Bygg og bruk et kolorimeter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pendeltegning En utdøende kunstart?
Advertisements

Polyedere Matematikk som inspirasjon til spennende design Nils Kr. Rossing Vitensenteret/Skolelaboratoriet ved NTNU.
Enkle eksperimenter Nils Kr. Rossing/Astrid Johansen
Såpebobler og kjettingbuer Matematikk som inspirasjon til spennende design Nils Kr. Rossing Vitensenteret/Skolelaboratoriet ved NTNU.
Elektrisitetslære Vitensenteret, Trondheim
Nils Kr. Rossing Vitensenteret i Trondheim
LYS OG FARGER Absorpsjon Refleksjon / Refleksjonsloven Transmisjon
PLAST. HVA ER PLAST? Plast er en samlebetegnelse for mange forskjellige materialer som har forskjellig oppbygning og forskjellige egenskaper. Plast er.
1 SKOLELABORATORIET Introduksjon til elektronikk Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU
1 SKOLELABORATORIET Grunnleggende elektronikk Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
RGBH - lykt - Byggebeskrivelse Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Bygg en kulerullebane - - om Stillingsenergi og Kinetisk energi En praktisk mekanisk øvelse som introduksjon til elektrisitetslæra av Nils Kristian Rossing.
TENNER. TANNAS OPPBYGGING Emaljen danner det ytre laget av tanna. den er veldig hard og beskytter tannens krone. Emalje består av store krystaller hydroksyapatitt.
1 SKOLELABORATORIET Nils Kr. Rossing En praktisk introduksjon til differensialligninger av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Solenergi Introduksjon til solceller av Nils Kristian Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Solenergi Introduksjon til solceller av Nils Kristian Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Realfagkonferansen 2015 Fra Pythagoras til ”rørt tyttebær” eksempler på ”dagligdagse” fenomener fra fysikkens verden Nils Kr. Rossing Vitensenteret i Trondheim/Skolelaboratorietved.
Dybdesyn - Framstilling av kunstig 3D Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
1 SKOLELABORATORIET Programmering av PIC-mikrokontrollere Grunnkurs Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU Nils Kr. Rossing.
1 SKOLELABORATORIET Halvåpne oppgaver Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
1 SKOLELABORATORIET Simulering av elektroniske kretser Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU
POP ART En kunststil mellom tallet For elever i trinn 7, Lysejordet skole Av studentlærere FKHBA15 HiOA.
Bioteknologi Fra yoghurt til Will Smith’s far?. Kompetansemål gi eksempler på hvordan bioteknologi brukes til modifisering av egenskaper hos planter og.
Elektronikk - Bygg en strømforsterker - Fuktighetsdetktor av Nils Kristian Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
«Hvorfor går strømmen motsatt vei av elektronene?»
Bruk av simulatorer i undervisningen Introduksjon og enkel bruk av Yenka av Nils Kristian Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Farger - Virkelighet eller innbilning Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
1 SKOLELABORATORIET Nils Kr. Rossing Grunnleggende sensorteknologi Skolelaboratoriet Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Hvilken farge ser vi? Hvitt lys har alle farger En sort flate absorberer alt lys En sort flate reflekterer ikke noe lys.
Arduino blokkprogrammering lynkurs 04
Salmon Group AS Skisse til løsning som gir bærekraftig vekst
Monitorer.
Muligheten for bedre elektronisk bestilling ved bruk av ehandel.
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Varmluftsballong ved Nils Kr
Bygging av elektronisk terning
Skolelaboratoriet ved NTNU
Kjeminettverk – Førde 2017 Elevforsøk og demonstrasjoner
Karakterisering av sensorer (Lab) ToF modul 1 –
Matematisk modellering
Generator og likeretter
Medarbeiderundersøkelse Universitetet i Stavanger 2009
Medarbeiderundersøkelse 2009 Universitetet i Stavanger
Kildeverktøy i word Januar 2017 mjo.
Medarbeiderundersøkelse Universitetet i Stavanger
Virkemidler - i reklame.
Kapittel 1: Lys, syn, farge
Planteceller og planter
Studieledernettverket
Figur 9.1 Sannsynlighet beregnes på en skala fra 0 til 1.
Lys, syn og farger Forslag til forarbeid
Gruppeoppgaver.
Planteceller og planter
Medarbeiderundersøkelsen UiS 2009 Rapport for Fellesressurssenter
Kapittel 6 oppgave h Sett inn verbene i preteritum eller perfektum.
Modernismens poetiske provokasjon
Jobbspesialisten som balansekunstner mellom makt og hjelp
I noen tilfeller kan den være ganske lang. Sånn som dette.
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Salter, bufferløsninger og titrerkurver
Dreiebok siste 30 sekunder
17.mai om 17.mai.
Ny inntaksordning - Med læring som konsekvens
Fag / tema Samfunnsfag Trinn
Vitaminer og mineraler
4. Samling, Realfagkommuner – barnehage Tema: Lys og farger
Solcellens virkemåte (analogi)
Utskrift av presentasjonen:

Bygg og bruk et kolorimeter Av Nils Kr. Rossing og Ellen Andersson Skolelaboratoriet ved NTNU Nils Kr. Rossing

Kursinnhold Kort introduksjon til kolometeret - Bygging av kolorimeteret - Kalibrering og uttesting - Noen enkle eksperimenter knyttet til komplementærfarger

Virkemåte Lysdiode Fotodiode www.skolelab.ntnu.no/

Komplementære farger additiv fargeblanding (blanding av farget lys) To farger er komplementære dersom lys av disse to fargene danner hvitt eller en gråtone når de blandes Rødt+Cyan Blå Grønt+Magenta Gult+Blått Det viser seg nemlig at dersom en velger blandingsfargene med omhu så klarer man ved å blande to farger å få hvitt. Dette har vi sett tidligere, når vi blandet rødt, blått og grønt fikk vi hvitt. Når vi blandet blått og grønt fikk vi imidlertid Cyan. Vi burde derfor få hvitt dersom vi blander cyan og rødt. Slik kan vi finne en mengde farger som er komplementære til hverandre og som gir hvitt.

Komplementære farger Blå Additiv fargeblanding Subtraktiv fargeblanding To farger er komplementære dersom lys av disse to fargene danner hvitt eller en gråtone når de blandes

Farger og oppløsninger Obs. Sammensatt lys kan oppføre seg annerledes enn monokromatisk lys www.skolelab.ntnu.no/

Kolorimeter med nulljustering V+ Konsentrasjon [mV] + V Offset www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

Tre www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

Loddekurs www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

Koblingsskjema www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

www.skolelab.ntnu.no/

Oppsummering www.skolelab.ntnu.no/