Den nasjonale styredagen - ”Liv & Lære” ”Verdiskapende styrer – hva skal til ?” 16. Oktober 2003Else Bugge Fougner Marianne E. Johnsen Den nasjonale styredagen - Liv & Lære
Den nasjonale styredagen - Liv & Lære Executive Summary Kunsten å forenkle: Poesiens betydning i business Verdiskaping – hva er det ? Fullkommenhet og paradokser Liv og lære eller fra ord til handling – kunsten å gjøre det man snakker Corporate Governance, god folkeskikk og djevelens advokater
Den nasjonale styredagen - Liv & Lære Poesiens betyding i business FORLEDEN DAG Forleden dag Flyttet Galdhøpiggen på seg nesten to centimeter. Det var et tiltak den hadde gruet seg for en million år minst. Inger Hagerup
Den nasjonale styredagen - Liv & Lære Verdiskaping – hva er det ? Skape langsiktige verdier for aksjonærene Tradisjonelt: verdibevaring – sikring og kontroll Trend: utvikling av virksomheten – styrets rolle som ”strategisk spydspiss” Post Enron - adferd i fokus; nøkkelbegrep uavhengighet - ?? styresammensetning og eiere som pådrivere - forutsetning People Dimension – styret som kollegium og korrektiv vs. ”overmennesket” Valgkomiteens rolle – et godt instrument CG: Kontroll vs. verdiskaping
Den nasjonale styredagen - Liv & Lære Fullkommenhet og paradokser UavhengighetKompetanse og innsikt Mål: Sikre optimal verdiskaping ved å balansere hensyn og utøve klokskap i håndheving av alle ”bør-bud” i CG. Fokus:Common sense og det gode skjønn. e.g. Enron CG SkandaleFullkommenhet Integritet Åpenhet Etikk & Moral
Den nasjonale styredagen - Liv & Lære CG, god folkeskikk og djevelens advokater Observasjoner: Kontroll vs. verdiskaping – ”det beste kan bli det godes fiende” Performance ikke conformance Styrets rolle: fra tradisjonelt kontrollorgan til aktivt verdiskapende Styrets sammensetning – uavhengighet – kompetanse/integritet/åpenhet Trenger ikke flere regler, men selvbevissthet og mot til endring Bygge tillit – krever modenhet fra styre og ledelse Operasjonalisering av anbefalinger
Den nasjonale styredagen - Liv & Lære Down to earth…or sea…. Jack Welch: ”More often than not, business is smell, feel, and touch as much as or more than numbers. If we wait for the perfect answer, the world will pass us by.”