Prosjekt samordnet kommunikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
Advertisements

Labore Fravær -en oversikt over produktet
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Prosjekt samordnet kommunikasjon
NMBU 2014 Praktisk informasjon
Samordnet kommunikasjon ved
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Velkommen som nettstudent!
Felles samarbeidsverktøy UHNett Vest Svein Bjarne Brandtsgård Høgskolen Stord/Haugesund.
BankID i Vital Forsikring ASA
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Det er ikke lenger størrelsen det kommer an på!
Pilotprosjektet så langt
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
Hvordan kan Telenor og din Telenor-forhandler bistå gründere og småbedrifter og gjøre hverdagen din enklere?
Det gode Det rette Det rettferdige
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
1 Bolig for internasjonale studenter Tidligere erfaringer og situasjonen for høsten 2011 Bolig for internasjonale studenter ved NTNU.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
VI VET HVA DU TRENGER I MORGEN.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Teknologi for et bedre samfunn 1 Uninett konferansen 2013: "Fra skyen og rett i lomma" Trondheim onsdag Sesjon: "Samordnet kommunikasjon"
Kontrollere telefonsvareren 1.Klikk kategorien Telefon. Du vil se meldingene og informasjon om den som har ringt. 2.Hold markøren over en talemelding,
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Hvordan ta i bruk Office 365
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Oppsumering Avayasamling 9. og 10 februar 2011 Roald Torbergsen
Samordnet kommunikasjon (UC) i HiNT Vårt valg basert på: Brukerbehov Totalkost (Langsiktig) Krystallkula – Hvordan utvikler verden seg…. Strategi: Ønsker.
Pilotprosjektet Mobil læring. Medarbeidere Ved NTNU, IDI;  Mobil læring: faglig; Arvid Staupe teknisk; Rolf Harald Dahl Alf Høiseth Webmaster og teknisk:
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Fjernstyring av PCer med NTRconnect Svein/ALEPH brukermøte 2007.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
Erfaringer med bruk av videokonferanse i Helse Stavanger, Psykiatrisk klinikk Berit Lode Helland, opplæringskonsulent.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
SharePoint Server 2007 Office Communications Server 2007 Exchange Server 2007 Windows Server 2003 Office 2007 Hovedprosjekt 17E Installasjon, konfigurasjon.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
KONFIDENSIELT. Distribusjon bare til partnere i henhold til avtalen om taushetsplikt. Microsoft gir ingen uttrykte eller underforståtte garantier. © 2012.
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
Strategiweekend Vatnar Ungdomssenter Fredag 4. – 5. april 2008 Hjelpemidler for å få til en effektiv kommunikasjon.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
ProffNett Total Mobilen med hussentral funksjonalitet.
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
A Merkantildata Company empowering your business.
Fra IP telefoni til IT telefoni…
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
© 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Legge til en kontakt Din kontaktliste forenkler kommunikasjonen, og du ser tilstedeværelses- og kontaktinformasjon.
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
Hva er gevinsten av dette?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Sneak peek og svar på spørsmål Ulf Jarre Jerpseth & Gyda Kjekshus
Norsk distributør og kompetansesenter innovaphone versjon 10: Samordnet kommunikasjon Unified Communication.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
Bedriftenes teleleverandør BUSINESS CLASS TELECOM.
Innspill ● Webmøter bør også kunne være utvidelse av videokonferanse (fra auditorium) ● God lyd innebærer ekkokansellering, vi må bruke tid og penger og.
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
ATEA.
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt samordnet kommunikasjon

Litt om meg Kay Morten Myrbekk – kay.m.myrbekk@hint.no 7 år i Forsvarets IKT tjeneste 1 år i Atea 4 år i Sør-Trøndelag fylkeskommune 2 år i Grilstad AS HINT siden i oktober 2010 Var ansvarlig for innføring av OCS i Grilstad AS http://www.microsoft.no/msno/MSNO_CR/web/CompanyDetails.aspx?id=168

Effektmål Tiltrekke oss flere studenter. Legge til rette for effektive og innovative undervisningsformer uavhengig av fysisk tilhørighet. Øke tilgjengelighet og forenkle brukergrensesnitt for videokonferanse. Øke muligheten for samhandling internt og eksternt. Redusere reiseutgifter med minimum 10 % Redusere tapt arbeidstid som følge av reiser. Redusere telefonkostnader for fast og mobil med 10 % Effektivisere arbeidsgrupper- og samarbeidsprosjekter. Innsparing på HINT prosjekter i tid og omfang. Bidra til å oppfylle målsettinger i HiNTs miljøplan ang. redusert CO2-utslipp.

HINT - Resultatmål Innføre personlig videokonferanse for alle ansatte frem mot 2012. Innføre personlig videokonferanse for alle studenter frem mot 2012. Innføre IP telefoni for alle ansatte frem mot 2012. Sammenkoble Tandberg videokonferanse med ny løsning innen mai 2011. Etablere mulighet for fjernundervisning via Lync innen skolestart 2011 Erstatte Trio sentralbord med Lync innen mai 2012.

Dagens situasjon ansatte Mobiltelefon Fasttelefon Hurtigmeldinger / Precense Talepost Øyeblikkets tyranni Telefonkonferanse E-post Faks Skjermdeling / WEB møter Tandberg Videokonferanse

Samordnet kommunikasjon! Web- konferanse Telefon- E-post Talepost Telefoni Video- Kontaktsenter Hurtigmeldinger / Presence Samhandling

Andre med OCS / Lync

Demo Lync

Lync med TDC som taleleverandør TDC Fasttelefoni Summetone over IP TDC mobil Single Number Reach Mobilnummer blir ditt eneste nummer. Det ringer samtidig på mobil og i Lync Styrt nummervisning Viser mobilnummer når man ringer ut fra Lync Mobilstatus Følgende status blir sendt fra TDC mobil til Lync Opptatt / ledig Av / på Utenfor dekning Utenlands Viderekoblet

Prisbilde med mobil og fasttelefon fra samme leverandør.

Hvorfor mobilintegrasjon for ansatte Fullintegrert løsning med kun et nummer (mobilnummer) Tilgjengelighetsstatus (precense) blir riktig. Vil trolig ikke koste mye mer enn dagens ordning. Store kostnader i dag på. Med flytt fra fasttelefon til mobil. Samtaler fra fasttelefon til ansatt privat mobil. Subsidiering av private abonnement Forenkler kommunikasjon Alltid gratis å ringe internt også med mobil. Når datalinjer går ned (på jobb, hjemme eller reise) fungerer fortsatt telefoni mot ditt ene nummer via mobil!!

Presence, den nye summetonen Tale Videokonferanse Outlook-kalender Aktivitet på PC

Student HINT studenter får gratis tilgang til Lync og andre Office verktøy via Microsoft LIVE@EDU online tjeneste. Studentene kan med Lync samhandle med studenter og ansatte.

HINT - Prosessmål studenter Flere og mer fornøyde studenter HINT vil komme i front innen samhandlingsteknologi i høyskole sektor. Studenter spesielt innen nettbaserte studier vil få et tettere samarbeid. Det legges til rette for mer fleksible løsninger uten fysisk tilstedeværelse for tradisjonell- og fjernundervisning. Studenter vil kunne få en tettere dialog med pedagogisk og administrativt personell. Brukerterskel på Lync er lav da verktøy ligner Microsoft MSN som de fleste studenter kjenner til.

Eksempel på muligheter for undervisning med Lync! Professor i UIO med Lync gjesteklient deltar i undervisning. Opptak av undervisning publisert på internett. HIST til Tandberg videokonferanse. Lærer i klasserom hos HINT Namsos med Lync klient på egen pc og eBeam smartpenn. Studenter, ansatte eller andre med Lync full, Lync gjest eller MSN klient deltar i sanntid. Studenter fysisk tilstede i klasserom.

Eksempel - Kollokviegruppe Student bosatt i Hamar Student bosatt i Steinkjer Samarbeider om å skrive prosjektoppgave. Studentene har noen spørsmål angående prosjekt dokument. Lærer har grønn status i Lync og etter å ha spurt om han har tid via chat legger de han til konferansen. Lærer gir de noen gode råd etter å ha sett på dokument sammen med dem. Kobler deretter ned mens studentene fortsetter samarbeid. Student bosatt i Stjørdal. Lærer på Levanger.

HINT - Prosessmål ansatte Mer effektive og fornøyde ansatte Bruker mindre tid på reiser. Bruker mindre tid på å få tak i medarbeidere/studenter. Enklere å samarbeide med ansatte uavhengig av lokasjon. Fleksible løsninger som kan gjøre det enklere å kombinere arbeid og fritid. Tilrettelegger for et innovativt arbeidsmiljø Tiltrekke og beholde ansatte Tettere samarbeid på tvers av Campus i HINT Tettere samarbeid mellom HINT og eksterne samarbeidspartnere.

Eksempel - Lærer Lærer på hjemmekontor gjennomfører praksisveildning / undervisning mot en eller flere studenter.

Eksempel – HINT ledermøte 2011? HINT ledergruppe Opptak av møte publisert på intranett. Rektor ved Copenhagen business school (CBS) Presenterer deres erfaringer med nytt LMS HIST Ledergruppe

Servicetelefoner Sentralbord Søkertelefon Innringer sentralbord I telefonen Svarer ikke Ansatt Namsos Ansatt på hjemmekontor

Servicetelefoner Sentralbord Søkertelefon Innringer Søketelefon I møte Ikke tilstede Ansatt Namsos Ansatt på hjemmekontor

Serviceweb Sentralbord Søkertelefon Fra søketelefon web Chat på www.hint.no Sentralbord Søkertelefon Ansatt Namsos Ansatt på hjemmekontor

Eksempel - Jobb i utlandet Du jobber fra hotel i USA via trådløst nett pålogget Lync. Du velger å ta telefonen på pc og samtale blir kostnadsfri. Hun betaler lokaltakst. Ansatt på NTNU ringer deg fra Norge til din mobil.

Eksempel - Familie Ringer til mor i Norge på lokaltakst. På hotel i USA via trådløst nett pålogget Lync. Videosamtale med barna via MSN. Videosamtale med familie via Xbox.

Tilbakemelding fra ansatte i Grilstad hvor de har en fullintegrert løsning. Grensesnitt er enkelt og intuitivt Veldig fornøyd med telefonidelen. Ansatte melder om en betraktelig reduksjon i reisevirksomhet. Gjør hverdagen i samspillet mellom hjem og jobb enklere. Beslutninger blir tatt raskere og kvaliteten blir bedre. Ansatte mener de er blitt mer effektiv. Avdelinger spredd over flere lokasjoner melder om mye bedre og tettere samarbeid.

Kan vi gjøre feil i utrulling ?

Trønder-avisa 11.09.10 (OCS installasjon) Som eksempel uten at jeg kjenner til hva som har skjedd hos dem.

Hva skjer i mange prosjekter der bruken ikke blir som forventet. Mobiltelefon Roundtable Lync Fasttelefon Hurtigmeldinger / Precense Talepost Øyeblikkets tyranni Telefonkonferanse Webcam PC-headset E-post Faks Skjermdeling / Webmøter Tandberg Videokonferanse

Riktig utrulling ansatte Mobiltelefon Roundtable Lync Kontoret er der du er. Tandberg

Riktig utrulling studenter Opptak av undervisning Lync Skolen er der du er. Tandberg

Sukesskriterier Forankring i toppledelse Ledelse må kjenne til strategiske gevinster HINT kan oppnå med samordnet kommunikasjon. Bruk selv systemet aktivt ved samhandling internt og eksternt. Misjoner deres egne erfaringer i organisasjon. Krev at ansatte alltid vurderer å benytte video/telefon konferanse, før reise gjennomføres. Sett av tid og ressurser til opplæring av ansatte og studenter. Utnytte komponenter i løsningen og fase ut «gammel» teknologi. Blir da ikke et nytt kjekt og ha program men det naturlige valg til alle former for kommunikasjon. Kjøp kvalitet på headset, webcam og annet utstyr. Integrer fasttelefoni. Integrer også mobiltelefoni.

Takk for meg Ut fra egne erfaringer med utrulling av forgjenger (OCS) I Grilstad og hva som er nytt I Lync er jeg enig med Bill. Bill Gates om Lync: ” Most important thing for office workers since the PC”