Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
Advertisements

Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettslig regulering av identitet og identifisering i Norge Dag Wiese Schartum, AFIN.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Risikovurdering i UDI; DRI 3001 Dag Wiese Schartum, AFIN
Spesielt om personvern og krav til sikring av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Retting og sletting mv av personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Obligatorisk Oppgave 2 DRI 2002 Av Margrethe Ulfsbøl Aarseth, Simen Pettersen, Hanna Aase, Øivind Langeland
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 Nasjonalt introduksjonsregister NIR. Kommunal- og regionaldepartementet 2 NIR-forskriften Kapittel 1: Generelt om formål, virkeområde og definisjoner.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Nytt personvernregelverk fra EU
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til sikring av personopplysninger
Systemavgrensing og aktøranalyse
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
FINF Eksamensoppgaven høsten 2013
Dag Wiese Schartum, AFIN
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Spesielt om personvern og krav til sikring av personopplysninger
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
Helseopplysninger i MTU, - rammer og sikring
Utarbeidet av Difi, november 2014
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Dag Wiese Schartum, AFIN
Personvern Opplysningskvalitet Informasjonssikkerhet og internkontroll
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
GDPR – fra teori til virkelighet
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN

Innledende kommentar: “Sikring”, “sikkerhet” (av/for “data”, “informasjon”, “opplysninger”) “Sikring” og “sikkerhet” (mot hva?) Mot brudd på fastsatte normer (rettslige, faglige, sosiale). Her: Vekt på ivaretakelse av kravene i pol § 13 og pof kapittel 2 (og generelt rettslige normer vedrørende informasjonssikkerhet) “Sikring” og “sikkerhet” (i relasjon til/hva kan normene gjelde?) I utgangspunktet kan enhver norm “sikres” Spesielt aktuelt for personopplysninger: konfidensialitet, tilgjengelighet, integritet Også aktuelt: identitet, autensitet, kvalitet, rettslig grunnlag, rettigheter og lovmessighet ellers “Sikring” og “sikkerhet” (hvordan - hva slags tiltak?) Organisatoriske Tekniske/teknologiske Fysiske Rettslige Forholdet mellom ulike regelverk om informasjonssikkerhet: Særlig aktuelle: særlov, pol, pof og efvf

Sikkerhetsregler grunnregler “Kombinasjoner” Enkeltstående regler Helhetlige regelverk grunnregler

Forholdet mellom kravene i pol til sikring og internkontroll Felles krav til informasjonssikkerhet og internkontroll, pol §§ 13 og 14 Tiltak skal være Planlagte Systematiske Dokumenterte Dokumentasjonen skal være tilgjengelig for Alle aktuelle medarbeidere Tilsynsmyndigheter Mulig å se informasjonssikkerhet som et særskilt område av internkontrollen

Krav til informasjonssikkerhet etter pol § 13 Bestemmelsen i § 13 gjelder både behandlingansvarlig og data-behandler og utgjør ramme for hva som kan bestemmes i forskrift Arbeidet med informasjonssikkerhet skal omfatte Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet Informsjonssikkerheten skal være “tilfredsstillende”, jf pol § 13 Vurderingen gjelder hvor ekstensive (omfattende) tiltakene skal være og hvor intensive/strenge tiltakene skal være § 13 innebærer krav om konkret vurdering av hver behandling Forskriften stiller opp noen materielle minstkrav mv Forskriften stiller opp krav til organisering mv av sikkerhetsarbeidet Forskriften stiller opp krav til framgangsmåter for sikkerhetsarbeidet Forskriftens krav må vurderes ift hva som konkret er “tilfredsstillende”

Krav til organisering mv av sikkerhetsarbeidet i pof Aktuelle roller: Behandlingsansvarlig, databehandler, daglig leder, daglig ansvarlig person, sikkerhetsrevisor, stedlig representant, personvernombud Den daglige ledelsen for den behandlingsansvarliges virksomhet skal ha (daglig) ansvar for etterlevelse av sikkerhetsbestemmelsene (§ 2-3, 1) Det skal etableres klare ansvars- og myndighetsforhold vedrørende bruk av informasjonssystemet (§ 2-7, 1) Bruk av sikkerhetsmessig betydning skal følge faste rutiner (§ 2-7, 5) IS skal konfigureres slik at tilfredsstillende sikkerhet oppnås (§ 2-7, 3) Ansvar- og myndighetsforhold samt konfigurasjon av systemet skal dokumenteres (§ 2-7, 2 og 4) Sikkerhetsdokumentasjonen etter § 2-7 må bare endres på måter som er autorisert av (sikkerhets)ledelsen. Personell skal bare utføre pålagte oppgaver de er autoriserte for (§ 2-8) Personell skal ha nødvendig kunnskap om bruk i hht autorisasjon og rutiner (§ 2-8)

Krav til fremgangsmåter i sikkerhetsarbeidet i pof Stiller krav til etablering av sikkerhetsmål og -strategi (§ 2-3, 2 flg) Formål og overordnede føringer for bruk av IKT skal inngå Valg og prioriteringer i sikkerhetsarbeidet skal beskrives Stiller krav til gjennomføring av risikovurdering (§ 2-4) “Vurdering” og ikke nødvendigvis “analyse” Vurderingen skal skje ift egne kriterier for akseptabel risiko og/eller ift pålegg som Datatilsynet har gitt, jf § 2-2 Skal vurdere hva den antatte risikoen er Forskriften gir ikke anvisning på spesielle metoder mv for risikovurdering, jf dog NS 5814 “Krav til sikkerhetsanalyser” Forskjellen mellom antatt og akseptabel risiko skal utlignes ved hjelp av sikkerhetstiltak Risikovurdering skal gjentas ved relevante endringer Resultatene av risikovurderingen skal dokumenteres

Materielle krav til informasjonssikkerhet i pof Krav til sikring forutsetter mulig “personverntap” ! (til tross for § 2-1, 1) Tiltakene skal stå i forhold til sannsynligheten for og konsekvenser av “sikkerhetsbrudd” (§ 2-1, 2), jf krav til risikovurdering (§ 2-4) Konkretiserer krav til: Fysisk sikring (§ 2-10) Konfidensialitet (§ 2-11) Tilgjengelighet (§ 2-12) Integritet (§ 2-13) Sporbarhet, ikke-manipulering og automatisering (§ 2-14) Krav til kvalitet ved overføring av personopplysninger (§ 2-15) Datatilsynet kan gi pålegg om sikring (§ 2-2, jf pol §§ 46 og 47)

Oversikt over nærmere krav til sikkerhets- dokumentasjon mv i pof Innholdsmessige elementer i dokumentasjonen Ansvars- og myndighetsforhold (internt og eksternt) Sikkerhetsmål og -strategi Resultatet av risikovurdering Resultatet av sikkerhetsmessige gjennomganger av IS (2-3, 4) Iverksatte sikkerhetstiltak Resulatet av sikkerhetsrevisjon Resultatet av avviksbehandling Krav til fortløpende logging Forsøk på uautorisert bruk (2-14, 2) Autorisert bruk (2-8, 3)