Offentlighetsprinsippet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grunnloven § 100        Ingen kan holdes retslig ansvarlig på andet grundlag end Kontrakt eller andet privat Retsgrundlag, for at have meddelt eller modtaget.
Advertisements

Offentlighetsprinsippet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ytringsfrihet og lojalitet
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Prinsipper og idealer for utøvelse av offentlig myndighet (II): Spesielt om rettssikkerhet og personvern Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning.
Professor dr juris Olav Torvund
Offentlighetsprinsippet
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Rettslige prinsipper og interesser i styringen av offentlig forvaltning: offentlighet, rettssikkerhet og personvern Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Ytringsfrihet, Wikileaks og Bibliotek.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Personopplysningsloven
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Kort om innsyn og åpenhet
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Meta- og grunnopplysninger Dag Wiese Schartum. Utgangspunkter “Infrastruktur” betegner et nett av ressurser for felles bruk i et samfunn Når ressursene.
Dag Wiese Schartum, AFIN
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO RINF 1100 Oversikt.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI1002-v2006: Forsker J.P. Berg1 I hvilken grad er sensur med og tilgangskontroll til Internett lovlig 9. mars 2006 Forsker Jens Petter Berg, IRI.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Oppsummering - DRI DepartementerDirektorater / tilsyn Kommuner Domstoler Styring av IKT Offentlighetsprinsippet RettssikkerhetPersonvern IKT Beslutninger.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Ulike former for ytring
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Tvistelovens regler om offentlighet og dokumentinnsyn
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Offentlighetsprinsippet
Betenkning rundt paragrafen om varsling i den nye arbeidsmiljøloven
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Om tilnærmingen i dette seminaret
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Offentlighetsprinsippet
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Rettslige reguleringer av og forutsetninger for demokrati
Offentlighetsprinsippet
Offentlighetsprinsippet
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum
Offentlighetsprinsippet
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
3 Marius Stub.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Utskrift av presentasjonen:

Offentlighetsprinsippet Dag Wiese Schartum, AFIN

Et utgangspunkt i menneskerettighetene Ytrings-/informasjonsfrihet og personvern er begge menneskerettigheter som er beskyttet av EMK Art 10. Freedom of expression “1. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without interference by public authority and regardless of frontiers. […]. 2. […]” “Art 8. Right to respect for private and family life 1. Everyone has the right to respect for his private and family life, his home and his correspondence 2. […]” Den ene rettigheten kan ikke settes foran den andre, og det må derfor skje en avveining dersom det oppstår konflikt

Grunnloven § 100 Ytringsfrihed bør finde Sted. Ingen kan holdes retslig ansvarlig for at have meddelt eller modtaget Oplysninger, Ideer eller Budskab, medmindre det lader sig forsvare holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelse i Sandhedssøgen, Demokrati og Individets frie Meningsdannelse. Det retslige Ansvar bør være foreskrevet i Lov. Frimodige Ytringer om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst anden Gjenstand ere Enhver tilladte. Der kan kun sættes slige klarlig definerede Grændser for denne Ret, hvor særlig tungtveiende Hensyn gjøre det forsvarligt holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelser. Forhaandscensur og andre forebyggende Forholdsregler kunne ikke benyttes, medmindre det er nødvendigt for at beskytte Børn og Unge imod skadelig Paavirkning fra levende Billeder. Brevcensur kan ei sættes i Værk uden i Anstalter. Enhver har Ret til Indsyn i Statens og Kommunernes Akter og til at følge Forhandlingerne i Retsmøder og folkevalgte Organer. Det kan i Lov fastsættes Begrænsninger i denne Ret ud fra Hensyn til Personvern og af andre tungtveiende Grunde. Det paaligger Statens Myndigheder at lægge Forholdene til Rette for en aaben og oplyst offentlig Samtale.

Offentlig og privat Privat, virksom- hetssfære Næringsfrihet Organisasjonsfrihet Privatlivets fred Privat, personlig sfære ytringer Offentlig rom publisering informasjon innsyn Off. myndighetssfære Offentlighetsprinsippet Ytrings- og informasjonsfrihet er garantert/understøttet i EMK art. 10 , Grunnloven § 100, og lovgivning (offentleglova, forvaltningsloven, person- opplysningsloven, kommuneloven mv)

Offentlighetsprinsippet: Hovedregel og unntak “Prinsipp” = grunnregel annet ses på som unntak “Offentlighet” innebærer å gi adgang til / gjøre kjent for andre enn de som er direkte involvert. “Offentlighetsprinsippet” sier at grunnregelen er at det skal være åpenhet om [dokumenter mv] også for andre enn de som er direkte involvert. Unntak fra offentlighetsprinsippet kan særlig gjelde: Hvem som kan få tilgang til dokumentet (jf bruk av representant, men like- behandling) Hva/hvilket innhold som kan omfattes (unntak for dokumenter, enkelt- opplysninger, databaser) Hvordan innsyn kan skje (for eksempel innsyn i papirdokument eller elektronisk innsyn) Når innsyn kan skje (jf utsatt innsyn)

Hvor gjelder prinsippet? Stortinget Forvaltningen Domstolene Stortingets organer: Riksrevisjonen Sivilombudsmannen Høyesterett Lagmannsrettene Tingrettene Stat/kommune +“gråsonen” og ny offentleglov Reguleres hovedsakelig i offentleglova Reguleres hovedsakelig i prosesslovgivningen Reguleres av Stortinget og dets organer, men følger i stor grad offentlighetsloven PRIVATE? Ikke offentlighetsprinsipp men har i følge lovgivning særskilt plikt til offentlighet på utvalgte punkter, bl.a vedrørende personvern

Hva gjelder prinsippet for? Dokumenter: “en logisk avgrenset informasjonsmengde som er lagret på et medium for senere lesing, lytting, fremvisning eller overføring” (offl. § 3). Enkeltopplysninger, jf journaler, faste opplysninger om hvorledes personopplysninger blir behandlet mv. Møter, jf Stortingets møter, møter i kommunale offentlige organer, rettsmøter mv. Jf. “referatadgang”, dvs retten til å ta referat og viderebringe opplysninger i møter, dokumenter mv

Eksempler på hvordan offentlighet blir realisert Rett til innsyn (etter krav/begjæring) Plikt til å varsle den enkelte Plikt til å veilede den enkelte Plikt til å informere almennheten Adgang/plikt til å publisere, for eksempel på nettet Se http://www.oep.no/nettsted/fad Plikt til å ha informasjonsmateriale tilgjengelig mv.

Ulike grader av gjennomslag for prinsippet ved begjæring om innsyn Taushetsplikt “aktiv”, “passiv” Opplysningsplikt Taushetsrett (meroffentlighet) Prinsippet om merinnsyn!

Eksempler på lovgivning som gir innsyn/åpenhet Offentlighetsloven “Saksdokument, journalar og liknande register for organet er opne for innsyn dersom ikkje anna følgjer av lov eller forskrift med heimel i lov.” ( fra § 3) Kommuneloven §§ 4, 31 og 32 “Møter i folkevalgte organer skal holdes for åpne dører hvis ikke annet følger av lovbestemt taushetsplikt eller vedtak etter denne paragraf.” (fra § 31) Forvaltningsloven § 18 flg. “En part har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter for så vidt ikke annet følger av reglene i denne paragraf eller § 19.” (fra § 18) Personopplysningsloven § 18 flg. “Dersom den som ber om innsyn er registrert, skal den behandlingsansvarlige opplyse om a) hvilke opplysninger om den registrerte som behandles…” (fra § 18) Domstolloven § 124 flg. “Rettsmøtene er offentlige og forhandlingene og rettsavgjørelsene kan gjengis offentlig, hvis ikke annet er bestemt i lov eller av retten i medhold av lov.” (fra § 124) enhver parter Registrerte personer

Offentlighetsprinsippet - for og mot Rettssikkerhetshensyn Effektiv beslutningsprosess Personvernhensyn Hensynsfull forvaltning (personvernhensyn mv) Hensynet til grunnleggende samfunnsinteresser Demokratihensyn Kontrollhensyn Hensynet til konkurranse Tillits- og legitimitetshensyn Kunnskapsspredning