Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Advertisements

Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Dag Wiese Schartum, AFIN
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning: Oversikt over personvern og personvernlovgivningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Personvern i offentlig sektor DRI 1010 Gruppeundervisning 2 8./13. februar Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Grunnleggende begreper i person-opplysningsloven og lovens virkeområde
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til sikring av personopplysninger
Systemavgrensing og aktøranalyse
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
Allment om rettighetsperspektivet og rettssikkerhetsidealet
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Opplysningsplikt og opplysningsrett
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Spesielt om personvern og krav til sikring av personopplysninger
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Prof. Dag Wiese Schartum
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Elektronisk forvaltning og jus
Hvordan kan personvern styres?
Styring av IKT - eksempelet personvern
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN

Datatilsynet Lover der Datatilsynet er tillagt særlig myndighet Etablert i 1980 Har vokst fra ca 8 til ca 40 medarbeidere Fordelt på to fagavdelinger, en kommunikasjonsavdeling og en administrasjonsavdeling Primære oppgaver Utøve myndighet, dvs. drive tilsyn og treffe enkeltvedtak Drive informasjon og veiledning Høringsinstans og “vaktbikkje” Lover der Datatilsynet er tillagt særlig myndighet Personopplysningsloven Politiregisterloven Straffegjennomføringsloven Helseregisterloven Pasientjournalloven Helseforskningsloven Behandlingsbiobankloven Esignaturloven

Datatilsynets myndighet Er et uavhengig forvaltningsorgan administrativt underordnet Kongen og departementet (KMD) EU-direktivet krever en slik uavhengig stilling for alle lands datatilsynsmyndigheter Innebærer at tilsynet ikke kan instrueres, verken generelt eller i enkeltsaker Likevel en viss grad av styringsmulighet gjennom budsjettpolitikk mv Datatilsynet saksbehandling kan imidlertid styres gjennom Personvernnemndas avgjørelser (tidligere meget høy omgjøringsprosent) Har i flere tilfeller myndighet til å treffe enkeltvedtak Kan overprøve alle sider ved praktiseringen av personopplysningsloven, dvs nedlegge forbud, påbud/stille vilkår, se pol § 46 siste ledd Kan gi tillatelse til å behandle personopplysninger hvis konsesjonsplikt ( se §33 flg) Ilegge overtredelsesgebyr, jf § 46 første ledd Kan ilegge og frafalle tvangsmulkt, se pol § 47 Kan politianmelde det de mener er straffbare brudd på pol, jf § 48 Kan kreve tilgang til lokaler, maskiner og bistand (§ 44) Supplerende styringsmidler Personvernombud, jf pof § 7-12 Bransjevise normer

Personvernnemnda Personvernnemnda Etablert i 2000, 7 medlemmer + varamedlemmer + sekretariatsleder Leder og nestleder oppnevnes av Stortinget Øvrige medlemmer oppnevnes av Kongen Funksjonstid er 4 år Er klageinstans for Datatilsynets enkeltvedtak Er et uavhengig forvaltningsorgan administrativt underordnet Kongen og departementet (KMD) Behandler klager over Datatilsynets avgjørelser og kan omgjøre vedtaket De alminnelige klagereglene i forvaltningsloven gjelder, jf kap. VI I april 2017 var det avgjort ca 180 saker, dvs i snitt ca 10 per år Har tidvis vært høy omgjøringsprosent - opp mot 50% (særlig de første ti årene) Nemndas avgjørelser kan bringes inn for domstolene for endelig avgjørelse, men stopper normalt opp med nemndsvedtaket Alle vedtak i Personvernnemnda er tilgjengelig fra Personvernnemnda.no - ta en titt!

Andre myndigheters rolle i forhold til personvern Alle offentlige myndigheter er “behandlingsansvarlige” og har slik sett ansvar for de personopplysninger de selv behandler JD, KMD, ASD og HOD er spesielt viktige departementer fordi de har ansvar for sentrale lover og forskrifter som gjelder personvern Enkelte tilsynsmyndigheter har oppgaver som gjelder ivare-takelse av personvern i hht andre lover enn personoppl.loven Helsetilsynet (jf helseregistre, helsepersonell, helseforskning) Arbeidstilsynet (arbeidsmiljøloven kap. 9, se særlig § 18-6 første ledd) Forbrukerombudet (markedsføringsloven, særlig §§ 12 -16) Politiet kan reise tiltale dersom brudd på straffebestemmelser Straffebestemmelse i personopplysningsloven § 48 (kun utvalg, jf legalitetsprins.) Enkelte bestemmelser i straffeloven, f.eks.: § 202 (id-krenkelse), § 205 (krenkelse av privat kommunikasjon), 209 – 211 (brudd på taushetsplikt), § 267 (krenkelse av privatlivets fred ved offentlige meddelelser) Krever normalt en anmeldelse (med mindre allmenne hensyn tilsier offentlig påtale)