Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Advertisements

Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer - en oversikt Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Rettslige utfordringer i eForvaltningsprosjekter Dag Wiese Schartum, AFIN Oversikt over rettslige.
Rammer for IKT-bruk i forvaltningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
“Inn i glasskula” Hvordan vil fremtidas innbyggere ønske å kommunisere med det offentlige? Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, UiO.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatiseringsvennlig lovgivning: Dag Wiese Schartum,
IKT-arkitektur og styringsmodeller: mellom politikk og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Massesaksbehandling og automatisering av rettslige beslutninger: Jus som ramme og innhold for systemutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Fra lovtekst til programkode -hva er det saken gjelder? Dag Wiese Schartum.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kommentar med utgangspunkt i St. meld. 19 ( ) kap. 4 om ei forvaltning for fellesskapet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Hva bør være bestemmende? Systemutvikling: Hva bør være bestemmende? (og hvem bør bestemme?) Dag Wiese Schartum Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter.
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Dag Wiese Schartum, AFIN
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Ad. oppsummering av FINF4001
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Automatiseringsvennlig lovgivning:
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2004
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Elektronisk forvaltning og jus
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dag Wiese Schartum, AFIN
Automatiseringsvennlig lovgivning
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2005
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

Juridiske forutsetninger og argumenter for digitalisering (Skråblikk på Digitaliseringsprogrammet) Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling for forvaltningsinformatikk, UiO

Hva er digital forvaltning? Noen kjennetegn ved offentlig forvaltning Omfatter de aller fleste livsområder og av avgjørende betydning for folks velferd I stor grad knyttet til myndighetsutøvelse og fordeling av knappe ressurser I meget stor utstrekning gjenstand for lovregulering Hva er digital forvaltning? Digital kommunikasjon med innbyggerne Automatisering av forvaltningens gjøremål, herunder automatisering av rettslige beslutninger Digital forvaltning er ikke en gitt størrelse, verken med hensyn til prosess eller resultat Rart at omstillingen av en så sentral samfunnsfunksjon ikke er gjenstand for betydelig mer (retts)politisk diskusjon Hva er viktig når forvaltningen digitaliseres? Redusere arbeidsinnsatsen for forvaltningen og innbyggerne Gjøre forvaltningen mer forståelig Bedre parters rettslige stilling Gjennomføre omstilling uten ofre

Om lovgivning mv i Digitaliseringsprogrammet I den grad lovgivning er omhandlet er det primært som problem Opptar seg nesten ikke ved det som rettslig sett er viktigst og vanskeligst: Automatisert myndighetsutøvelse Opptar seg ikke med hvordan rettsteknologi kan bedre folks rettslige stilling

Lovgivning som ”problem” for digitalisering av forvaltningen Er loven i veien? Ja, noen ganger har reguleringer løpt ut på dato og kan ikke lenger forsvares Tja, noen ganger vil mange mene at loven skal sette ramme for forvaltningen, og vi kan være uenige Nei, noen ganger vil de aller fleste være enige om at rettslige rammer er nødvendige og legitime Er lovgivning til nytte? Ja, for å sikre politisk debatt om forvaltningsreformer Ja, for å sette rammer Ja, for å legge til rette for digitalisering Er jurister til nytte eller i veien for digitaliseringen? I veien: Kan for lite, er ”bakpå”, ikke alltid så interesserte? Til nytte: Jurister som kan eForvaltning kan bidra til at lover og forskrifter er ”automatiseringsvennlige” og ikke kommer som en ubehagelig overraskelse

Viktigst og vanskeligst: Automatisert myndighetsutøvelse Digital forvaltning innebærer at myndighetsutøvelsen i større eller mindre grad blir automatisert Automatiseringsgraden øker Innebærer at ”noen” fastsetter hvilke rettsregler som skal gjelde Formaliserer reglene i IT-systemene for å automatisere Automatisering reduserer det menneskelige innslaget i saksbehandlingen og vedtaket kan i ytterste fall bli helt uberørt av menneskehender Mangler erkjennelsen av at utvikling av systemløsninger i digital forvaltning er myndighetsutøvelse Mangler saksbehandlingsregler og metoder for å sikre at automatisert saksbehandling skal være riktig og gjennomsiktig

Rettsteknologi som kan bedre folks stilling (I) En ting er utvikle teknologi for å hjelpe folk til å gjøre jobben … En annen ting er å utvikle teknologi som hjelper folk til å forstå den jobben de gjør ”Selvbetjeningsløsningene på nett bør være så gode at det er minimalt behov for brukerstøtte og personlig veiledning” Selvbetjening innebærer ofte behov for å forstå rettsspørsmål Forklarings- og støttefunksjoner er generelt lavt prioritert Hva betyr den informasjonen det spørres etter? Hvilken betydning har den informasjonen det spørres etter? Behov for standard arkitektur for forklarings- og støttefunksjoner

Rettsteknologi som kan bedre folks stilling (II) Det kan være god grunn til å kritisere at lover er vanskelige å forstå … Men det er også god grunn til å bruke teknologi for å skrive mer forståelige lover Hvorfor brukes ikke IT for å understøtte lovgivningsprosessen? Best å lage gode lover i utgangspunktet Nest best å bruke kunnskap fra systemutvikling til å forbedre eksisterende lover Det er behov for å utvikle verktøy og metoder for å nyskrive og revidere lover – særlig slike lover som skal iverksettes ved hjelp av IKT

Min kritikk i et nøtteskall Digitaliseringsprogrammet representerer ikke en konstruktiv og offensiv tilnærming til rettslige spørsmål … men det er jo lett å rette på!