Facts and Intervention

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norwegian Ministry of Local Government and Regional Development Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – norsk.
Advertisements

Norwegian Ministry of the Environment Engelsk mal: StartsideHUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato,
Endgame - Lessons from Afghanistan Torbjørn L. Knutsen.
Everyone Print Kalle Snarheim.
Mobbing i skolen- Fakta og tiltak Dan Olweus.
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
Organization and board
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
TWN Washington Øivind Christoffersen Director General, Statsbygg (Norway) Turning customer feedback into appropriate actions and customer satisfaction.
GMO-situation in Norway Kathrine & Marte, Nordic-Baltic NGO meeting 2012.
The Trondheim Toll Ring System
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 IKT og Læring og Undervisning 1/2.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Network- based Regional Specialisation in Child and Adolecent Psychiatry Making it Work Tromsø 23 september 2005 Olav Eldøen og Randi Nesje Myhr.
International MSc in Chemical Engineering? Background –Continuing crisis in student recruitment –Desire to provide an international option, more international.
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
(1) Viability performance – reporting The Hydro Way Presented by Kirsten Margrethe Hovi 2008 June 3 rd.
EQUASS Assurance - en fordypning ”Å dele er å forbedre”. (”To share is to improve”). ERFA-konferansen i Trondheim nov
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
1 About critical attitude when reading Lill Kristiansen, Prof. Dr. Scient Department of Telematics, NTNU Material was originally written.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
fra nachspiel ide til eksport vare
Netværksbaserede indsatser som integreret tilgang The grass is always greener on the other side …
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Norwegian Ministry of Labour Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg først ikon; DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Menyramma i hypersystemet; Piler for navigasjon, navigasjonskart(Øye), søke på tekst, søk på struktur, legge inn/vise private notat/merknader, video,
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Gründerskolen. What is Gründerskolen? Award winning study programme which aims to develop students’ theoretical and practical knowledge of entrepreneurship,
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
 A fjord is a small bit of water between two mountains or cliffs and they are very famous in Norway.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Potential Challenges/Obstacles
Biological quality assurance in Norway– Biological standards
CCC-Bi-monthly Meeting Presentation on
Real World Harrison Bergeron
Assignment 2 P3, P5, M1, M2, D1 TEAM SPORT
LO2 – Understand Computer Software
1.4 Relations & Functions.
English /22/18 What kind of relationship to the children have with Miss Maudie? What does she say about the Boo Radley stories? Why did the banker.
Kaveet Patel – Education Officer
Getting to Genuine Collaboration
Chapter 2: Economic Systems Section 3
Aboriginal Self Government and the Treaty Process
FDSN Working Group IV CTBTO Relations
Advising Freshmen in the Second Semester
What belongs in state storage API’s?
Advising the Division III Student-Athlete
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
Jakub Kocvara, Dr. Martin Hlosta, Prof. Zdenek Zdrahal
Types of Sentences.
Burnaby District Scholarships
Lerner and Keltner 2001, Fear, Anger, and Risk
Utskrift av presentasjonen:

Facts and Intervention Bullying in School: Facts and Intervention by Dan Olweus

BASIC DEFINITION OF BULLYING (i) (VICTIMIZATION OR PEER ABUSE) Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger BASIC DEFINITION OF BULLYING (i) (VICTIMIZATION OR PEER ABUSE) A student is being bullied or victimized when he or she is exposed, repeatedly and over time, to negative actions on the part of one or more other students. (Olweus, 1986, 1993) Negative action: when someone intentionally inflicts, or attempts to inflict, injury or discomfort upon another (aggressive behaviour) OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING

BASIC DEFINITION OF BULLYING (ii) (VICTIMIZATION OR PEER ABUSE) Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger BASIC DEFINITION OF BULLYING (ii) (VICTIMIZATION OR PEER ABUSE) achieved by: physical means words in other ways (e.g., gestures, spreading rumours, intentional exclusion from the group) implied: a certain imbalance in power or strength: the student exposed has difficulty defending him/herself OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING

GENERAL DEFINITION OF SCHOOL BULLYING Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger GENERAL DEFINITION OF SCHOOL BULLYING Intentional, repeated negative (unpleasant or hurtful) behaviour by one or more persons directed against a person who has difficulty defending himself or herself (who feels vulnerable, more or less helpless). Three key criteria: intentional harm-doing repeated over time an imbalance of actual or perceived power implied. The bullying usually occurs without apparent provocation on the part of the student exposed (Olweus, 1999). OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING

PERCENTAGE VICTIMIZED STUDENTS (N=10 800) Grades 4 - 7 (Boys + Girls) = 15,2% Grades 8-10 (Boys + Girls) = 8,0% OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING

PERCENTAGE BULLYING STUDENTS (N= 10 800) Grades 4-7 (Boys + Girls)= 5,8% Grades 8-10 (Boys + Girls)= 7,4% OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING

PASSIVE OR SUBMISSIVE VICTIMS Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger PASSIVE OR SUBMISSIVE VICTIMS USUALLY HAVE SOME OF THE FOLLOWING CHARACTERISTICS: are cautious, sensitive, quiet, withdrawn and shy are anxious, insecure, unhappy and have low self-esteem are depressed and engage in suicidal ideation much more often than their peers often do not have a single good friend and relate better to adults than to peers if they are boys, they are often physically weaker than their peers OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING

USUALLY HAVE SOME OF THE FOLLOWING CHARACTERISTICS: BULLIES Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger USUALLY HAVE SOME OF THE FOLLOWING CHARACTERISTICS: strong needs to dominate and subdue other students and to get their own way are impulsive and easily angered show little empathy toward students who are victimised are often defiant and aggressive toward adults, including parents and teachers are often involved in other antisocial or rule-breaking activities such as vandalism, delinquency, and drug use if they are boys, they are often physically stronger than boys in general and their victims in particular In contrast to what is commonly belied, they do not have special problems with their self-esteem. OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING

THE BULLYING CIRCLE: Students’ modes of reaction/roles in an acute bullying situation Dislike the bullying and help or try to help Start the bullying and take an active part The bully/ bullies Defender of the victim A G The one who is exposed, the victim Take an active part but do not start the bullying Follower Henchman B Y Supporter, passive bully/bullies Support the bullying but do not take an active part C Possible defender Dislike the bullying and think they ought to help (but don’t do it) F Passive supporter, possible bully Like the bullying but do not display open support D Disengaged onlooker E Watch what happens; ”is none of my business”; don’t take a stand OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING

"RESTRUCTURING OF THE EXISTING SOCIAL ENVIRONMENT" CHARACTERIZATION OF INTERVENTION PROGRAM: Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger "RESTRUCTURING OF THE EXISTING SOCIAL ENVIRONMENT" Based on a limited set of principles. Important to create a social environment characterised by: warmth and positive involvement from adults firm limits on unacceptable behavior consistent application of non-punitive, non-physical sanctions on rule violations adults act as authorities and positive role models Measures based on these principles applied at school, class, and individual levels, and ideally, at home. OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING

OVERVIEW OF THE OLWEUS BULLYING PREVENTION PROGRAM (i) Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger OVERVIEW OF THE OLWEUS BULLYING PREVENTION PROGRAM (i) GENERAL PREREQUISITES AWARENESS AND INVOLVEMENT ON THE PART OF ADULTS MEASURES AT THE SCHOOL LEVEL QUESTIONNAIRE SURVEY SCHOOL CONFERENCE DAY EFFECTIVE SUPERVISION DURING RECESS AND LUNCH TIMES STAFF DISCUSSION GROUPS FORMATION OF COORDINATING GROUP OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING

OVERVIEW OF THE OLWEUS BULLYING PREVENTION PROGRAM (ii) Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger MEASURES AT THE CLASSROOM LEVEL CLASSROOM RULES AGAINST BULLYING CLASSROOM MEETINGS WITH STUDENTS MEETINGS WITH PARENTS OF THE CLASS MEASURES AT THE INDIVIDUAL LEVEL SERIOUS TALKS WITH BULLIES AND VICTIMS SERIOUS TALKS WITH PARENTS OF INVOLVED STUDENTS DEVELOPMENT OF INDIVIDUAL INTERVENTION PLANS

EFFECTS OF THE OLWEUS BULLYING PREVENTION (BP) PROGRAM Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger The first evaluation of the effects of the Olweus BP Program was based on data from approximately 2500 students in 42 primary and junior high schools (grade s 5-8) in Bergen, Norway, followed over a period of 2 years (1983-85). marked reductions - by some 50 percent – in bully/victim problems for the period studied, measured after 8 and 20 months of intervention clear reductions in antisocial behaviour such as vandalism, theft, drunkenness, and truancy • marked improvement in various aspects of the social climate of the classrooms OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING

PERCENTAGE BULLIED STUDENTS IN GRADES 4-7 Data from 3 cohorts of schools which began implementing the Olweus BP Program in 2001-2003 (number of students = 21 000). Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger Left bars = before intervention Right bars = after 8 months with the Olweus BP Program Percentage bullied students reduced by 34% in one year from 14,2% to 9,4% girls reduction by 35% from 13,3% to 8,6% boys reduction by 32% from 15% to 10,2%

PERCENTAGE BULLYING STUDENTS IN GRADES 4-7 Data from 3 cohorts of schools which began implementing the Olweus BP Program in 2001-2003 (number of students = 21 000). Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger Left bars = before intervention Right bars = after 8 months with the Olweus BP Program Percentage bullying students reduced by 44% in one year from 5,5% to 3,1% girls reduction by 48% from 3,3% to 1,7% boys reduction by 42% from 7,6% to 4,4% OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING OLWEUS - GROUP AGAINST BULLYING

Percentage bullied students 2001–2003. Elementary grades (4-7).

Percentage bullying students 2001-2003. Elementary grades (4-7).

Figure 2.4. Teacher level factors predicting implementation of classroom intervention measures (within-school model). Numbers close to arrows are standardized regression coefficients. PERCEIVED LEVEL OF BULLYING .25 SELF VICTIMIZED AS A CHILD .19 READ PROGRAM INFORMATION CLASSROOM INTERVENTION MEASURES .36 AFFECTIVE INVOLMENT .17 R²=.534 .47 PERCEIVED STAFF IMPORTANCE

Figure 2.5. School level factors predicting implementation of (aggregated) classroom intervention measures (between-school model). Numbers close to arrows are standardized regression coefficients. OPENNESS IN COMMUNICATION .49 SCHOOL ATTENTION TO BULLYING PROBLEMS (AGGREGATED) CLASSROOM INTERVENTION MEASURES .41 (-29) R²=.481 TEACHER-TEACHER COLLABORATION

THE BLUEPRINT EVALUATIONS Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger In the late 1990’s, a US expert committee evaluated the effectiveness of more than 500 presumably violence or problem-behaviour preventing programs according to certain minimum-level criteria: the program had produced positive effects on relevant target groups (students in this case) in a relatively rigorous scientific evaluation the effects had lasted for at least one year the program had produced positive results in at least one site beyond the original one OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING OLWEUS - GROUP AGAINST BULLYING

TRAINING OF INSTRUCTORS Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger TRAINING OF INSTRUCTORS OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING OLWEUS - GROUP AGAINST BULLYING

MAJOR GOALS OF STAFF DISCUSSION GROUPS Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger to provide more detailed and comprehensive knowledge of the intervention program and its various components to provide participants with the possibility of testing ideas and practical solutions to various problem situations in a secure environment to stimulate fast implementation of the various components the program to share experiences and viewpoints with others in similar situations and to learn from others' positive and negative experiences to create and maintain motivation and commitment to stimulate cooperation and coordination of program components and activities OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING

FACTORS OF KEY IMPORTANCE Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger AWARENESS KNOWLEDGE OF RESEARCH-BASED COUNTERMEASURES EFFECTIVE IM-PLEMENTATION POSITIVE RESULTS INVOLVEMENT COMPETENCE ENHANCING ACTIVITIES OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING

Bullying at school: What we know and what we can do (in Spanish in 1998)