12. aug Personkundemarkedet
Organisering PM Adm.banksjef Visesdm.banksjef Region Sandefjord Lokalt kredittutvalg Kunderådgivere Region Larvik Lokalt kredittutvalg Kunderådgivere Region Tønsberrg Lokalt Kredtiutvalg Kunderådgivere Region Horten Lokalt kredittutvalg Kunderådgivere Kundesenter m/12 ansatte (tlf., mail og faks) 20 ans12 ans 8 ans 2 ans 8 rådgivere på skadeforsikring 2 meglerforretninger m/ 23 ansatte
Strategi PM Visjon: ”Ditt 1. Valg i Vestfold” Relasjonsbygger Distribusjon: Personlig rådgivning og effektive teknologiske løsninger Totalleverandør –Finansiering –Sparing –Forsikring –Betalingsformidling –Eiendomsmegling PM- Kunder – aktive bankkunder – aktive forsikringskunder
Personkundemarkedet Personkundemarkedet: –I underkant av 70 % av bankens aktivitetskapital, samt ditto andel av bankens inntjening før tap. –Banken har tradisjonelt hatt og har fortsatt et godt grep om personkundemarkedet. –Flerkanalstrategi: –KontoreneGj. sn besøk pr. dag –Telefon (kundesenter)Gj. sn tlf. pr. dag –NettbankGj.sn transaksjoner pr. dag
Utviklingstrekk Lavrentesituasjon Positiv befolkningstilvekst i Vestfold Torpeffekten på både næringsliv/husholdningssektoren Nærhet til Oslo ( stadig bedre kommunikasjon ) Sterk økning i boligpriser Stabil (men relativ høy) ledighet Økende kjøpekraft i husholdningssektoren og høyere privat forbruk. Stadig mer kunnskapsrike kunder (info.samfunnet) Tøff konkurransesituasjon (spes. boliglån)
Konkurrenter PM DnB Nor Nordea Larvikbanken Andebu SpareBank Nøtterø SpareBank Posten StoreBrand Bank HandelsBanken Sparebanken Øst Skandia Banken Fokus Bank
Kunder Innskudd Markedsandeler Vestfold 2001 Fond/Aksjer Skadeforsikring Vestfold Personmarkedet Gjeld
Markedsandeler Bank Sandefjord 30 – 35 % Larvik 15 – 20 % Horten 20 – 25 % Tønsberg %
Top of mind/først nevnt Hvilke banker kjenner du til, eller har du hørt om?
Anbefale PM pr. kontor i Samspar Sparebank 1 Vestfold Sparebank 1 Rygge Vaaler Modum sparebank Sparebanken Grenland SpareBank 1 Kongsberg
Utlånsutvikling - PM
Utlånsvekst - PM
PM–utlån intervallfordelt (9.000 utlån)
Innskudd – PM
Innskuddsvekst PM
Utlån PM - stedsfordelt
Innskudd PM - stedsfordelt
Inntekter PM ( % av gj. Forv)
Automatiseringsgrad regningsbetaling 1 mill. transaksjoner i 1998 – 1,7 mill transaksjoner i 2004
Betalingsformidling trans. 1. Halvår 04 Manuelle tjenester
Skadebestandsutvikling –PM (mill.kr)
Utvikling aksje-/rentefond (mill.kr)
Omsetning eiendomsmegling (EM 1 V a/s og GS a/s) mill. kr
Antall enheter omsatt (EM 1 V a/s og GS a/s)
Inntekter eiendomsmegling (EM 1 V a/s og GS a/s)
Hva er viktig fremover ? Ta initiativ (via bank-, forsikrings- og eiendomsmeglingsområdet) Gi gode råd – ( kompetanse ) Være tilgjengelig slik kunden ønsker det Holde hva vi lover aktive bankkunder aktive forsikringkunder bolighandler i året ( 1,8 mrd.)