Personvern, plikt og rett

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Maritim Aa-registrering – presentasjon og praksis
Personvern Rune V. Bråthen.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
E-post l Raskt l Oversiktlig? l Uformelt l Kan nå mange l Raskt l Uformelt l Upersonlig l Informasjons- oversvømmelse l Søppelmail l Overvåking.
Oppgave 2. Oppgave 2 a) De sentrale paragrafene her er §§ 2 og 31 i personopplysningsloven (herretter forkortet til p.o. loven) og § 7-16 i forskriften.
Nasjonale kvalitetsregistre
Personopplysningsloven
Personopplysningsloven
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Inneholder din applikasjon personopplysninger?
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Loggeprosjektet ved UiB FASIT 15/ Ove Gulliksen, IT-avdelingen
1 Litt om SYSVAK Synne Sandbu, overlege Avd. for vaksinasjon og immunitet Divisjon for smittevern Nasjonalt folkehelseinstitutt.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Retting og sletting mv av personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 15./20. februar 2008 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Grunnleggende begreper i person-opplysningsloven og lovens virkeområde
Nytt personvernregelverk fra EU
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Viktige datoer i så henseende
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
INTERNASJONALE RENN REISER UTENLANDS
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Dag Wiese Schartum, AFIN
Registrerte personers rettigheter
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Hvordan kan personvern styres?
Styring av IKT - eksempelet personvern
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret
Innsamling av persondata og sensitive data på Universitetet i Oslo
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
GDPR Personvernforordningen
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Personvern Personvernteorier, definisjoner og hovedregler
Personvernrutiner i Attac for regionalledd
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
GDPR – fra teori til virkelighet
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Personvern, plikt og rett Innsynsrett, meldeplikt og konsesjonsplikten

Innsynsretten er enkeltpersoners rett til å få vite hva som er registrert om dem i personregister. I praksis betyr det at alle har krav på å få en utskrift av de opplysningene som er registrert om dem, når de ber om det. Denne retten gjelder overfor alle typer virksomheter, organisasjoner og offentlige institusjoner. Innsynsretten Et viktig prinsipp i personopplysningsloven kalles innsynsretten. Innsynsretten betyr at alle har rett til å få vite hvilke personopplysninger som er registrert om dem, hvorfor opplysningene er registrert, og hva de brukes til.

  Hvis det viser seg at registeret inneholder personopplysninger som er uriktige ufullstendige foreldede ulovlige å registrere (for eksempel sensitive opplysninger) må den som eier registeret, rette eller slette det som er feil. For rene adresseregister som brukes til for eksempel reklameutsendinger, kan du kreve å få navnet ditt slettet fra registeret. Firmaet som eier registeret, må da gjøre det så snart som mulig. Innsynsretten Når den som eier registeret, får en henvendelse om innsyn, må han levere opplysningene senest innen 30 dager. Registereieren har heller ikke lov til å ta betalt av den som ber om innsyn. 

Det finnes imidlertid enkelte unntak fra innsynsretten Det finnes imidlertid enkelte unntak fra innsynsretten. Den gjelder ikke for register som bare brukes til statistikk, forskning eller generelle planleggingsformål. Et godt eksempel er Statistisk sentralbyrås register. Det er også unntak for opplysninger som det kan ha alvorlige konsekvenser for en persons helse, eller for personer som står en nær, å få tilgang til. I praksis vil dette vanligvis gjelde opplysninger som kan føre til at en helsesituasjon forverres, eller at det kan være fare for selvmord. Et annet eksempel er politiets register, der det kan finnes informasjon om hvem som har gitt politiet informasjon om en forbrytelse. Til slutt er det gjort unntak for register som inneholder informasjon som gjelder rikets sikkerhet. Overvåkingspolitiets register og militære register er eksempler på slike. Innsynsretten Det finnes unntak

Når en virksomhet ønsker å registrere og bruke personopplysninger som ikke er sensitive, må de si fra til Datatilsynet senest 30 dager i forveien. Meldingen er bare en informasjon til Datatilsynet. Så lenge man overholder personregisterloven, kreves det ikke noen egen tillatelse for å opprette et personregister, men Datatilsynet skal vite om det. På Datatilsynets nettsider ligger det et eget skjema som skal brukes. Meldeplikt Registrering av personopplysninger som ikke er sensitive, må meldes til Datatilsynet. Men det finnes mange unntak.

Meldeplikt Legg spesielt merke til at skjemaet inneholder en egen del med kontaktopplysninger for den personen som er behandlingsansvarlig. Behandlingsansvarlig er den personen som skal ha ansvaret for at personopplysningsloven overholdes.

Et viktig unntak for IKT-servicemedarbeidere er aktivitetslogger i datasystemer og nettverk. For å kunne administrere og sørge for sikkerhet i et nettverk, er det ofte behov for å logge informasjon om bruk og trafikk som kan spores tilbake til enkeltpersoner. Men den informasjonen som samles inn, skal bare brukes til administrasjon og sikkerhetstiltak. Meldeplikt Selv om hovedregelen er at alle personregister skal meldes inn til Datatilsynet, finnes det en del unntak for vanlige registre. Kunde- og leverandørregister, abonnementsregister, medlemsregister i foreninger og lignende er ikke meldepliktige.

Konsesjonsplikten