RUP-prosjekt Sammenhengen med UML Hovedstruktur i RUP-prosjekter Faser og iterasjoner Sammenhengen med UML Oppgave: UML-diagrammer og workflows Arkitektur Tekniske omgivelser: Rational Rose etc. Eksempel på bruk av RUP i utdypingsfasen Eksempel på bruk av RUP i konstruksjonsfasen Bendik Bygstad 15.3.05 Høgskolen i Vestfold
Hovedstruktur i RUP-prosjekt Bendik Bygstad 15.3.05 Høgskolen i Vestfold
Faser og iterasjoner Fase: Vannfallstenkning – beskriver en tilstand. Iterasjon: Iterativ tenking – beskriver strukturen i et mini-prosjekt, med et klart resultat. Bendik Bygstad 15.3.05 Høgskolen i Vestfold
RUP hovedstruktur RUP - hovedstruktur Fase Idefase Utdypingsfase Konstruksjon Overlevering Forretningsmod. Kravanalyse Analyse og design Implementering Test Utplassering Prosjektledelse Konfig.styring Utviklingsmiljø Release Prototype 1 2 3 4 5 Bendik Bygstad 15.3.05 Høgskolen i Vestfold
Sammenhengen med UML Objektorientert design – UML Booch, Rumbaugh, Jacobson OMG (Object Management Group) UML: Hvordan forstå og modellere objekter? RUP: Hvordan utvikle store objektorienterte systemer? RUP: Hvordan bruke UML-diagrammene i en helhetlig utviklingsprosess? uten en prosess blir UML-diagrammer bare løse modeller... Bendik Bygstad 15.3.05 Høgskolen i Vestfold
Oppgave Sett opp de viktigste UML-diagrammene Plasser disse inn i RUP-strukturen Bendik Bygstad 15.3.05 Høgskolen i Vestfold
Arkitektur Design workflow: Arkitektur Logisk view Funksjonalitet for bruker - Klassediagram, tilstandsdiagram Implementasjons-view Komponenter (java, DB, etc) Use case view - use cases, aktivititets-diagram,sekvensdiagram Prosess-view Prosesser, tråder etc (Ytelsesrelatert) Utplassering-view Systemet i drift - utplasseringsdiagrammer Etter Kruchten . Bendik Bygstad 15.3.05 Høgskolen i Vestfold
Bendik Bygstad 15.3.05 Høgskolen i Vestfold
Bendik Bygstad 15.3.05 Høgskolen i Vestfold
Eksempel:Struktur for iterasjoner i utdypingssfasen Mål: 1.versjon arkitektur, arkitektur prototype. Noen aktiviteter: Vurder omfang og risiko Opprett kataloger og etabler utviklingsmiljø Valider business use case og domenemodell Bearbeid og detaljer use casemodell Lag aktivitetsdiagram Definer viktigste klasser Lag sekvensdiagram for sentrale systemoperasjoner (basert på use cases) Lage en første skisse til arkitektur Programmer to sentrale komponenter (’arkitektur prototype’) Test komponenter Vurder iterasjonsresultat sammen med kunde Lag plan for neste iterasjon Skriv iterasjonsrapport Bendik Bygstad 15.3.05 Høgskolen i Vestfold
Eksempel:Struktur for iterasjoner i konstruksjonsfasen Trinn Beskrivelse 1. Lag/revider sekvensdiagr. Bruk use cases og klasser til å lage sekvensdiagram 2. Oppdater klassene Oppdater klassene med de operasjoner er funnet i 1. 3. Lag evnt tilstandsdiagram Hvis nødvendig for å forstå adferd i klassen 4. Utform design Nye klasser? GUI, control etc. Grupper i komponenter. 5. Bearbeid design Operasjoner med argumenter og retur-verdier 6. Oppdater Rose Skriv ut nye versjoner for alle deltakere. Generer kode? 7. Skriv kode Bruk klasse- og sekvensdiagrammene til å skrive kode 8. Test ny kode Test hver komponent. Test integrasjon. Test system. 9. Vurder iterasjonsresultat Mål nådd? Hva mangler? Hva er grunnen til problemer? 10. Planlegg neste iterasjon Fortsette som planlagt? Bør noe gjøres om igjen? Bendik Bygstad 15.3.05 Høgskolen i Vestfold