0-9 med Dewey.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Rettighetsdokumentasjon med fokus på eldre arkiv
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Oppstilling i bibliotek Norske erfaringer
Gjenfinningssystemer og verktøy II
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Pansoft, WebDewey 2.0 og MARCXML
1 Arbeidsgruppens forslag til klassifikasjon av læringsobjekter Berit Rolandsen, 2003.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Emneord og indeksering i arkivsektoren
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Gjenfinningssystemer og verktøy II
1 Preferanse- og siteringsorden i DDC og DDK Kunnskapsorganisasjonsdagene 2002 Jon Anjer,
Deweys desimalklassifikasjon og Norge
Registeret til DDK5 En bok uten register er som et rom uten lys
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Kulturhistorisk perspektiv
Klargjøring fra forrige gang
Ingrid Berntsen, RMH, UBTØ
INF150 Programmering mandag 11.9
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
Sammensatt struktur Visning av intern struktur i et samarbeid mellom objekter Fokuserer på ett av en klasses flere mulige ansvar.
«Nån jävla ordning ska det va’» Små folkebibliotek om Dewey Unni Knutsen, 21. mars 2012.
Ingebjørg Rype NKKI/Nasjonalbiblioteket
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
9 Skanning.
Norsk - lytte, tale, lese, skrive - eventyr og fortellinger om dyr
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Forklaringstyper i historievitenskapen
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Meta- og grunnopplysninger Dag Wiese Schartum. Utgangspunkter “Infrastruktur” betegner et nett av ressurser for felles bruk i et samfunn Når ressursene.
Raviner på Mallorca Begreper fra inkluderernote kan senere få tildelt eget nummer Ikke tillatt å dele videre med hjelpetabell 1 når emnet står i inkluderernote.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
0-9 med Dewey Unni Knutsen 4. oktober 2013
Prosjekt ny norsk Deweyutgave (DDK5) prosjektleder og redaktør Isabella Kubosch.
Legaldefinisjoner, grunnopplysninger mv
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Matematikk LUB Elise Klaveness
Fra DDK5 til DDK23 Ingebjørg Rype Nasjonalbiblioteket.
Klassifikasjonspraksis og klassifikasjonspolitikk Ingebjørg Rype Nasjonalbiblioteket.
0-9 med Dewey. Oversikt Deweys desimalklassifikasjon – grunnleggende struktur Hvordan klassifisere etter DDK Funksjoner og prinsipper i hovedtabellene.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Introduksjon til Norsk WebDewey
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Norsk WebDewey: Sluttbrukerløsninger. Disposisjon WebDewey Search Tilgjengelige datasett.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Norsk WebDewey: Sluttbrukerløsninger
CcMapper-opplæring Mapping mot norsk WebDewey.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Pansoft, WebDewey 2.0 og MARCXML
Dewey: Gjenfødt digitalt
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fra det ene til det andre -
BIBBI-emner i Norsk webDewey
3. Organisasjonsstruktur
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

0-9 med Dewey

Oversikt Deweys desimalklassifikasjon – grunnleggende struktur Hvordan klassifisere etter DDK Funksjoner og prinsipper i hovedtabellene og hjelpetabellene

Først: hensikten med klassifikasjon Et klassifikasjonsskjema gir oss mulighet for å ordne dokumenter i tråd med den kunnskap vi besitter Et klassifikasjonsskjema gir oss mulighet til å gjenfinne dokumenter (i databaser e.l., på hylla) Eksempel på styrke ved klassifikasjon vs emneord (eget bilde?) Språkuavhengighet Hierarkisk søk

DDK - Grunnleggende struktur Til grunn for klassifikasjonssystem ligger basis som angir det tallsystem, bokstavsystem og/eller sett med symboler Basis for Deweys desimalklassifikasjonssystem er arabiske tall (0-9). Dette kalles ofte titallssystemet eller Det desimale tallsystemet Si det enklere? Basis 0-9

DDK- grunnleggende struktur Hvordan basis brukes og sammenkobles kalles notasjon Rent numeriske klassesymboler – som i DDK - kalles klassenumre

Deweys desimalklassifikasjonssystem Er et universelt system (rommer all menneskelig viten) Er et faglig skjema (landbrukslitteratur i 630, medisin i 610) Konsekvens: emner spres med fagene

Ti-tallssystemet i praksis 10 hovedklasser 10 underavdelinger 10 seksjoner

Hierarki Bortsett fra hovedklassene er underinndelingene del av en overordnet inndeling i klassen(e) over. 300 Samfunnsvitenskap 320 Statsvitenskap 324 Politiske prosesser 324.2 Politiske partier Hierarki i struktur, hierarki i notasjon (lengden på klassenummeret)

Hierarkisk gjennomslagskraft Dette prinsippet betyr at det kan finnes anvisninger lenger opp i hierarkiet som har betydning for det nummeret vi har kommet fram til Klasse 600: Her-noter har hierarkisk gjennomslagskraft (gjelder for alle underavdelinger i klasse 600) Følg derfor alltid hierarkiet – hele veien!

Kjente problemer med begrenset basis (0-9) Falsk overordning (kunstig plassering av fag) Eks: (630,640,650)

Kjente problemer med begrenset basis (0-9) Et emne er en logisk del av et hierarki, men klassifiseres likevel et annet sted

Kjente problemer med begrenset basis (0-9) Emner som ikke naturlig hører sammen deler samme overordnede hierarki Samme nummer dekker både et overordnet emne og et underordnet emne

Kjente problemer med begrenset basis (0-9) Emner dekker et intervall (nummerspenn): Det er viktig å sjekke noter ved nummerspenn, disse kan ha hierarkisk gjennomslagskraft

Komponentene i Deweys desimalklassifikasjonssystem Hovedtabeller (000-999) Hjelpetabeller (legges til ved behov/når instruks gis): Manual Register + andre vokabular (webDewey)

Hvordan klassifisere etter DDK Bestem emne for dokumentet (handler om hva?) Hvilket faglige aspekt ved emnet diskuteres? (hvordan dyrke kaffe, tilberede kaffe …) Klassifiser etter hva hensikten med verket er snarere enn hvilken fagbakgrunn forfatter har Dersom registeret viser deg til et sted i tabellen, følg hierarkiet og let opp noter før du bestemmer deg. Bruk aldri registeret alene

Om dokumentet handler om to emner Et emnes innflytelse på et annet klassifiseres med det som blir influert (KrFs innflytelse på alkohollovgivning, med jus-aspektet) Hvis et dokument handler om to, separate emner og ett av dem er særlig vektlagt, klassifiseres det med det dominerende emnet

Om dokumentet handler om to emner Hvis et emne handler om to, separate emner og ingen av emnene dominerer, klassifiser med det nummeret som kommer først i tabellen (metaetikk (170.42) og normativ etikk (170.44) i 170.42) NB! Finnes unntak:

Om dokumentet handler om tre eller flere emner Gå til nærmeste overordnede emne (Sverige (948.5), Norge (948.1) og Danmark (948.9) til 948 med klassebetegnelse Skandinavia og Finland) Siste utvei: Velg et nummer med sifre 1-9 framfor et nummer med 0 (som ikke er meningsbærende) Eksempel fra Marit Kristine på ‘siste utvei’

Hvis et emne har mange aspekter … .. kan det være vanskelig å velge aspekt (fasett). Noen steder får vi hjelp i tabellen

I verste fall, bruk følgende rangering Ting (i vid forstand) Deler av ting Materiale Egenskaper Prosesser Operasjoner Instrumenter/hjelpemidler

Oversiktsverk og tverrfaglige verk Oversiktsverk dekker mange emner innen ett og samme fag Under 740 Grafiske kunstarter: Tverrfaglige verk: dokumentet behandler et emne ut fra flere faglige perspektiv Under 590 Dyr:

Nummerbygging – ulike typer Nummerbygging består i å legge til numre fra andre steder i hovedtabellen eller fra hjelpetabellene Utgangspunktet er basisnummer (kan bestå av ulike antall sifre) Under 016 Bibliografier og kataloger over verker om bestemte fag eller emner:

Nummerbygging – ulike typer Under 616.97/ *Sykdommer i immunsystemet Under 896/ Afrikanske språks litteraturer Under 569/.7Carnivora (rovpattedyr)

Nummerbygging - fasetter I noen deler av tabellen brukes 0 eller 1 for å bygge v.h.a. fasetter Under 592-599 Bestemte taksonomiske dyregrupper

Nummerbygging – Hjelpetabell 1 Hjelpetabell 1 uttrykker bl.a. ytre form (for eksempel tidsskrift) eller indre form (for eksempel historisk framstilling) Kan i prinsippet føyes til alle numre i hovedtabellen

Nummerbygging – Hjelpetabell 1 Kan ikke legges til emner nevnt i "inkluderer-note" (fordi slike emner antageligvis vil få et mer detaljert nummer senere) Under 069/.15 Omvisninger Forelesninger for eldre i museer = 069.15, ikke 069.150846

Nummerbygging – Hjelpetabell 1 Kan bare legge til numre fra hjelpetabell 1 hvis emnet utgjør mesteparten av klassebetegnelsen Det er mye hjelp å få i tabellene: Under 631.8 Gjødsel, jordforbedringsstoffer, vekstregulatorer Vekstregulatorer alene kan ikke deles videre

Hjelpetabell 1 i selve tabellen Betyr noe avvik i forhold til H-1: Hensikten med dette bildet: Vise at i dette tilfellet, står -04 for Teknisk tegning (…), mens det normalt står for Spesielle emner, mens -08 står for Persongrupper. Resten er identisk med H1.

Antall nuller ved bruk av H-1 kan variere 610.1 Medisin – Filosofi 620.001 Teknikk – Filosofi Antall nuller framkommer gjennom noter eller selve hovedtabellen.

Nummerbygging – Hjelpetabell 1 Kan bare brukes en gang, derfor preferansetabell for å velge hvilken karakteristikk som kan legges til (kan nevne at det kan være unntak, men da står det i notefeltet)

Nummerbygging – Øvrige hjelpetabeller Kan gjøres via hjelpetabell 1 Kan gjøres dersom man får spesiell instruks:

Nummerbygging – Spesielle hjelpetabeller Spesielle hjelpetabeller finnes i hovedtabellene: