Knut Yrvin Joomla-konferansen Drammen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Slik bruker du vår nettbutikk!
Advertisements

Kvalitet på digitale tjenester
Difi digitaliseringsfrokost Veikart for nasjonale felleskomponenter
Kreativ bruk av tankekart
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
FriKomPort - Teknisk Henrik Rouyer-Johnsen. Ansvarlig innovasjon Fri KompetansePortal - Agenda  Versjoner  Videreutvikling  Gjenbruk av kode  Tekniske.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Brukerdokumentasjonen for AutoPay må derfor leses i tillegg.
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Integrasjon mellom kart og skjema på Internett Lokale Kartdagar - Finnmark, 15/ Siv. Ing. Harald Huse, Norkart.
Nettskjema v3.0 Oppsummering for allmøte med USIT og Lokal IT torsdag 15.des 2011 Av Dagfinn Bergsager, USIT.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Nøkkelinfrastrukturer - Hva er galt med det vi har? Endre Grøtnes, Statskonsult.
Undersøkelsen 2009 Kommunikasjon. Innledning Kvantitativ undersøkelse av kommunikasjon Hensikt: ikke nødvendigvis å finne noe nytt, men å danne et bilde.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Sikker Digital Postutsendelse
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Digital postkasse til innbyggere
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Februar 2015.
En heuristisk evaluering avRelaxation Gjort av: ● Espen Solberg ● Geir Normann ● Leif Morten Kofoed ● Tommy Jansson.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
WEB og tilgjengelighet En kort intro. Tilgjengelighet/universell utforming Tilgjengelighet (fysisk) En side kan være tilgjengelig uten åvære UU, men UU.
Sikker digital posttjeneste Digital postkasse til innbyggere Kontakt- og reservasjonsregisteret Kunnskapsfrokost, 15 april 2015 Difi er i ferd med å.
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Desember 2014.
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Universell utforming.
Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.
Brukerveiledninger her:
Velkommen til seminar og førjulsfrokost!
Sikker Digital Post - SDP
Dette er forsiden som kommer frem når dere har logget dere på
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Samarbeidsgruppemøtet
Digital postkasse Offentlige tjenester på nett
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
25. desember 2018.
Enkel brukerveiledning
Digital postkasse til innbyggere
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Digihjelpen – Levanger kommune
Veiledning for Veksthus –og planteskoletelling 2018 Skjema RA-0618
Digital innsending av pass via nettbank
Utskrift av presentasjonen:

Knut Yrvin Joomla-konferansen 06.11.2013 Drammen Skjema på nett Knut Yrvin Joomla-konferansen 06.11.2013 Drammen

Agenda Universell utforming Selvbetjente på nett Fra papirskjema til nettskjema Historiske erfaringer med teknologioverganger Fra teknologisk bakevje til mobilitet først Samvirke mellom systemer Hvordan må vi gå fram?

Krav til universell utforming Mulig å oppfatte F.eks. tekstetiketter til bilder Mulig å betjene Gjøre all funksjonalitet tilgjengelig med tastatur (ikke gå ut fra at alle kan navigere med mus) Forstålig Hjelpe brukere å unngå feil og rette opp i feil Robust Sørge for best mulig samvirke (kompatibilitet) med aktuelle og fremtidige brukeragenter – f.eks.

Direktoratet for Forvaltning og IKT (Difi) om skjema på nett¹ En gjennomgang av 98 utvalgte innbyggertjenester på nett viste at 35 var digitale i 2010. Resten var tjenester hadde nedlastbart skjema f.eks. PDF. Folk kan da skrive ut skjema, fylle det utm og sende inn via Posten. Når de samme tjenestene ble sjekket på nytt i 2013 var det ingen endring. Har digitaliseringen av det offentlige stått stille i tre år? ² Kilde: 1) http://www.difi.no/filearchive/29.05.-kl.-14.00.-marit-mellingen.pdf 2) http://www.digi.no/917387/ingen-grunn-til-begeistring

Difi gjorde grundigere undersøkelse Totalt har det offentlige 597 skjema på nett men bare 177 digitale tjenester, bare 23 prosent. Undersøkelsen viste også at 22 prosent av de statlige virksomhetene utelukkende har skjema på nett (f.eks. PDF). uten tilbud om digitale tjenester når publikum skal ha noe gjort. Tallene viser at Norge sakker akterut med hensyn til digitalisering av offentlig sektor. Innen sommeren 2014 skal (som hovedregel) all kommunikasjon mellom offentlig sektor og innbyggere gå via digitale kanaler.

De brysomme teknologiske overgangene – musikk 'The holy graph' viser hvordan TONO-inntekter fra digitalsalghar gått forbi inntekter fra fysisk salg i 2010. Foto: Rune Mortensen. © TONO Kide: http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2012050713342928678416

Fra skranke til nettbank Foto: Schrøder / Sverresborg Trøndelag Folkemuseum http://www.digitaltmuseum.no/things/kasserer-vrnes-i-norges-bank/TFM-SVB/FTTF.SCH.V.010024?name=Bankskranke&search_context=1&count=14&pos=1

Fra tekstgrensesnitt til kryssplattform responsivt design «Berømte» IBM 3270 Terminal Xerox Star. (DigiBarn online Computer Museum) Internet Application A small AJAX-app running on Qt Webkit Sharp UP3500 Touch Cash Register Pic: http://www.sharp.eu IBM Web User Interface Guidelines for CICS Transaction Server v2.3 Source: http://publib.boulder.ibm.com/infocenter/cicsts/v2r3/index.jsp?topic=/com.ibm.cics.ts23.doc/dfhe4/dfhe4h4.htm

Responsivt design

Arbeidsflyt

Teoretisk arbeidsflyt for automatisk saksbehandling Startside Et valg Litt mer info Innsending + «kvittering» Navn: Søknad: Kryss: Navn: Søknad: Kryss: Navn: Søknad: Kryss: Navn: Søknad: Kryss:

Virkelig arbeidsflyt har «unntak» Startside Forskvjellige valg Enda flere valg Innsending + «kvittering» Navn: Søknad: Kryss: Navn: Søknad: Kryss: Navn: Søknad: Kryss: Navn: Søknad: Kryss: Navn: Søknad: Kryss:

Virkelig arbeidsflyt har feilhåndtering Startside Forskvjellige valg Enda flere valg Innsending + «kvittering» Navn: Søknad: Kryss: Navn: Søknad: Kryss: Navn: Søknad: Kryss: Navn: Søknad: Kryss: Navn: Søknad: Kryss: Navn: Søknad: Kryss: Navn: Søknad: Kryss:

Integrasjon med fagsystem?

Virkeligheten Prosjekt krever ofte 3-5 ganger mer innsats enn estimert grunnet alle unntak, som igjen krever mye mer testing Integrasjon med fagsystem er ofte større utfordring enn vi tror. Det er verdt den ekstra innsatsen da nedlastbare «papirskjema» krever mye mer administrativ innsats ennå lage skjema som en tjeneste på nett. Videre er det ytterligere krav til digitalisering. Innen sommeren 2014 skal (som hovedregel) all kommunikasjon mellom offentlig sektor og innbyggere gå via digitale kanaler.

Teknologisk front

Spørsmål?