Kapittel 1 Du og jeg I dette kapittelet skal du lære:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

FRITIDSAKTIVITETER SPORT.
Tekster til kapittel 2.
Substantiv.
Kapittel 28 Norgeskartet
Finn alle setningsleddene du kan.. Hvilke setningsledd kan du?
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
Tekster til kapittel 1.
PRONOMEN.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn substantivene i riktig form.
Kapittel 40 Personlig økonomi.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Lekseplan for 5.trinn uke 11 Mandag 9. mars – fredag 13. mars Vi er alle forskjellige. Kroppen i utvikling.
UKEPLAN 7.KLASSE Uke 16: MÅL:
SÆRTREKK VED NORSK OG ANDRE SPRÅK
Kapittel 38 Petters familie.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Lekseplan for 5.trinn uke 18 Mandag 27. april– torsdag 30. april.
Kristiania i 1905: Én tyrker, 16 fra Afrika og svensker.
MÅL: Norsk: Lese nøye og utføre oppgaver så godt jeg kan på Nasjonal prøve Matte: Øve på å lese matematikkoppgaver nøye og regne selvstendig Engelsk: Lese.
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Uke mars Verdiord: Lydighet Vi holder på å lære oss gitargrepet D i musikk. Da kan vi spille «Ro,ro, ro din båt og «Fader Jakob».
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Infinitiv: er den UBESTEMTE tiden. Vi kan sette Å foran verb som står i infinitiv. Å si Det var en vakker vårdag, at lærer`n sa til klassen: Å jobbe Nå.
Uke – Norsk: Jeg kan slå opp i ordlista og forstå hva ordlisteteksten betyr. Jeg kan lage spørsmål og intervjue en person. Matte: Jeg kan.
Substantiv er navn på Personer: Ola, Kari, Azeb, Olga, Meaza, Faizal Steder: Norge, Somalia, Norefjord, Rollag, Oslofjorden Dyr: en hund, en katt,en løve,
SUBSTANTIV Mål: Kunne forklare hva et substantiv er.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
MÅL: Norsk: Bruke bisonoverblikk når du leser tekst. Lage tankekart og trekke ut viktig informasjon. Matte: Lese hele oppgaven nøye og regne så nøye som.
Foreldremøte 2 b 13. september Vaulen skole. 2B 21 elever Randi er kontaktlærer Bente er lærer i engelsk og tolærer i 2 norsk timer. Anne Gro er mattelærer.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Syntaks 2 ALU1, Leddstilling i norsk språk Kurt reddet den tynne mannen med blå uniform. Den tynne mannen med blå uniform reddet Kurt.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
Uke april Tøffe elever som smaker på ukjente ting! Verdiord for april: Lydighet.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
En dag på Fagersjø skole
Substantiv Artikler og kjønn.
Bindeord og tidsutrykk
Kapittel 5 Hjemme hos oss.
Verb Presens – forteller om noe som skjer nå eller noe som pleier å skje Preteritum – Forteller om noe som skjedde i fortid.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Kapittel 31 Melissas utdanning og ønsker for framtiden
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Kapittel 1: Hei!.
Kapittel 4 En normal ettermiddag og kveld.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn substantivene i riktig form.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Kapittel 23 Årstidene.
Leiligheten til Melissa og Petter
Morsmålsdagen 2018 på Nygårdslien skole QUIZ QUIZ.
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 1 Du og jeg I dette kapittelet skal du lære: - Å presentere deg Å hilse Å si alfabetet på norsk Å stave navnet ditt Å fortelle om deg selv Å lage spørsmål Om substantiv Om pronomen

Hva betyr det å hilse? Det betyr: Å hilse betyr å få kontakt med noen Hilseord: Hei, Hallo, Morn, Hyggelig å se deg, Hyggelig å treffe deg, Halla, Heisann, Hei du, Hei på deg

Substantiv Hva er et substantiv? Navn på noe, personer, ting, byer, land, steder…. Noen eksempel på substantiv: Flaske, en bok, Elverum, vindu, blyant, bilde, tavle, bord, skrivebok, jente, skap, elv, sol, ball, stol, gardin, fjell, briller, klokka

To typer substantiv Egennavn Navn på personer, steder, land, byer, Organisasjoner Disse skrives med stor bokstav Fellesnavn Ord vi kan sette en, ei eller et foran.

Noen eksempel på substantiv Egennavn Gro, Elin, Hasor, Haben, Oslo, Glomma, FN, Afrika, Addis Abbeba, Hedmark Fellesnavn En jente, et år, et tre, en skole, en sykkel, en venn, en sekk, et pennal, et håndkle

Finn substantiv i teksten Sett ring rundt egennavn Oppgave Jobb sammen to og to Finn substantiv i teksten Sett ring rundt egennavn Sett strek under felles navn

Tatiana kommer fra Russland Tatiana kommer fra Russland. Hun går på en norsk skole sammen med mange andre. Hun elsker å sykle og hun har en ny sykkel. Hun sitter ute og snakker med Jamil og Chaima. De går i samme klasse på skolen, og de er tvillinger. Jamil og Chaima kommer fra Marokko. Begge to liker å spille basketball. Tatiana treffer Stanislav, en gutt fra Polen. Han elsker dataspill men han liker også fotball. Han har brunt hår og en blå jakke. Nå skal alle sammen inn til siste time på skolen. De kal se en film om elg i naturfag.

Personlig pronomen Eksempel 1 Eksempel 2 Personlig pronomen er ord som står i stedet for substantiv Pronomen kan stå i stedet for både fellesnavn og egennavn Eksempel 1 Gro-elin snakker med Mukanisa Hun snakker med henne Eksempel 2 Haben og Ruta leter etter Gro-Elin De leter etter henne

Først en repetisjon av subjekt og objekt i en setning Line kjører bil Verbalet. Det som blir gjort. Kjører Subjektet. Hvem kjører? Line Objektet. Hva kjører Dag? Bil Petter spiste middag På sofaen sovnet Russom Line gikk langs veien

Entall Subjekt Objekt Refleksivt Person Jeg Meg 2. Person Du, de Deg, dem 3. Person Han Han, Ham Seg (Hvis samme person er subjekt og objekt Hun Henne Den den Han/ hunkjønnsord Intetkjønnsord Det det Flertall Vi oss Dere 3. person De Dem

Hvor er det personlige pronomen i teksten? Tatiana kommer fra Russland. Hun går på en norsk skole sammen med mange andre. Hun har en ny sykkel og elsker å bruke den. Hun sitter ute og snakker med Jamil og Chaima. De liker å snakke med henne og hun liker å snakke med dem. De går i samme klasse på skolen. Jamil og Chaima kommer fra Marokko og de liker å spille basketball. Tatiana treffer Stanislav, en gutt fra Polen. Han elsker dataspill og spiller det hele tiden. Han har brunt hår og en blå jakke. Nå skal alle sammen inn til siste time på skolen. De skal se en film om elg i naturfag.

Alfabetisk rekkefølge Vi må se på den første bokstaven i ordet. Det ordet som har den bokstaven som kommer først i alfabetet må skrives først. Basketball Gitar Håndball Matte Uke År

Hvilke ord skal først Tvilling Hjemland Land Marokko Navn År Bror Alfabetet

Alfabetet Bror Hjemland Land Marokko Navn Tvilling År

Alfabetisk rekkefølge Pakistan Polen Frankrike Farsi Språk Nasjonalitet

Farsi Frankrike Nasjonalitet Pakistan Polen Språk

Oppgave 1 A Ali Eli Jørn Liv Per Siri Tom Åge

Oppgave 1 A Bjørn Elg Gaupe Hjort Mår Oter Rev Ulv

Oppgave 1 C Ebba Eli Elin Elsa Else Emil Even Evy

Oppgave 2 Andersen, Jon Berge, Are Hauge, Leif Knudsen, Bente Knutsen, Beate Larsen, Bodil Sunde, Stine Tveit, Egil Wiik, Bente Åsen, Inger

Nasjonalitetsord – legg til –sk på slutten av ordet

Lag en tabell i skriveboka di Navn Alder Land Språk Nasjonalitet Gro-Elin 36 år Norge norsk Du skal spørre alle i klassen: -Hva heter du? -Hvor gammel er du? -Hvilket land kommer du fra? -Hvilket/ hvilke språk snakker du? -Hvilken nasjonalitet har du? -Fyll i tabellen. -Du skal ha 24 navn på lista di

Navn Alder Land Språk Nasjonalitet Gro-Elin 36 år Norge norsk Eritrea Tigrinja Eritreisk Marokko Arabisk Marokkansk Somalia Somalisk Etiopia Oromo Etiopisk Afghanistan Dari Afghansk Kurdistan Kurdisk