Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Advertisements

Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fra lovtekst til programkode -hva er det saken gjelder? Dag Wiese Schartum.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til sikring av personopplysninger
IKT-politikk som del av forvaltningspolitikken i staten
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Systemavgrensing og aktøranalyse
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Økt digitalisering og krav til regelverksarbeid
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Digitalisering av offentlig sektor
Allment om rettighetsperspektivet og rettssikkerhetsidealet
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Rettskildestudier (annen rettskildeforskning)
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Sak 6 Felles datakatalog
Digital agenda for Norge Meld. St. 27 (2015–2016)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
Elektronisk forvaltning og jus
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Faglig arena Arkivverket
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Trine Melheim, juridisk seksjon
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Standarder som styringsmiddel i forvaltningspolitikken
Organisering av systemutvikling, rettslig perspektiver
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St Dag Wiese Schartum

Noen viktige elementer i forvaltningspolitikken Organisasjonsutvikling Systemutvikling Regelverksutvikling Personalpolitikk og kompetanse Lokalisering av forvaltningen

Dokumenter om «digital agenda» Stoltenberg II-regjeringen la fram Meld. St. 23 (2012–2013) om Digital agenda for Norge— IKT for vekst og verdiskaping I april 2016 la Solberg-regjeringen fram en ny Digital agenda for Norge (Meld. St. 27 (2015–2016)) Begge meldinger er etter mønster fra EUs: Digital Agenda for Europe (2010) Alle dokumenter gjelder sektoroverskridende IKT-politikk som bl.a. omfatter innovasjon, næringsliv og offentlig forvaltning

Regjeringens mål og hovedprioriteringer i IKT-politikken Hovedmålsettinger En brukerrettet og effektiv offentlig forvaltning Verdiskaping og deltakelse for alle Hovedprioriteringer 1. Brukeren i sentrum 2. IKT er en vesentlig innsatsfaktor for innovasjon og produktivitet 3. Styrket digital kompetanse og deltakelse 4. Effektiv digitalisering av offentlig sektor 5. Godt personvern og god informasjonssikkerhet

Fortolkning av hva slags endringer/forbedringer regjeringen ønsker å oppnå Grunnleggende: Produktivitetskommisjonen: Mer og bedre bruk av teknologi vil være avgjørende for økt produktivitet både i offentlig sektor og i næringslivet (NOU 2015: 1) Økt produktivitet i forvaltningen kan bl.a. oppnås ved økt automatisering av saksbehandling og tjenester Behov som innbyggere, ansatte, offentlige og private virksomheter og frivillig sektor har, skal være styrende (for produktivitetsfremmende tiltak) Innebærer særlig krav til: sammenhengende og helhetlige tjenester enkelttjenester skal settes sammen i tjenestekjeder tilpasset brukernes behov og livssituasjoner tjenestene bør være tilgjengelige hele døgnet tjenestene skal være tilpasset mobile enheter Kravene skal oppnås under forutsetning av god ivaretakelse av (bl.a.) personvern og informasjonssikkerhet Bedre personvern, rettssikkerhet, informasjonssikkerhet, åpenhet mv., kan neppe ses som primære mål for endringsprosessene Bedre personvern mv. kan likevel bli en effekt av endringene (og regjeringen tror at det er tilfellet)

Digresjon Legg merke til at dokumenter som Digital agenda bare handler om «tjenester» «Brukerorienteringen» uttrykker at forvaltningen er på borgernes side og til deres tjeneste Motsetningsforhold og interessekonflikt blir ikke eksponert Myndighetsutøvelse og mulige negative følger for borgerne blir ikke spesielt problematisert Derfor blir heller ikke spørsmål om rettssikkerhet spesielt fremhevet (men forutsatt)

Retning og ambisjon for regjeringens politikk i offentlig sektor Offentlig sektor spør deg ikke på nytt om noe den vet Du trenger ikke søke om noe du har rett til Hvis offentlig sektor trenger informasjon fra deg, skal du kunne gi den digitalt Du får svar digitalt Du får umiddelbart svar hvis det ikke er behov for bruk av skjønn Du kan enkelt få vite hva offentlig sektor vet om deg og hvem som har sett denne informasjonen

Definisjon av informasjonsforvaltning

Hva en kan oppnå med informasjonsforvaltning (i hht Brønnøysundregistrene) Redusert rapporteringsbyrde til det offentlige for innbyggere og næringsliv Bedre gjennomføringsevne for reformer og samhandlingsprosjekter i offentlige virksomheter Raskere og enklere saksgang for innbyggere og næringsliv Reduserte kostnader og bedre beslutningskvalitet for offentlige virksomheter Bedre personvern og økt informasjonssikkerhet for innbyggere

Informasjonsutveksling i NAV og mellom NAV og andre

Krav til informasjonsforvaltning Praktiske krav («orden i eget hus») Data skal være dokumentert. (begrepsdefinisjoner, hjemler, taushetsplikt, formålsbestemthet mv) Jf. datakataloger, datamodeller, begrepskataloger, begrepsmodeller Oversikt over data skal være tilgjengeliggjort Rettslige og økonomiske krav Regjeringen anbefaler å lovhjemle adgangen til å dele data I tillegg vil det være behov for å avtale mellom avgiver og mottaker Hvem betaler for utvekslingen?

Om lovgivning og digitalisering «Regelverket legger premisser for saksbehandlingen hos offentlige virksomheter. Det er derfor viktig at både arbeidsprosessene og regelverket legger til rette for digital saksbehandling. … Som ledd i digitalisering av offentlige tjenester og arbeidsprosesser, kan det være aktuelt med hel eller delvis automatisering av rettslige vurderinger. Automatisering av rettslige vurderinger forutsetter at rettsregler blir uttrykt i programkoder. Dette krever bestemmelser som egner seg for slik regelanvendelse.» (avsnitt 8.3.2)

Behov for avansert IKT-kompetanse