Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Advertisements

Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program • Gjennomgang av praktiske oppgaver •nr 1 og 2 • Prosessuell kompetanse -Forvaltningslovens.
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Kryss-subsidiering og andre feller
Prosessuell Materiell Personell
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett
Viktige lover og regler
Informasjonsplikt og uttalerett
JUS201 Dag
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Studieadministrativ dag
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) - Spesielt om elektronisk saksbehandling Disposisjon til Dag Wiese.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Regler om offentlighet og åpenhet
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
innholdet i enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
3 Marius Stub.
Forvaltningens omgjøringsrett
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett
FORVALTNINGSRETT.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Kurs i forvaltningsrett Av Marius Stub. Innledende bemerkninger Kort om min bakgrunn Kort om min bakgrunn Om dette kurset og dets formål Om dette kurset.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Professor Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, tredje og fjerde forelesning.
Kurs i forvaltningsrett Av Marius Stub. Innledende bemerkninger Kort om min bakgrunn Kort om min bakgrunn Om dette kurset og dets formål Om dette kurset.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Kurs i forvaltningsrett
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
5 Marius Stub.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
5 Marius Stub.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Dag Wiese Schartum, AFIN
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
3 Marius Stub.
Professor Kirsten Sandberg
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak? Av Marius Stub

1. Hva er et "vedtak"? Et "vedtak" er en forvaltningsavgjørelse som omfattes av § 2 første ledd bokstav a Loven oppstiller fire vilkår: "avgjørelse" "som treffes under utøving av offentlig myndighet" "og som generelt eller konkret er bestemmende for rettigheter og plikter" "til private personer"

1. Hva er et "vedtak"? Det finner to typer vedtak: "Enkeltvedtak", jf. § 2 første ledd bokstav b Et "vedtak" som gjelder "en eller flere bestemte personer" "Forskrift", jf. § 2 første ledd bokstav c Et "vedtak" som gjelder "et bestemt antall eller en ubestemt krets av personer"

1. Hva er et "vedtak"? Hvorfor er det viktig å skille mellom ulike typer av avgjørelser? Skillet er avgjørende for hvilke deler av loven som kommer til anvendelse, jf. § 3 første ledd Kapittel II og III gjelder generelt (innenfor lovens anvendelsesområde) Kapittel IV-VI gjelder bare i saker om enkeltvedtak Kapittel VII gjelder bare i saker om forskrifter

1. Hva er et "vedtak"? "avgjørelse" Skal det foreligge et vedtak, må det være fattet en avgjørelse Det må derfor avgrenses mot råd, veiledning, henstillinger og forslag faktiske handlinger

1. Hva er et "vedtak"? "under utøving av offentlig myndighet" Kjerneområde: Avgjørelser som er truffet under utøvelse av statens såkalte "høyhetsrett" Når staten opptrer som stat Eks.: Vedtak om utvisning eller ekspropriasjon Utenfor faller rene privatrettslige disposisjoner Når staten opptrer som du og jeg Eks.: Avtaler om kjøp eller leie

1. Hva er et "vedtak"? "bestemmende for rettigheter eller plikter" Kjerneområde: Avgjørelser som stifter, opphever eller begrenser en rett ("rettsstilling"), plikt eller kompetanse Både innvilgelser og avslag omfattes Omfatter også avgjørelser som gjelder ytelser som det beror på forvaltningens frie skjønn om man skal få Utenfor faller råd, veiledning og forslag

1. Hva er et "vedtak"? "private personer" Både fysiske og juridiske personer Også offentlige organer omfattes i den utstrekning den utstrekning organet "har samme interesse eller stilling i saken som private parter kan ha", jf. § 2 siste ledd Uttrykket må avgrenses mot beslutninger som gjelder forvaltningen selv, f.eks. interne instrukser

1. Hva er et "vedtak"? Eksamenstips: Vær kort der du kan være det – det er sjelden nødvendig å drøfte alle vilkårene like grundig Dersom det eneste tvilsomme i oppgaven er om avgjørelsen er truffet "under utøving av offentlig myndighet", kan du gjøre det slik: "Det er på det rene at det er truffet en avgjørelse som er bestemmende for Holms rettigheter. Spørsmålet blir da om avgjørelsen er truffet ’under utøving av offentlig myndighet’, slik loven krever."

2. "Enkeltvedtak" eller "forskrift"? Det finner som nevnt to typer vedtak: "Enkeltvedtak", jf. § 2 første ledd bokstav b Et "vedtak" som gjelder "en eller flere bestemte personer" Eks.: En skjenkebevilling Husk særreglene i 2 annet og tredje ledd "Forskrift", jf. § 2 første ledd bokstav c Et "vedtak" som gjelder "et bestemt antall eller en ubestemt krets av personer" Eks.: En fartsgrense

3. Hvem er "part"? En part er en fysisk eller juridisk person som omfattes av definisjonen i § 2 første ledd bokstav e Lovens oppstiller to alternativer "retter seg mot" "ellers direkte gjelder"

3. Hvem er "part"? Hvorfor er det viktig å avklare om person eller et foretak er "part"? Parter har større rettigheter under behandlingen av saken enn det andre har Rett til forhåndsvarsel, jf. § 16 Rett til innsyn i sakens dokumenter, jf. § 18

3. Hvem er "part"? "retter seg mot" En formell avgrensning – omfatter adressaten for vedtaket Før vedtak treffes, omfattes dem som vedtaket kan rette seg mot (f.eks. den som kan bli pålagt en plikt eller fratatt en rettighet)

3. Hvem er "part"? "ellers direkte gjelder" En materiell avgrensning – omfatter dem som i vesentlig grad berøres av vedtaket Sammenhengen med klageregelen i § 28 Omfatter iallfall den som selv har søkt om noe eller som krever noe, og den som kravet retter seg mot Derimot er det ikke uten videre tilstrekkelig at man rent faktisk berøres av vedtaket, f.eks. gjennom skjerpet konkurranse eller gjennom ulike skadevirkninger