Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Hvordan skape vinnere. 2 I dag: Innovasjon Norge Satsing på etablerere Hva sier Myndighetene? Dette gjør Innovasjon Norge for gründere Case.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Hvordan skape vinnere. 2 I dag: Innovasjon Norge Satsing på etablerere Hva sier Myndighetene? Dette gjør Innovasjon Norge for gründere Case."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Hvordan skape vinnere

2 2 I dag: Innovasjon Norge Satsing på etablerere Hva sier Myndighetene? Dette gjør Innovasjon Norge for gründere Case

3 3 Ett sted å henvende seg – der næringslivet er Kontorer i alle fylker og i 30 land

4 4 Tromsø Bodø Steinkjer Trondheim Ålesund Hermansverk Bergen Stavanger Kristiansand Arendal Tønsberg Sarpsborg Skien Drammen Oslo og Akershus Molde Hamar Vadsø Lillehammer Tynset Tinn Førde Regional kunnskap om nærings- og samfunnsliv Regional differensiering i Innovasjon Norges produkter og tjenester En kundenær organisasjon Distriktskontor Lokalkontor Alta

5 5 En markedsnær organisasjon Brasil Canada Danmark Estland Finland Frankrike India Italia Japan Kina Korea Latvia Litauen Malaysia Polen Portugal Russland Singapore Spania Storbritannia Sverige Sør-Afrika Thailand Tsjekkia Tyrkia Tyskland Ungarn USA Vietnam

6 6 Kundens prosjekt Innovasjon Norges mål og strategier Foredling Forstå Beslutte Én inngangsdør for kundene Regionale prioriteringer

7 7 Visjon ”Vi gir lokale ideer globale muligheter”

8 8 Innovasjon Kreativitet er å skape noe nytt Innovasjon er å gjøre noe med det

9 9 Hva innovasjon egentlig handler om Finne muligheter Utvikle ideer Lede kreative mennesker Finne de beste måter å iverksette ideer på Fullføre prosjekter og planer Utnytte samarbeidsmuligheter Ta i bruk ny teknologi Kunne leve med usikkerhet og risiko Gjennomføre endringer Evne til læring Innovasjoner skjer der mennesker møtes

10 10 Innovasjon En innovasjon er en ide tiden er moden for Kilde : Stortings prp 51 VIRKEMIDLER FOR ET INNOVATIVT OG NYSKAPENDE NÆRINGSLIV

11 11

12 12 Hvorfor satse på etablerere All innovasjon krever personer som er nyskapende og modige, slik etablerere må være Nyetableringer utfordrer etablerte aktører til nytenking, og benyttes til nyskaping i eksisterende Nyetablering kan være raskeste vei for å utnytte nye teknologiske og forretningsmessige nisjer EU satser stadig mer på etablerere - fremfor SMB

13 13 Dette sier Myndighetene:

14 14

15 15 … og dette:

16 16 Fra Soria Moria Erklæringen Utvide ordningen med etableringsstipend til gründere i regi av Innovasjon Norge og utrede opprettelsen av en Gründer-bank. Sikre gründere og etablerere gode sosiale ordninger, blant annet ved å se på vilkårene for selvstendig næringsdrivende til å kombinere yrkeskarriere med barneomsorg.

17 17 Formål Innovasjon Norge skal fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling i hele landet, og utløse ulike distrikters og regioners næringsmessige muligheter gjennom å bidra til innovasjon, internasjonalisering og profilering.

18 18 Virkeområde for de distriktspolitiske virkemidlene Område A Område B Område C Område D Utenfor virkeområdet

19 19 Etablerere har behov for Å bli tatt på alvor og bli møtt med respekt Veiledning om etablererprosessen, hvordan komme seg videre Oppfølging med krav om resultater og fremdrift Tilførsel av nettverk/kontakter Penger for å komme videre

20 20 Konkret ber de om Penger fra IN, partnere og investorer Nettverk kontakter marked/kunder kontakter for teknisk videreutvikling Økt kompetanse idévurdering (IR/internasj.) utv. som bedriftsleder

21 21 Etablerersatsingens mål – og strategier IN skal bidra til at Norge innen 2010 skal bli landet der etablerere lykkes kommersielt, nasjonalt og internasjonalt. Ved å: 1.Øke antallet etablerere gjennom holdningsskapende og motiverende innsats 2.Øke etablerernes gjennomføringsevne og vekstvilje ved tilførsel av kompetanse, nettverk og finansiering 3.Gi innspill til myndighetene for rammebetingelser på verdenstoppen

22 22 Unge i Fokus Fremtidens verdiskapere Stort potensial for etableringer Viktig med tidlig stimuli Trenger egne, skreddersydde tiltak Ingen merittliste å vise til Gjeld og lite egenkapital Lite næringsrettet nettverk Økt mulighet for distriktsetableringer

23 Visjon ”Vi gir lokale ideer globale muligheter”

24 24 Etablererpyramiden Top p Vekst- etablerere Vanlige etablerere Mobilisering Unge/ kvinner

25 25 Vanlige etablerere – våre tilbud Gode internett-tjenester e2-skolen (etablerer.no) invanor.no bedin.no Fylkesvis opplæring Etablererskoler/-kurs ”Alkymisten” etc. Etablerergrupper Etablererstipend – med oppfølging Stimuleringspenger unge

26 26 Vekstetablerere – våre tilbud Kompetanse Rådgiving/coaching (IN eller innleid) Kurs/opplæring (FRAM-e, etablereropplæring) Finansiering Etablerer-/Inkubatorstipend Utviklingstilskudd Risikolån kobling til kapital som Venture etc. Internasjonaliseringspakke nye tekn.bedrifter (INT) Hurtigkasse (prøveprosjekt unge)

27 27 Toppetablerere – våre tilbud Som for vekstetablerere, samt; ”Toppetablerersatsing” 3-5 vekstetablerere hvert halvår plukkes ut nasjonalt får oppfølging individuelt og som gruppe av et team av de beste rådgivere i IN og eksterne garanteres finansiering, men milepælsbasert med tøffe krav og resultatorientering

28 28 Skape gode betingelser for satsing og vekst

29 29 Besøk oss på nett: innovasjonnorge.no

30 Etablerere er fantastiske ! Noen eksempler

31 31 Foto: Fisk:Bacalaofabrikken AS fra Ålesund Etablerer Yngve Tvedt 26 år Siviløkonom med spesiale merkevarebygging Etablerte sin første bedrift i 2000 Har jobbet i Pan Fish ASA Eier IT-firma Nexus Group Bacalaofabrikken tilbyr kvalitetsmiddager gjennom smak, konsistens og pris Fikk et risikolån av SND i 2003

32 32 Foto: Design: MotherMade AS Birgitte Prebensen, 34 år, og Vibeke Doksæther Horn, 39 år Prebensen er industri- designer Jobbet for Norske Skog før hun etablerte egen bedrift Fått etablererstipend av SND 2002 Har også fått risikolån av Innovasjon Norge i av seks Innovative kvinner 8. mars: ,- Ønsker å gjøre hverdagen enklere for mødre

33 33 Reiseliv: Rauland Aktiv fra Telemark Anne Rui 30 år Født og oppvokst på geitegård på Rauland Utdannet kiropraktor på hest 8 som landslagsrytter i feltridning Etablerte aktivitetsbedrift i 1999 Solgte til Vierli Turistsenter og kjøpe seg inn der i 2002 Omsetning 1999: , 2003: ca 2,5 mill Fått etablererstipend i 2000 av SND Medvirker i arbeidsgruppa til Ungdomskontoret i Tinn

34 34 Forskning: Genteknologi Preben Lexow 32 år Lege og snart Dr.grad i genteknologi Utviklet en rask og praktisk metode for DNA-analyse Første bedrift i 1999 som gikk konkurs i 2002 Fikk i 1999 etablererstipend av SND Driver nå Lingvitae AS

35 35 Foto:Oddrun Midtbø Kvinne : Hoppemelk fra Stryn Berit Irene Bergset 31 år Utdannet ingeniør med ”hestedilla” Deltok i Alkymisten 2002 Fått etablererstipend fra BU-midlene Etablerte bedriften i 2003 Produktet kan brukes som morsmelkerstatning, mot hudplager og forebygger allergi (i kremform) Forventer omsetning på 1 mill med i over- skudd om ett år Dyktig på media og å pleie nettverk


Laste ned ppt "1 Hvordan skape vinnere. 2 I dag: Innovasjon Norge Satsing på etablerere Hva sier Myndighetene? Dette gjør Innovasjon Norge for gründere Case."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google