Finans Norge 17.november Elisabeth Haug, Adm.dir SpareBank 1 Mobilbetaling/mCASH.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Smarttelefonen - et verktøy for en enklere og smartere hverdag.
Advertisements

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Prosess for endringer i leasingkontrakter – risiko restverdi/gjenkjøp - rett vs. plikt 
Møteplass for etisk refleksjon
En kunnskapsbasert bygg-, anlegg og eiendomsnæring
9/19/11 Webbdagarna 2011 | Betala med mobilen | Copyright 2011 PayEx Betaling 2.0 -Er betalingsløsningene så viktige ?
BankID i Vital Forsikring ASA
Svein Engedal Fagsjef Nybygg
Business Intelligence og Big Data i FINN.no
Betaling i alle kanaler: kundecase Elkjøp Nordic
Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
1. Bankkundene er på nett. 2. Bankkunder er trygge på betaling i nettbank Antall girobetalinger over nettbank Kilde: Norges Bank.
. LOKALMATBUTIKK Si litt om meg selv; og hvorfor start av butikk.
AutoPay - helautomatisert betalingsformidling
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Den internasjonale sykepleierdagen- NSF Vestfold v/fagdirektør Anita Schumacher Sykehuset i Vestfold HF.
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Handel - utviklingsprosjekt
Mobile trender Per Olav Borgsø Regional Manager Sales 2. Oktober 2013.
Effect Mapping Håvard Sjøvoll, Smidig 2012.
SPAREBANKENES FORHOLD TIL CORPORATE GOVERNANCE Sparebankenes Fagdag Bergen 28. oktober 2005 Arne Hyttnes.
Tenke, utvikle og handle sammen Bransjetreff Virke Kultur, Oslo 5. september 2013 Sidsel Hindal, Kulturrådet.
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Buskerud Fotballkrets 4 kraftsentre i forhold til spillerutvikling i Buskerud Strømsgodset Mjøndalen Hønefoss BK Hallingdal FK.
Lederutvikling – slipp ideene løs det er krig!
Sparebanken Telemark 25. oktober2011. SpareBank 1 Telemark filialer/kontorer Markedsandel innenfor privatmarkedet (PM) i Grenland er ca. 40 %
Hvordan bruke Økonomilappen?
Teknologi for et bedre samfunn Norvegkonferansen Senior rådgiver Trond Foss SINTEF Transportforskning Rolle- og ansvarsmodell for bompengeinnkreving.
Refleksjoner fra havbruksnæringen
OPS i Praksis Citi-Sense-MOB Erol Cagatay // Prism Consulting //
Vibeke Lund, Kjedeleder Officer AS Gulltasten Quality Hotel Expo Bedriftsmarkedet er et fieldgame.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling TEFT/IRC-Database Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Sikkerhetsutfordringer og viktige tiltak i finansnæringen
1 Ruter As - Dialogkonferanse om betalingsløsninger og tilstøtende tjenester Tirsdag Enkle kundereiser Kontinuerlig innovasjon Realiseringsevne.
LIVSVITENSKAP - SAMSPILL FOR UTDANNING, INNOVASJON OG FORSKNING Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge.
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
Form fremtidens kompetanse Finnmark Foresight Finnmark & RUP 8. november 2013 Målfrid Baik næringssjef.
UNGDOM OG ØKONOMI - ØKONOMILAPPEN Hilde E. Johansen
° Buskerudbyen_P | Buskerudbyen – parkering Presentasjon av sluttrapport - november 2010 Bjørn Haakenaasen 1.
Standardiserte pasientforløp – pakkeforløp på trøndersk PsykiatriVeka 2016 Kathinka Meirik Klinikkleder Psykiatrisk klinikk Helse Nord-Trøndelag.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Dette er oss. Dette er oss Om Sparekampen Konsept fra Spareskillingsbanken med fokus på økonomisk forståelse, fornuftig forbruk og trening i økonomiske.
Et rollespill i et uendelig antall akter
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Humaniora og de store samfunnsutfordringene
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Hva blir det gode innkjøp i fremtiden?
Hjernekraft fra Kjeller 2016
Lyst å skrive i Haugarmagasinet?
Finansnæringen og den digitale revolusjon 2.0
Frokostmøte 25. november 2016 KL – 1000 hos Sparebanken Sør, avd
Nord-Troms konferansen
1: Logo og foto Drammen Symfoniorkester har siden 1919 fremført opera, ballett, symfonier og solistkonserter med den samme originale besetningen som musikken.
Fakta om MobilePay   Etablert i Danmark i 2013 Lansert i Finland i 2014 Lansert i Norge i 2015 Nordens ledende mobilbetalingstjeneste med Tilstedeværelse.
Vi får Vestfold til å gro
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Hvordan forstå og lære av data?
أعداد القاضي / حاتم جعفر رئيس المكتب الفني بمركز المعلومات القضائي
Inspirasjon og ledelse
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
HVORDAN KAN FREMTIDEN SE UT?
NTAF Etterutdanningskurs
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Verktøystøtte for å øke innovasjonskapasitet og innovasjonsevne
Utskrift av presentasjonen:

Finans Norge 17.november Elisabeth Haug, Adm.dir SpareBank 1 Mobilbetaling/mCASH

Tid til 50 millioner brukere 10 dager 4 år 3 år ½ år 35 dager

Det handler om forbrukervaner i endring Reisevaner Medievaner Transportvaner Handlevaner

Mobilen i sentrum for nye forbrukervaner Data er nøkkelen til å forstå forbruksmønstre og skape kundedialog.

Derfor er kampen om mobil betaling er første del av kampen om den fremtidige kundeflaten Kunderelasjon Personmarked/ Bedriftsmarked Dagligbank Mobil lommebok/ betalingsformidling

Innovasjon handler ikke nødvendigvis om å være først Noen eksempler vs ? Kilde Adam Grant (Originals)

Det handler ikke om «beste praksis» men «neste praksis» ! Det handler ikke om «beste praksis» men «neste praksis»

De beste brukssituasjonene gjenstår å skape

Takk for oppmerksomheten! Elisabeth.haug@sparebank1.no