Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm
Fem institutter; to sentre Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi Institutt for statsvitenskap Psykologisk institutt Sosialantropologisk institutt Økonomisk institutt Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi Institutt for statsvitenskap Psykologisk institutt Sosialantropologisk institutt Økonomisk institutt TIK – Senter for teknologi, innovasjon og kultur ARENA – Senter for europaforskning TIK – Senter for teknologi, innovasjon og kultur ARENA – Senter for europaforskning Institutter Forskningssentre
Psykologi Sosial- antropologi Økonomi Sosiologi og samfunnsgeografi Statsvitenskap Institutter Dekan Fakultetsstyret 11 medlemmer Fakultets- administrasjon Sentre ARENA : 13 Vit. stab : 13 TIK Vit. stab : 22 Ph.d : 26 Stud: 249 Vit. stab : 22 Ph.d : 26 Stud: 249 Vit. stab: 80 Ph.d.: 116 Stud: 1270 Vit. stab: 80 Ph.d.: 116 Stud: 1270 Vit. stab : 34 Ph.d : 43 Stud: 534 Vit. stab : 34 Ph.d : 43 Stud: 534 Vit. stab : 42 Ph.d : 74 Stud: 854 Vit. stab : 42 Ph.d : 74 Stud: 854 Vit. stab : 34 Ph.d : 55 Stud: 1034 Vit. stab : 34 Ph.d : 55 Stud: 1034 Vit. stab : 13 Ph.d : 21 Stud: 62 Vit. stab : 13 Ph.d : 21 Stud: 62
Antall studenter og avlagte grader 2014/15 Registrerte studenter 4830 (bachelor, master og profesjon) 337 registrert på ph.d.-programmet Antall grader utskrevet 878 bachelor, master og profesjon 67 ph.d. Fra Eilert Sundts hus Per Kleiva, “Morgonsol”-1972.
10 bachelorprogram og 3 årsenheter: Seks disiplinære programmer: Psykologi; Samfunnsgeografi; Økonomi; Sosialantropologi; Sosiologi; Statsvitenskap Fire tverrfaglige programmer: Internasjonale studier; Kultur og kommunikasjon; Offentlig administrasjon; Utviklingsstudier 3 årsenheter: Psykologi, sosiologi og statsvitenskap Fra Harriet Holters hus: Frans Widerberg 1970 ceramic-relief
11 masterprogram Psykologi Samfunnsgeografi Økonomi (2 år) Økonomi (5 år) Sosialantropologi Sosiologi Statsvitenskap Freds- og konfliktstudier (PECOS) ESST – Samfunn, vitenskap og teknologi i Europa Teknologi, innovasjon og kunnskap Organisasjon, ledelse og arbeid Ett profesjonsstudium Psykologi Aase Texmon Rygh: “Brudt form”, bronze, 1981
Gjennomførte «eksemplariske» tiltak for å skape et godt læringsmiljø Digital eksamen; SV-fakultetet pilot for UiOs felles system Inspera. Gjennomført skoleeksamen på 7 emner høsten Våren 2016 vil ca 20% av fakultetets skoleeksamener gjennomføres digitalt. SVEXFAC pilot med flervalgsprøve som eneste eksamensform. Første gang V2015, videreført høsten Våren 2016 satser fakultetet på 100% digital eksamen for SVEXFAC. Fakultetet har gitt ISV kr øremerket til undervisningstiltak på BA statsvitenskap. Formålet er å øke undervisningsintensiteten, gi bedre tilbakemeldinger og få inn mer praksis på bachelornivå.
Gjennomførte «eksemplariske» tiltak for å skape et godt læringsmiljø For det sosiale miljøet: Utvidet den psykologiske rådgivningen driftet av viderekommende psykologistudenter, til å gjelde alle studentene ved fakultetet. Åpning av nyoppusset SV-info, september Fakultetet tilbyr studenter, ansatte og gjester sikre, lyse, hyggelige og synlige lokaler. Finn din Framtid – fra lesesal til jobb. Fakultetet har i samarbeid med Karrieresenteret, SVSU, EconLink, Arbeidslivsgruppa på sosiologi, ALU Statsvitenskap og Antropologer i arbeid satt i gang en arrangementsrekke, der studenter kan møte fremtidige arbeidsgivere og bli inspirert og finne ut hvordan de kan bruke sin kompetanse som samfunnsviter, både under og etter utdannelsen.
Planlagte tiltak for å utvikle læringsmiljøet ved fakultetet Videreutvikle det faglege opplegget for semesterstart og styrke integreringen av studentene i fagmiljøet. Studentene skal få god oppfølging underveis i studiene. Lektorprogrammet: Førsteamanuensis ansatt for å styrke vårt engasjement i Lektorprogrammet. Undervisning i samfunnsfag på videregående skoler vil være en stadig viktigere kilde til studentrekruttering på våre programmer. Digitalt eksamenslokale i Silurveien, fra høst 2016, i regi av UiO. Lesesaler frigjøres.
Utfordringer for det fysiske og det psykiske arbeidsmiljøet, studiemiljøet og studentvelferd ved fakultetet Åpne bygg og tilgang til lesesaler/forelesningsrom Ett fakultet – 3-4 bygg Igangsatte tiltak med mye ressursbruk (mentorordning, møt din professor, samtale med studiekonsulenter) – studentene møter ikke. Hva gjør vi galt? Skjev kjønnsbalanse på enkelte studieprogram Forholdstallet vitenskapelig ansatt – student PSI: Profesjonsstudiet versus BA/MA-løpet: A- og B-lag?
Spørsmål?