Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Advertisements

Forum for Fagskoler Database for statistikk om fagskoleutdanning – forventninger fra privat sektor Knut Erik Beyer-Arnesen Forum for fagskoler - medlem.
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
NYE UTDANNINGSTILBUD INFORMASJONSMØTE 12.FEBRUAR 2014.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
EPC Energisparekontrakter i Leksvik kommune. EPC/Eurocontract –Energy Performance Contracting (EPC) er en modell for gjennomføring av lønnsomme energieffektiviseringstiltak.
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
1 Utvikling av nye logistikkbaserte forretningsideer i samarbeid med høgskoler og kunnskapsparker Næringsrettet Høgskolesatsing Ottar Ohren Molde, 17.
Forkurs og Tresemesterordning (TRES) Fakultet for teknologiske fag Høgskolen i Telemark Høgskolelektor Jens Harald Aarnes Førstekonsulent Anne M. Blichfeldt.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Videre utdanning? Mange muligheter……..
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Stavanger offshore tekniske skole Kalhammarvn. 54, 4007 Stavanger
TAF (tekniske allmenne fag) - nytt tilbud i oslo
Videreutdanning i PPT Videreutdanning for ansatte Lederutdanning.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Beste praksis Arbeid for bedre læring i matematikk ved ingeniørutdanningen OFA.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Karl Olav Nummedal Avdeling for ingeniørutdanning Høgskolen i Bergen.
Traineeprogram for RDA-bedrifter i Nordland. Utviklet i et samarbeid mellom; Innovasjonsprogram SaltenInnovasjonsprogram Salten Abelia-bedriftene i Nordland.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Fagmøte – Alternative opptaksveier Undervisningsopplegg og vurderingsordninger ved Høgskolen i Ålesund.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Japan: Studier og arbeid
Utdanningsvalg 10.klasse
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder.
ITA1110R - Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2015
- DÅS (den åpne skole) - Studieverksted - Fengselsundervisning - Kurs.
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Arbeid for alle Jeg er mer enn Psykisk syk, jeg har arbeidsevne!
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Samarbeid om skoleerfaring og praksis Samling med lærere i realfagspartnerskapet 7. mai 2012 Legg inn «Avdeling / enhet»
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Foto: Geir Karlsen Samarbeid Hadsel og Steinkjer fagskole Nettstøttet tilbud innen elkraft.
Institutt for pedagogikk Praktisk informasjon om bachelorprogrammet i pedagogikk.
Informasjonsmøte for bachelor i portugisisk. Å studere ved UiO Ansvar Still forberedt, jobb jevnt Heltid = 37,5 timer.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Utdanningsvalg 10.klasse
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Informasjonsmøtet for våre eksterne samarbeidspartnere
En vei videre. Universitet i Stavangers erfaringer med ordningen som åpner for at fagskolestudenter fortsetter inn i et bachelorprogram Kjell Kåre Fjelde.
Velkommen til infomøte om desentralisert lærerutdanning i Nord-Troms
Førstelektorprogram ved UiT
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
ITA1110R - Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2019
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Trenger du trådløst nett/wifi?
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte fortrinnsvis hos ulike nettselskap eller andre som har energimontører ansatt. Disse er kvalifisert for opptak ved Høgskolen i Bergen på grunnlag av realkompetanse. For opptaket gjennomføres det et forkurs i matematikk. Studiet består av ukesamlinger med forelesninger, nettbasert veiledning, laboratoriearbeid og selvstudier. 5 ukesamlinger hvert semester. Oppgaver og innleveringer mellom hver samling. Evalueringsformen for de enkelte emnene vil være sluttkarakter basert på resultat fra prøver/eksamen gjennom semesteret og eventuelle karaktertellende prosjektarbeider.

Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Det blir underskudd på elkraft ingeniører de nærmeste årene. RENs målsetning er hvert andre år å tilby montører i norske energiselskaper bachelorstudier i Elkraft. Dermed kunne skape en stabil ingeniør arbeidskraft i norske energiselskap, samt også en høy teknisk kvalitet. HiB tar faglig ansvar for gjennomføring av alle fag, mens REN underviser ca. 15% av fagene. Montøren jobber vanlig utenom 5 uker pr. semester

Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Bedriften har bindingstid under utdanning og 4 års bindingstid for den ansatte etterpå til avtalt lønn. REN har også laget en finansieringsplan for bedriftene. Arbeidsgiveren kan skattefritt dekke inntil 20 måneders studietid, som i praksis er to års utdannelse (fire semestre). Dette er fulltidsstudier, hvis du tar studiet på deltid, så forlenges tiden tilsvarende. Oppstart forkurs matematikk høsten 2011 påmelding 1. juni De bedrifter/personer som er interesser

Fra montør til ingeniør REN underviser i en del av fagene. Dermed vil de som velger dette studiet bli fullt oppdatert på REN innenfor: –Internkontroll –Jording og jordmåling –Planlegging av nett og økonomiske forhold –Prosjektsystemet for prosjektering av distribusjonsnett –Prosjektering av kabel og nettstasjon –Prosjektering og dokumentasjon av luft –Prosjektoppgave i samarbeid med REN og den enkelte bedrift Med en student som er oppdatert på REN og praktiske løsninger vil utgjøre en enda større verdi for et selskap enn en nyutdannet som ikke kan noe om det praktiske.

Fra montør til ingeniør Finansieringsplan Kostnad for utdanningen kr for forkurs og pr semester + ca i kost og losji. Over 8 år utgjør dette kr for bedriften og for den ansatte. Tar en med ekstra skatt på 33% på semester 6 7 og 8 blir det kr i skattekostnad som bedriften tar. Men lønnsforskjellen mellom montør og ingeniør er kr. Dette finansierer hoveddelen av utdanningen. Snittet er for montør til for ingeniør

Fra montør til ingeniør Kandidaten får montørlønn i studietiden, men vil kunne starte opp med ingeniørjobben etter 4 semester til montørlønn. I bindingstiden vil og kandidatens lønn ligge mellom montør og ingeniør for eksempel Etter bindingstiden er det markedslønn/bedriftsintern lønn.

Finansiering Den enkelte bedrift må selv bestemme hvordan studiene skal finansieres. Med RENs modell tar bedriften kostnaden i første omgang, men kandidaten finansierer 73% av studiet gjennom å jobbe som ingeniør for bedriften etter 4 semester dvs. 2 år samtidig som lønnen i bindingstiden er noe lavere. For bedriften koster dette da kr kr med skatt i løpet av 8 år. Andre fordeler: som utgjør en verdi mye større enn kr –Det skaper stor motivasjon å ha en karrierevei i bedriften –Dyktige montører gjerne blir dyktige ingeniører (ser hvor skoen trykker) –Binder flinke personer opp i 8 år (dette er god økonomi) –De er gjerne etablert i lokalmiljøet og blir værende i bedriften –De trenger mindre opplæring da de kjenner mye av systemet fra før

Dersom studenten er 32 når han starter og differansen holder seg på kr/år vil han få utbetalt mer og vi får en vinn-vinn situasjon

Konklusjon Nettselskapene og energibedrifter bør vurdere dette som en mulig karrierevei for sine montører. Gjennom denne formen for utdanning skaper vi en vinn-vinn situasjon for både den enkelte montør og for bedriften. Gjennom en kontrakt med REN vil dette være en mulig å 1.Kontrakt om videreutdanning i bedrift koster ingenting for RENs medlemmer og gir muligheten for bedriften til å benytte seg av RENs tilbud. 2.Bedriften meder skriver kontrakt med REN om å benytte seg av RENs tilbud dersom de ønsker å utdanne montører til ingeniører. 3.Bedriften får dermed tilgang finansieringsplan og kontrakter for bindingstid. 4. Dersom bedriften ønsker å melde opp en eller flere kandidater meldes dette inn før fristen. 5.REN kan ikke garantere plass, men vi vil forsøke å tilby alle som klarer kravene i forkurs matematikk en plass, enten i 2011 eller for nest kull.