Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bjørn Erik, Tom Arne & Knut.  På klubbhus(maks 60 min):  Nyheter  Overgang 5’er til 7’er  «Fysisk» trening  På kunstgress\grus(90 min)  Treningsplaner.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bjørn Erik, Tom Arne & Knut.  På klubbhus(maks 60 min):  Nyheter  Overgang 5’er til 7’er  «Fysisk» trening  På kunstgress\grus(90 min)  Treningsplaner."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bjørn Erik, Tom Arne & Knut

2  På klubbhus(maks 60 min):  Nyheter  Overgang 5’er til 7’er  «Fysisk» trening  På kunstgress\grus(90 min)  Treningsplaner og evt bistand til øvelser

3  Ny webside  Responsiv  Nytt styret  Haakon Bekkestad fortsatt «sjef»  Revidert blå tråd  Konkretisering av forventninger fra klubb, foreldre og ressurspersoner\foreldre med verv.  Innhold og presentasjon  Bedre struktur på nettside

4  En effektiv treningsplan for yngre spillere må inneholde 1.Tid, øvelser og spill til å lære i et ikke- konkurransepreget miljø 2.Tid, øvelser og spill i konkurranse mot andre  Fase 1 og 2 må være linket for at en treningsplan skal fungere.  Mest av alt betyr det spillformer som er forlengninger av hverandre  3v3 -> 5v5 -> 7v7 -> 9v9 -> 11v11  1v1, 2v1, 2v2, 3v2, 5v3

5  + 2 spillere pr gang  Større bane  Endrede soner for fritak ved igangsetting og til slutt offside  Lengre vei til mål, 1/3 midtsone som vokser og vokser Hva er de åpenbare ulikhetene ved overgang mellom spillformer? Hva forventer dere å se mer av etterhvert som antall spillere på banen øker? (Underforstått hva trengs)  Mer enn 3 linjer i lagsystem  Utnyttelse av bakrom og mellomrom  Timing mellom pasning og løp  Mer bevegelse og involvering uten ball  Generelt lengre faser med å bygge med ball  Mer breddespill  Større område for å bruke keeper som sweeper og balldistributør  Mer rollespesifikt -> fotballferdighet mer avgjørende Får du mer tid fra 5’er til 7’er? Får du mer plass?

6   Diamant  4 trekanter\triangulære spillmønstre  Maks linjer i lengde og bredde som forsterker sentrallinje  5’er er minste form som etteraper 11’er fotball.  1v1 offensivt og defensivt  Støtte, bredde og lengderetning  Bakerste mann bygger opp angrep  Høyre og venstre kant indreløpere, ving(offensivt), back(defensivt)  Øverste mann spiss  Alle funskjoner krever ulike egenskaper og posisjonsbytte Form intakt i angrep og forsvar.

7  Svært krevende for yngre spillere  Alenespiss, isolert. Krevende å presse motstander om ikke midtbane følger etter  Flankene må dekke mye rom, kortlinje til kortlinje  For å bygge opp spill må sentral midtbane falle tilbake for å bistå de 2 bakerste   2 Diamanter ink. Keeper=Sweeper  Et spill for vinger om hele laget støtter oppunder

8  Noe krevende funksjonsmessig for yngre spillere  Mister (noe) sweepereffekt hos keeper  Falsk 9’er oppspill, støtte og gjenombruddspiller  1 back flytter opp og 1 holder igjen. Midtback skyve ut mot ledig side   på hodet  3-3 med «falsk 9’er» eller 4-2 med oppskutt midtstopper  Kan være særdeles egnet til ving\flankespill

9 + --

10  Breddeperspektiv, folkehelsa  Helsedirektoratet anbefaler  60 minutter daglig for barn  30 min daglig for voksne  Fysisk aktivitet har  flere gunstige effekter på kroppen  har positiv effekt på flere psykologiske tilstander  Vi skal ha et fotballperspektiv

11

12  Anaerobisk start-stop,  Høyintensive løp som må gjentaes ofte  1 høyintensiv handling hvert sekund  retningsforandringer pr kamp  Agility, smidighet, evnen til å kjapt endre kroppsposisjon eller kroppens retning  Med og uten ball  Å vende mer enn 120 grader 250 ganger i i ulik hastighet i løpet av 90.  Dueller og nærkamp  Med og uten ball  Nær og fjern fra ball  Høyt og lavt  Reaksjon og handlingskraft  Med og uten ball  Observasjon og persepsjon  omsette informasjon til handling  Kontinuerlig endring i spill og motspill Gøy med og uten ball

13  Toppfart?  Akselerasjon?  Fysisk styrke?  Reaksjon?  Evne til å repetere sprint?  Oksygenopptak?  Spenst?  Smidighet\koordiansjon\Agility?  Lavt tyngdepunkt? Hva skjer i forkant av 50% av scoringene? En målbar og markant hurtighetsendring Hva er en typiske fotballbevegelse? graders vending etterfulgt av 5-20 meter sprint. Får man toppfart på 5 meter? NEI

14  Fotballforskning skiller på 3 former for hurtighet 1.Lineær sprint 2.Agility, løp med retningsforandring 3.Repetert hurtighet  Både lineær og agility  Evne til flere sprinter på kort tid  Mekanismer lineær hurtighet:  Armer, 90 grader parrallell med kropp  Overkropp, gravitasjonssenter framover. «Rakk» rygg  Bakkekontakt, tåball  Steglengde  Forskjell toppfart og akselerasjon  Korte steg  Fremover og noe «krummet» overkropp De første 5-10 meterene ligger i hodet Dødeligste kombinasjonen er observasjon, reaksjon og akselerasjon

15  PHV, Peak High Velocity  2 vinduer: 6-9 år og år  Utenfor PHV perioder, spesielt år, bør «conditioning» gjøres via tekniske spilløvelser.  Det er derimot et aspekt ved løping som har vist resultater via trening for PHV periode  Fartsutvikling  Fart er i store trekk genetisk. Avhengig av fast twitch fibre, men et stort antall fibre kan i PHV periode stimuleres til trege eller raske. Altså fart er dels trenbart og dels genetisk.  Aerobisk trening tivnger fibrene til slow twitch og manglende hurtighet NB ikke formålstjenlig å toppe hurtighet. Fotball er noe annet enn ren sprint Slow twitch: Muskler som bruker oksygen som bensin Fast twitch: Muskler som bruker anaerobisk metabolisme som bensin. Fosfat system. Bruker ikke oksygen, kroppen trenger raskere reaksjon

16  Plyometrisk  Eksplosive og reaktive bevegelser  Stige og hindre, men også spensthopp, fallhopp og hoppetau  Akselerasjon  Essensielt ved sprint å skape fremoverlent kropp  Squats, Sprint: Push up eller fallende posisjon  Kraftfull aksjon-reaksjon mot bakken  Korte spillesekvenser  Bevarer flere høyintensive løp og bevegelser  Dette i tillegg til kvalitet på spill + annen snacks tidligere omhandlet på trenerforum. Selvregulering  Spillform  3v3, 5v5 eller 7v7  Jo flere på banen jo færre akselarsjoner finner sted. Ellers ikke store forskjeller på antall høyintensivløp  Flere på banen gir et mer utvannet og 11’er preget løpsmønster NB isolert hurtighetstrening: Rett etter oppvarming. For hver 10 meter sprint 30 sekunder hvile Restitusjon og tidlig i økt helt avgjørende for om det er sprint eller utholdende trening

17  Mange myter, men så lenge ekstern belastning ikke er stor anbefales det fra tidlig av  Epifysene, vekstplater, lokalisert I ben og armer lukkes ikke før I sene tenårene.  Viktig i forhold til skadeforebygging  Spesielt viktig supplement grunnet spesifikke idretter gir asymmetrisk belastning  Fotballspillere  Viktig for bevegelighet i ledd  Økt muskelmasse gjør deg mer bevegelig  For fotballspillere er core(ink ryggen) viktig, kontroll på senter for gravitasjon.  Dette forbedrer også balanse, som igjen reduserer sjanser for skader.


Laste ned ppt "Bjørn Erik, Tom Arne & Knut.  På klubbhus(maks 60 min):  Nyheter  Overgang 5’er til 7’er  «Fysisk» trening  På kunstgress\grus(90 min)  Treningsplaner."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google