Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Muntlige ferdigheter i klasserommet Aina, Silje og Linn.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Muntlige ferdigheter i klasserommet Aina, Silje og Linn."— Utskrift av presentasjonen:

1 Muntlige ferdigheter i klasserommet Aina, Silje og Linn

2 Muntlige tekster i LK 06  «Hovedområdet i muntlige tekster dreier seg om muntlig kommunikasjon, det vil si å lytte og tale og utforskning av muntlig tekst. Sentralt er utvikling av språklige roller og sjangere og forståelse for hvordan man tilpasser seg språk og form til mottaker og til formål med teksten. Å lytte og tale er en del av hverdagens omgangsformer og er sentralt for sosial og kulturell kompetanse og for estetisk utfoldelse og opplevelse»

3  Forandret seg etter LK06  Ordinær klasseromssamtale  Utrykke seg muntlig  Lytte til tale  Motta informasjon  Stille spørsmål  Lytte til spørsmål  Muntlig gjennomgang av ordbok  Elevene bøyer verb muntlig

4 Muntlige sjangere  RELIGIONSTIME  Den ordinære klasseromssamtalen  Spørsmål og svar  Fikk engajsert 15 av 20 elever  Inkluderte passive elever

5 Muntlige sjangere  SAMFUNNSFAGTIME  Monolog  Elever valgte ut de hendelsene de ville snakke om  Læreren forklarte deretter mer rundt hendelsene  Elevene var trygge i rollen som formidlere  Dette går igjen i fagplanene:  -formidle noe forståelig til medelever  -lytte til andre  -tilbakemeldinger

6 Systematisk muntlighet?  Den ordinære klasseromssamtalen var det mønsteret/opplegget som gikk igjen under observasjonene våre  Det var ingenting å se av helklassesamtalen

7 Refleksjon  Nyutdannet lærer  Ordinær klasseromssamtale  Reflekterende helklassesamtaler  Observante lærere gir trygge elever


Laste ned ppt "Muntlige ferdigheter i klasserommet Aina, Silje og Linn."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google