Presentasjon 3. kvartal 31. oktober 2001 Konsernsjef Fredd Causevic
Utfasing av gammel distributør, oppbygging av eget salg og distribusjon gir strategisk styrke. Første internasjonale rammeavtale.(Hilton EMEA). Første avtaler på innhold. (Scandic og Rainbow Hotels). Drift i Turku TV Operations uten ytterligere kapital- tilførsel. OTRUM ASA – Høydepunkter Q3
Guest Hotel Distributor Sales + marketing Installation + service Finance TV Interactive system Content TV-channel Internet CRM INTERACTIVE TV – VALUE CHAIN
OTRUM ASA - Resultat Q Driftsinntekter Driftsresultat Res før skatt Netto resultat
OTRUM ASA – Omsetning siste 6 kvartaler
OTRUM ASA – Resultat etter skatt siste 6 kvartaler
50 % nedgang i omsetning –34% nedgang i antall enheter levert 72 % nedgang i resultat før skatt 55 % nedgang i resultat etter skatt OTRUM ASA – Q301 sammenlignet med Q300
OTRUM ASA Resultat – Driftsinntekter Driftsresultat Res før skatt Netto resultat
Anleggsmidler Omløpsmidler Sum eiendeler Egenkapital Langsiktig gjeld2880 Kortsiktig gjeld Gjeld og EK OTRUM ASA – Balanse Q3
Q301Q Drifts margin-14 %32 %40 %54 %57 % Netto fortjenestemargin27 %30 %37 %43 % Fortjeneste pr aksje, EPS (NOK annualisert)) 0,120,412,403,102,03 Egenkapital pr aksje (NOK)31,1718,0619,545,554,46 Egenkapitalandel98%98%56%95%60%65% OTRUM ASA – Nøkkeltall Q3
Nedgang i omsetning: –Utfasing Quadriga Leveranser fra OTRUM ASA til egen distribusjon inkluderer nå bare SW OTRUM ASA’s salg dreies mot leveranser til egen distribusjon (internsalg) OTRUM ASA – Kommentarer Q3
Driftsinntekter Driftsresultat Res før skatt Netto resultat Turku TV Operations Ltd – Resultat Q3
Anleggsmidler Omløpsmidler Sum eiendeler Egenkapital Langsiktig gjeld Kortsiktig gjeld Gjeld og EK Turku TV Operations Ltd – Balanse Q3
Resultatbedring grunnet –Lavere lønnskost (ingen lønnskost i juli) –Gunstig utvikling på USD Restrukturereringsprogram gjennomført –30% reduksjon i funksjonærer vil gi effekt Q202 Vellykket introduksjon av digital set-top box Aktiviteter for å øke produksjonsvolum og redusere kostnader pågår. Turku TV Operations Ltd – Kommentarer Q3
Driftsinntekter Driftsresultat Netto resultat Proseq AS - Resultat Q3
Emisjon utsatt –Midlertidig finansiering fra OTRUM ASA –Forhandlinger med potensielle investorer pågår Veksttakt redusert for å kompensere for manglende emisjon Fokus på å komme i balanse så raskt som mulig Driften vil være i balanse i Q302 Proseq AS – Kommentarer Q3
Otrum ITV TTOProseq Elim.Konsern Driftsinnt Driftsresultat Res før skatt Netto resultat OTRUM Konsern - Resultat Q3
Driftsinntekter Driftsresultat Res før skatt Netto resultat OTRUM ITV - Resultat Q3 mot Q2
Driftsinntekter Driftsresultat Res før skatt Netto resultat OTRUM Konsern - Resultat Q3
Driftsinntekter Driftsresultat Res før skatt Netto resultat OTRUM Konsern - Resultat – 30.09
Anleggsmidler Omløpsmidler Sum eiendeler Egenkapital Langsiktig gjeld Kortsiktig gjeld Gjeld og EK OTRUM Konsern – Balanse Q3
Fokus på salg til internasjonale kjeder Avtale med HILTON EMEA inngått Forhandlinger pågår med flere regionale og internasjonale kjeder Salg til Quadriga fases ut Oppbygging av ferdigvarelager Salg i egen distribusjon som planlagt Overtatte Telenor selskaper break even i Q3 Avtaler vedr leveranser av satelitt kanaler Scandic rom Rainbow rom Royalty beregnet på omsetning ”11 september” demper investeringer i hotell industrien OTRUM Kjernevirksomhet – Kommentarer Q3
Rammeavtaler med internasjonale og regionale kjeder Salg og ordretaking gjennom aktiv markedsføring og målrettet kundevirksomhet. Vekst i kjernevirksomheten: Organisk, samarbeide og oppkjøp.(Aktiv i konsolidering av markedet for interaktiv TV for hotellmarkedet.) Etablering i det spanske markedet Turku TV Operations Ltd (Beslutning om ikke å øke eksponering opprettholdes) OTRUM – Fokus Q4
OTRUM companies: OTRUM Denmark OTRUM Finland OTRUM France OTRUM GmbH OTRUM Sweden OTRUM Norway OTRUM UK OTRUM companies OTRUM distribution Distribution – Europe, Middle East & Africa
OTRUM Vision OTRUM shall be the world’s leading partner to the hospitality industry in the field of in-room communications and content. Focus will be placed on how to improve our customers’ competitiveness in the areas of: service to their guests, income from their guests and operational efficiency. OTRUM’s success will be achieved by understanding the hospitality industry and by managing all elements in the value chain, leading to the hospitality industry preferring OTRUM as their full-service-partner.