Trine-Lise Wilhelmsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sjøforsikring i praksis Kaskorelaterte forsikringer
Advertisements

Ronny Klæboe Transportøkonomisk institutt
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
Fondsfinans Research, 20 July, 2014 Sparebanken Vest Traust, tradisjonell sparebank - Foran et veiskille?
Sjøforsikringsrett del 3 Hans Jacob Bull. Redningsomkostninger 1 Sikredes plikt til å unngå eller begrense et havari, NSPL §§ 3-30 – 3-32 Sikredes rett.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Nordisk Institutt for Sjørett (NIFS)
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalgets rekkevidde i kontrakt
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Maritime services in our region -
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
9. FORSIKRINGENS DEKNINGSFELT
5. Interesse, forsikringsverdi og erstatning
INTERNASJONAL PRIVATRETT Harmonisering av den materielle retten Professor dr. juris Giuditta Cordero-Moss.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt
Forelesninger i forsikringsrettt
Ombud. Pådriverfunksjon Uavhengig Foto CF Wesenberg.
Internprising F. Zimmer V06.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
I hvilken utstrekning er en reassurandør bundet av cedentens oppgjør med forsikrede? Om ”follow the settlements” og lignende klausuler i reassuransekontrakter.
Sikkerhetsmomenter Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet Autentisering Non-Repudiation (Uomtvistelig) Sporbarhet.
Trondheim 19. juni 2015 Norges Bank og økonomiske utsikter.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Internasjonalt preseptoriske regler
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
INTERNASJONAL PRIVATRETT Harmonisering av den materielle retten Professor dr. juris Giuditta Cordero-Moss.
Effektanalyse i evalueringen av de teknisk- industrielle forskningsinstituttene i Norge 2015 Frode Georgsen, 23. mai 2016.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
INTERNASJONAL PRIVATRETT Partsautonomiens rekkevidde Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
SoMe – dei nye privatarkiva?
Find Fraud B4 it Finds You!
Hendelse Prosjekt: Nyhamna EPCm Site/Land/Dato: Nyhamna B340/ Norge/
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Meta-analyser og systematiske oversikter
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Hvordan ta ut læring etter granskede hendelser?
INTERNASJONAL PRIVATRETT Harmonisering av den materielle retten
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
Økonomiske forutsetninger
INTERNASJONAL PRIVATRETT Andre konfliktregler i kontrakt
Projections of the disease burden
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Skipskontroll og klassifikasjon
Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
The Nature Index for Norway - a new measure of biodiversity
SRPP Guidance in Norway
Konkurrerende økonomiske teorier
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Skip, nasjonalitet og registrering
Skip, nasjonalitet og registrering
Obligasjonsrett høst 2008 Dag 10 (11
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
A review of exploration activity and results on the NCS
Vaccine Delivery in Developing Countries
INTERNASJONAL PRIVATRETT Internasjonalt preseptoriske regler
ALL vectors have two components (x and y)
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Trine-Lise Wilhelmsen Sjøforsikring, Generelle regler NP alminnelig del hull insurance cover. 16.09.2018 SjøforsikringVår16

Oversikt De viktigste typer av sjøforsikring Rettskilder Forsikringskontrakten – NP Forsikringssum og forsikringsverdi - NP Dekningsfeltet - NP Opplysnings- og omsorgsplikter - NP 16.09.2018 SjøforsikringVår16

1 Hovedtyper av sjøforsikring Forsikring knyttet til skip Forsikring av varer under transport Noen andre sondringer 16.09.2018 SjøforsikringVår16

Forsikring knyttet til skip 16.09.2018 SjøforsikringVår16

1.1. Forsikring knyttet til skip Tre hovedtyper: Kasko Tap av inntekt Ansvar Samme “objekt” Forskjellen : Hvilken økonomiske interesse er forsikret Hvordan beregnes erstatningen 16.09.2018 SjøforsikringVår16

1.1.1 Kaskoforsikring Skade på/tap av skipet Element ansvarsforsikring Element tidstapforsikring Delt i to: Kasko forsikring Kaskointeresseforsikring: bare totaltap og ansvar Forskjellen: risiko og beløp (lagvis forsikring) Hull insurance = objective value of the ship Covers partiel damage/total loss Covers collision liability up to the sum insured under hull insurance Part of the income loss Hull interest An addition to hull insurance Covers part of the economic interest for Total loss – value not covered by hull insurance Collision – the difference between hull value and full market value The relationship between hull and hull interest: Starting point: Hull insurance covers the hull value, which reflects the future income of the ship. Hull insurance value is assessed, i.e. As agreed between the parties. This value therefore does not necessarily cover the ships full value. Theoretically, it is therefore room to set an additional top value to the hull for total loss. I practice insurers have also been willing to provide hull interest insuance in situations where the assessed value under the hull policy correspond to – or even is higher than – the full value of the ship at the time of the inception of the insurance. In order to limit the risk of over evaluation, there are limitations to the right to take out hull interest insurance. 16.09.2018 SjøforsikringVår16

1.1.2 Tap av fraktinntekt Den dekkede interesse: skipets inntjeningsevne Forskjellige former: Tidstap: bare hvis skipet er skadet Hovedsakelig gjennom separat tidstapforsikring Men: også noe under kaskodekningen Frakt interesse: Bare hvis skipet er totaltapt Loss of hire insurance cover loss of income during the time when the ship in under repair, and thus not earning any rates. Loss of hire is preconditioned on a hull damage, and wil not be triggered when there is a total loss Freight interest insurance may be compared to hull insurance – additional cover for loss of income connected to total loss. The main point is to cover loss arising from expiry of a pre- determined long term contract of affreightment which the owner had entered into, or Loss because the ship is taken out of a predermined form of employment in the case of total loss. As with hull insurance: restrictions as to the amount of freight insurance. 16.09.2018 SjøforsikringVår16

1.1.3 Ansvarsforsikring Dekker skipets ansvar overfor tredjemann Den vesentlige ansvarsforsikringen: P&I forsikring Men: deler av kollisjonsansvaret under Kasko kaskointeresse P& I insurance not regulated in the Plan. Collision liability: Hull insurance up to assessed value P&I insurance claim above full market value of the ship Hull interest: the amount in between 16.09.2018 SjøforsikringVår16

Forsikring av varer 16.09.2018 SjøforsikringVår16

1.2 Forsikring av varer under transport Dekker varer under transport fra A til B (normalt fra selger til kjøper) Tingsskadeforsikring: Dekker skade på og tap av godset. Inkluderer kjøperens profitt Men ikke Inntektstap generelt Eierens ansvar 16.09.2018 SjøforsikringVår16

1.3 Noen andre sondringer Sjøforsikring vs krigsforsikring To forskjellige forsikringer Brukes i all sjøforsikring Primærdekning vs dekning for redningskostnader Primær dekning = dekning av havarier Redningskostnader = dekning av utgifter Two set of distinctions Marine/civil risks – concerns the scope of cover, i.e. what perils the insurance cover In general a main distinction is made between these two sets of risk. Before the 11 sept 2001 war risk insurance was cheap and gained little attention After, the terrorism risk has made the war risk extremely expensive. The reinsurance market denied covering it for a while, and has included severe limitations to the cover. Today the market is loosening up a bit, but still war risk is totally different from before. Organized in a special way (in civil law countries): 16.09.2018 SjøforsikringVår16

2 Rettskilder FAL 1989 Nordisk sjøforsikringsplan (NP) 2013 Versjon 2016 Norske vareforsikringsvilkår (VV) 2004 Gard og Skuld P&I conditions 16.09.2018 SjøforsikringVår16

2.1 FAL 1989 Utgangspunkt: Preseptorisk, § 1-3 Men: Forsikring av registrert skip, § 1-3 (c) Forsikring av internasjonal varetransport, § 1-3 (e) I praksis: Vareforsikring følger FAL med noen få unntak for internasjonal transport 16.09.2018 SjøforsikringVår16

Trine-Lise Wilhelmsen The Nordic Marine Insurance Plan 2013 http://www.nordicplan.org/The-Plan/ http://www.nordicplan.org/Commentary/ 9/16/2018 Trine-Lise Wilhelmsen

2.2 Nordisk Sjøforsikringsplan (NP) 2013 Versjon 2016 Standard kontrakt Fremforhandlet av begge parter Utviklet over 135 år Omfatter alle rederforsikringer unntatt P&I Omfattende forarbeider Kontinuerlig oppdatering (nye versjoner) Fraviker FAL i stor grad 16.09.2018 SjøforsikringVår16

2.3 Norske vareforsikringsvilkår 2004 Vilkår for forsikring av varer under transport Mange av de samme karakteristiske trekk som NP Men: Mindre omfattende motiver Sterkere forbindelse med FAL 16.09.2018 SjøforsikringVår16

2.4 P&I forsikring Inkludert i Planen av 1964, men tatt ut i 1996 Idag: Hver P&I klubb har sine vilkår (i Norge: Gard og Skuld, i Sverige: The Swedish Club) De vigtigste klubbene medlem av The International Group 16.09.2018 SjøforsikringVår16

3. Forsikringsavtalen, NP Partene i forsikringsavtalen Definisjoner: NP § 1-1 Forsikringstaker Sikrede Assurandør Assurandørsiden Koassuranse (hovedassurandør NP kap.9) Reassuranse (ikke regulert) Kundesiden: Medforsikring (NP kap. 7: panthaver) (NP kap. 8: andre) 16.09.2018 SjøforsikringVår16

Partene i forsikringsavtalen Assurandør Rett til erstatning Forsikringsavtale Forsikringstaker Sikrede 9/16/2018 Trine-Lise Wilhelmsen

Forsikringstaker og sikrede Assurandør Rett til erstatning Forsikringsavtale Forsikringstaker Sikrede 9/16/2018 Trine-Lise Wilhelmsen

Ko assuranse → Flere direkte forsikringsavtaler Assurandør A 200 mill NOK 1/3 Skip 600 mill NOK 1/3 Assurandør B 200 mill NOK 1/3 § 9-1. Definitions 1. “Claims leader” (hovedassurandør) means the insurer who, at the time the insurance contract is entered into, is identified as claims leader. “Co-insurers” (koassurandører) means other insurers who have accepted a proportion of the insurance of the interest against the same perils and who are directly liable to the assured. § 9-2. The right of the claims leader to act on behalf of co-insurers 1. Unless otherwise agreed, the claims leader is entitled to take the steps referred to in §§ 9-3 to 9-9 with binding effect on the co-insurers. In all such cases he shall, as far as possible, take into consideration the interests of all the insurers. Assurandør C 200 mill NOK 16.09.2018 SjøforsikringVår16

Reassuranse → Assurandøren reassurerer den overtatte risiko Skip: 600 mill NOK Direkte forsikring : 100 % Assurandør: 100 mill NOK NB: Several reinsurers possible The assured only contract with Insurer, i.e. Need not wait for reinsurance settlement Insurer fully liable regardless of reinsurance No direct action Reassuranse: 500 mill NOK Reassurandør 500 mill NOK 16.09.2018 SjøforsikringVår16

Forsikring av tredjemanns interesse Medforsikret Kap 7 og 8 Assurandør Rett til erstatning forsikringskontrakt § 7-1. Rights of a mortgagee against the insurer If the interest covered by the insurance is mortgaged, the insurance also covers the mortgagee’s interest, but the insurer may invoke the rules relating to identification in §§ 3-36 to 3-38. § 8-1. Rights of third parties against the insurer 1. If the insurance is explicitly effected for the benefit of a named third party, the insurance also covers his interests, but the insurer may invoke the rules relating to identification in §§ 3-36 to 3-38. Forsikringstaker Sikrede 9/16/2018 Trine-Lise Wilhelmsen

Forsikringsavtalen, NP Inngåelse: NP § 1-2: forsikringspolise Sondring forsikringspolise/forsikringskontrakt NP § 1-3: Inngåelse gjennom megler Jurisdiksjon og lovvalg: NP § 1-4 Nordisk hovedassurandør Nordisk jurisdiksjon Nordisk bakgrunnsrett Ikke-nordisk hovedassurandør 16.09.2018 SjøforsikringVår16

4 Forsikringsverdi og forsikringssum Utgangspunkt: Hva er interessen verdt? Åpen forsikringsverdi: NP § 2-2 (1) Avtalt forsikringsverdi: NP § 2-2/2-3 Utgangspunktet, NÅ § 2-2 (2) Forsikringssum Utgangspunkt: Hva har jeg forsikret interessen for? De tre forsikringssummene: NP § 4-18 16.09.2018 SjøforsikringVår16

5. Dekningsfeltet Terminologi Farefeltet Tapsfeltet Årsakssammenheng 2-8 first sentence: All perils to which the interest may be exposed, whith the exception of Intervention by state power = capture (in war), confiscation (due to illegal activity), requisition for ownership or use, But not measures taken by state power to avert or limit damage, for instance bombing of stranded ship to avert pollution damage Insolvency: Typical if creditor takes arrest in the ship and sells it on enforced sale with a loss of the owner. 16.09.2018 SjøforsikringVår16

Terminologi Havariet Årsakssammenheng Årsakssammenheng Farefeltet Dårlig vært tyveri lekkasje Brann Etc Tapsfeltet Skade totaltap collisjonsansvar Tidstap Etc General regulation; The perils Causation Special branches = Losses covered Årsakssammenheng Årsakssammenheng 16.09.2018 SjøforsikringVår16

5.2 Farefeltet Forsikring mot sjøfare All risks prinsippet: NP§ 2-8 Unntak : Krigsfare, NP § 2-8 (a) Inngrep av statsmakt, § 2-8 (b) Insolvens, § 2-8 (c) RACE II, § 2-8 (d) 2-8 first sentence: All perils to which the interest may be exposed, whith the exception of Intervention by state power = capture (in war), confiscation (due to illegal activity), requisition for ownership or use, But not measures taken by state power to avert or limit damage, for instance bombing of stranded ship to avert pollution damage Insolvency: Typical if creditor takes arrest in the ship and sells it on enforced sale with a loss of the owner. 16.09.2018 SjøforsikringVår16

5.2 Farefeltet Forsikring mot krigsfare, NSPL § 2-9 Named perils prinsippet: Krig og krigslignende forhold Oppbringelse, konfiskasjon etc Opprør, sabotasje, terrorisme Sjørøveri og mytteri Felles unntak war or war-like conditions, including civil war or the use of arms or other implements of war in the course of military exercises in peacetime or in guarding against infringements of neutrality, (b) capture at sea, confiscation and other similar interventions by a foreign State power. Foreign State power is understood to mean any State power other than the State power in the ship’s State of registration or in the State where the major ownership interests are located, as well as organisations and individuals who unlawfully purport to exercise public or supranational authority. Requisition for ownership or use by a State power shall not be regarded as an intervention, (c) riots, sabotage, acts of terrorism or other social, religious or politically motivated use of violence or threats of the use of violence, strikes or lockouts, (d) piracy and mutiny, 16.09.2018 SjøforsikringVår16

5. Tapsfelt/årsakssammenheng Tapsfeltet: Få generelle regler Årsakssammenheng – årsakssamvirke Hovedregel: NSPL § 2-13 Særregel krig/sjø: NSPL § 2-14 Særregel ulike perioder: NSPL § 2-11 16.09.2018 SjøforsikringVår16

§ 2-13. Samvirke mellom flere farer Hvis tapet er forårsaket ved et samvirke mellom flere forskjellige farer, og en eller flere av disse farer ikke omfattes av forsikringen, fordeles tapet forholdsmessig over de enkelte farer etter den innflytelse hver av dem må antas å ha øvet på dets inntreden og omfang, og assurandøren svarer bare for den del av tapet som blir henført til de farer forsikringen omfatter. 16.09.2018 SjøforsikringVår16

NP § 2-13 Havari Dårlig vær 50 % Brudd på sikkerhetsforskrift 50 % -"hovedårsakslæren", jfr. SKOTFOS-saken, ND 1916.76 jfr. ND 1916.209, hvor et skip var strandet dels fordi navigatøren hadde feilbedømt strømmen, dels fordi et fyr var slukket på grunn av krigen. Brudd på sikkerhetsforskrift 50 % 16.09.2018 SjøforsikringVår16

§ 2-14. Samvirke mellom sjøfare og krigsfare Hvis tapet er forårsaket ved et samvirke mellom sjøfare, jfr. § 2-8, og krigsfare, jfr. § 2-9, skal hele tapet ansees forårsaket av den faregruppe som har vært dominerende årsak. Hvis ingen av faregruppene fremtrer som dominerende årsak, skal begge faregrupper ansees å ha øvet like stor innflytelse på tapets inntreden og omfang. 16.09.2018 SjøforsikringVår16

NP § 2-14 Grunnstøting Krigsfare 40 % eller mindre -"hovedårsakslæren", jfr. SKOTFOS-saken, ND 1916.76 jfr. ND 1916.209, hvor et skip var strandet dels fordi navigatøren hadde feilbedømt strømmen, dels fordi et fyr var slukket på grunn av krigen. Sjøfare 60 % eller mer Hovedårsaksregel 16.09.2018 SjøforsikringVår16

NSPL § 2-14 Grunnstøting Krigsfare 40-60 % Sjøfare 60-40 % -"hovedårsakslæren", jfr. SKOTFOS-saken, ND 1916.76 jfr. ND 1916.209, hvor et skip var strandet dels fordi navigatøren hadde feilbedømt strømmen, dels fordi et fyr var slukket på grunn av krigen. Sjøfare 60-40 % Like mye, likedeling 50/50 16.09.2018 SjøforsikringVår16

Årsaker i forskjellige perioder 2015 2016 § 2-11: Starting point: When perils struck (fracture in propellor), and not when casualty occurs Sprekk i propell 9/16/2018 Trine-Lise Wilhelmsen

NP § 2-11, første ledd: Assurandøren svarer for tap som skyldes at interessen i forsikringstiden er rammet av en fare som forsikringen omfatter. 31 des 15 Fornyelse 1 jan 16 16.09.2018 SjøforsikringVår16

§ 2-11, annet og tredje ledd: Dersom en ukjent svakhet fører til skade på det forsikrede skipet, skal den ukjente svakheten regnes som en sjøfare som rammer den forsikrede interessen på det tidspunktet da skaden begynner å utvikle seg. Dersom en ukjent skade på en del av skipet fører til skade på en eller flere andre deler av skipet, skal den opprinnelige skaden regnes som en sjøfare som rammer den forsikrede interessen på det tidspunktet da skaden på den eller de andre delene begynner å utvikle seg. 16.09.2018 SjøforsikringVår16

6 Opplysnings- og omsorgsplikter Opplysningsplikt; NP § 3-1 til § 3-6 Omfang: aktiv opplysningsplikt Tidspunkt: avtaleinngåelsen Ansvarssubjekt: forsikringstaker Sanksjoner ved brudd avhenger av Skyld Årsakssammenheng 16.09.2018 SjøforsikringVår16

6 Opplysnings- og omsorgsplikter Fareendring De alminnelige reglene: NP § 3-8 - § 3-13 Tilsvarer i stor utstrekning § 3-1 flg Mindre praktisk betydning De spesielle reglene: NP § 3-14 – § 3-21 Tap av klasse Fartsområde Rettstridig foretak Eierskifte 16.09.2018 SjøforsikringVår16

Opplysnings- og omsorgsplikter Sikkerhetsforskrifter: NP § 3-22 til § 3-28: Begrepet sikkerhetsforskrift (§ 3-22) I NP: 3-22 (2) og (3), 3-26 I henhold til NP: 3-15 (2), 3-28 Sanksjon 1 (3-25) : ikke ansvar hvis brudd Fører til havari og Sikrede uaktsom Sikrede bevisbyrden Utvidet identifikasjon Sanksjon 2 (3-27): Oppsigelse 16.09.2018 SjøforsikringVår16

6 Opplysnings- og omsorgsplikter Fremkallelse av havariet Forsettlig fremkallelse Ikke ansvar, § 3-32 oppsigelse , § 3-34 Grov uaktsom fremkallelse: § 3-33: Avkortning Oppsigelse, § 3-34 Simpel uaktsom fremkallelse: Fullt ansvar Varslings/redningsplikt:§ 3-29 - § 3-31 16.09.2018 SjøforsikringVår16

6 Opplysnings- og omsorgsplikter Identifikasjon Forsikringstager og hans hjelpere: Ikke regulert Sikrede og hans hjelpere: § 3-36 Sikrede og forsikringstageren: § 3-38 Sikrede og andre sikrede: § 3-37 16.09.2018 SjøforsikringVår16

Sikrede og forsikringstaker Ikke ansvar Sikrede Assurandør Brudd på opplysningsplikt Identifikasjon Forsikrings taker 16.09.2018 SjøforsikringVår16

Sikrede og medforsikrede/medeier Ansvar Sikrede Assurandør Brudd på omsorgsplikter Ikke identifikasjon Meforsikret Medeier 16.09.2018 SjøforsikringVår16

Sikrede og medforsikrede/medeier Ikke ansvar Sikrede Assurandør Brudd på omsorgsplikter Identifikasjon Medforsikrede Medeier Hvis overordnet beslutningsmyndighet 16.09.2018 SjøforsikringVår16