”Hva ble resultatet på IT-området av fusjonen mellom universitetet og høyskolen i Tromsø?” NTNUs IT-konferanse Hell, 20.-21. september 2010 Magnar Antonsen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGISide 1 USIT 22. juni 2014 Overvåkning og rapportering To prosjekter ved USIT Ståle Askerød Johansen
Hva er Fretex ?.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Om prosjektet – demonstrasjon Leif Longva, UB, prosjektleder 21. september 2006.
«Forbedringsprosess(en)»
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar Lasse Lønnum Universitetsdirektør.
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
CI i Helse Nord Retningslinjer Barn (< 18 år) henvises til RH Barn (< 18 år) henvises til RH Voksne skal henvises til St. Olav Voksne skal henvises.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
Organisering av IKT området
HiO HiAk Prosessen. Litt historikk September 2008: Styrene ved begge institusjoner vedtar å ”utrede og klargjøre ulike sider ved at HiO og HiAk går sammen.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
UiB og Matematisk institutt Alver Hotell november 2005.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Universitetet i Tromsø
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Erfaringsutveksling – hvordan kan man ivareta medlemmene under omstilling? Fusjon mellom UiT og HiTø Hovedtillitsvalgt Siri Johnsen Akademikerne.
Allmøte USIT 19. juni Nr 96! Abel på kartet!
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Digital eksamen på UiA Status.
Samlet arealløsning for Det juridiske fakultet Orientering til LAMU 17. april 2015.
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.
«Arbeidsmiljø på dagsorden» ved enhetene i LOSAM ONF - opplevelse av situasjonen før sommeren Forslag til diskusjon - risikovurdering: 1) Hvordan oppleves.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Strategi & bemanningsplaner
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
LOSAM-RO Budsjett 2017.
Administrativ organisering
12. mai 2016 Allmøte USIT.
IT-ledernettverket 28. september 2016
Generelt Organisasjonsprosjektet går etter planen Grunnlag nå:
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Reiseregninger Økonomiforum, Helsefak 10. mars
Endringsprosesser ved UiT
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Adm Etablering av nye fellestjenester
Retningslinjer for tjenester til eksterne
Nye retningslinjer internfakturering
Felles kvalitetssystem for universitetsmuseenes samlingsforvaltning
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
USITs Målbilde og prioriteringer
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 6. april 2017
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Førstelektorprogram ved UiT
IT-ledernettverket 18. april 2018
Internt handlingsrom (IHR)
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Standardisering av IT-virksomheten
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar
Utskrift av presentasjonen:

”Hva ble resultatet på IT-området av fusjonen mellom universitetet og høyskolen i Tromsø?” NTNUs IT-konferanse Hell, september 2010 Magnar Antonsen, IT-direktør, Universitetet i Tromsø

2

Hva var det som skjedde med Edb- sentret på 80-tallet?  Var forvitret  Prøvde å finne ny kurs ( )  Arbeidet for å få flere personellressurser  Hadde god oppetid på utstyret, ville bli bedre!  Fanget ikke opp nye teknologiske retninger  Satset på å overleve på sine gamle venner  Gjorde tingene rett, men ikke de rette tingene og kom mer og mer i uttakt med brukernes behov Ble i Universitetsstyremøtet i mars 1990 halvert personellmessig og de gjenværende ble bedt om å drive på med nett.

Hva er det som skjer med IT- avdelingen? (analyse 2005)  er forvitret  Prøver å finne ny kurs  Arbeider for å få flere personellressurser  Har god kvalitet på sine tjenester  Fanger ikke opp nye teknologiske retninger  Satser på å overleve på sine gamle venner  Gjør tingene rett, men sannsynligvis for lite av de rette tingene, og blir i større og større grad i uttakt med brukernes behov.

5 Universitetsstyret Rektor Med.fak SV-fak Hum-fak Mat.nat NFH Jur-fak Enheter u/styret TMU U-vett Amundsen Samisk UB SEMUT Kvinnforsk Universitetsdirektøren m/stab IT- avdelinga ADB- seksjonen Nett- seksjonen System- seksjonen Kom.- avdelinga Pers/øk. avd. Teknisk avdeling Forskn.- og studieavd. Universitetet i Tromsø Høgskolen i Tromsø Høgskolesstyret Rektor Avdeling for lærerutdanning Avdeling for kunstfag Avdeling for helsefag Avdeling for ing.- og økonomifag Høgskoledirektøren m/stab Pers./øk. avd. Studieavd. IT- og bibliotek IT

Organisering av IT - sammensatte utfordringer Hvor viktig er valg av organisasjonsmodell? Hvordan komme videre fra den sentraliserte IT- strategien 2001 ny intern leveransemodell  Implementering utsatt i påvente av fusjonen. Fusjonen  Høgskolens IT-avdeling  Lokalt IT-personell

Organisering av basal IT Premisser  Tjenestetilbudet på enhetene må opprettholdes på  Nærhet til lokalt IT-personell og brukermiljøet er viktig  Ansatte har både rett og plikt til å følge sine oppgaver  Få eller ingen endring av arbeidssted Arbeidsgrupp e  Kartlegge basal IT og foreslå bemanningsplan  Plan for integrering av basale IT-systemer  Innplassering av berørte medarbeidere  Medlemmer fra ITA, fakultetene og enhetene  Rapport levert mars 2009 og godkjent juni 2009 Åpne orienteringsmøter og Orientering på IDF-møter (fagforeningene)

Avdeling for IT IT-direktør ass. IT-direktør Seksjon for infrastruktur Nett- infrastruktur System- infrastruktur Telefoni Seksjon for tjenester og applikasjoner Grunntjenester Appl. tjenester Tungregning Seksjon for prosess og integrasjon Business applikasjoner Prosess, integrasjon og utvikling Seksjon for klientdrift Driftsgruppe Sørøya Driftsgruppe Campus Driftsgruppe Campus nord Seksjon for brukerstøtte AdministrasjonStab 8 TEAM Fakultet/ enheter

Ny IT-organisering Fra hierarkisk til lagdelt modell  Konsolidere fagkompetanse  Unngå dobbeltarbeid  Gjenbruk av løsninger  Større krav til koordinering fra ledelsen, mellomledelsen Endrede brukervaner nødvendig. Tar tid å få ut effekt  3 årsverk totalt nedbemannet til nå  Sitter vi med rett IT-kompetanse?

Erfaringer fra arbeidet med IT- organiseringen Utfordringer og fallgruver  Endre den som endrer utgjør en betydelig risiko (utvidet frist for når ny organisasjon skulle være på plass)  Usikkerhet er ok, lær folk å se muligheter Suksesskriterier  Involver så mange som mulig  Kommuniser og informer, selv når du ikke har noe å informere om  Spar på kreftene, det er et langt løp Identifisere områder det må jobbes videre med i linja, vi holder enda på med implementering av fusjonen. 10