Oppgradering av velveier for kommunal overtakelse – Orientering Komité for teknikk, kultur og fritid Mari Gabrielsen, kommunalteknisk avd. Nilsemarka
INNHOLD 1. Velveier/velveiordninger i Asker 2. Status i saken 3. Arbeidsmetode 4. Kriterier 5. Mulig løsning/gjennomføringsmodell
1. Velveier/velveiordninger i Asker > 260 km privat vei, hvorav 60 km velveier (organiseres gjennom velforeninger) > Tilskuddsordninger: –Brøytetilskuddet: Delstøtte til brøyting. Alle velveier. (Tilsammen ca kr). –Oppgraderingsordningen: Midler til standardheving av vei med tanke på kommunal overtakelse. Prioriterte veier. (Ca årlig). > Oppgraderingsmidler er akkumulert til ca. 2 mill.kr som forvaltes av Asker velforbund.
2. Status i saken Arbeidsgruppe: Asker velforbud, Asker kommune og saksordfører > Gjennomgått bakgrunn for saken > Skissert løsninger > Metode for å komme frem til gode løsninger Veien videre: > Prioriteringssliste og gjennomføringsmodell > Tilbake til TKF, med påfølgende høring Mandat: fremme til politisk behandling 2-4 alternative løsninger for oppgraderingsordning, samt driftsstøtten til vellene
3. Arbeidsmetode > Analyse av dagens situasjon ift. gjeldende målsetninger > Skissert mulig løsning > Kriterier for rettferdig og tydelig prioritering
4. Kriterier Prioritering ut i fra vedtakspunkt 4 i TKF-møte : –Velveier som i stor grad brukes av allmennheten (skole- /turveier) prioriteres for kommunal overtagelse.
4. Kriterier a. Skolevei med samlende funksjon (gjennomfartstrafikk) b. Gang-/sykkelvei med samlende funksjon (til viktige målpunkter for mange) c. Gjennomfartstrafikk bil; brukes av langt flere enn tiltenkt/beboerne d. Viktig for sammenheng i det kommunale veinettet e. Viktig turvei
5. Mulig løsning/ gjennomføringsmodell Erstatning av gjeldende oppgraderingsordning – med «tidsbegrenset intensivert oppgradering og overtakelse», forslag: > Vederlagsfri grunnavståelse, ved vellene > Finansiering gjennom oppsparte midler + tilleggsbevilgning > Asker kommune: byggherre, rammeavtaler > Kommunal drift og vedlikehold, etter tilsvarende økning i driftsbudsjett > Mulighet for kommunal overtakelse avsluttes, med unntak av prioriterte veier (2016) og regulerte veier