Brukeradministrasjon ved UiO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innføring av vurderingsmodulen ved Høgskulen i Volda (HVO)
Advertisements

Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
© GT/SAPP/USIT UNIVERSITETET I OSLO :49 Student automagi  Brukeradministrasjon...
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Monica Stamnes Identitetsforvaltning og brukeradministrasjon Introduksjon til identitetsforvaltning og brukeradministrasjon med Cerebrum Monica Stamnes.
© SEKSJON FOR SYSTEM- OG APPLIKASJONSDRIFT, USIT UNIVERSITETET I OSLO BAS – BrukerAdministrativt System v/ Bård H.M. Jakobsen
Velkommen! USITs utviklerforum, 20.februar Tjenestegruppe for utvikling Arrangerer utviklerforum Skal dele erfaringer på tvers på USIT Er ansvarlig.
Kompetansekatalog – UiO. Foreslåtte grunnprinsipp: Enkel modell Koblet til andre databaser på nettet Muligheter til utvidelse og videreutvikling.
© USIT/SAPP/GT, Bård Jakobsen UNIVERSITETET I OSLO USIT :55 Side 1 FEIDE – BAS v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO.
© GT/SAPP/USIT UNIVERSITETET I OSLO Brukeradministrasjon, automagi, og datakvalitet i administrative systemer v/Bård Henry Moum Jakobsen, Gruppeleder,
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Presentasjon av UiOs mal for databehandleravtale, bruk av malen og oppfølging av arbeidet med behandlinger av personopplysninger.
Nettskjema v3.0 Oppsummering for allmøte med USIT og Lokal IT torsdag 15.des 2011 Av Dagfinn Bergsager, USIT.
© USIT/SAPP/GT UNIVERSITETET I OSLO FS ↔ UREG2000 ↔ CF v/Bård Jakobsen (igjen... )
v/Bård Henry Moum Jakobsen
Eziz Annagurban Veiledere: Sven-Olai Høyland Carsten Helgesen
IT-konferansen 2001 Brukeradministrasjon ved UiO v/Katrine Aspmo og Bård Jakobsen.
Isabel Barroso Gomez Overingienør ved USIT
Inneholder din applikasjon personopplysninger?
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Windows – drift, rutiner og SCCM
FS i UHAD Anders Lefébure-Henriksen, TD/GAD Windows-forum,
Bjarne Fagerbakke Statens vegvesen, Vegdirektoratet
Opprydding i brukermassen. Vi har for mange brukere! Ca studenter Ca ansatte Ca. xxxx tilknyttet MEN, e-postbrukere Ca.5000 aktive.
2003 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI Fiberskolen – IKT i flerkulturelle skoler Infrastruktur og drift Cerebrum (en liten BAS i skogen)
Jasmina Hodzic, Gruppe for grunntjenester, USIT POLS, Cerebrum og Ephorte synkronisering Registrering av brukere i Ephorte ved hjelp av automatiske oppdateringsrutiner.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Studenter og IT Semesterstart høsten 1999.
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
1 VervDb Web-basert system utviklet med PHP og MySQL, vervdatabase for Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Et BAS: Cerebrum.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Student-IT Studenter og IT ved Universitetet i Oslo v/Bård Henry Moum Jakobsen (Senioringeniør,
v/ Margrete Raaum og Bård H.M. Jakobsen
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO FS: en bærebjelke i UiOs læringstjeneste HowTo: FS-> UREG -> ClassFronter (LMS) v/Bård Henry Moum.
© USIT/SAPP/GT, Bård Jakobsen UNIVERSITETET I OSLO USIT :34 Side 1 FEIDE – BAS – Cerebrum v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO UREG2000 Brukeradministrasjon ved Universitetet i Oslo v/Bård Henry Moum Jakobsen Senioringeniør,
Finansnæringens tilnærming mot korrupsjon
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO UREG2000 Brukeradministrasjon ved Universitetet i Oslo v/Bård Henry Moum Jakobsen Senioringeniør,
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO UREG2000 Brukeradministrasjon ved Universitetet i Oslo.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Kurs: LITA, PCstuevakter, Luka, Opr, mfl v/Bård Henry Moum Jakobsen, PG/SYDR/USIT.
1 Prosjektopplegg-A3 for: Studentmobilitet – godkjenning og innpassing, gruppe 1 Eier: Universitetsdirektøren, UiO Dato: 21,september 2011 Studenter er.
© USIT/SAPP/GT UNIVERSITETET I OSLO Brukeradministrasjon ved UiO v/Bård Jakobsen (Senioringeniør), Gruppeleder, Gruppe for drift av grunntjenester (GT)
Innspill til Monica i forkant av direktørseminar 5-6. mai IHR-studier.
ADA, – Jenny Nornes AURA - Gjennomgang av prosjektet og kort visning av funksjonalitet.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Kurs: LITA, PCstuevakter, Luka, Opr, mfl v/Bård Henry Moum Jakobsen, SYDR/USIT.
© GT/SAPP/USIT UNIVERSITETET I OSLO :44 Litt status og orienteringer rundt rare ting ved høsten 2004 v/Bård H.M. Jakobsen.
Brukerundersøkelse for formater og tjenester Metereologisk Institutt, Norsk Polarinstitut og Havforskningsinstituttet med hjelp av Sjøkartverket.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO En oppsummering av brukerbygging Student-IT for høsten 2002 Universitetet i Oslo.
Webinar - Prosjektarbeid og samhandling
Studenter og IT Semesterstart høsten 1999.
v/Harald Meland og Bård Henry Moum Jakobsen
Marte Holhjem Leder av koordineringsgruppen for AURA
E-post ved UiO for Systemgruppeforum
v/Bård Henry Moum Jakobsen
v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO
v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO
Cerebrum – en liten BAS i skogen
Kurs: LITA, PCstuevakter, Luka, Opr, mfl
Ymse v/Bård H.M. Jakobsen.
Bård H.M. Jakobsen USIT/SAPP/GT
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Organisasjonskart for webarbeid Oppdatert 11/8 2008
Digitalt doktorgradsopptak – august 2018
Time- og eksamensplanlegging
Utskrift av presentasjonen:

Brukeradministrasjon ved UiO v/Bård Henry Moum Jakobsen, SYDR/USIT

Agenda

Status i dag UREG2000 BOFH Brukerreg ’ureg’ ’nuureg’

UREG2000 Laget vinteren 1995 som et svar på unix-drifts sine økte problemer med administrasjon av brukere. Brukermassen vår passerte 10 000 brukere i 1995. Resulterte i en Oracle database som kjerne i et system som genererte den autentiseringsbasen (NIS) man trengte å distribuere. Info: http://www.uio.no/~jonth//ucore/ureg/index.html Man fikk raskt verktøyene: ’ureg’ for å registrere brukere ’bofh’ for å administrere brukere

I dag Informasjon leveres fra en del kilder og ureg2000 gir informasjon til en del sentrale databaser Rundt dette er det også utviklet et større sett med automatiserte rutiner i forbindelse med Student-IT prosjektet Gjør en god del andre ting enn autentisering Printerkvoter IT-grupper ++

Reglement for brukerregistrering Reglement 9.4 i Reglementshåndboken for UiO (30. mai 1997) Kapitel 10.1 i Forvaltningshåndboken for UiO (30. mai 1997) Som man lett kan se så er praksis ikke helt i tråd med reglementet. I hovedsak 3 typer brukere: Ansatte, Studenter og alt annet.

Ansatte Hvem som defineres som ansatte avgjøres av den informasjonen vi får fra LP (i dag, PR2000 når denne blir satt i drift). Systemeier for LP (og PR2000) er OPA (Organisasjons- og personalavdelingen) Problemer: Tar for lang tid å få inn informasjon i LP om nytilsatte. Får ikke informasjon om andre enn de som har et ansettelses forhold til UiO. Ikke timelønnede Ikke sivilarbeidere, Kaia-ansatt, ol.

Studenter FS avgjør hvem som er student. Systemeier er SFA. Krav om obligatorisk kurs får å få konto Organiseres ved det enkelte fakultet Legges stort sett på Platon, Arken, Hipp/Happ og Studmed Problem: Gammelt efterslep som vi ikke har mye oversikt over Lokalt registrerte studenter (stort sett ved MNF) Rutiner rundt hovedfag på MNF

...alt annet

PAUSE!!!

UREG2000 om kort tid

Hva vil vi? Sikrere identifikasjon av brukere Personnr på alle personbrukere Eierskap til felleskonti og programvarekonti Knytte disse til personer (LITA/USIT) Redusere antall typer av konti Etablere rutiner for automatisk sletting av brukere Tidsbegrensede konti Ansatte som slutter

Mere? Alle brukere som ikke er ansatte eller studenter (data fra LP/PR2000 eller FS) tidsbegrenses automatisk. Klarere identifikasjon av LITA. Alle brukere knyttes til en LITA som er ansvarlig for brukerstøtte til denne brukeren. Automatisk konvertere eksterne personer/brukere til interne når data om dem fås fra enten LP/PR2000 eller FS.

Mere (applikasjoner) ’ureg’ fjernes ’nyureg’ endres slik at man kan registrere personer av andre typer enn ’S’ og ’A’. Ny funksjonalitet i ’bofh’ Fjerne (slå av) printerkvote for brukere man eier Rette type på brukere man eier Rette personnr på de brukerene som ikke har et gyldig personnr.

LUNCH!!!