“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Advertisements

Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og hovedspørsmål Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fra lovtekst til programkode -hva er det saken gjelder? Dag Wiese Schartum.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Systemavgrensing og aktøranalyse
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
5 Marius Stub.
Prosjektetablering Etablering av rettskildemessig grunnlag
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning den 22. oktober 2003
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Rettskildestudier (annen rettskildeforskning)
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Digital agenda for Norge Meld. St. 27 (2015–2016)
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Dag Wiese Schartum, AFIN
Elektronisk forvaltning og jus
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
Elektronisk forvaltning og jus
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Automatisering av rettslige beslutninger
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Organisering av systemutvikling, rettslig perspektiver
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Oversikt over rettslige aktiviteter og beslutnings-prosesser som inngår i systemutviklingsarbeider Dag Wiese Schartum.
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere? Dvs.: Lovgivning som er “oversatt” til programkode slik at et datamaskinsystem (ikke personer) utfører rettsanvendelsen i den enkelte sak I dagens forvaltning er automatisert rettsanvendelse mest vanlig i statlig “masseforvaltning”, men potensialet er langt større og det er en politisk målsetting å automatisere mer (jf. “Digital agenda for Norge”) “Lov på boks” -hva er mulig å automatisere? Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter for rettsinformatikk, UiO Viktig å ikke blande alle typer “automatiske avgjørelser” sammen. Googles avgjørelser er markert forskjellig fra automatiserte avgjørelser i offentlig forvaltning som skjer for å sette lovgivning ut i livet

Om automatisering i “Digital agenda for Norge”. (Meld. St «Som ledd i digitalisering av offentlige tjenester og arbeidsprosesser, kan det være aktuelt med hel eller delvis automatisering av rettslige vurderinger. Automatisering av rettslige vurderinger forutsetter at rettsregler blir uttrykt i programkoder. Dette krever bestemmelser som egner seg for slik regelanvendelse.» (avsnitt 8.3.2)

Hva automatisering av rettsanvendelse er Lovgivning som er “oversatt” til programkode slik at et datamaskinsystem (ikke personer) utfører rettsanvendelsen i den enkelte sak Betyr at forvaltningsorganet avgjøre rettsspørsmål på forhånd Datamaskinen må ha instrukser om hvordan hver sak skal bli behandlet Jo høyere automatiseringsgrad, jo mer blir avgjort på forhånd Betyr at forvaltningsorganet har avgjort rettsspørsmålene før de har sett en eneste reell enkeltsak! Fra “saksdrevet” til “systemdrevet” fortolkning av loven

Hvordan automatisering av rettsanvendelsen skjer Det er mennesker som automatiserer! Forhåndsavgjørelsene treffes av en gruppe personer knyttet til systemutviklingsprosjektet, og avgjørelsene får virkning for alle fremtidige saker Det er med andre ord ikke datamaskinene som står for rettsanvendelsen, men en liten gruppe mennesker Konsulentbruk kan gjøre at det blir en utfordring å sikre at det reelt sett er personer i forvaltningsorganet som treffer alle de detaljerte avgjørelsene som er nedfelt i programmene

Hva kan automatiseres? Prøving av om lovens vilkår er oppfylt (“HVIS – SÅ”) Innhenting av maskinlesbare opplysninger Beregninger, f.eks. av alder og beløp (kontantstøttens størrelse) HVIS barnets alder er < 1 år og > 3 år OG barnet er bosatt i riket OG barnet ikke gjør bruk av barnehageplass ELLER det er skriftlig avtalt redusert oppholdstid OG avtalt oppholdstid er > 20 timer per uke OG barnehagen mottar offentlig driftstilskudd SÅ rett til kontantstøtte

Hva kan ikke automatiseres? Skjønn kan prinsipielt ikke automatiseres Innhenting av relevante opplysninger kan bare innhentes hvis de er definerte og gjort maskinlesbare Mulig å lage “jukseskjønn” ved å erstatte skjønnet med (stor) vilkårsstruktur § 9-1.Vilkår for kontrolltiltak i virksomheten (1) Arbeidsgiver kan bare iverksette kontrolltiltak overfor arbeidstaker når tiltaket har saklig grunn i virksomhetens forhold og det ikke innebærer en uforholdsmessig belastning for arbeidstakeren

Noen typiske konsekvenser av automatisert rettsanvendelse Individuell behandling av den enkelte part faller bort (med mindre forvaltningsorganet etablerer manuelle rutiner i visse typer saker/situasjoner) Saksbehandlere får lite/ingen ting å saksbehandle, og kun et lite antall mennesker i det ansvarlige organet har kjennskap til hva maskinen er programmert til Uten dokumentasjon av rettslig innhold får vi “svart boks” og “hemmelig rettsanvendelse” Konsekvenser for legalitetskontroll Konsekvenser for rettssikkerhet

Avslutning Automatisert rettsanvendelse kan være nødendig og forsvarlig innen flere forvaltningsområder Krever imidlertid nærmere refleksjon, regulering og tilrettelegging Problemet er snarere rettferdighet enn rettssikkerhet Skal forvaltningsordninger automatiseres, bør den aktuelle lovgivningen også legge til rette for det, slik at automatiseringen i størst mulig grad er basert på politiske vurderinger (jf. sitatet ovenfor fra Digital agenda for Norge)