Oppsartsmøte 30.10.2013 Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Betingelser for motorsykkelkjøring for barn
Advertisements

Klubbutvikling NBBF Torunn Ytrehus 2012.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Barneidretten under press - idrettsglede vs. talentjakt?
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Struktur - mål - innhold - litteratur
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Vi har alle rett til en aktiv fritid!
- Hovedrolle eller birolle
Motivasjonsklima Mestringsorientert – vektlegger innsats, utfordringer, personlig fremgang, alle er like mye verdt Prestasjonsorientert – vekt på sosial.
Oppland Idrettskrets Harpefoss
Olympiatoppens ansvarsområder
Utviklingstrapp Drammen slalåmklubb
 Fair Play Emblem. Hva gjør Emblem I.L  Foreldrevett regler deles ut på alle hjemmekamper.  Fair Play hilsen før og etter kamp.  Mot Klubb fra Våren.
Treningslære fredag Jim-Cato Johnsen 11IDA 2006/2007
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
BSK Alpint sitt treningstilbud BSK Alpint forventer ikke at utøvere stiller på alle treninger eller samlinger, men at de i samråd med foreldre (og ev.
Idrett for alle! Anne-Britt Nilsen 16. april 2008 NORGES IDRETTSFORBUND OG OLYMPISKE OG PARALYMPISKE KOMITÉ.
Den norske idrettsmodellen
Hvordan skape idrettsglede for ungdom?
Oppsummering fra work-shop mellom hovedstyret og styrene i håndball og fotball Verdiene våre Virksomhets- ideen Visjonen vår Lokal- miljøet Idrettslig.
13-16 år år Økter for unge utøvere Øktene bør inneholde: Organisering/feedback: Oppvarmingsdel (generell og spesiell) Hurtighet/spenst Utholdenhetsdel.
Kvalitetsklubb – NFF regi
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For utøvere.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For styret.
1 Kombinasjonen toppidrett og utdanning ved NTNU Jan Erik Tangen, NTNU Studentservice Miniseminar_Tr.lag_som_toppidr.reg._
Mål: Mer og bedre idrettslig aktivitet i skolehverdagen Middel: Allsidig fysisk aktivitet skal gi bedre fysisk og psykisk helse blant ungdom Prosjekttid:
TALENTUTVIKLING UNGE UTØVERE NKF - PROGRAM
IMPLEMENTERING AV SPESIFIKKE KURS I TRENERSTIGEN Rica Gardermoen 8-9 desember 2006.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Del 3 Kampidrettenes utdanningssamarbeid Utarbeidet av Espen Amundsen
Vågsfjord videregående skole Heggen
FORSLAG TIL VERDIGRUNNLAG IL HOLEVÆRINGEN (utdrag av versjon 3 med innspill fra undergruppene) ÅRSMØTE ILH SVENDSRUD 01 MAR 10.
SPILLERUTVIKLING VARHAUG, )Hva kan Varhaug`s trenere gjøre for å utvikle spillere best mulig (7-19år)? Hvilke ferdigheter bør vektlegges på treningene?
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder Innledning.
Miljøgruppa + Leiv Inge - Carita - Jostein. Målsetting Skigruppa i Birkebeineren skal gi barn og ungdom varig skiglede, gjennom trening og leikbetonte.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
For mye, for lite, allsidighet, spesialisering, variasjon, mengde, intensitet! – fysisk trening er individuelt, men ikke så vanskelig! Erlend Slokvik OLT.
Mål for Modul E Bli kjent oppbygningen av en klubbs aktivitetstilbud Tanker om utvikling egen klubbs aktivitetstilbud 1.
Lokale Aktivitetsmidler Sak til årsmøte i Sola Idrettsråd 17.februar 2011 Revidert etter vedtak i årsmøte SOLA IDRETTSRÅD
Svømmeforbundet God barne- og ungdomsidrett - Fundamentet i den norske idrettsmodellen Mads Andreassen Leder seksjon for aktivitetsutvikling.
Stolte øyeblikk & bedre folkehelse IKKE FORDI VI MÅ, MEN FORDI VI VIL.
FAIR PLAY I BARNEFOTBALLEN ASKØY FOTBALLKLUBB 2016.
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
Prestasjonskultur. Hva er det ? Ungdomstrening – kopi av voksentrening! Erlend Slokvik OLT Innlandet © Olympiatoppen1.
Oppvarmingsseminar Trener/leder konferansen 2015.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Oppstartsmøte National ballskole
GIL konferansen 2017 ‘Flest mulig – lengst mulig’ Hvordan kan GIL beholde ungdommen i idretten?
Hvordan står det til med…
Handlingsplan LK – Buskerud Skikrets
Klubben for alle.
Foreldremøte DFI ski november 2016.
Velkommen til Fossum IF Langrenn
v/Kristina Ness og Selma Pedersen NBF Kick Off 2017
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
Spørrebibliotek Hvordan står det til med…
Hovedmål ITF 5000 flere medlemmer sammenlignet med
R A U S H E T Gjennomføring av workshop (1)
Klubbutvikling Visjon Virksomhetsidé Verdier (3V)
Forventninger til foreldre og foresatte i Geilo IL Alpin
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Utskrift av presentasjonen:

Oppsartsmøte Byåsen IL

ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende En treningsform som i tidlig alder utvikler koordinative egenskaper. Styrke, bevegelighet og utholdenhet kommer i de senere år.

ALLSIDIG ELLER SPESIALISERT TRENING Byåsen IL må legge til rette for at omfanget og mulighetene for barn og unge er tilstede for ulike og varierte bevegelser. Idrett i dag stiller store krav til teknikk, styrke, spenst, hurtighet og utholdenhet. BIL må legge til rette for at treningen fra barn til eliteutøver henger sammen

HVORDAN SKAL BARN OG UNGE TRENE DISSE EGENSKAPENE PÅ EN EFFEKTIV OG HENSIKTSMESSIG MÅTE (sett i et langsiktig perspektiv)? Organisert trening har som målsetting at flest mulig ønsker å delta, og at treningen utvikler det hele mennesket. Aktivitetsopplegg som er spennende, varierende og lekbetonte, tilrettelegger for stor idrettsdeltakelse og utvikling.

Undersøkelser viser at allsidig og variert trening med gradvis spesialisering gir færre skader, mindre frafall og bedre resultater (høyere prestasjonsnivå) Allsidig trening vil for de fleste føre til at man er på topp litt senere, men at man holder seg på topp lengre

For å sikre et godt aktivitetstilbud har Norges idrettsforbund (NIF) utarbeidet barneidrettsbestemmelser (NIF,2001) og retningslinjer for trening av ungdom (NIF, 2003).

Et godt tilbud kjennestegnes ved at: Treningen gir varig lyst til å drive idrett og fysisk aktivitet. Utøverne trives, og flest mulig ønsker å delta Utøverne har en viss grad av medbestemmelse Det utvikler hele mennesket både fysisk, psykisk, teknisk, koordinativt og sosialt Treningen er tilpasset utøverens alder, utvikling og behov Utøverne opplever mestring og fremgang gjennom individuell veiledning og oppmuntring Treningen er variert og lekbetont og foregår i et miljø hvor det er trygghet og trivsel Treningen stimulerer og utvikler utøvernes kreativitet, fantasi og samarbeidsevne

HENSIKTEN MED BARNE- OG UNGDOMSIDRETT: Er å tilrettelegge og gjennomføre aktivitetsopplegg som fører til at barn og unge: 1.får en varig lyst til å drive idrett 2.har tilegnet seg en bevegelseserfaring som muliggjør en fremtidig idrettskarriere

KAN LIK ALLSIDIG TRENING PÅ KRYSS AV BREDDEIDRETTEN BIDRA TIL BEDRE REKRUTTERING? Man kan ha ulike ønsker og mål med sin aktivitet, selv med likt treningsgrunnlag Utfordringen er å få til en allsidig trening på en systematisk måte Det er egenverdi i at små barn utfører bevegelsesmønster uavhengig av om det er direkte overførbart og nyttig for en spesifikk idrett

TRENERNE PÅ SAMME BØLGELENGDE: Viktig å ivareta både topp og bredde, noen sier også at de yngste bør ha de beste trenerne for å legge et godt grunnlag for at barna får lyst til å drive idrett Bør man tenke likt på tvers av idrettene, ved å bygge på de samme grunnprinsippene: koordinasjon, styrke, bevegelighet og utholdenhet

TRENERENS OPPGAVE I FORHOLD TIL UTØVER: Respektere sine utøvere, ikke dømme eller nedverdige Oppmuntre og bidra til positiv stemning Gi alle samme mulighet, uavhengig av ferdigheter og kvalifikasjoner, behandle alle likt (viktig at alle får prøve) Være i stand til å se den enkelte utøver og dens progresjon Skape samhold, følelse av trygghet og vennskap for å bygge opp til mestringsfølelse (inkludering er nøkkelord, spesielt i lagsport)

TRENERENS OPPGAVE IHT SEG SELV: Sørge for god planlegging Langsiktige planer, tid til evaluering og veiledning Søke hjelp til oppgaver som ikke er trenerrelaterte (styre i klubben) Holde seg oppdatert på kurs, aktivt søke kunnskap Dele erfaringer Søke veiledning ved behov

SAMKJØRTE TRENERGRUPPER Samme rutiner, når det kommer til planlegging, gjennomføring og evaluering Treneutveksling mellom bredde, topp og idrettsgrener Felles trenerutvikling, kurs, seminar osv.