Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet viser hvem som har kontrollen til enhver tid Det spesifiserer nøyaktig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tabeller av objekter Klassen ArrayList
Advertisements

BraWeb Bestilling.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Realisering av Software Patterns Software Design Patterns Realisering med kode Refaktorering Gjenkjenning av mønstre.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring
Veiledning for firmakunder
JSP presentasjon Arild Strømhylden NTNU 26 June 2014.
Manual for bruk av Storylineverktøykassa Laget av Åse Skiftun.
Objektorientert systemutvikling og UML
Uke 8 - Mer om: Objekter, klasser og pekere
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
Programmering i Java versjon januar 2005 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Beslektede algoritmer. Isolere klient fra algoritme  Klienter trenger av og til helt forskjellige måter å gjøre det samme på  Men klienten selv kan.
Gruppe 6 Gunnar Henrik Mathias Morten Ronny Svein Ivar.
Chain of Responsibility GoF mønster Operasjonelt (behavioral)
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Introduksjon til Java-scripting.
UML & object models av gruppe 8
Variasjoner i subklasser.  Prinsippskissen er meget enkel  En abstrakt klasse har en konkret metode og en abstrakt metode  Hver subklasse realiserer.
Mønstre og tekniske applikasjoner
IS-102 Klassedefinisjoner
Gå inn på denne internettadressen:
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet spesifiserer hvem som har kontrollen til enhver tid Det vises nokså.
Prosjektet transparente lag Composite og tegnende objekter Decorator og gui-kontrollere Factory Method Iterator.
Sammensatt struktur Visning av intern struktur i et samarbeid mellom objekter Fokuserer på ett av en klasses flere mulige ansvar.
En kort innføring i Design Patterns
GoF GoF er fire systemutviklere, Gang of Four GoF fikk utgitt boken Design Patterns høsten 1994 Boken Design Patterns er en klassiker Design Patterns beskriver.
Tilstandsmaskiner Tilstandsmaskiner kan beskrives med tilstandsdiagrammer Nivået er teknisk Tilstandsdiagrammet viser ett objekts tilstander og transisjoner.
Forbindelser Diagrammer i UML består av ting med forbindelser
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
Koblingspunkter De fire forbindelsene (avhengighet, assosiasjon, generalisering og realisering) definerer konkrete koblingspunkter I tillegg har UML mer.
Strukturerende elementer i UML
Abstraksjon av gui.  Cooper (ajax) bruker uttrykkene transient og sovereign applications.  Tradisjonelle web-sider var tidligere alltid transiente applikasjoner.
 Diagramtypene gir til sammen  oversikt over modulene i systemet  innsikt i strukturen  innsikt i dynamikken 1V. Holmstedt 2009.
Bygging av gui for binærkode Prosjektet simpletidy.
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Ajax og PHP. I dag l Hvordan få en bedre brukeropplevelse via Ajax- script l Gjennomgang av kode l Oppgaveløsning på.
Fjernstyring av PCer med NTRconnect Svein/ALEPH brukermøte 2007.
Innkapsling av request. Køing, logging, angre Command tilhører gruppen av ”behavioral patterns” Instanser av mønsteret leder til instanser av forespørsler.
Composite GoF Structural Pattern. Alle kjenner Composite Alle som har brukt lister organisert som trær i brukermiljøer, kjenner Composite Pattern.
XML og Composite Pattern Mønstre og bygging av xml-tre.
Aktivitetsdiagrammer
Billettautomat med felle. Forbedret automat Klasse og operasjon i aktiviteten Klassen er Billettluke Operasjonen er pengerTilbake() Skilletegnet er dobbelt.
Rutine: Godkjenning av dokumenter i ePhorte
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Objektorientert utforming
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
Main metoden n public static void main(String[] args){ } n Inni denne metoden skjer alt! n Det kan bare finnes en main metode per program. n Den kan ligge.
Android-Programmering Våren Oversikt Ytelse vs responsivitet Strategier for og opprettholde responsiviteten Tråder Asynchronous Task.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Objektorientert design
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
Kapittel 10 Exceptions Handtering av exceptions Ein exception er eit objekt som representerer ein feil eller eit unntak Exceptions blir kasta av.
Use case realisering Designmodellering Kirsten Ribu Kapittel 4 UML Distilled.
Tilstandsmaskiner Tilstandsmaskiner kan beskrives med tilstandsdiagrammer Nivået er ofte teknisk, men kan også beskrive biologiske tilstander Tilstandsdiagrammet.
Strukturerende elementer i UML
RUP-prosjekt Sammenhengen med UML
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
Koblingspunkter De fire forbindelsene (avhengighet, assosiasjon, generalisering og realisering) definerer konkrete koblingspunkter I tillegg har UML mer.
Diagramtyper og formål
Billettautomat med felle
Koblingspunkter og diagramtyper
Utskrift av presentasjonen:

Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet viser hvem som har kontrollen til enhver tid Det spesifiserer nøyaktig hvordan samarbeidet foregår på en tidslinje

Grunnsymbolene Objekt med tidslinje Melding Retur fra kontrollsekvens

Grunndiagrammet På hver livslinje vises det en kontrollsekvens Eksemplet viser tre objekter med hver sin livslinje

Tid og navigering Tiden vises med en livslinje Livslinjen festes til objektet Tiden vises alltid vertikalt, ovenfra og ned Navigering vises nesten alltid fra venstre mot høyre

Kontrollsekvenser En kontrollsekvens vises på objektets livslinje som en avlang boks Boksen viser når objektet har kontroll i forhold til de andre objektene i diagrammet Høyden på boksen tilsvarer ikke hvor lenge kontrollen varer Høyden er blant annet bestemt av hvor mye det skal være plass til av ornamenter

Klasser, instanser og destruksjon Diagrammet kan vise en aktør som en klasse, som et objekt, eller som begge deler Objektnavnet kan skrives med understreking for å presisere instansen Klassenavnet skrives med kolon foran Transiente instanser starter lenger nede på livslinjen Selvmeldinger setter i gang en ny kontrollsekvens i det samme objektet

http-eksempel I nettverk og http sendes en request fra en klient Dette starter en kontrollsekvens på en annen maskin Responsen kan starte en ny kontrollsekvens på klienten

Meldingstyper Synkrone meldinger overlater hele kontrollen til målobjektet Asynkrone meldinger starter en kontrollsekvens hos målobjektet uten selv å miste kontrollen Asynkrone meldinger med tidsforsinkelse starter kontrollsekvensen hos målobjektet først etter en merkbar tid

Tidsforsinkelser i nettverk Tidsforsinkelser er vanlige i nettverk Synkron melding over nettverk blokkerer klienten til det kommer svar Klientbehandlere er ofte transiente objekter

MVC i sekvensmodell MVC kan forklares med et sekvensdiagram Objektene er her vist med stereotypier Andre patterns (mønstre) forklares også ofte ved hjelp av sekvensdiagrammer

Kodeeksempel Eksemplet i javakode[3].Temperaturprogram kan forklares med et sekvensdiagram Statiske metoder er understreket, slik det også gjøres i klassesymboler

Bruk av OCL Dette diagrammet bruker OCL i tilordningenssetningene

Kontrollsekvens i en konstruktør Konstruktøren kan instansiere andre klasser Koden kan bli vanskelig å gjennomskue, også i byggingen av GUI Diagrammet kan bidra til oppklaring

Kommunikasjonsdiagram UML brukes til å studere systemet fra ulike synsvinkler Kommunikasjonsdiagrammet studerer objektene i sekvensdiagrammet fra en annen synsvinkel Sekvensdiagrammet viser ”innmaten” Kommunikasjonsdiagrammet viser ”overflaten”.

Fra sekvens til kommunikasjon Et sekvensdiagram gjøres enkelt om til et kommunikasjonsdiagram. Nummerseriene gir oversikt over sekvenser og undersekvenser

Studer en algoritme Hvert spillefelt instansieres og knyttes til objektet med komposisjon

UML-ramme og iterasjoner Iterasjonene i forrige diagram kan vises ved hjelp av UML-rammer Rammen merkes med loop Andre vanlige merker er sd, alt, par, region

Genererte sekvensdiagrammer Diagrammer kan enkelt genereres fra kode Ulike programmer kan lage ulike bilder fra samme kode Utfør ”Sekvensdiagram” fra http://oo.hive.no/uml/veiledninger.html (slutt)