Kommunereform. Færre kommuner i Tønsbergområdet? Ja, sannsynligvis Tønsberg – Nøtterøy - Tjøme? Nøtterøy - Tjøme? Tønsberg – Nøtterøy – Tjøme – Stokke?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Folkevalgtopplæring for utvalgene 24. mars 2009 UMB Christian H. Holm.
Advertisements

Den ideelle kommunesammenslåing
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Utredning kommunesammenslåing 2014
Fylkesmannens rolle i reformen
prosjektdirektør Oslo og Akershus
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Kommunereform Romsdal.
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
Kommunesammenslåing og bibliotek Utfordringer og mulighet for bibliotekene i nye, sammenslåtte kommuner v/ nestleder i Norsk bibliotekforening Lars Egeland.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunestruktur og oppgaveoverføring
Spydeberg kommune Vår start på kommunereformen KS Østfold Høstkonferanse 20. oktober 2014.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Kommunereformen – oppstart av arbeidet i Sarpsborg ( ) ? KOMMUNERFORMEN - OPPSTART AV ARBEIDET I SARPSBORG – 21. oktober 2014 Ordfører Sindre Martinsen-Evje.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
KOMMUNEREFORMEN Bibliotekledermøte - Askim rådhus – 15. januar 2015 Seniorrådgiver Tormod Lund og prosjektleder Torleif Gjellebæk fra fylkesmannen.
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Kommunereform Gran og Lunner Arbeidsgruppe demografi og økonomi
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
Kommunereformen er i gang Valgerd Svarstad Haugland
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Kommunebarometer i kommunereformen?
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Kommuneproposisjonen. Gode og likeverdige tjenester til innbyggerne Helhetlig og samordnet samfunnsutvikling Bærekraftige og økonomisk robuste kommuner.
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Halsa kommune – kjenn kor du trivest! Kommunereformen i stikkord: Initiert av Regjeringen med støtte i Stortingsflertallet "Oppdraget" er å se på som en.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Utredning kommunesammenslåing Vedtak i kommunestyret 1. Nøtterøy kommune vil imøtekomme henvendelsen fra Tjøme kommune om å utrede kommunesammenslåing.
Fylkesmannen i Telemark Kommunereform - kommuner for fremtiden Kari Nordheim-Larsen.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
Regionreform på Vestlandet Formelle rammer – intensjonsavtale, møte Rune Haugsdal.
PwC 11. august 2015 Hva ser dere som de 3 største fordelene i en ny kommune bestående av Alta, Kautokeino, Kvænangen og Loppa? Gruppearbeid – tegn fremtidsbilde.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Kommunal styring og privatisering.
Kommunereformen og Averøy kommune -Hva betyr kommunereform for meg her i Averøy kommune? -Skal Averøy kommune slå seg sammen med annen kommune? -Hvem skal.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Fylkestinget, Hammerfest, juni-17 Øystein Ruud, fylkesrådmann
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Utgreiing av kommunestruktur
Å bygge en ny kommune! v/ Henning Sunde, prosjektleder Asplan Analyse
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Gode alene – enda bedre sammen?
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Orientering/Status kommunesammenslåing, 237 dager igjen
Utskrift av presentasjonen:

Kommunereform

Færre kommuner i Tønsbergområdet? Ja, sannsynligvis Tønsberg – Nøtterøy - Tjøme? Nøtterøy - Tjøme? Tønsberg – Nøtterøy – Tjøme – Stokke? Tønsberg – Stokke Re? Horten?

Kommuneproposisjonen

kommuneproposisjonen

Kommuneproposisjonen 50 år siden forrige reform. Kommunene har fått flere nye store oppgaver. Dagens grenser hindrer gode løsninger Større ansvar, flere oppgaver. Kapasitet og kompetanse under press, særlig i de små Byer og lokalsamfunn delt i flere kommuner Lokaldemokrati under press: - interkommunalt samarbeid - sterk statlig detaljstyring

Kommuneproposisjonen lokale saker, som har oppstått på grunn av uhensiktsmessige og utdaterte grenser. Det betyr at endringer i kommunestruktur ikke nødvendigvis må følge dagens kommunegrenser. Gjelder tettbygde bynære områder.

Kommuneproposisjonen Vaboutvalget – vurdering ut fra dagens oppgaver. Nye oppgaver legges frem i desember 2014.

Fremdrift Regjeringen legger fram en melding til Stortinget våren 2015 med forslag til nye oppgaver til robuste kommuner. Det fremmes en samlet proposisjon til Stortinget om ny kommunestruktur og nye oppgaver til kommunene våren 2017.

Fremdrift

1.Kommuner som vedtar sammenslåing ilø av høsten 2015: kongelig res. i Ekstraordinært kommunevalg med stortingsvalget h-17. Ny kommune Vilkår: i tråd med reformens mål! 2.Samlet proposisjon om kommunestruktur og om ev nye oppgaver til Stortinget våren -17 Valg til de nye kommunene h-19. Sammen- slåingene iverksettes senest fra 1. januar 2020

Økonomi Antall kommuner og innbyggere i sammenslåingen innbyggere innbygger e innbygger e Over innbyggere 2 kommuner20 mill.25 mill.30 mill.35 mill. 3 kommuner30 mill.35 mill.40 mill.45 mill. 4 kommuner40 mill.45 mill.50 mill.55 mill. 5 eller flere komm.50 mill.55 mill.60 mill.65 mill.

Økonomi Antall innbyggere i sammenslåingenReformstøtte innbyggere innbyggere5 mill innbyggere20 mill innbyggere25 mill. Over innbyggere30 mill.

Organisering Utredningsgruppe Dialogmøte med tillitsvalgte To hovedtillitsvalgte fra hver kommune + hovedvernombud Ledergruppene utreder tjenesteområdene

Utredningstema 1.Demokrati 2.Økonomi 3.Juridiske forhold 4.Personal 5.Informasjon og innbyggerdialog 6.Utviklingstrekk 7.Kirken 8.Nav

Lokaldemokrati og kommunestørrelse Hva betyr kommunestørrelse for statlig styring og kommunal frihet? Status og utvikling statlig styring (oppgaver ovenfra og nedenfra, endring i statlig styring) Statlig overprøving. Innsigelser, klagebehandling, tilsyn. - Likverdighet

Lokaldemokrati Viktigere enn kommunestørrelse er god lokaldemokratisk styring avhengig av åpenhet, debatt, pålitelighet, borgernærhet, effektivitet og folkevalgtes ”håndtering” av rollen. Folkeavstemming : knyttet til materielle interesser? Styrking eller svekking av lokaldemokratiet har hatt liten betydning

Lokaldemokrati og kommunestørrelse Sammenslåing eller samarbeid? Kommunesammenslåing – hva mener velgerne og lokalpolitikere? Interkommunalt samarbeid – hva mener innbyggerne, hva er konsekvenser og nytte av interkommunalt samarbeid? Demokratiet?

Økonomi Frie inntekter Andre tilskudd Balanse Gjeld – intern utredning Finansformue (fond) – intern utredning Realkapital (eiendommer) – ekstern utredning

Økonomi Inndelingstilskudd 15+5 år. Ny kommune TN + 2,2 mill.kr Ny kommune TNT + 3,3 mill.kr Obs: varslet endring av inntektssystemet! + ” engangspenger”

Økonomi Tønsberg har akkumulert underskudd og mindre fondsmidler enn TN Nøtterøy har ny bygningsmasse – høye bokførte bygningsverdier Tønsberg har verdier i salgbare tomter. Tjøme har store investeringer i infrastruktur Tønsberg har lav gjeld Premieavvik – differansen mellom bokførte og betalte pensjonskostnader er svært ulik i de tre kommunene.

Økonomi Beholder inndelingstilskudd: 12 mill.kr i 15 år. T-N: engangsstøtte: 25 mill.kr reformstøtte : 20 mill.kr TNT: engangsstøtte: 40 mill.kr reformstøtte: 30 mill.kr Alle kommunene får til medvirkning fra innbyggere

Juridiske forhold Lov om fastsetjing og endring av kommune- og fylkesgrenser (inndelingslova) av nr. 70.

Personalressurser Utfordringer for alle kommunene: Spisskompetanse Beholde og rekruttere Aldersstruktur Konkurrerer om ingeniører, sykepleiere m.m. TN: ca 3000 ansatte TNT: ca 5500 ansatte

Personalressurser TNT: 1000 flere medarbeidere i avslutter årlig sitt arbeidsforhold Rekruttere ca 740 årlig TN: 200 – 250 flere ansatte 200 avslutter årlig sitt arbeidsforhold Årlig rekruttering på ca 250 ansatte

Personalressurser En ny kommune vil uansett gi: Større, mindre sårbare fagmiljø Flere rekrutteringstiltak Organisering av fulle stillinger Ingen forskjell på kompetansenivå i små og store kommuner. Sårbarhet og spisskompetanse

IKT Mye samarbeid allerede, diverse kartlegging er gjennomført. Samme dataplattform. Et område som kan egne seg for felles drift uansett kommunestruktur.

Helse, omsorg og velferd Fordeler og ulemper er relativt likt for TN og TNT. Mest ressurser hos brukere. Allerede utbredt samarbeid fordeler i ytterligere samordning. Ulik demografisk utvikling. Større kommune gir mer valgfrihet, fleksibilitet

Teknisk sektor Samme oppgaver i alle kommunene. NT : liten endring i forhold til dagens situasjon TNT: Rekruttering, fagmiljø egenutvikling, samordnet arealbruk, felles næringsutvikling, myndighetsutøvelse og saksbehandling Felles næringskontor Redusere administrasjon, ledelsesnivå

Oppvekst og kultur Godt samarbeid i dag. TN og TNT: barnehager, fleksibilitet og kompetanse. Kvalitet og kompetanse - både barnehage og skole vil bli bedre ved begge alternativ. Ulike utfordringer i demografi

Oppvekst og kultur Hjelpetjenester TNT: best for psykisk helse og rus for barn og unge, samt for barnevernstiltak. Allerede bredt samarbeid innenfor kultur Behov for bedre samordning og kapasitetsutnyttelse. Redusere administrasjon, tjenester i fokus!

Utviklingstrekk Demografi Oppgavefordeling Næringsutvikling Regionale utviklingstrekk

Vekst i antall innbyggere

Demografi

TNT: ca innbyggere TN: ca innbyggere. Tønsberg og Tjøme må øke barnehage- og skolekapasitet Tjøme vil få markant økning antall over 67 år.

Næring Verdiskapning. Ernst & Young. Indirekte og direkte verdiskapning Tønsberg: 4 mrd kroner Nøtterøy: 1,4 mrd kroner Tjøme: 50 mill.kr

Næring Maritim/offshore/elektonikk/ Engroshandel/ næringsmiddel/IT /software. Reiseliv har lavest verdiskapning pr ansatt. Tønsberg har størst netto innreise arbeidssted på 32%

Informasjon Utarbeidet informasjonsstrategi. Møtereferat og utredninger på nett. Samarbeid med tillitsvalgte Informasjonsmøter

Videre prosess

Kommunestyrevedtak juni 2014: 1. Videre utredning TNT. 2. Det nedsettes en politisk styringsgruppe bestående av gruppelederne i Tjøme, Tønsberg og Nøtterøy kommuner. 3. Det opprettes en arbeidsgruppe bestående av ordførerne, opposisjonslederne og rådmenn i de tre kommunene. 4. Styringsgruppen legger frem prosjektbeskrivelse for kommunestyret i oktober Rådmennene fortsetter å utrede administrasjonens organisering og oppgaver. 6. Dersom andre kommuner ønsker å delta i videre utredning imøtekommes dette.

Videre prosess Politisk hovedstruktur (delegasjoner)h-2014 / v-2015 Administrativ hovedstruktur Delprosjekter innenfor tjenesteområder. Prinsipper for sammenslåing: Personalpolitikk Informasjon - åpenhet Medvirkning ( innbyggere og ansatte) Likverdighet Vedtas i kommunestyrene, des 2014

Videre prosess Partiene kan ta stilling til evt sammenslåing i sitt valgprogram. Kommunevalg 2015 – Folkeavstemming? Basert på utredninger, sak i kommunestyrene om ja, eller nei til kommunesammenslutning, evt med hvem. Vinteren 2015/2016 Hvis ja.

Videre prosess Kommunene søker om sammenslåing via fylkesmannen. Endelig beslutning med kgl. res. Våren Navn på ny kommune - Antall kommunestyrerepresentanter - Oppnevning av felles nemnd- fullmakter

Videre prosess Sommeren 2016 Kommunestyrene oppnevner felles nemnd med fullmakter som kan gjøre nødvendige vedtak på vegne av ”den nye kommunen. Fullmakter for nemnda vedtas i kommunestyrene Rådmann og revisor – ansettes.

Videre prosess Valg av felles kommunestyre ved stortingsvalg 2017? Administrativ organisering ”besluttes” av rådmannen, rådmannen ansetter selv sin ledergruppe. Iverksetting administrativt fra 1/1 – 18 Videre arbeid med interne prosjekter og tilpasning

Aktuelt 1 juli – møte i arbeidsgruppa. 19 august møte i styringsgruppa 11 september – informasjonsmøte med innledere, for politikere. 16 september – informasjonsmøte for innbyggere.