Kapittel 29 Melissa på norskkurs

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 14 På tur i skogen
Advertisements

Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
Kapittel 17 I grønnsaksbutikken Hva ser du på bildet? sjampinjong (m)
Kapittel 28 Norgeskartet
Leiligheten til Melissa og Petter
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 3 En vanlig dag.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Sett inn synes eller tro.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 40 Personlig økonomi.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 4 oppgave f. Sett inn riktig form av eiendomspronomenene.
Kapittel 38 Petters familie.
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
Værmelding – og noen fakta om Norge
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 1 Hilsen fra tante Adele Tante Adele (90 år) på alders- og sykehjem.
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Kapittel 5: Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag Ingebjørg.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Kapittel 3 En vanlig dag. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene 1. trøtt 2. å jobbe 3. å dusje 4. rotete 5. en jobb 6. hun har ikke lyst 7. mandag.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Mulig.
Roller og forventninger
Venner og valg Film og samtale.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Kapittel 31 Melissas utdanning og ønsker for framtiden
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
2. Melissa, Petter og Cindy
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Kapittel 4 En normal ettermiddag og kveld.
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 1: Hei!.
Kapittel 1 Hei!.
Kapittel 12 Melissa og Petter gifter seg
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Kapittel 23 Årstidene.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Leiligheten til Melissa og Petter
Hector er en meksikansk kunstner
Kapittel 1: Hei!.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 29 Melissa på norskkurs Melissa møter mennesker fra mange ulike land på norskkurs

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. en rett en plikt en opplæring en familiegjenforening smart rask å treffe hyggelig c) noe man har krav på g) noe man må gjøre d) en undervisning p) en person som får opphold i Norge grunnet familietilknytning f) lur e) kjapp b) å møte o) koselig

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. spennende forskjellig bare å forstå å fungere oppgitt vanskelig en borger j) interessant i) ulik n) kun m) å skjønne l) å virke k) motløs h) komplisert a) en innbygger

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. en rett en plikt en opplæring en familiegjenforening smart rask å treffe hyggelig c) noe man har krav på g) noe man må gjøre d) en undervisning p) en person som får opphold i Norge grunnet familietilknytning f) lur e) kjapp b) å møte o) koselig

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. spennende forskjellig bare å forstå å fungere oppgitt vanskelig en borger j) interessant i) ulik n) kun m) å skjønne l) å virke k) motløs h) komplisert a) en innbygger

c) Sett inn adjektiv som passer i riktig form c) Sett inn adjektiv som passer i riktig form. spennende, forskjellig, frustrert, dyktig, hjelpsom, kjedelig, unyttig, oppgitt Hvorfor må vi lære dette? Jeg synes det er ___. Jeg er så ___. Jeg har vært gift i to år, og nå skal jeg skille meg! Jeg har mistet huset mitt i en brann. Jeg føler meg veldig ___. Jeg liker å hjelpe andre. Det er mange venner som sier jeg er ___. Dette er uinteressant. Jeg synes det er ___. Det er ikke ___. Det finnes mange ___ kulturer i Norge. Du verden, han er virkelig ___! Så flink han er! 1. unyttig 2. frustrert 3. oppgitt 4. hjelpsom 5. kjedelig 5. spennende 6. forskjellige 7. dyktig

d) Sett inn sin, si, sitt, sine, hennes, hans, deres. Randi vasker barnebarnet (til Randi) ___. Randi steller barnebarnet (til Eva) ___. Hans steller barnebarnet (til Hans) ___. Hans vasker barnebarnet (til Per) ___. Reza og Heidi tar på seg skoene (til Reza og Heidi) ___. Reza og Heidi tar med seg skoene (til barna) ___. Petter og Melissa ser på bildene (til Petter og Melissa) ___. Petter og Melissa ser på bildene (til Reza og Heidi) ___. Petter ser på plantene (til Melissa) ___. 1. sitt 2. hennes 3. sitt 4. hans 5. sine 6. deres 7. sine 8. deres 9. hennes

f) Sett inn synes eller tro. ___ du på Gud? Jeg ___ islam er en fin religion. Han ___ ikke hun kommer i morgen. Han ___ hun er søt. Han kjenner henne godt. Han ___ hun er en søt person, men han har ikke sett henne ennå. De ___ at bilen som selger is kommer klokka fem. De ___ det er gøy når isbilen kommer. De ___ det er dumt å drikke Coca-Cola. Hun ___ lønnen er kommet inn på kontoen. Vi ___ livet i Norge er godt. Vi liker oss her. De ___ det skal bli fint å komme til Norge. Tror synes tror

g) Sett inn verb som passer i riktig tid/form g) Sett inn verb som passer i riktig tid/form. å trøste, å undervise, å få, å gå, å bruke, å tenke, å lære, å forstå, å forklare, å synes, å bli Jeg ___ lyst på is når jeg ser mange andre som spiser is. ___ du hva læreren sier? Jeg synes det er vanskelig. Det er viktig at læreren ___ rolig om grammatikken. ___ du filmen var morsom? ___ du mye penger på mat? Jeg ___ veldig glad i går. Jeg fikk tusen kroner av min far. 1. får 2. Forstår 3. forklarer 4. Synes 5. Bruker 6. ble

g) Sett inn verb som passer i riktig tid/form g) Sett inn verb som passer i riktig tid/form. å trøste, å undervise, å få, å gå, å bruke, å tenke, å lære, å forstå, å forklare, å synes, å bli ___ han ___ ut, eller er han hjemme? Jeg ___ mye på deg i går. Hun er lærer. Hun ___ i snart tjue år. Petter ___ Melissa mange ganger i løpet av de årene de har vært sammen. 7. Har ___ gått 8. tenkte 9. har undervist 10. har trøstet

h) Sett inn s-verb som passer å kalles, å synes, å møtes, å treffes, å snakkes Han ___ Toto, men han heter egentlig Torstein. De ___ ca. en gang i måneden på en spesiell kafé. De ___ utenfor et gatekjøkken. ___ dere ofte på telefonen? Jeg ___ dette er vanskelig! ___ du det er lett? Læreren heter Karianne, men hun ___ for noe annet. Min onkel går med dameklær og sminke. Hva ___ du om det? Jeg ___ ikke noe om dette. Jeg liker det ikke. De ___ det er dumt at læreren er syk i dag. 1. kalles 2. møtes 3. treffes 4. Snakkes 5. synes 5. Synes 6. kalles 7. synes 8. synes 9. synes

i) Orddiktat 1. en plikt 2. en opplæring 3. samfunnskunnskap 4. en norsk statsborger 5. en familiegjenforening 6. mennesker 7. spennende 8. dyktig 9. hjelpsom 10. kjedelig 11. unyttig 12. oppgitt 13. å trøste 14. i bedre humør 15. sakte 16. gjerne 17. tjue 18. å forstå 19. uansett 20. alle lærerne