læreplaner – nye utfordringer IKT-konferanse 16. februar 05 Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen Anders Isnes

Relevante læreplaner? Anders Isnes

Anders Isnes

Nye betegnelser Vg1: 5 timer til valg Vg2: 10 timer til valg Anders Isnes

Studieretningsfag og valgfag Gjeldende ordning Nye betegnelser Studieretning Utdanningsprogram Kurs Programområde Felles allmenne fag Fellesfag Studieretningsfag og valgfag Felles programfag, valgfrie programfag, prosjekt til fordypning Dessuten følgende endringer Studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag Utdanningsprogram for studiespesialisering Studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag, studieretning for idrettsfag og studieretning for musikk, dans, drama Utgjør de studieforberedende utdanningsprogrammene Anders Isnes

Prinsipper for valg av programfag i studieforberedende utdanningsprogram elevene må velge 2 fag på minimum 10 uketimer hver innen valgt programområde (tidl. kurs) Resten av timene til programfag, dvs. 10 uketimer kan velges innen hele utdanningsprogrammet (tidl. studieretning) Et programfag kan tilbys bare innen ett programområde (ikke overlapp) Anders Isnes

Forslag til programfag Programområder i studiespesialiserende utdanningsprogram. Programområde Realfag. Felles programfag Programområde Språkfag Programområde Samfunnsfag og økonomi Programområde Formgivingsfag Matematikk Engelsk Historie og filosofi Kunstfag Kjemi 2. Fremmedspråk Næringslivsøkonomi Teknologi og design Fysikk Latin og Gresk Samfunnsøkonomi Kunst og formkultur Biologi Kommunikasjon og kultur Markedsføring, strategi og ledelse Informasjons- teknologi Politikk og samfunn Geofag Medie- og informasjonskunnskap Teknologi og forskningslære Rettslære Anders Isnes [1]

Realfag? Informasjonsteknologi er plassert innen programområdet for realfag Spørsmål ble reist tidlig i prosessen: Hva med den samfunnsfaglige delen? Informasjonsvitenskap: Hvor skal det høre hjemme? Foreslått fra UFD: Medie- og informasjonskunnskap Anders Isnes

Læreplanverkets sammensetning Generell læreplan Læreplaner for fag Læringsplakaten Definerer grunnleggende prinsipper og krav som skal prege og forplikte alle skoler og øvrige opplæringssteder (kvalitetsutvikling og vurdering ved det enkelte lærested) Anders Isnes

Læreplaner for fag Formål med faget Fagets struktur og hovedområder Blant annet en kort beskrivelse av grunnleggende ferdigheter og fagets hovedområder Kompetansemål i faget Vurdering Anders Isnes

Retningslinjer Mindre detaljerte Tydelige kompetansemål Grunnleggende ferdigheter i alle fag Gjennomgående læreplaner Større lokal handlefrihet: organisering, arbeidsmåter og metoder Anders Isnes

Føringer 1 Alle læreplaner skal ha med grunnleggende ferdigheter: Leseferdigheter Skriveferdigheter Muntlige ferdigheter Regneferdigheter IKT-ferdigheter Metodefrihet?? Anders Isnes

Grunnleggende ferdigheter i IKT Naturfag Å kunne bruke digitale verktøy til spill, animasjoner og simuleringer kan bidra til å levendegjøre og utdype naturfaglig stoff. Å bruke digitale verktøy til utforskning, måling, registrering, dokumentasjon og publisering ved forsøk og feltarbeid, er relevant i faget. Kritisk vurdering av nettbasert naturfaglig informasjon styrker arbeidet med faget. Digitale verktøy gir mulighet for å simulere forsøk. Anders Isnes

IKT i kroppsøving Å kunne bruke digitale verktøy er aktuelt for kroppsøvingsfaget når det skal hentas inn informasjon ved planlegging av aktivitetar i leik, idrett, dans og friluftsliv. Digitale verktøy er og nyttige når det gjeld faglege presentasjonar og dokumentasjon. Anders Isnes

IKT i musikk Å kunne bruke digitale verktøy til musisering og komponering inngår i musikkfaget. Dette innebærer blant annet bruk av mikrofoner og musikkprogram for å sette sammen ulike lydkilder til egne komposisjoner. I denne sammenhengen inngår kjennskap til regler for opphavsrett knyttet til slik bruk av musikk. Anders Isnes

IKT i Kunst og håndverk Å kunne bruke digitale verktøy er viktig for å søke informasjon og for selv å produsere informasjon i tekst og bilder. Produksjon av digitale bilder står sentralt i elevenes arbeid med foto, skanning, animasjon, film og video. Multimedia inngår i presentasjon av egne og andres arbeid. Kunnskap om estetiske og digitale virkemidler er avgjørende for bevisst og kvalitativ kommunikasjon. Anders Isnes

IKT i matematikk Å kunne bruke digitale verktøy dreier seg først om å håndtere digitale hjelpemidler til spill, lek og utforsking. Senere vil det også handle om å vite om og kunne bruke og vurdere digitale hjelpemidler i problemløsning, simulering og modellering. I tillegg er det viktig å kunne finne informasjon, analysere, behandle og presentere data med passende hjelpemidler, samt forholde seg kritisk til kilder, analyser og resultater. Anders Isnes

IKT i samfunnsfag Å kunne bruke digitale verktøy i samfunnsfag innebærer å utforske nettsteder, utøve kildekritikk og nettvett, søke og velge ut relevant informasjon om faglige temaer og framstille eget arbeid ved hjelp av presentasjonsverktøy. Det er også nødvendig å være orientert om personvern og opphavsrett og kunne bruke og følge gjeldende regler og normer for internettbasert kommunikasjon. Anders Isnes

” Hva kan vi forvente at elevene kan når de starter på programfaget Informasjonsteknologi? Behersker verktøy: skriveprogram, presentasjonsverktøy, regneark, søk på Internett, publiseringsverktøy, bildebehandlingsprogram Utvikle kritisk holdning Mer som er ønskelig? Anders Isnes

Men: Problem: Hva kan elevene etter de første 10 årene? (eventuelt 11 årene) Hvor forpliktende kommer lærere til å oppleve beskrivelsene av IKT-ferdigheter? Burde IKT-ferdighetene vært synlige i kompetansemålene? Anders Isnes

Problem/spørsmål Hører Informasjonsteknologi til innenfor programområde for realfag? Informasjonsteknologi innen realfagområdet Informasjonsvitenskap innen samfunnsfag Hvor skal programfag i Vg1 hentes? Fra programfag innenfor programområdet som eleven har valgt Fra andre programområder Anders Isnes

Programfag i Vg1 Vg 1: 5 timer til valg Muligheter: Programfag innenfor valgt (?) programområde fra Vg2 Programfag fra andre programområder fra Vg2 Anders Isnes

Problemer/spørsmål Hva med feilvalg av programområde i Vg1? I Vg2? Resultatet blir kanskje at elever velger å ha 35 timer i Vg2 for å ta igjen et feilvalg i Vg1? Hva vil de sterke bindingene i valg gjøre med rekrutteringen til realfagene? Hva med fordypingspoeng og valgene i Vg1? Muligheter for 3 programfag? Anders Isnes

Utfordring Vi har muligheter til å påvirke: Det gjelder å gripe anledningen. Hva er de faglige argumentene for å ha IKT koplet opp til Medier i programområdet for Samfunnsfag med økonomi? Bør det bli mulig å tenke fordyping innen IKT ved å kombinere 5-timers bolker fra de to programområdene? Anders Isnes