Farger som virkemiddel i reklame Påvirkning Farger som virkemiddel i reklame
Hvilke farger forbinder du med: Glede Sorg Kjærlighet Fare Energi Temperatur Lengsel og ensomhet
Hvilke assossiasjoner gir de ulike fargene? Rødt: Kjærlighet, fare, begjær, vold, anger, styrke, øker appetitten mm. Blått: Fred, ro, stabilitet, harmoni, tillit, tiltro, sikkerhet, lojalitet mm. Svart: Seksualitet, formalitet, eleganse, ulykkel, ondskap, tristhet, anger mm. Grønt: Natur, miljø, helse, hell, ungdom, fruktbarhet, sjenerøsitet, sjalusi, uhell mm.
Hvilke assossiasjoner gir de ulike fargene? Oransje: Energi. Lilla: Kongelige, spiritualitet, mystikk, ondskap, arroganse, sorg mm. Rosa: Jente, kvinne, feminin mm. Hvitt: Renhet, enkelhet, uskyld, fødsel, vinter, sterilt, ekteskap mm. Gult: Lykke, optimisme, idealisme, fantasi, håp, uærlighet, sjalusi mm.
Diskuter: Hvorfor er fargene brukt i annonsen?