Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
OM – AV –FOR MANGFOLDIGE MUSEUMSBRUKERE KUNNSKAP OM – MEDVIRKNING AV – FORMIDLING FOR MANGFOLDIGE BRUKERE 2 fokusgrupper 1 med studenter 1 med lærere (kort-kort.
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
© Synovate Leserundersøkelse for Museumsnytt •Utarbeidet for: ABM media •Utarbeidet av: Bente Håvimb •April 2011.
Tautdanning.no Publikumsundersøkelse Våren Metode og gjennomføring • Undersøkelsen er gjennomført med personlige intervju av besøkende ved ulike.
Rapport av markedsundersøkelse
Norske museers omdømme
Ipsos MMI Norsk Medieindeks 2012.v
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Undersøkelse foretatt av Respons Analyse
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Questback 2012 Questbacken er basert på svar fra de som har vært til veiledning ved Karrieresenteret i Nord- Trøndelag. Det var ca. 325 som svarte i 2012,
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Utført av InFact Knut Weberg Bruk av mediekanaler – Kommunevalget 2007 Redaktørforeningen Gjennomført 11. september 2007.
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
KLIKK SAMLIV Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
KLIKK FRILUFT Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Januar 2009.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Norges befolkningsundersøkelser - NBU ® KLP, 15. juni 2012.
PROFILUNDERSØKELSE APRIL Datainnsamling: Telefonintervju Utvalg: Tilfeldig, representativt utvalg på 500 personer 15 år+ ble intervjuet i Møre&Romsdal,
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
Innowalk Brukerundersøkelse 2009.
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
©TNS X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Kvinner og alkohol Kreftforeningen TNS Gallup.
Menn og redningsvest Gjennomført juni 2010 InFact AS.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Meldal kommune Profilundersøkelse - bedrifter 2009.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Hva er Ungdata Randaberg den 13. april 2016Sven Gustafsson, KoRus Ungdata er et kvalitetssikret system for gjennomføring av lokale spørreskjemaundersøkelser.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Befolkningsundersøkelse gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2015.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGEN INFORMASJON TIL STYRERE DATAINNSAMLING I denne presentasjonen finner du viktig informasjon om hvordan du kan bidra til.
Kommuneundersøkelsen vår 2015 For NHO juni INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Bakgrunn OppdragsgiverNHO KontaktpersonPer Øyvind Langeland HensiktFormålet.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Rapport FUG - om foreldres møte med skolen september 2014 © 2014 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information.
Forskningsledelse – hvor går skillelinjene? Norges forskningsråd.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Utvalgte resultater for SVGS
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang.
Utvalg og metode Målgruppe
En undersøkelse blant søkere til Universitetet i Oslo 2015
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Test av eksternt bilag i Dagens Næringsliv
Utvalgte resultater for SVGS
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Kritikerundersøkelsen 2017
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
St.Hanshaugen - bydelsrapport
Leserundersøkelsen 2016 Lesing, kjøp & handelskanaler Undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyse- og rådgivningsselskapet Ipsos MMI på vegne av Den.
Frogner - bydelsrapport
Nordstrand - bydelsrapport
Utskrift av presentasjonen:

Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum, Universitetet i Oslo, og Norges Museumsforbund Undersøkelsen er gjennomført ved hjelp av finansiering fra ABM-utvikling

Formål – Å kartlegge interesse for, holdninger til og besøk ved museer blant ikke-vestlige minoritetsstudenter, i tillegg til annet kulturforbruk. Det finnes lite kunnskap om museumsbrukere med ikke-vestlig bakgrunn, og museene ønsker flere slike brukere. Utvalg – Utvalget består av studenter fordi man fra andre undersøkelser vet at museumsbruk øker med utdannelsesnivå. – Utvalget ble rekruttert fra Universitet i Oslo (UIO), Høyskolen i Oslo (HIO) og Handelshøyskolen BI i Oslo. Det ble innehentet totalt 1001 e-post adresser. Gjennomføring – Undersøkelsen er gjennomført på web. Antall intervju – Totalt 317 intervju (122 intervju ved UIO, 146 intervju ved HIO og 49 intervju ved BI). 32% svarrespons. Det ble foretatt 2 purringer. Datainnsamlingsperiode – Rekruttering ble foretatt i januar 2010 (uke 3 og 4) og selve datainnsamlingen ble gjennomført i perioden 11.mars -19.april Metode

Hvem har besvart undersøkelsen?

Minoritetsbakgrunn N=317

Kjønn – 69 prosent kvinner og 31 prosent menn, hvilket betyr en viss overrepresentasjon av kvinner Alder – Gjennomsnittsalder 25 år, flest respondenter er år, – 15 prosent er over 30 år. Botid i Norge – Gjennomsnittet er 16 år, kun 10 prosent har bodd i Norge mindre enn fem år Om respondentene

Fagområder N=317

Foreldrenes høyeste utdannelse N=317

Resultater museum

Har du benyttet følgende kulturaktiviteter siste 12 måneder? Svar: Museum N=317 Gjennomsnitt 3,6

Hvilke av følgende assosiasjoner får du når du hører ordet ”museum”? N=317

Andre assosiasjoner ”Old is gold” ”Kulturarv og historie” ”Malerier” ”Historisk” ”Lenge siden” ”Umoderne” ”En reise i fortid og fremtid” ”Moderne” ”Inspirerende” ”Nyskjerrig” ”Mystisk” ”Avslappende og koselig” ”Læring” ”Lesing” ”Informasjon” ”Litteratur” ”Skoletur”

Har du noen gang vært på et museum i Norge utenom skolebesøk? N=317

Figuren viser andelen som har vært på et museum i Norge utenom skolebesøk fordelt på foreldrenes utdanning Har du noen gang vært på et museum i Norge utenom skolebesøk?

Hva slags type museum har du vært på i Norge av følgende? Filter: Har vært på et museum i Norge utenom skolebesøk N=190 Gj.snitt 2,3 Gj.snitt 2,5 Gj.snitt 1,5 Gj.s 2,9

N=190 Figuren viser andelen som har vært på et kulturhistorisk museum fordelt på foreldrenes utdanning Hva slags type museum har du vært på i Norge av følgende? Svar: Kulturhistoriske museer Filter: Har vært på et museum i Norge utenom skolebesøk

Hva skal til for at du vil gå oftere på museum? Filter: Har vært på et museum i Norge utenom skolebesøk N=190 Andre grunner: mer informasjon og oversiktelig, tilgjengelig, tid, moderne, teknologi, nye utstillinger

Andre grunner ”Mer oversiktelig” ”Internasjonale kunstnere” ”Bruke underholdning til å formidle budskap” ”Lærerikt for barna” ”Mer informasjon i media” ”Mer reklame” ”Mer teknologi” ”Mer moderne” ”Nærme meg” ”Tid” ”Vet ikke hvilke museer som finnes”

N=190 Figuren viser andelen som vil gå oftere på museum om utstillingen var mindre norsk rent innholdsmessig fordelt på minoritetsbakgrunn Hva skal til for at du vil gå oftere på museum? Svar: At utstillingen var mindre norsk rent innholdsmessig Filter: Har vært på et museum i Norge utenom skolebesøk

N=190 Figuren viser andelen som vil gå oftere på museum om utstillingen fant sted andre steder enn i museumsinstitusjonene fordelt på minoritetsbakgrunn Hva skal til for at du vil gå oftere på museum? Svar: At utstillingen fant sted andre steder enn i museumsinstitusjonene Filter: Har vært på et museum i Norge utenom skolebesøk

Hvorfor har du ikke besøkt museum i Norge? Filter: Har ikke besøkt museum i Norge N=112

Figuren viser andelen som ikke har besøkt museum i Norge fordi de føler seg fremmed i museumsinstitusjonene fordelt på minoritetsbakgrunn Hvorfor har du ikke besøkt museum i Norge? Svar: Føler meg fremmed i museumsinstitusjonene Filter: Har ikke besøkt museum i Norge

Hvor ofte har du besøkt museer i utlandet de siste 3 årene? N=317

N=112 Figuren viser andelen som har besøkt museer i utlandet oftere enn 1 gang i året fordelt på foreldrenes utdannelse. Hvor ofte har du besøkt museer i utlandet de siste 3 årene? Svar: Oftere enn 1 gang i året

Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander om framtidens kulturhistoriske museer i Norge? Fremtidens kulturhistoriske museum bør…. N=317

Resultater annet kulturforbruk

N=317 Andel som har benyttet følgende kulturtilbud siste 12 måneder

Vennligst ranger fra 1 til 3 hvilke typer filmer du går mest på Filter: Har benyttet kino siste 12 måneder

Vennligst ranger fra 1 til 3 hvilke TV kanaler du ser mest på