Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertOve Caspersen Endret for 8 år siden
1
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud http://www-lu.hive.no/iktnlp/
2
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold2 IKT Fag (ene) Undervisning og læring MAPPELÆRING
3
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold3 IKT og pc-en Informasjons- og kommunikasjonsteknologi Digitalt lagringsmedium Pc-en som læringsmedium Kreves nye læreprosesser? Pbl, case, prosjekt Fremmes det prosessuelle? Fremmes arbeidsmåter som er dynamiske, samarbeidende og sosiale?
4
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold4 Typisk for pc-ene Informasjon Informasjon Dokumentasjon Dokumentasjon Presentasjon Presentasjon Kommunikasjon Kommunikasjon
5
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold5 Definisjoner av mappe og mappevurdering Felleselementet ved alle definisjonene er at arbeid som studenten gjør over tid i et fag eller et kurs, blir samlet i ei mappe at vurderingen blir gjort til slutt på grunnlag av mappa
6
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold6 Hva er en mappe? Et eksempel på en konkret definisjon: ”En systematisk samling elevarbeider som viser innsats, framskritt og prestasjoner innen ett eller flere områder. Samlingen må omfatte elevmedvirkning når det gjelder valg av innhold, utvalgskriterier og kriterier for å bedømme nivået, og den må vise elevers selvrefleksjoner.” (Paulson, Paulson & Meyer, 1991, s 60-63)
7
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold7 HVA ER EN DIGITAL MAPPE? 1. bygger på de samme prinsipper som en vanlig, papirbasert mappe 2....organiseres digitalt 3....er transparent Samarbeidslæring via IKT Hildegunn Otnes
8
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold8 MAPPEVURDERING Hva er en digital mappe? XXX Eks 1XXX Eks 1 http://luna.itu.no/Fokusomraader/mappevurd/1008073925_64/view http://luna.itu.no/Fokusomraader/mappevurd/1008073925_64/view http://mix.hive.no/~amjensen/ http://mix.hive.no/~amjensen/ http://mix.hive.no/~lenelu/ http://mix.hive.no/~lenelu/ http://mix.hive.no/~nins/ http://mix.hive.no/~nins/ Collection/Samle Selection/Velge Reflection/Reflektere
9
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold9 To sentrale utfordringer Forholdet IKT og mappevurdering Er IKT det overordnede? Er mappemetodikken det overordnede? Er lære prosessen det overordnede Forholdet læringsforløp/evaluering Bygger ekstern evaluering på det arbeidet studenten har gjort gjennom studiet? Influerer evalueringsform på undervisningsform
10
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold10 NORSK Tekstfag – produksjon og prosess? Skriftlige og muntlige tekster Individuelle tekster og fellestekster Bokmålstekster og nynorsktekster Samtale om tekster Tale, lytte, lese og skrive Litteratur – et eksempel http://ikt.hive.no/ans/ho/fagbokstedet.htmleksempel Bildebok, barnelitteratur, barnefilm, cd-tekster
11
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold11 Evalueringsform Norsk – eksempel1, eksempel2, eksempel3eksempel1eksempel2eksempel3 100% mappevurdering Fagplan – evaluering fellesfelles Læreplaner og evaluering Hvor stor del av den eksterne evalueringen skal mappene utgjøre?
12
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold12 100% mappevurdering Arbeidsmappe – hele mappa med alle tekster og produkter (dokumentasjon fra hele læringsforløpet) Presentasjonsmappe – Det utvalget som studenten velger evaluert av ekstern sensor (avhengig av læreplan, fagplan…) –Hvem velger kriteriene? Når?
13
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold13 Organisering Et eksempel på en årsplan i norsk med mappevurdering av digitale mapper xxxxxx Et eksempel på et pedagogisk opplegg for temaet Første lese- og skriveopplæring xxxxxx Et eksempel på et pedagogisk opplegg for temaet Fortellingen i nye medier xxx xxx
14
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold14 Elevenes mulige gevinster Mer læring – pga mindre undervisning Autentiske situasjoner kan avløse den inautentiske eksamenssituasjonen. Eleven må inkludere en større bredde av sjangre og oppgavetyper og får dermed vist en bredere kompetanse. Eleven må arbeide jevnt gjennom hele skoleåret. Bedre klasse- og skolemiljø
15
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold15 Styring kontra frihet Frihet til å bestemme problemstilling/tema Frihet til å bestemme pensum Frihet til å bestemme dokumentasjonsform Frihet til å bestemme arbeidsform Frihet til å bestemme arbeidstidspunkt Hva slags progresjon er planlagt?
16
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold16 Produkt kontra prosess Hvordan møte dokumentasjonspresset? Prosessuelle skrivedager Fellestekster Flere sjangre og flere kortere tekster Utkast – kan de ligge i mappa? Logger og refleksjonssamtaler som mappetekster? Pensum?
17
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold17 Datamaskinen som læringskanal Arbeidsmåter som fremmer det prosessuelle og dynamiske –Prosessorientert skriving med Word –Nettsamtale –Nettekster Det sosiale og samarbeidende –nettsamtale,diskusjonsforum, hypertekstuelle fellestekster Arbeidsmåter som er uavhengig av tid og sted –Epost, diskusjonsforum
18
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold18 Om digitale mapper Reelle mottakere Motiverende og stimulerende Lett å kontrollere,veilede, sammenligne Appellerer til konkurransinstinktet Produktene kan stadig forandres/forbedres Inviterer til andre skrive- og struktureringsmåter Inviterer til fellestekster og samarbeid
19
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold19 Åpne eller lukkede systemer Hva skal i den offentlige nettmappa? Hele mappa legges ut på nettet eller bare utvalgte? Bare ”ferdige” produkter eller også utkast? Bare arbeider som er godkjent av lærer? Bare produksjoner tilpasset datamediet? Skal noen nettsteder være passordbelagt?
20
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold20 Ulike måter å skjule en tekst på Lagre teksten i Word (på privat disk) Lagre teksten på nettet, men med passord Lagre den på nettet, men adressen oppgis kun til involverte (uten link til eget nettsted)
21
Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold21 Sammenfatning Mappevurdering IKTFAG LÆRING
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.