Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fag / tema Musikk, samfunnsfag og norsk Trinn 2.trinn
Advertisements

Nedlasting av Adobe Reader Adobe Reader brukes bl.a. for å åpne vedlegg i en E-post. Åpne Internett og skriv, adobe.no i adressefeltet, klikk Enter. Rull.
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Brukerveiledning for gruppeledere
Tilpasset fremvisning i PowerPoint
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2011.
Opprett enkelt nyhetsbrev Oppgave: Opprette et enkelt selvstendig nyhetsbrev uten link til undersider. All tekst som skal presenteres skal ligge på samme.
EVurdering Et webbasert system for elektronisk vurdering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av elektronisk system for vurdering av forskningssøknader.
Matematikk-natursti for trinn 1
Fag / tema Norsk, kunst og håndverk, matematikk, engelsk, samfunnsfag
Brukermanual for NROFs lokalavdelinger©
Fag / tema Matematikk og teknologi Trinn Fra 8-10.klasse
Lage e-post med bilde som vedlegg
Enkel brukerhåndbok for NFUs redaktører Versjon 1, 3. februar 2013.
Brukerveiledning til NHOs PowerPoint-mal
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
Manual for bruk av Storylineverktøykassa Laget av Åse Skiftun.
IT For medisinsk sekretær Fredrikstad Kai Hagali
Forside/oversikt Fag / tema Historie Trinn 9. trinn
Forside/oversikt Her kan du sette inn et bilde som illustrerer
Fag / tema Natur- og miljøfag Trinn 2. – 7.trinn
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Storyline Fag / tema Historie/samfunnsfag – engelsk - norsk Trinn
Forside/oversikt Fag / tema
Byggesak Trinn for trinn.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Litteraturuke i et tverrfaglig perspektiv.
Forside/oversikt Fag / tema Eventyr Trinn 1.trinn
Forside/oversikt Fag / tema Matematikk Trinn 1 & 2. trinn
Forside/oversikt Fag / tema Forming, matematikk, symmetri, geometri
Forside/oversikt Fag / tema Kroppsøving og Excel Trinn trinn
Fag / tema Matematikk Trinn 1.klasse
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Mandag 8. November Powerpoint..
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Bli kjent med IKT. © Eduke as Basisferdigheter 1. Lese 2. Skrive 3. Regne 4. Muntlig fremstilling 5. IKT.
En presentasjon av Elvis Presley
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Utviklet av pedagoger i
KlubbWeb admin Nyheter Informasjonskanal  Siste nytt fra laget  Viktig info ang. for eksempel endring i treningstider med mer.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Vårrengjøring med Fabrikam
GODT NYTT ÅR ! Hilsen Styret i NEKF TIL
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Bruksanvisning for innsetting av logo
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Tittel på opplæringspresentasjon
Fag / tema VÆRET Naturfag Trinn 3. trinn
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Tittel med bildeoppsett
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Din firmabrosjyre Dette er et fint sted å sette formåls-paragrafen
Firmanavn Produkter og tjenester
Slik setter du inn lysbildet i presentasjonen
Tittel på kurspresentasjon
Titteloppsett Undertittel.
Cruise-ferien! Sommeren 2002.
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Fag / tema Samfunnsfag Trinn
Forside/oversikt Fag / tema Naturfag Trinn 4.trinn
Bildemal for sosiale medier
Utskrift av presentasjonen:

Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet Elevene skal lære seg ulike hekleteknikker og kombinere disse for å få forståelsen av hva hekling er og veien fram til et ferdig produkt Mål Tidsbruk Må sees i forhold til hvilket trinn. Men må påberegne 2 timer i uka i inntil 4 uker Programvare PowerPoint og eventuelt skolens læringsplattform Beskrivelse Elevene lærer seg å hekle med å følge instruksjons-PowerPoint. Denne malen er laget slik at du skal kunne utvikle dine egne visninger i det virtuelle læringsrommet. Bruk malen til å dokumentere et spesielt undervisningsopplegg som du ønsker å dele med dine kolleger eller videre ut i kommunen eller resten av landet. Det finnes også en mal på engelsk som gjør det mulig å dele med resten av verden. Slik gjør du det: Bruk malen til å beskrive din egen prosjektinformasjon ved å bruke de punkter og opplysninger som er angitt i de kommende sidene i denne PowerPoint presentasjonen og i de innsatte word-dokumentene. Når du er ferdig med føre inn de opplysningene du ønsker, sletter du bare det som du ikke trenger å svare på, slik at din presentasjon beskriver ditt undervisningsopplegg. OBS! Når du skal angi tittelen på ditt undervisningsopplegg må du gå til Vis, Maler, Lysbildemal og erstatte <Sett inn tittel> med din egen tittel. Her kan du også sette inn et bilde som vises på alle sidene under Innholdsbanneret. Klikk deretter på Lukk malvisning. Slik vises tittelen (og bildet) på alle sidene. Åpne Fil-menyen og velg Lagre som… og lagre dokumentet som en PowerPoint-fremvisning. Når du har fullført alle sidene (husk å lagre underveis) kan du distribuere ditt undervisningsopplegg. Hekling, kunst og håndverk Søkeord Utarbeidet av Gunhild Røst , Anne Berit Haabeth, Ingunn H. Revhaug Dokumentasjon

Undervisningsopplegg Elevene har hver sin PC og jobber individuelt, men blir oppfordret til å hjelpe hverandre Lærer forklarer sammenhengen mellom tykk /tynn heklekrok og tykk/tynn tråd. Instruksjons-PowerPoint blir presentert og gått gjennom med elevene, før den blir publisert på læringsplattform, slik at elevene kan ha tilgang til den Elevene får velge garnfarge og heklenål Elevene følger instruksjons-PowerPoint etter eget tempo Elevene gjennomgår/lærer seg de fire teknikkene Elevene velger seg et ferdig produkt de kan hekle Presentere og dokumentere prosessen med produktet sitt Slik setter du inn et nytt objekt: Åpne Sett inn på menyen og velg Objekt… Sjekk om den filtypen du har finnes ved å bla i rullefeltet Objekttype: Så merker du av for Opprett fra fil og klikk for Bla gjennom… og finn den filen som du ønsker å sette inn.. Velg Vis som Ikon og trykk på endre Ikon, deretter skriver du en beskrivende tekst i tekstfeltet Tekst: og trykker OK Plasser ikonene nederst på bildet. Du kan åpne Vis-menyen, velge Rutenett og støttelinjer… og klikke av for Vise rutenett på skjermen, så vises et rutenett som hjelper deg med å ordne ikonene på linje. Dokumentasjon

Læringsressurser Elevene brukte sine egne bærebare PC’er i dette arbeidet. Klikk på linkene: Vi fikk tillatelse å bruke filmsnutter og bilder fra www.garnstudio.no Her kan du legge til andre ressurser som du vil bruke i ”opplegget”. Fyll ut mer………… Dokumentasjon

Evaluering Gi din evaluering av opplegget: Elevene synes det var spennende å bruke PC og en instruksjons-PowerPoint for å lære seg å hekle Mange elever uttrykte at de likte veldig godt at de kunne lære teknikkene ved å følge instruksjonsvideo Elevene synes også det var fint at de kunne lære teknikkene i sitt eget tempo Lurt å bruke litt tid før man starter på hvordan man holder i en heklenål og bruker denne Fra lærerens ståsted var det fint å ha en ”avlasting” i instruksjonene fra filmsnuttene, så elevene selv kunne se hvordan det skulle gjøres, og ikke spørre læreren hele tiden. I tillegg var elevene kjempeflinke til å hjelpe hverandre. For differensiering trenger ikke alle elever lære alle fire teknikker for å få startet på et produkt. Luftmasker og fastmasker holder for de som synes at det er vanskelig. Flott at enkelte elever benyttet seg av muligheten til å ha tilgang til instruksjons-PowerPoint’en på læringsplattformen hjemmefra (Ettersom dette er et studentarbeid, gjennomførte vi opplegget i en 2-timers økt, men kan med fordel utvides til et prosjekt over lengre tid, der elevene skal presentere og dokumentere prosess og produkt.) Eksempler: Lag ett dokument som beskriver deg og din skole. Sett gjerne inn bilder som viser deg og dine elever i læringssituasjoner. Bruk Word eller PowerPoint. Lærervurderinger: Tanker og kommentarer fra deltakende lærere, samt råd til nye gjennomføringer. Dokumentasjon

Lærer- & Skoleinformasjon Dette har vært en studentoppgave i studiet IKT for Lærere ved Høgskolen i Nord-Trøndelag 2009-2010 i faget ITL190 Datastøttet Læring. Gunhild Røst, Anne Berit Haabeth og Ingunn H. Revhaug Våren 2010