Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kurs: LITA, PCstuevakter, Luka, Opr, mfl

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kurs: LITA, PCstuevakter, Luka, Opr, mfl"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kurs: LITA, PCstuevakter, Luka, Opr, mfl
v/Bård Henry Moum Jakobsen, SYDR/USIT

2 Agenda IT-organiseringen ved UiO IT-Reglementet Student-IT PRO BOFH
ADSM (Backup) Kontaktpunkter

3 IT-organisering Sentralt (USIT) Fakultet Institutt
SYDR - System- og driftsseksjonen ADB - ADB-seksjonen SDIT - Seksjon for dokument- og informasjonstjenester ODI - Opplæring, dokumentasjon og informasjon PS - Prosjektseksjonen Fakultet Fakultære LITA StudentIT ansvarlige PCstuevakter Institutt LITA

4 IT-Reglement Alle som får brukernavn og passord ved UiO plikter å sette seg inn i Universitetes IT-Reglement.

5 Reglementet gjelder for bruk av universitetets IT-tjenester.
Reglementet gjelder for ansatte, studenter og andre som får tilgang til IT-tjenestene. En bruker plikter å holde seg informert om det til en hver tid gjeldene reglement og evt. supplerende bestemmelser.

6 Når en bruker skal identifisere seg ved bruk av IT-tjenestene er vedkommende forpliktet til alltid å identifisere seg med sitt eget brukernavn, passord eller på annen regulær måte.

7 Datasikkerhet Brukernavn og passord er strengt personlig, og skal ikke lånes ut til andre! En bruker må ikke søke å oppnå uautorisert tilgang til andres data, programmer m.m, eller søke å gjøre seg kjent med andres passord.

8 Taushetsplikt En bruker har taushetsplikt om noens personlige forhold som man får kjennskap til gjennom bruk av IT-tjenestene.

9 Sanksjoner Overtredelse av reglementet kan føre til at bruker nektes tilgang til universitetets IT-tjenester. Brudd på regler om personvern, taushetsplikt m.m. kan føre til erstatningsplikt og/eller straff.

10 Hva har vi lov til LITA må innhente tillatelse fra Universitetsdirektøren før vedkommende kan gå inn på en brukers område. USIT kan gjøre dette kun hvis det foreligger ”tungtveiende grunner til øyeblikkelig inngrep”. Dette må i alle tilfeller dokumenteres og rapporteres til Universitetsdirektøren.

11 PAUSE!!!

12 Student og IT ved Universitetet i Oslo

13 Kollegiets vedtak Det settes av 1,8 mill kroner inkl arbeidsgiveravgift på post 01/11 til 5 årsverk til oppbygging av driftsorganisasjon og 1 årsverk til utbygging av oppringskapasiteten. På post 45 settes av 3,6 mill kroner til tjenermaskiner/nett og utbygging av oppringskapasiteten. Det forutsettes at fakultetene innenfor egne rammer følger opp tiltaket ved utskifting av arbeidsstasjoner på PC-stuene samt sørger for at PC-stuene er bemannet med personale som kan gi brukerstøtte. (Det akademiske kollegium 10. desember 1996) Hentet fra protokollen til møte nr. 12/96, 10. desember 1996, i Det akademiske kollegium. Sak 3, Årsplan/Fordeling 1997 (A-saksnr: 96/4644), punkt IX. Andre vedtak fra det samme Kollegie møtet: Under punkt XXX ble følgende vedtatt: Til tjenermaskiner, datanett og annet fellesutstyr anvendes 1,4 mill kr. Tiltaket samordnes med utbyggingsprogrammet for studentrelatert IT. Under punkt XXI ble bla. følgende vedtatt: I tillegg settes det av 1 mill kr på post 45 til anskaffelse/-utskiftning av arbeidsplassutstyr ved Det juridiske fakultet.

14 Mål Alle studenter oppmeldt til fag og med fakultetsopptak skal bli registrert som brukere av Universitetets nettverk. Studenter skal bli personlige brukere av IT, i den forstand at de er i stand til å utnytte IT i læringsarbeid hvor IT kan gi merverdi til læringen og at de får et grunnlag for å ta i bruk IT i et senere arbeidsliv. Første målet er knyttet opp til selve registreringen som bruker, det andre er hentet fra KUFs IT-plan: "IT i norsk utdanning. Plan for " og lyder egentlig: "Norske elever, lærlinger, studenter, lærere og instruktører i grunnskole, videregående opplæring, voksenopplæring og høyere utdanning skal bli personlige EDB-brukere i den forstand at de er i stand til å utnytte IT i læringsarbeid hvor IT kan gi merverdi til læringen og at de har grunnlag for å ta i bruk IT i arbeidsliv og fritid."

15 Kollegiets utgangspunkt
Alle studenter gis konto for bruk av elektroniske tjenester (IT). Kontoen gis ved studiestart og beholdes så lenge en er registrert student. Det utvikles støtte- og undervisningsapparat for studenters bruk av IT. Kontoene gir mulighet til elektronisk post og begrenset adgang til web-tjenester. Det bygges ut PC-stuer med utskriftstjeneste.

16 Kollegiets utgangspunkt (del II)
Det gis midler for utvikling av opplegg for bruk av IT i undervisning. Det forventes at studenter leverer avsluttende skriftlig arbeid på elektronisk form. Andre tjenester gir studenter muligheter til å koble seg utenfra opp til IT-tjenester. Informasjon til/fra studenter gjøres mest mulig ved bruk av IT. Det gis sanksjonsmuligheter for misbruk av IT.

17 Ansvarsfordeling USIT Fakultet Infrastruktur fram til veggkontakt.
Mail-, News-, File-, Webservere osv. Standardisering av løsninger Opplæring av lokale IT-ansvarlige og opplæring av bemanningen på PC-stuene Fakultet Utbygging og vedlikehold (utskifting) av arbeidsstasjoner på PC-stuene Bemanning av PC-stuene 1. linje brukerstøtte Opplæring av studentene i basistilbudet og fagspesifikk IT.

18 Status i dag

19 Status i dag ca 38 000 studenter registrert
ca studentbrukere på nettet ca sluttbrukermaskiner for studentene

20 Struktur File-server

21 Opplæring i basistjenester
Obligatorisk opplæring før tildeling av brukerkonto IT-reglementet Introduksjon til GUI Elementær nett-bruk: , Web, News etc

22 Dekningsgrad: Overslaget over behovet for arbeidsplasser avhenger av to faktorer: Antall studenter som skal betjenes For tiden er det om lag registrerte studenter ved universitetet. I utgangspunktet holdes forberedendestudentene utenfor. Det utgjør studenter (noe mer i høstsemesteret og noe mindre i vårsemesteret. Tall fra eksamensregisteret og studentenes egne oppgaver over hvor mye de studerer tilsier at vi kan regne med omlag heltidsstudenter i denne sammenhengen. Av dette er omlag høyeregradsstudenter.

23 Dekningsgrad: (del II)
Antall timer pr uke studentene vil bruke studentarbeidsplassene Her baserer vi oss på tall innhentet ved Institutt for informatikk som antyder av gjennomsnittstiden er omlag 5 timer pr laveregrads- og omlag 8 timer pr høyeregradsstudent. Vi kan regne med en effektiv brukstid av utstyret på terminalstuene på 80 timer pr uke. Derved blir det behov for å bygge ut en kapasitet på PC- stuene på omlag arbeidsplasser.

24 PAUSE!!!

25 PRO - PRISS Remote Operator
Program for å administrere printere. Krever passord for å kunne administrere en printer Kan: Slette jobber Rekøe Stoppe Endre rekkefølgen (prioritet)

26 Hva kan PRISS Utskrift !! Accounting per bruker
’querypq -u <brukernavn>’ Kost per skriver Sperre skrivere

27 bofh - Brukeradministrering
Program for enkel administrering av brukere For enkelte kategorier av dere: Sette passord på brukere, og printerkvoter For øvrig: Administrering av filegrupper og nettgrupper. Sletting, flytting og lignende av brukere. Administrator må eie disk bruker bor på, dvs være medlem av den IT-gruppen som står som eier av brukerdisken.

28 IT-grupper Alle med rettigheter må være medlem av en
Eier brukere, disker, filgrupper, nettgrupper Kan bygge brukere, og administrere disse.

29 Printerkvoter Gjelder stort sett brukere på Platon og studentene på HF
querypq: ask.uio.no> querypq -u daghbj Has printer quota: 1 Printer quota: Weekly quota: Max accumulation: Pages printed:

30 Printerkvoter fra ’bofh’
Du må være innloget på en eller annen server (unix-maskin) ’qpq’ ’upq bofh> qpq daghbj Has printer quota: 1 Printer quota: Weekly quota: Max accumulation: Pages printed: bofh> upq daghbj 1000 Kvote oppdatert bofh> qpq daghbj Has printer quota: 1 Printer quota: Weekly quota: Max accumulation: Pages printed:

31 Brukerreg ‘nyureg’ Registrerer: Ansatte, Studenter og Eksterne Må ha:
Navn Fødselsnr (11 siffer) Type/Subtype SKO Disk Primær filgruppe Event. Nettgruppe

32 Backup (adsm) (i) USIT tar regelmessig sikkerhetskopi av disker som lokale IT-ansvarlige melder inn i ordningen. Det er to kategorier: Brukerdisker; /fakultet/maskin/u# - ofte, dvs 6x/uke Andre; sjelden - etter angitt frekvens eller ca 1x/uke Får du behov for å hente filer meldes dette med full sti !! til Hit meldes også nye disker!

33 Backup (adsm) (ii) ADSM - ADSTAR Distributed Storage Manager
Brukes til å ta backup av alle disker på servere ved UiO Kan brukes til å ta backup av lokale PC’er (Win95/NT)

34 Hvordan kontakte USIT Telefon Mail News (22 8)5 24 80 Lukevakten
(22 8) Operatørene (22 8) Sentralbordet Mail News uio.sos - uio.it-ansvarlige uio.hjelp - uio.mac uio.meldinger - uio.ibm-pc

35 Postlister (Kontaktpunkter)
 Lukevakten  Feilmeldingssenteret (Maskinrommet, USIT)  Alle LITA ved UiO

36 LUNCH!!!


Laste ned ppt "Kurs: LITA, PCstuevakter, Luka, Opr, mfl"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google