Kapittel 1: Hei!.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 14 På tur i skogen
Advertisements

Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
Tekster til kapittel 2.
Kapittel 17 I grønnsaksbutikken Hva ser du på bildet? sjampinjong (m)
Substantiv.
Kapittel 28 Norgeskartet
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Leiligheten til Melissa og Petter
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
Onsdag 27. juni Konkurranse Sommersang: "Stilleste gutt på sovesal 1"
Kapittel 3 En vanlig dag.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Bøy substantivene i ubestemt form flertall og forklar setningene nedenfor Ta det piano! Kapittel 1 oppgave c.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 40 Personlig økonomi.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Partisipp I norsk.
Presentasjon av familien til Johanne
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
Værmelding – og noen fakta om Norge
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Uke – Norsk: Jeg kan slå opp i ordlista og forstå hva ordlisteteksten betyr. Jeg kan lage spørsmål og intervjue en person. Matte: Jeg kan.
Substantiv er navn på Personer: Ola, Kari, Azeb, Olga, Meaza, Faizal Steder: Norge, Somalia, Norefjord, Rollag, Oslofjorden Dyr: en hund, en katt,en løve,
Kapittel 5: Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag Ingebjørg.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Kapittel 3 En vanlig dag. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene 1. trøtt 2. å jobbe 3. å dusje 4. rotete 5. en jobb 6. hun har ikke lyst 7. mandag.
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Kapittel 1 Du og jeg I dette kapittelet skal du lære:
Substantiv Artikler og kjønn.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Kapittel 31 Melissas utdanning og ønsker for framtiden
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Kapittel 4 En normal ettermiddag og kveld.
Norsk Grammatikk .
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 1: Hei!.
Kapittel 1 Hei!.
Kapittel 12 Melissa og Petter gifter seg
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 3 oppgave b Sett substantivene i riktig form.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Kapittel 23 Årstidene.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Kapittel 5 oppgave d Sett inn riktig ord i riktig form:
Leiligheten til Melissa og Petter
Hector er en meksikansk kunstner
Kapittel 1: Hei!.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 1: Hei!

a) Sett strek mellom ordene som betyr omtrent det samme. en forfatter bøker en mann barn en barnehage flink en videregående skole jobben e) en person skriver bøker f) noe som en person skriver b) en person (maskulin) g) personer mellom 0 og ca. 13 år a) en plass å vær for barn mellom 1-5/6 år d) god; bra h) en skole for personer mellom 15/16-18/19 år c) arbeidet

a) Sett strek mellom ordene som betyr omtrent det samme. en forfatter bøker en mann barn en barnehage flink en videregående skole jobben e) en person skriver bøker f) noe som en person skriver b) en person (maskulin) g) personer mellom 0 og ca. 13 år a) en plass å vær for barn mellom 1-5/6 år d) god; bra h) en skole for personer mellom 15/16-18/19 år c) arbeidet

b) Sett inn riktig ord uten å se i boka. Hei! Mitt ___ er Johanne og jeg ___ forfatter. En forfatter ___ bøker. Jeg skriver bøker i norsk for ___ Jeg ___ jobben min! Mannen min ___ Emilio. Han ___ som assistent på en videregående ___. Han liker jobben ___ skolen. Vi har tre ___ sammen. ___ heter Ernesto, Ismenia og Othilie. navn er – skriver utlendinger elsker heter jobber skole på barn De

b) Sett inn riktig ord uten å se i boka. Ernesto er ni (9) ___ og går ___ fjerde (4.) klasse. Ismenia ___ sju (7) år og går i første (1.) ___. Othilie går ___ barnehagen. Hun er bare ___ (5) år. Emilio ___ fra Chile i Sør-Amerika, og jeg kommer ___ Kristiansand i Sør- Norge. ___ er norsk-chilenske. De snakker norsk ___ spansk. Emilio ___ spansk og norsk. Han snakker ___ perfekt norsk, men han ___ ganske flink nå. år – i er klasse – i fem kommer fra Barna og snakker ikke

c) Sett inn verb som passer i presens c) Sett inn verb som passer i presens. er, skriver, liker, heter, jobber, har, går, kommer, snakker. Mitt navn ___ Johanne. De ___ norsk. Hun ___ bøker for utlendinger. Han ___ Ernesto. Johanne ___ som forfatter. Emilio ___ som assistent. Hva ___ du som? Othilie ___ fem år. Hun ___ i barnehagen. Ismenia ___ ikke i barnehagen. 1. er 2. snakker 3. skriver 4. heter 5. jobber 6. jobber 7. jobber 8. er 9. går 10. liker

c) Sett inn verb som passer i presens c) Sett inn verb som passer i presens. er, skriver, liker, heter, jobber, har, går, kommer, snakker Ismenia ___ i første klasse på skolen. Emilio ___ ikke fra Kristiansand. Emilio ___ fra Chile i Sør-Amerika. Han ___ Emilio. Emilio ___ ikke perfekt norsk. ___ du perfekt norsk? ___ du Maria? Nei, jeg ___ ikke Maria. Jeg ___ Ismenia. De ___ tre barn. ___ Emilio jobben som assistent? 11. går 12. kommer/er 13. kommer/er 14. heter/er 15. snakker 16. Snakker 17. Heter 18. heter/er – heter/er 19. har 20. Liker

d) Sett inn ikke i setningene Mitt navn er Johanne. Jeg er forfatter. Jeg skriver bøker i norsk. Jeg liker jobben min. Mannen min heter Emilio. Mitt navn er ikke Johanne. Jeg er ikke forfatter. Jeg skriver ikke bøker i norsk. Jeg liker ikke jobben min. Mannen min heter ikke Emilio.

d) Sett inn ikke i setningene Han jobber som assistent på videregående skole. Han liker jobben på skolen. De har tre barn sammen. Han heter Ernesto. Ernesto er åtte år. Han jobber ikke som assistent på videregående skole. Han liker ikke jobben på skolen. De har ikke tre barn sammen. Han heter ikke Ernesto. Ernesto er ikke åtte år.

d) Sett inn ikke i setningene Othilie går i barnehagen. Othilie er fem år. Emilio kommer fra Chile. Johanne kommer fra Oslo. Barna er norske. Othilie går ikke i barnehagen. Othilie er ikke fem år. Emilio kommer ikke fra Chile. Johanne kommer ikke fra Kristiansand. Barna er ikke norske.

d) Sett inn ikke i setningene De snakker norsk og spansk. Han snakker perfekt norsk. Hun er journalist i VG. Elina er student ved universitetet. De er fra Sør- Norge. De snakker ikke norsk og spansk. Han snakker ikke perfekt norsk. Hun er ikke journalist i VG. Elina er ikke student ved universitetet. De er ikke fra Sør- Norge.

e) Bøy substantivene i ubestemt form flertall ubestemt form entall bestemt form entall en venn en presentasjon en assistent en skolegutt en journalist en student en ingeniør en psykolog to venner to presentasjoner to assistenter to skolegutter to journalister to studenter to ingeniører to psykologer e) Bøy substantivene i ubestemt form flertall

e) Bøy substantivene i ubestemt form flertall ubestemt form entall bestemt form entall en sosionom en utlending en skole en barnehage ei skolejente ei dame to sosionomer to utlendinger to skoler to barnehager to skolejenter to damer e) Bøy substantivene i ubestemt form flertall

Emilio liker ___ på skolen. Emilio jobber som ___. f) Sett inn substantiv som passer klasse, navn, utlendinger, jobben, barna, assistent, år, mannen, barnehagen forfatter, bøker Mitt ___ er Johanne. En ___ skriver bøker. ___ min heter Emilio. Emilio liker ___ på skolen. Emilio jobber som ___. Ismenia går i første ___. 1. navn 2. forfatter 3. Mannen 4. jobben 5. assistent 6. klasse

___ snakker norsk og spansk. Ernesto er åtte ___. Othilie går i ___. f) Sett inn substantiv som passer klasse, navn, utlendinger, jobben, barna, assistent, år, mannen, barnehagen forfatter, bøker ___ snakker norsk og spansk. Ernesto er åtte ___. Othilie går i ___. Johanne skriver bøker i norsk for ___. En forfatter skriver ___. 7. Barna 8. år 9. barnehagen 10. utlendinger 11. bøker

g) Orddiktat 1. navnet 2. en forfatter 3. bøker 4. mannen 5. en barnehage 6. snakker 7. ganske 8. flink 9. skolen 10. kommer 11. en lærer 12. en utlending 13. en klasse 14. en assistent 15. norsk 16. et barn 17. et universitet 18. første 19. tredje 20. heter