Hvordan kombinere evidens og brukerperspektiv for å sikre kvalitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DROPS simulator - konspetet •En ny tilnærming til å forhindre DROPS •En interaktive 3D simulering av riggen, som gjør det mulig for brukeren å: - utføre.
Advertisements

Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Everyone Print Kalle Snarheim.
Språkrådgiving på HSL-fakultet Marina Pantcheva Språkrådgiver i engelsk ved HSL.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
TURNING VISIONS INTO REALITY TURNING VISIONS INTO REALITY FORSYNER VI SAMFUNNET MED DEN KOMPETANSEN VI TRENGER?
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
KOR Klient- og resultatstyrt praksis – brukermedvirkning og effektiv hjelp - to sider av samme sak? Birgit Valla Psykolog, Stange kommune.
The Trondheim Toll Ring System
Ledelsesinformasjonsystem
Mobile Phone authorised Services through Near Field Communications Hans-Christian Haugli, Elin Melby, Josef Noll.
COAST GROUP 2013 Reliable – Profitable Growth Coast Structure (Family) Coast Seafood Sales / Marketing Coast USA Import / Wholesale Coast Australia.
Key takes from the CXPA breakfast meeting 19th of march 2013 Summarized by KOBRA – Full text from Post It notes available in notes 1.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Network- based Regional Specialisation in Child and Adolecent Psychiatry Making it Work Tromsø 23 september 2005 Olav Eldøen og Randi Nesje Myhr.
Faktoranalyse Thore Egeland UiO/HIO 9 sept
Ten Commandments for Effective Clinical Decision Support: Making the Practice of Evidence-based Medicine a Reality JAMIA, Volume 10, Number 6, Nov/Dec.
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
(1) Viability performance – reporting The Hydro Way Presented by Kirsten Margrethe Hovi 2008 June 3 rd.
EQUASS Assurance - en fordypning ”Å dele er å forbedre”. (”To share is to improve”). ERFA-konferansen i Trondheim nov
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Hva er Interaksjon Design?
Behandling av tvangslidelser - hvordan bedre effekten?
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
1 Surrogat - endepunkter: Teori og empiri Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009 Ivar Sønbø Kristiansen Institutt for helseledelse.
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Web Accessibility Initative (WAI) Flere akronymer.
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Bærekraft i Agder og Telemark. Definisjoner og dialog Stina Torjesen, UiA.
Abildsø skole.
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
GullfaksLandsbyen – Prosjektforslag 2007
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
fra nachspiel ide til eksport vare
Kroppsfølelsen.
Omkamp! Konfliktavdekking ved innføring av ny teknologi.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Netværksbaserede indsatser som integreret tilgang The grass is always greener on the other side …
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Evidens-basert praksis Kunnskapsbasert praksis Evidence based practice Kåre Birger Hagen Nasjonalt Revmatologisk Rehabilterings- og Kompetansesenter Diakonhjemmets.
Hvorfor IKT? 1.Samfunn og kultur 2.Kommunikasjon og globalisering 3.Kunnskap og læring.
Video recordings and mp3s as a part of course design Jørgen Yri, NTNU.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Relevant questions for the Reference Group
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Potential Challenges/Obstacles
Kaveet Patel – Education Officer
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Getting to Genuine Collaboration
The Norwegian Centre for ICT in education
ACCG Project Development & Approval Process
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
Nottingham City Diabetes Service PLT Tuesday March 2017
FIT: Feedback informerte tjenester
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan kombinere evidens og brukerperspektiv for å sikre kvalitet Hvordan kombinere evidens og brukerperspektiv for å sikre kvalitet?” Birgit Valla psykologspesialist Stange kommune

Blogg

Er vi fornøyd slik det er nå? Er det behov for å jobbe med kvalitetsforbedring?

Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i sosial- og helsetjenesten Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i sosial- og helsetjenesten ...Og bedre skal det bli! (2005-2015) Helsedirektoratet

Hva er viktig for terapeuter? Terapeuter ønsker å få en relasjon til sine klienter og hjelpe dem å bli bedre De verdsetter personlig engasjement, empati, følelse av å være effektive og kunne jobbe konstruktivt med problemer Terapeuter tenker at klientene er de beste lærerne deres, og at de utvikler seg mest i møte med klienter. Faglig utvikling og en opplevelse av å bli dyktigere i jobben er viktig for terapeuter. Orlinsky & Rønnestad (2005). How psychotherapists develop. APA Washington DC Duncan, B.L (2011) What therapists want. Psychotherapy networker

Blir terapeuter bedre med årene? Man finner ikke at erfaring forklarer forskjell i resultater. Terapeuter har dårlig bedømmelse av sine prestasjoner Sapyta, J., Riemer M. & Bickman (2005). Feedback to clinicians: Theory, research, and practice. Journal of Clinical psychology. Hannan, C. et al (2005) A lab test and algorithms for identifying clients at risk for treatment failure. Journal of Clinical psychology.

Hva gjør at noen blir veldig gode Hva kjennetegner de som presterer eksepsjonelt godt innen sitt fag. Sett på de som presterer høyt innen sjakk, musikk, sport, kunst, medisin, matematikk, programmering. Hva gjør at noen faktisk lærer av erfaring? Ericsson, K.A., Charness, N., Feltovich, P. & Hoffman, R. (eds.). The Cambridge Handbook of Expertise and Expert Performance. New York: Cambridge University

Feedback i psykoterapi Hvordan opplevde du samtalen? Hvordan har du det?

RCT-studier på nytten av feedback Yes, It is time for clinicians to routinely monitor treatment outcome. Lambert, M.J. & Shimokawa, K. (2011). Collecting client Feedback. Psychotherapy, 48, 72-79. Reese, R.J., Norsworthy, L., & Rowland, S (2009). Does a continuous feedback system improve outcome? Psychotherapy: Theory, Research, Practice , & Training, 46, 418-431. Anker, M.G., Duncan, B.L., & Sparks, J.A. (2009). Using client feedback to improve couple therapy outcomes: A randomized clinical trial in a naturalistic treatment setting. Journal of consulting and clinical psychology, 77, 693-704. Harmon, S.C. et al. (2007). Enhancing outcome for potential treatment failures. Therapist/client feedback and clinical supported tools. Psychotherapy research, 17, 379-392. Hawkins, E.J. et al. (2004). The effects of providing patient progress information to therapists and patients. Psychotheray research, 14, 308-327. Lambert, M.J. et al (2002). Enhancing psychotherapy outcomes via providing feedback on client progress: A replication. Clinical Psychology and Psychotherapy, 9, 91-103. Lambert, M.J. (2001). The effects of providing therapists with feedback on client progress during psychotherapy: Are outcomes enhanced? Psychotherapy Research, 11, 49-68. Slade, K. et al. (2008). Improving psychotherapy outcome: The use of immediate electronic feedback and revised clinical support tools. Clinical psychology & Psychotherapy, 15, 287-303. Whipple, J.L. et al (2003). Improving the effects of psychotherapy: The use of early identification of treatment failure and problem solving strategies in routine practise. Journal of Counseling Psychology, 58, 59-68.

Feedback-forskning Morten Ankers parstudie 461 norske par i parterapi ved to familiekontor To grupper: •Vanlig terapi uten feedback •Vanlig terapi med feedback Prosentvis hvor mange par der begge opplevde signifikant bedring •Terapi uten feedback: 23% •Terapi med feedback: 51% •Feedback: 50% mindre separasjon / skilsmisse Anker, M., Duncan, B., & Sparks, J. (2009). The effect of feedback on outcome in Marital therapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 77(4), 693-704.

Prinsipperklæringen for evidensbasert psykologisk praksis Pasientens egenskaper, verdier og kontekst Beste forskninsevidens Klinisk ekspertise

Deliberate practise / Målrettet forbedringsarbeid Hva trengs å forbedres Tilgang på feedback om resultater Mentalt krevende Grunnleggende for å lykkes: ØKT KUNNSKAP Ericsson, K.A., Charness, N., Feltovich, P. & Hoffman, R. (eds.). The Cambridge Handbook of Expertise and Expert Performance. New York: Cambridge University Colvin, Geoff (2008), Talent is overrated. What really seperates world-class performers from everybody else.

Fleksibel bruk av kunnskap Hvilke faktorer er relatert til resultater? Terapeutens kjønn, teoretisk orientering, erfaring og sosiale intelligens var ikke relatert til resultat. Det som korrelerte var kunnskap, jo flere situasjoner terapeuten kunne respondere tilfredstillende på, jo bedre resultater Problemet er at vi tror vi responderer tilfredstillende, men ofte gjør vi det ikke, og vi vet det ikke. Anderson, T. Ogles, B., Lambert, M., Vermeersch, D (2009). Therapist effects. Facilitative interpersonal skills as a predictor of therapist success. Journal of clinical psychology, 65(7), 755-768.

Scott Miller, personlig kommunikasjon If we suppose that every organization will sooner or later be trying to apply these principles, then it’t important to remember that starting early confers a significant advantage. The effects of deliberate practise are cumulative. . Geoff Colvin, Talent i overrated. What really separates world-class performers from everybody else. p 144 The profession that starts first with feedback will be far ahead of others and the profession or discipline that makes transparency about outcomes will have a competitive advantage Scott Miller, personlig kommunikasjon Hva gjør vi nå?

Hva skjer da?

Mens vi debatterer psykoterapi og evidens så skjer det noe i verden som gjør at, når vi er ferdig er muligens vår debatt utdefinerte som del av løsningen på de store samfunnsproblemene beslutningstakerne skal løse, og som befolkningen kjenner på kroppen.

Ut av kontorene

Alle blir glade

Takk for meg! birgit.valla@stange.kommune.no